Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

  • Fradista Utazó: @SomiTomi: De hát nem egységes, fél Európában kék van az autópályákon, Európa másik felén meg zöld (pl. Csehország, Sz... (2025.03.13. 20:49) UV, MUV, meg a szoknyás Tatra
  • Hamster: @SomiTomi: Hm, lehet. Azt tudom, hogy pályán zöldek voltak, a városban meg nem emlékszem... (2025.03.13. 19:38) UV, MUV, meg a szoknyás Tatra
  • SomiTomi: @Hamster: Ha nem csal az emlékezetem, akkor pont fordítva, régen az útjelző táblák általában kék, autópályán zöld szín... (2025.03.13. 19:32) UV, MUV, meg a szoknyás Tatra
  • Hamster: @cserepfalva: Nem figyeltem, de nem lehet, hogy nincsenek is rögzítve? A debreceni KCSV6-osokon van asszem, hogy nincs... (2025.03.13. 19:21) UV, MUV, meg a szoknyás Tatra
  • cserepfalva: Ha már szoknya: Majd minden CAF-on lóg a szoknya 1-2 helyen. Ez típus hiba, vagy a műhelyben nem figyelnek erre? (2025.03.13. 18:45) UV, MUV, meg a szoknyás Tatra
  • Hamster: @SomiTomi: Nem tudom, hogy nem vált-e be, vagy csak drágább és bonyolultabban szerelhető volt, mint egy átlagos kocsi.... (2025.03.13. 18:33) UV, MUV, meg a szoknyás Tatra
  • Hamster: @NAR: Szerintem régebben sokkal hamarabb kiraktak ilyen nagy táblákat, nem csak a fő tranzitútvonalakon. Volt például ... (2025.03.13. 18:23) UV, MUV, meg a szoknyás Tatra
  • SomiTomi: Tényleg nem néz ki rosszul a kötényes Tatra, kár, hogy ezek szerint nem vált be (2025.03.13. 16:13) UV, MUV, meg a szoknyás Tatra
  • NAR: Az a Gellért téri kép elég meredek, a nagy tábla mintha azért lenne ott, mert a transzfer-forgalom erre jön... Ma már ... (2025.03.13. 13:21) UV, MUV, meg a szoknyás Tatra
  • Pályamágus, a sínész: @toto92: Sajnálom, hogy nem sikerül átadnom a gondolataimat, mert szemlátomást megint mellékvágányra terelődött a téma... (2025.03.13. 12:16) Szöged
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (6) balaton (177) balatonföldvár (7) balatonfüred (5) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (43) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (972) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (122) búvár (18) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (338) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (64) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (47) énblog (564) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (76) gibson (10) gigant (6) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (44) haditechnika (15) hajó (167) hajtóművek-motorok (7) hampage (439) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (5) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (8) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1083) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (58) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (21) konstal (8) körtér (8) közlekedés (450) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) malév (5) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (17) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (132) motorkerékpár (5) mozdonyok (30) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (14) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (28) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (125) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (40) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (13) szavazás (6) szczecin (7) szeged (42) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (246) tapolca (8) társadalom (5) tatra (39) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (73) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (501) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (447) utcakép (227) uv (63) vár (11) várnegyed (8) város (543) városkép (112) városliget (10) varsó (7) vasút (624) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (28) vicinális (13) vidám park (5) videó (958) villamos (860) vitorlás (12) vízibusz (23) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (49) youtube (352) zene (229) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

UV, MUV, meg a szoknyás Tatra

2025.03.13. 06:00 :: Hamster

Először 2001 szilveszterén pottyantak külföldi közlekedésbarát által készített régi képek a postafiókomba. A Tim Borictól akkor kapott fotók '76-ban és '79-ben készültek, tehát huszonegykéthá'négyöt évesek voltak. Egy eltűnt világot ábrázoltak: egy másik, kopottabb várost, és számos olyan villamosvonalat, ami 2001-ben már sehol nem volt. Gyakorlatilag csak a házak maradtak meg a fotókon látható dolgokból. Akkor szinte régészeti leletnek tűntek, most meg már nekem is vannak ilyen korú villamosos fotóim! A változások talán nem annyira markánsak, mint az 1976 és 2001 közöttiek, de azért feltűnőek.

01140076.jpg

Ez a kép kicsivel több mint 23 éves: 2002 januárjában készült. A házak most is megvannak, de nincs már meg a 41-es körtéri hurokvágánya, és nem jár UV se.

09250026.jpg

A Bartók Béla út 2002 nyarán kezdődő átépítését végig megörökítettem, és mivel errefele nőttem fel, nem kellene meglepnie, mennyire más volt akkor a környék. De meglep, mert előnyére változott, nem is kicsit! A fentebbi, 2001 szeptemberében készült képen viszont még kockakövön pattogtak az autók, nagypanelen az UV-k, a Budafoki útra pedig még cikkcakkban, a már nem létező házasságkötő terem előtt kellett átkanyarodni. A Szeged étterem viszont most is megvan.

02020158.jpg

A BKV a kilencvenes évek első felében húsz UV-t visszaépített kétirányúra, ezeket hívtuk MUV-nak (ejtsd: "muv", bár én hülye viccként szerettem néha múvénak mondani, hisz az lenne logikus:), ahol is az "M" betű a modernizáltat jelentette. Szerintem indokolatlanul, mert nem igazán lettek modernek, igénytelenebb kinézetűek viszont igen. Amit viszont imádtam bennük, az az, hogy szólóban jártak, nem pedig szerelvényben, ahogy az összes többi UV az én életemben. Persze nagyon régen jártak időnként UV-k szólóban, de nem volt jellemző, ...

02130092.jpg

... leszámítva a tanulókocsikat. Szerettem volna, ha ezek megmaradnak, mert ugyanolyan utasterük volt, mint a sima kocsiknak, azokkal ellentétben viszont volt fűtésük is. Tökéletes különvillamosok lettek volna: kettőt összekapcsolva most lehetne fűtött Fényvillamosunk! Egyetlen példány maradt meg működőképesen a négyből, és az is csak azért, mert Debrecen megvette munkakocsinak! A kép a Bosnyák téren készült, a háttérben látható templomnak azóta befejezték a tornyát.

11120089.jpg

Persze legtöbbször kettesével jártak a MUV-ok is, itt például az 52-esen látunk egy "ikret". Én itt utaztam először ilyennel: buliba tartva felszálltam rá egy (nem-villamosbarát) társasággal, és csak néztem, hogy ez most mi, hogy fehér a belseje és Ikarus-ülései vannak? :)

10280140.jpg

2002 olyan régen volt, hogy akkor még nem hogy voltak UV-k, de még főműhelyi nagyjavítást is kaptak a Fehér úton!

10280095.jpg

Amikor azon örömködünk, hogy milyen sokáig bírták ezek a villamosok, fel kell idéznünk, hogy rendszeresen (x kilométerenként) vázig bontották őket, vizsgálat után levédve, újralemezelve és újrafestve őket. A bécsi villamosokon eközben csak azt cserélték, amit nagyon kellett, mégis jobb állapotban voltak. Azért ez elgondolkoztató.

08140013.jpg

És a bejegyzés végén egy különleges Tatra: ahogy a MUV-on láttuk a forgóvázakat takaró gumilemezeket, úgy a cseh remekeket is megpróbálták halkabbá tenni. A kilencvenes években két kocsi fémlemezből készült szoknyát kapott: a 4319-es, és a képen látható 4114-es. Sajnos a kétezres években mindkettőt visszaalakították, pedig egész jól néztek ki!

9 komment

Címkék: énblog budapest város képek tömegközlekedés tatra villamos uv huszonötévesaközlekedésesweboldalam

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr218811162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az a Gellért téri kép elég meredek, a nagy tábla mintha azért lenne ott, mert a transzfer-forgalom erre jön... Ma már csak egy diszkrét kis táblácska van a Gellért szálló előtt, hogy a 6-os, M1-és és M7-es felé a Műegyetem rakpart felé menjenek (az M6 létezéséről meg megfeledkeztek).
Tényleg nem néz ki rosszul a kötényes Tatra, kár, hogy ezek szerint nem vált be
@NAR: Szerintem régebben sokkal hamarabb kiraktak ilyen nagy táblákat, nem csak a fő tranzitútvonalakon. Volt például az Irányi utcában is, pedig nem hiszem, hogy nagy tranzit ment volna át a Felb*sz téri aluljárón. Ez a tábla ráadásul kék, ami a szép új világhoz tartozik, azelőtt zöldnek kellett volna lennie, nem?
@SomiTomi: Nem tudom, hogy nem vált-e be, vagy csak drágább és bonyolultabban szerelhető volt, mint egy átlagos kocsi... Volt egy időszak, amikor szanaszéjjel dobáltak bele mindenbe mindenfélét, pl. szögletes üvegtáblájú ajtók a 4030-ason, műanyag ülések egy ICS-n (és egy Ikarusban is, talán csak nem álmodtam), teljesablakos zárt vezetőfülke-hátfal UV-n, millfav fénycsövek két ICS-n... De mintha valamelyik sima UV-ra is felkerültek volna a MUV-ok gumiszoknyái egy időre. És mindemellett mentek a maradandó átalakítások is, pl. a RET-fékesítés, tolóablakosítás, a fénycsövesítés, ICS-ből meg egy időben nagyjából nem volt kettő, aminek azonos vezetőpultja lett volna :) Az egyedi ajtónyitás is mesés volt, hol volt, hol nem volt, tehát egy időben került beléjük fővizsgán, aztán egy ideig nem, aztán megint. Nem tudom, hogy ki döntötte el, hogy mi marad és mi nem, szerintem max azt vizsgálták, hogy megérné-e szórakozni vele, van-e annyi haszna, nem azt, hogy működik-e.
Ha már szoknya:
Majd minden CAF-on lóg a szoknya 1-2 helyen.
Ez típus hiba, vagy a műhelyben nem figyelnek erre?
@cserepfalva: Nem figyeltem, de nem lehet, hogy nincsenek is rögzítve? A debreceni KCSV6-osokon van asszem, hogy nincsenek rögzítve, hogy a forgóvázak kitérhessenek. Igaz, a CAF-nak nincsenek forgóvázai, szóval inkább nem mondtam semmit :)
@Hamster: Ha nem csal az emlékezetem, akkor pont fordítva, régen az útjelző táblák általában kék, autópályán zöld színűek voltak, majd valamikor a kétezres évek elején-közepén megcserélték, hogy európai szinten egységes legyen.
@SomiTomi: Hm, lehet. Azt tudom, hogy pályán zöldek voltak, a városban meg nem emlékszem...
@SomiTomi: De hát nem egységes, fél Európában kék van az autópályákon, Európa másik felén meg zöld (pl. Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Olaszország, Svájc zöld).
De egyébként a sima táblák is zöldek voltak, nem volt jellemző a kék sehol. Pár kósza kék tábla volt csak, valamikor évtizedekkel ezelőtt volt ralami rövid felbuzdulás ez irányba, aztán azt el is vetették, maradtak a zöldnél.
süti beállítások módosítása