Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

április 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @SomiTomi: "Egyszer fejben nekiálltam összeszedni a variációkat, de aztán nem álltam neki fotókat gyűjteni hozzá." Sze... (2025.04.10. 22:48) "Piroska"
  • Hamster: @SomiTomi: "zöld vezérlő+posta Bhv összeállítással " Na ezt meg mi indokolhatja? Elcsúszott a vizsgaidőszakuk, amíg a ... (2025.04.10. 22:47) "Piroska"
  • Hamster: @gigabursch: Nem tudom, én magamtól kitaláltam ezeket a dolgokat :) (2025.04.10. 22:45) "Piroska"
  • gigabursch: @Hamster: A cikk többi tartalmához érdemben nem tudok hozzászólni. :-( A nagyobb gond viszont az, hogy elmegy osztál... (2025.04.10. 08:58) "Piroska"
  • SomiTomi: @Hamster: Tudom, ilyen szempontból sántít a dolog. Talán úgy lehet pontosítani, hogy az egy vezetőállásos dízelek volt... (2025.04.10. 08:47) "Piroska"
  • Hamster: @SomiTomi: " a tolatómozdonyok külön klubban voltak, aminek zöld az alapszíne" De a Púpos nem volt tolatómozdony! Péld... (2025.04.10. 02:30) "Piroska"
  • SomiTomi: @Hamster: Én valahogy azt raktam el, hogy a régi festési rendszerben a tolatómozdonyok külön klubban voltak, aminek zö... (2025.04.10. 00:50) "Piroska"
  • Hamster: @gigabursch: Sajnálom, hogy ez lett a piros vonatokkal kapcsolatos purparlé vezető témája :) de persze nyilván én is e... (2025.04.09. 18:35) "Piroska"
  • gigabursch: @gigabursch: Szóval ujjbegyére teszi, gombot nyom és utána bedobja az öblítővízbe... (Asszem így talán egyértelműbb.... (2025.04.09. 08:03) "Piroska"
  • gigabursch: @Hamster: Van aki ilyenkor az ujjbegyére cselesen tesz egy db wc papírt, és azt az öblítő vízbe nyomja. Sőt a másik k... (2025.04.09. 08:02) "Piroska"
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (6) balaton (182) balatonföldvár (7) balatonfüred (5) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (43) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (974) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (123) búvár (18) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (340) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (64) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (13) emlékek (48) énblog (569) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (77) gibson (10) gigant (6) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (44) haditechnika (15) hajó (174) hajtóművek-motorok (7) hampage (441) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (7) idegenforgalom (21) ikarus (70) il 14 (10) innsbruck (5) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (20) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (10) kelet-berlin (5) képek (1094) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (58) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (21) konstal (8) körtér (8) közlekedés (454) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) metál (17) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (132) motorkerékpár (5) mozdonyok (30) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (15) ndk (6) németország (328) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (32) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (125) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (124) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (40) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (9) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (13) szavazás (6) szczecin (7) szeged (42) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (247) tapolca (8) társadalom (5) tatra (40) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (74) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (502) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (95) tw6000 (5) überzenészek (17) utazás (452) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (8) város (544) városkép (113) városliget (10) varsó (7) vasút (625) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (28) vicinális (13) vidám park (5) videó (962) villamos (862) vitorlás (12) vízibusz (23) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (49) youtube (354) zene (229) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

UV, MUV, meg a szoknyás Tatra

2025.03.13. 06:00 :: Hamster

Először 2001 szilveszterén pottyantak külföldi közlekedésbarát által készített régi képek a postafiókomba. A Tim Borictól akkor kapott fotók '76-ban és '79-ben készültek, tehát huszonegykéthá'négyöt évesek voltak. Egy eltűnt világot ábrázoltak: egy másik, kopottabb várost, és számos olyan villamosvonalat, ami 2001-ben már sehol nem volt. Gyakorlatilag csak a házak maradtak meg a fotókon látható dolgokból. Akkor szinte régészeti leletnek tűntek, most meg már nekem is vannak ilyen korú villamosos fotóim! A változások talán nem annyira markánsak, mint az 1976 és 2001 közöttiek, de azért feltűnőek.

01140076.jpg

Ez a kép kicsivel több mint 23 éves: 2002 januárjában készült. A házak most is megvannak, de nincs már meg a 41-es körtéri hurokvágánya, és nem jár UV se.

09250026.jpg

A Bartók Béla út 2002 nyarán kezdődő átépítését végig megörökítettem, és mivel errefele nőttem fel, nem kellene meglepnie, mennyire más volt akkor a környék. De meglep, mert előnyére változott, nem is kicsit! A fentebbi, 2001 szeptemberében készült képen viszont még kockakövön pattogtak az autók, nagypanelen az UV-k, a Budafoki útra pedig még cikkcakkban, a már nem létező házasságkötő terem előtt kellett átkanyarodni. A Szeged étterem viszont most is megvan.

02020158.jpg

A BKV a kilencvenes évek első felében húsz UV-t visszaépített kétirányúra, ezeket hívtuk MUV-nak (ejtsd: "muv", bár én hülye viccként szerettem néha múvénak mondani, hisz az lenne logikus:), ahol is az "M" betű a modernizáltat jelentette. Szerintem indokolatlanul, mert nem igazán lettek modernek, igénytelenebb kinézetűek viszont igen. Amit viszont imádtam bennük, az az, hogy szólóban jártak, nem pedig szerelvényben, ahogy az összes többi UV az én életemben. Persze nagyon régen jártak időnként UV-k szólóban, de nem volt jellemző, ...

02130092.jpg

... leszámítva a tanulókocsikat. Szerettem volna, ha ezek megmaradnak, mert ugyanolyan utasterük volt, mint a sima kocsiknak, azokkal ellentétben viszont volt fűtésük is. Tökéletes különvillamosok lettek volna: kettőt összekapcsolva most lehetne fűtött Fényvillamosunk! Egyetlen példány maradt meg működőképesen a négyből, és az is csak azért, mert Debrecen megvette munkakocsinak! A kép a Bosnyák téren készült, a háttérben látható templomnak azóta befejezték a tornyát.

11120089.jpg

Persze legtöbbször kettesével jártak a MUV-ok is, itt például az 52-esen látunk egy "ikret". Én itt utaztam először ilyennel: buliba tartva felszálltam rá egy (nem-villamosbarát) társasággal, és csak néztem, hogy ez most mi, hogy fehér a belseje és Ikarus-ülései vannak? :)

10280140.jpg

2002 olyan régen volt, hogy akkor még nem hogy voltak UV-k, de még főműhelyi nagyjavítást is kaptak a Fehér úton!

10280095.jpg

Amikor azon örömködünk, hogy milyen sokáig bírták ezek a villamosok, fel kell idéznünk, hogy rendszeresen (x kilométerenként) vázig bontották őket, vizsgálat után levédve, újralemezelve és újrafestve őket. A bécsi villamosokon eközben csak azt cserélték, amit nagyon kellett, mégis jobb állapotban voltak. Azért ez elgondolkoztató.

08140013.jpg

És a bejegyzés végén egy különleges Tatra: ahogy a MUV-on láttuk a forgóvázakat takaró gumilemezeket, úgy a cseh remekeket is megpróbálták halkabbá tenni. A kilencvenes években két kocsi fémlemezből készült szoknyát kapott: a 4319-es, és a képen látható 4114-es. Sajnos a kétezres években mindkettőt visszaalakították, pedig egész jól néztek ki!

27 komment

Címkék: énblog budapest város képek tömegközlekedés tatra villamos uv huszonötévesaközlekedésesweboldalam

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8918811162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az a Gellért téri kép elég meredek, a nagy tábla mintha azért lenne ott, mert a transzfer-forgalom erre jön... Ma már csak egy diszkrét kis táblácska van a Gellért szálló előtt, hogy a 6-os, M1-és és M7-es felé a Műegyetem rakpart felé menjenek (az M6 létezéséről meg megfeledkeztek).
Tényleg nem néz ki rosszul a kötényes Tatra, kár, hogy ezek szerint nem vált be
@NAR: Szerintem régebben sokkal hamarabb kiraktak ilyen nagy táblákat, nem csak a fő tranzitútvonalakon. Volt például az Irányi utcában is, pedig nem hiszem, hogy nagy tranzit ment volna át a Felb*sz téri aluljárón. Ez a tábla ráadásul kék, ami a szép új világhoz tartozik, azelőtt zöldnek kellett volna lennie, nem?
@SomiTomi: Nem tudom, hogy nem vált-e be, vagy csak drágább és bonyolultabban szerelhető volt, mint egy átlagos kocsi... Volt egy időszak, amikor szanaszéjjel dobáltak bele mindenbe mindenfélét, pl. szögletes üvegtáblájú ajtók a 4030-ason, műanyag ülések egy ICS-n (és egy Ikarusban is, talán csak nem álmodtam), teljesablakos zárt vezetőfülke-hátfal UV-n, millfav fénycsövek két ICS-n... De mintha valamelyik sima UV-ra is felkerültek volna a MUV-ok gumiszoknyái egy időre. És mindemellett mentek a maradandó átalakítások is, pl. a RET-fékesítés, tolóablakosítás, a fénycsövesítés, ICS-ből meg egy időben nagyjából nem volt kettő, aminek azonos vezetőpultja lett volna :) Az egyedi ajtónyitás is mesés volt, hol volt, hol nem volt, tehát egy időben került beléjük fővizsgán, aztán egy ideig nem, aztán megint. Nem tudom, hogy ki döntötte el, hogy mi marad és mi nem, szerintem max azt vizsgálták, hogy megérné-e szórakozni vele, van-e annyi haszna, nem azt, hogy működik-e.
Ha már szoknya:
Majd minden CAF-on lóg a szoknya 1-2 helyen.
Ez típus hiba, vagy a műhelyben nem figyelnek erre?
@cserepfalva: Nem figyeltem, de nem lehet, hogy nincsenek is rögzítve? A debreceni KCSV6-osokon van asszem, hogy nincsenek rögzítve, hogy a forgóvázak kitérhessenek. Igaz, a CAF-nak nincsenek forgóvázai, szóval inkább nem mondtam semmit :)
@Hamster: Ha nem csal az emlékezetem, akkor pont fordítva, régen az útjelző táblák általában kék, autópályán zöld színűek voltak, majd valamikor a kétezres évek elején-közepén megcserélték, hogy európai szinten egységes legyen.
@SomiTomi: Hm, lehet. Azt tudom, hogy pályán zöldek voltak, a városban meg nem emlékszem...
@SomiTomi: De hát nem egységes, fél Európában kék van az autópályákon, Európa másik felén meg zöld (pl. Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Olaszország, Svájc zöld).
De egyébként a sima táblák is zöldek voltak, nem volt jellemző a kék sehol. Pár kósza kék tábla volt csak, valamikor évtizedekkel ezelőtt volt ralami rövid felbuzdulás ez irányba, aztán azt el is vetették, maradtak a zöldnél.
@Fradista Utazó: No, részben megnyugodtam :) Azt viszont nem tudtam, hogy nem valami előírás miatt lettek kékek a mi tábláink is. Szerintem jobban látszanak, úgyhogy nem zavar, a német pályákon amúgy is ehhez szoktam hozzá.
Elnézve a képeket, pláne úgy, hogy bő másfél évtizeden keresztül napi szinten cammogtam ebben a mocsokban, ami a Bartók volt, jó ma végigmenni rajta.
@Hamster: Ez érdekes, mert nekem, aki a zöld táblák korában szocializálódtam, kifejezetten zavaróak a kék táblák a mai napig. Mikor még nálunk zöld táblák voltak, már akkor is csodálkoztam, hogy a németeknél, osztrákoknál miért kékek a táblák, hiszen elég csak eljönni hozzánk, hogy lássák, mennyivel jobb a zöld.
Ja, és az is a halálom volt, hogy bár előjelző táblák voltak, de az autópálya lehajtónál a csücsökbe tették a táblát, hogy merre van az arra. Ez éjszaka is ngyon zavaró (ködben meg egyenesen horror) annak, aki megszokta a logikus jelzéseket, hogy előbb jön a tábla, és azután a lehajtó.
@nyelv-ész: Zöld színtévesztő vagyok, simán lehet, hogy tök más kontrasztban látom a feliratot rajta, mint más...
@Hamster: Érdekes ez a színtévesztés. Nálad többször, több orvosnál is bizonyítást nyert ez?

Azért kérdem, mert anno pályakezdő koromban (vagy talán a jogosítványnál) valami kifakult szemészeti könyvben nehezen ismertem fel a zöld-sárga átmeneteket. A szemész rá is írta a lapomra, hogy zöld-sárga színtévesztő vagyok. Hiába mondtam, hogy eddig semmi bajom nem volt a színkkel (egy időben festőnek készültem), az orvosi lapomra rákerült a színtévesztés.

Aztán sok évvel később egy másik orvos másik könyvében az összes zöld-sárga számot első ránézésre felismertem. Ez egy jó állapotú könyv volt, nem volt kifakulva, rongyosra használva. Aztán amióta van internet, végigpróbáltam néhány színtévesztéssel foglalkozó weboldalt, és láss csodát, mindegyiket sikeresen megugrottam.
@nyelv-ész: Színes pöttyös tesztekkel derült ki az iskolaorvosnál, utána elvittek a szemklinikára, ahol ugyanezt leírták pecsétes papírra. De szép lassan rájöttem, hogy tényleg el vagyok tévedve színekben, például azt hittem, hogy a fák törzse (mindegyiké) barna, és akkor mondták, hogy de nem. Én meg óvodában és általános alsóban végig annak festettem a fákat, és nem értettem, miért nem kaptam jó jegyeket érte :) De a papíron szereplő piros-zöld csak egy aspektus volt, amit a Mária utcai szemklinikán papírra írtak, aztán menjekmár, kéremakövetkezőt, mert a valóságban a kék és a lila árnyalatai is összefolynak, a neonsárgát és a neonzöldet se tudom megkülönböztetni. Szintén volt, hogy a naplementétől rózsaszín tintet kapott képen nem láttam a rózsaszínt, mert azt láttam, hogy zöld tintje van, és próbáltam kijavítani...

A legrosszabb a spagettitérképek meg a mindenféle diagrammok, amiken ott van, hogy sárga ez, világszöld az, szürke amaz, világosbarna az, lila ez, kék az, magenta amaz, én meg nézem, hogy jó, de én csak négy színt látok, melyik a maradék. Ha közülük kettőt egymás mellé teszek közvetlenül, akkor látom, hogy nem egyformák, de magán a rajzon nem tudom megkülönböztetni őket. De Excel táblámat is javította már kolléga, aztán megkérdezte, hogy miért jelöltem három különböző pirossal azt, ami nem volt jó benne :) Szintén gondot okoz a zöld-sárga-piros LED-ek megkülönböztetése.

És a nem-jól-látás csak egy dolog: egy vasútfotós túra során kiderült, hogy a tőlünk közepesen távol levő jelzőn nem másnak látom a vörös fényt, hanem egyszerűen úgy látom, mintha nem világítana! Szerencsére a városi piros-sárga-zöld lámpák megkülönböztetése megy, de lehet, hogy ennek ellenére nem véletlen, hogy nem szerettem sötétben vezetni: valószínűleg hiába láttam, hogy piros, nem ugrott ki annyira a többi fényből, mint másnak. Szóval ez egy összetettebb téma annál, mint hogy a piros korongot nem tudom a zöldtől megkülönböztetni.

Másrészről viszont a diagnózis megerősítette, hogy tényleg másképp látom a világot, mint a "normális" emberek :)
Ezt nem hiszem el, a CAPTCHA azt kérte, hogy a képeken jelöljem be a _közlekedési lámpákat_. Ez beleolvas a hozzászólásba? :)
@Hamster:
A fotóidat mégis szeretem, mert nagyon jók.
@NAR: Nehéz tehergépkocsik már a 70-es években is biztosan ki voltak tiltva innét. A hidak közül csak az Árpád- és a Petőfi-hidat használhatták, de a Ferenc körútra már tilos volt behajtani. Ezért volt a Boráros tér forgalmi rendje egészen más, mint ma, mert a fő irány a híd - Soroksári út volt. Budán pedig az alsó rakparton mehettek.
Személyautóval is az alsó rakpart, ill. a Rákóczi út voltak a kijelölt útvonalak (pl. az M1/M7 felől az M3-ra a BAH - Rákóczi út - Thököly út - Újpalota, Felszabadulás útja (ma: Szentmihályi út) volt kijelölve.
De ezzel együtt, ahogy Hamster is írja, a belváros is tele volt útirányjelző táblákkal az autópályák és főutak felé. Ezek aztán idővel szépen lassan elkoptak, bár nyomokban azért még ma is fellelhetőek.
@Hamster: Németországban (ami akkotrájt a mai Ausztriát is jelentette) még a Hitler-kormányzat idején vezették be a kéket. De Közép-Európában amúgy sokkal elterjedtebbek a zöld táblák az autópályákon, a szomszédos EU-tagállamok közül Szlovákia, Románia, Horvátország és Szlovénia is zöld táblákat használ az autópályákon. Nyugaton a kék elterjedtebb, de Olaszország, Dánia, és (a nem EU-tag) Svájc is zöld.
Sok országban van eltérő szín az autópályákon és egyéb utakon, de pl. Hollandiában és Belgiumban egységesen kék minden útirányjelző tábla, sőt, Hollandiában még a lakott terület tábla is.
@gigabursch: Azért hívják objektívnak az objektívet, hogy azt mutassa, ami van, én csak rontani tudok rajta :)
@Fradista Utazó: "és a Petőfi-hidat "
Biza, ezért a személygépkocsik felhajthattak a villamossínekre a Boráros felé. Fedezőjelző mutatta, hogy épp nem jön-e villamos, mert ha jött, értelemszerűen nem lehetett felhajtani. Mindig drukkoltam, hogy ne jöjjön, mert valahogy izgalmas volt a sínen menni :)
@Fradista Utazó @NAR: : XI. kerületiként alapélmény, hogy a Budaörsi - Szirmai - Bocskai - Schönherz - Irinyi - Petőfi útvonal mennyire durván tele volt teherautókkal. Mivel ez volt az alapvető városba menő útvonalunk (beleértve az általános iskolát is minden egyes tanítási napon, szva), strigulázni lehetett a konkrétan velünk történő baleseteket: egyszer egy ZiL tolatott ránk, egyszer egy osztrák kamion zúzta szét a kocsi hátsó részét, egyszer meg egy IFA feltolt bennünket a járdára. És ez nem volt extrém, mert volt szerencsém a Szirmain kerítésnek futó buszbaleset utóhatását látni (sorban álltak a mentők), illetve egyszer szétzúzott fejjel az aszfalton fekvő embert. Irtózatos forgalom volt. De a Petőfihez vitt a Bogdánfy - Budafoki útvonal is, onnan is nyergesvontatók tömege jött.

A Bartóknak elég volt akkor a lokális forgalom, de a Budafoki se élte volna túl, ha ott rendszeresen kamionok járnak.
@Fradista Utazó: Érdekes, hogy a színtévesztéstől függetlenül mennyire képtelen vagyok megjegyezni az ilyen részleteket, hogy milyen színűek a táblák. Nyilván ma már street view-n meg lehet nézni, hogy milyen színűek Lengyelországban az autópályás táblák, de ha megkérdezel a semmiből, nem tudnám megmondani.
Lehet, hogy kérdeztem már, de Belgiumban még mindig sz*rok a táblázások? Anno Brüsszelből kifelé simán rámehetett volna az ember a bejövő autópályára menetiránnyal szemben, a városon belül meg a haladási iránnyal párhuzamosan voltak a táblák, ezért kétszer körbementünk a városi körúton, mire kitaláltunk Waterlooig. És akkoriban közmondásosan rosszul is vezettek a belgák (kilencvenes évek eleje, közepe). Kaotikus országnak tűnt.
@Hamster: Én Brüsszelbe, Antwerpenbe és Gentbe be se hajthatok autóval.
A többi részről nem olyan rosszak a tapasztalataim, bár a német vagy holland szintnél rosszabb a táblázás. És a váltakozó nyelv se segít sokat, ha nincs rutinod.
@Hamster: Most megy az M4-en a Magyarország - Montenegró válogatott kézilabdameccs. Pirosban mi, zöldben Montenegró. Tíz éve ilyet még nem is engedélyeztek volna.
@Fradista Utazó: Úgy érted, hogy régen valakik odafigyeltek az ilyesmire?
süti beállítások módosítása