Először 2001 szilveszterén pottyantak külföldi közlekedésbarát által készített régi képek a postafiókomba. A Tim Borictól akkor kapott fotók '76-ban és '79-ben készültek, tehát huszonegykéthá'négyöt évesek voltak. Egy eltűnt világot ábrázoltak: egy másik, kopottabb várost, és számos olyan villamosvonalat, ami 2001-ben már sehol nem volt. Gyakorlatilag csak a házak maradtak meg a fotókon látható dolgokból. Akkor szinte régészeti leletnek tűntek, most meg már nekem is vannak ilyen korú villamosos fotóim! A változások talán nem annyira markánsak, mint az 1976 és 2001 közöttiek, de azért feltűnőek.
Ez a kép kicsivel több mint 23 éves: 2002 januárjában készült. A házak most is megvannak, de nincs már meg a 41-es körtéri hurokvágánya, és nem jár UV se.
A Bartók Béla út 2002 nyarán kezdődő átépítését végig megörökítettem, és mivel errefele nőttem fel, nem kellene meglepnie, mennyire más volt akkor a környék. De meglep, mert előnyére változott, nem is kicsit! A fentebbi, 2001 szeptemberében készült képen viszont még kockakövön pattogtak az autók, nagypanelen az UV-k, a Budafoki útra pedig még cikkcakkban, a már nem létező házasságkötő terem előtt kellett átkanyarodni. A Szeged étterem viszont most is megvan.
A BKV a kilencvenes évek első felében húsz UV-t visszaépített kétirányúra, ezeket hívtuk MUV-nak (ejtsd: "muv", bár én hülye viccként szerettem néha múvénak mondani, hisz az lenne logikus:), ahol is az "M" betű a modernizáltat jelentette. Szerintem indokolatlanul, mert nem igazán lettek modernek, igénytelenebb kinézetűek viszont igen. Amit viszont imádtam bennük, az az, hogy szólóban jártak, nem pedig szerelvényben, ahogy az összes többi UV az én életemben. Persze nagyon régen jártak időnként UV-k szólóban, de nem volt jellemző, ...
... leszámítva a tanulókocsikat. Szerettem volna, ha ezek megmaradnak, mert ugyanolyan utasterük volt, mint a sima kocsiknak, azokkal ellentétben viszont volt fűtésük is. Tökéletes különvillamosok lettek volna: kettőt összekapcsolva most lehetne fűtött Fényvillamosunk! Egyetlen példány maradt meg működőképesen a négyből, és az is csak azért, mert Debrecen megvette munkakocsinak! A kép a Bosnyák téren készült, a háttérben látható templomnak azóta befejezték a tornyát.
Persze legtöbbször kettesével jártak a MUV-ok is, itt például az 52-esen látunk egy "ikret". Én itt utaztam először ilyennel: buliba tartva felszálltam rá egy (nem-villamosbarát) társasággal, és csak néztem, hogy ez most mi, hogy fehér a belseje és Ikarus-ülései vannak? :)
2002 olyan régen volt, hogy akkor még nem hogy voltak UV-k, de még főműhelyi nagyjavítást is kaptak a Fehér úton!
Amikor azon örömködünk, hogy milyen sokáig bírták ezek a villamosok, fel kell idéznünk, hogy rendszeresen (x kilométerenként) vázig bontották őket, vizsgálat után levédve, újralemezelve és újrafestve őket. A bécsi villamosokon eközben csak azt cserélték, amit nagyon kellett, mégis jobb állapotban voltak. Azért ez elgondolkoztató.
És a bejegyzés végén egy különleges Tatra: ahogy a MUV-on láttuk a forgóvázakat takaró gumilemezeket, úgy a cseh remekeket is megpróbálták halkabbá tenni. A kilencvenes években két kocsi fémlemezből készült szoknyát kapott: a 4319-es, és a képen látható 4114-es. Sajnos a kétezres években mindkettőt visszaalakították, pedig egész jól néztek ki!
Ez megy most