A címért elnézést kérek, remélhetőleg innentől kezdve már csak jobb lesz a bejegyzés :) Nemrég írtam a BKV nosztalgiaflottájának "új" szerzeményeiről, de eközben nem igazán érintettem az egyik nagy visszatérőt, a 3430-as pályaszámú motorkocsit:
Bár ránézésre ez csak egy UV, valójában kicsit több annál: hivatalosan modernizált UV-nak, azaz MUV-nak nevezték azt a húsz kocsit, amit 1993-94-ben feltuningoltak. Az eredeti tervek szerint a hajtásrendszerhez is hozzá akartak nyúlni, végül csak egyfajta teszkógazdaságos felújítást kaptak.
A leglátványosabb változás, hogy visszaépítették a kocsik "B"-nek nevezett végére a vezetőfülkét. "Vissza", mert a 3400-as sorozat példányainak eredetileg mindkét végén volt ilyenje, míg a hetvenes években el nem távolították az egyiket (csak az "A" végi maradt).
A módosításnak köszönhetően a MUV-ok önmagukban is tudtak közlekedni, ellentétben a sima UV-kkal, amelyek kettesével vagy hármasával (közbezárt pótkocsival) jártak.
A modernizálás még látványosabb volt a utastérben: a műbőr ülések helyett buszosakat szereltek be, a régitől eltérő elrendezésben. Akkoriban újdonságnak számított a fénycsöves világítás (az izzós helyett), a buszos kapaszkodók, és a vezetők is tágasabb, jobban felszerelt fülkét kaptak. Egyes változtatások (például a csúszásmentes padló, vagy a fénycsövek) később sima UV-kba is bekerültek a főműhelyi nagyjavítások során, mások csak a MUV-okra voltak jellemzők. És ami nem látszik, de hideg időben nagyon is számított: ezeknek a kocsiknak végre lett fűtése!
Az ebben a bejegyzésben látható képek - a harmadik, 2000-ben még filmre készültön kívül - egy fizetős BKV-s fotótúrán készültek novemberben. Dél-Pest vonalait jártuk be, ahonnét ezek a kocsik 2002-2003-ban nyugdíjba vonultak - a "nyugdíjba vonulás" itt természetesen a selejtezést és szétvágást jelenti. Ez a kocsi is csak civil kezdeményezésre lett megtartva: konkrétan a bontóból hozták vissza!
A túra egyik legérdekesebb fotóhelye a 42-es és 50-es villamosvonalak közti összeköttetés, azaz a Hofherr Albert utcai vágány volt, a háttérben Kispest vasútállomással. Kár, hogy már nem járnak erre mozdonyvontatású vonatok - meg hogy az állomás össze volt graffitizve...
A négy óra gyorsan eltelt, a kocsit végül egészen Zugló kocsiszínig kísértük. Közben volt, aki még fényképezett, de én már túl fáradt voltam, úgyhogy ez a Határ úti deltában készült fotó volt az aznapi utolsó a memóriakártyán. Piszok jó túra volt, remélhetőleg lesznek még ilyenek a jövőben. Akár télen is, hiszen ezen a kocsin az ember nem fagy meg, ellentétben az összes többi budapesti nosztalgiavillamossal!
Szokásomtól eltérően ezúttal nincs videó a járműről, vagy a vele való utazásról. Remélem, ez néhányakban hiányérzetet kelt ;)
Ez megy most