Tizenkét évvel ezelőtt buli nélküli szilvesztert tartottunk Mariannommal, egyrészt lustaságból, másrészt pedig azért, mert már akkoriban is úgy gondoltam, hogy az év utolsó napja csak annyiban különbözik bármely más naptól, hogy nem szimplán rossz a tévéműsor, hanem idegesítően rossz - de ettől még nem kell elmenni otthonról. Valamikor fél tizenegykor megnéztem a mailjeimet, és arra figyeltem fel, hogy jókora csatolmánnyal rendelkező valami töltődik le (még a betárcsázós időkben jártunk). A feladó egy bizonyos Tim Boric volt. Amikor megnyitottam az üzenetet, elképedtem: egy sor régi villamosos kép volt benne a hetvenes évek közepéről. De miért küldene egy holland ember budapesti villamosos képeket? Először azt hittem, valamelyik ismerősöm szórakozik velem álnéven, mert minden kép két méretben jött: egyszer nagyban, egyszer pedig akkorában, amekkorát a weboldalamon indexképként használtam!
Ekkor már működött az "Elvesztett sínek" című weboldalam, de nem olyan átfogó jelleggel, mint ma: csak pár akkor-és-most fotót tettem fel néhány megszűnt villamosvonalról, amin végigsétáltam nyomok, maradványok után kutatva. Tim erre bukkant rá valahogy, szótár segítségével elolvasta, és úgy gondolta, elküldi pár régi felvételét, hogy legyen mivel bővíteni. Persze levelezni kezdtünk, és hamarosan további képeket küldött, például a Bivalyréten átvágó 51-esről, ...
... vagy az azóta sajnos szintén eltűnt Közvágóhíd kocsiszín melletti sikátorban járó villamosokról. Sajnos azt nem kérdeztem meg, hogy a képen a kerítéshez lapuló alak fotós kolléga volt, vagy csak valaki itt vágott át a Gubacsi út felől, és megijedt a fényképezőgép láttán. Na, majd legközelebb!
Ahogy azt legutóbb Peter Haseldine esetében is írtam, '76-ban még el lehetett kapni olyan dolgokat, amiket kicsit később már nem: például a Közvágóhíd és a Golgota tér között járó, ganz-mávagos melósszállító 23/I betétjáratot a Gubacsi út és a Máriássy utca sarkán.
Kéttengelyes acélvázas motorkocsi két középbejáratú pótkocsival az Árpád út végén. Egész meredek ez az emelkedő, járművezetői visszaemlékezések szerint oda is kellett figyelni rá, mert a Duna közelsége miatt csúszós tudott lenni.
Újpest, Szent István tér, ahogy már nem láthatjuk: ma a házsor helyén is az István út van. A kép jobb széle felé kanyarodó sínek a piac mellé, a 8-as villamos végállomására vezettek. Az újpestieknek talán az ajándékboltról is vannak emlékei, a közlekedésbarátok pedig a Bengálinak, vagy a háttérben kanyarodó Ikarus 211-esnek örülnek.
Egy másik egyirányú Bengáli egész más időjárási körülmények közt. Ma már nehéz elhinni, de a káposztásmegyeri lakótelephez vezető hosszabbításig gyakorlatilag a 12-es volt a fő újpesti viszonylat, a 14-es csak egyfajta betétjárat volt. Utóbbi eredetileg a MÁV istvántelki főműhelyéhez járt, majd amikor a lakótelep építése miatt az oda vezető utcákat eltüntették, az angyalföldi(nek mondott, de igazából Újpesten fekvő) kocsiszín előtt építettek hurokvágányt neki. Később, talán a metróépítés miatt megszüntetett 55-ös pótlásaként beljebb hozták a Szent István térre; végül '86-ban jutott ki a káposztásmegyeri lakótelep déli végéig.
Tim '76 nyarán volt először Budapesten, aztán októberben visszajött. Legközelebb '79-ben járt erre, és néha azóta is ellátogat ide. Akkoriban elsősorban színes diát használt, de néha fekete-fehér filmet is, például az ilyen hangulatok megörökítésére. Aki nem ismeri fel: a Visegrádi és a Kádár utca sarkán vagyunk (baloldalt ágytoll kapható, talán még ma is).
"Állami Pénzverő" - jobboldalt verték, középen pedig elverték: az akkor már - a 42-eshez hasonlóan - csak a Kálvin térig bejáró 52-es villamos mögött a metróépítés nyomai látszanak. Igazából persze szükség volt erre a metróra, a fölé épített felüljáró ellenben véleményes, több értelme lett volna a Könyves Kálmán körutat felemelni ebben a kereszteződésben...
Ezerötszázas villamos... sőt: _az_ 1500-as villamos áll ki Zugló kocsiszínből a 44-esre. Ma már nincs 44-es, a borzasztóra megdizájnolt 1500-ast is rég szétvágták, de a látvány ebbe az irányba nézve alig különbözik.
Az 56-ost alapjában véve a pótkocsis ezresek uralták, de a hetvenes évek második felében elkezdődő (igencsak megkésett) vágányfelújítások felrúgták ezt a felállást: ha a vonal éppen aktuális végén pótkocsival nem lehetett megfordulni, szóló kocsik, illetve a képen látható módon ikerkocsik kerültek rá.
Ugorjunk egy nagyot: az Élessarok ma se néz ki szépen, csak másképp csúnya. A favázas ikerkocsi viszont úgy csillog-villog ezen a képen, mintha új lenne, pedig már hatvanvalahány éves volt!
Az Üllői út - Ecseri út - Ceglédi út kereszteződésben szintén a metróépítés miatt volt ostromállapot - de a villamosnak akkoriban ettől függetlenül járnia kellett. A kép '76-os lehet, mert a képen látható motorkocsi egy évvel később új kasztnit kapott.
Újabb hangulatkép: a pesterzsébeti Villágosság mozi 13/A villamossal. Utóbbi viszonylatjelzés azt árulja el nekünk, hogy '78 júniusa után vagyunk, ekkor ugyanis az előző képen még átjáró 13-ast a metróépítés miatt kettévágták az Üllői út két oldalán, de a '76-os, hasonló kettévágással ellentétben ekkor a vonal eme felét hívták 13/A-nak, nem a másikat. Itt egyébként ma is jár villamos - gyerekkoromban valami KRESZ-könyvben láttam fotót róla, és el nem tudtam képzelni, hol lehet ilyen fura vonalvezetés.
Ez a kilencvenes évekig gyakorlatilag ugyanígy nézett ki: az Etele tér, amikor a villamosvégállomás még nem volt eldugva egy mellékutcába a talponállók mellé. Piros hetes ugyan már nincs, de a 7E/107E járatokon néha még látni hasonló öreg Ikarusokat - kis szerencsével akár ráncajtósokat is. 2008-ban mindenesetre még majdnem teljes volt a "nosztalgia".
Egyfajta érdekesség volt már a hetvenes évek második felében is, ha a 24-esre az ott ma is járó Ganz csuklósok helyett ilyen ikerkocsi került. Kicsit úgy állnak az emberek a tuja körül, mintha azt kérdeznék, hogy ez komoly, tényleg erre szálljak fel? :)
És a sok sárgaság (hm, ez nem hangzik valami jól) után egy kis zöldség (ez se): a ráckevei HÉV közvágóhídi végállomásán akkoriban még három vágányon pörgött a forgalom, szépséges, bár koros járművekkel (az más kérdés, hogy a balra látható, M.VIII jelzésű motorkocsi szerény nyomott véleményem szerint jobban fut és kényelmesebb ülésekkel rendelkezik, mint az itt ma járó NDK szerelvények). Érdekes a jobb vágányon álló kis teherkocsi is - a bal szélen látható Mercedes teherautó meg kimondottan klassz :)
És ezzel be is fejezném ezt a virtuális időutazást, remélem, mindenkinek tetszett. Ha eszetekbe jutott valami: emlék, kiegészítés, pontosítás a képek, helyszínek kapcsán, ne tartsátok magatokban, lehet kommentelni - a megosztásokat pedig előre is köszönöm!
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Tim Boricnak!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Ugyanitt szeretném megjegyezni, hogy a képek lementése, majd saját néven a facebookra feltöltése egyszerre szomorú divat és igen nagy tiszteletlenség a képek készítőivel szemben.
Ez megy most