1976 fontos év volt a budapesti villamosokról készült képeket illetően: akkor látogatott ide először Ab van Donselaar, Tim Boric, és akkor kezdett rendszeresen idejárni Heinz Heider. Ez egyszerűen fogalmazva azt jelenti, hogy innentől kezdve vannak rendkívül jó minőségű képeink meghökkentően komoly mennyiségben, a városba és tujáiba beleszerelmesedett külföldiek ugyanis olyan "fotókampányokat" folytattak, amikre kevés magyar közlekedésbarátnak lett volna lehetősége. Peter Haseldine is ebben az évben járt itt, de a többiekkel ellentétben nála csak egyszeri látogatásról volt szó. Ennek ellenére rengeteget fotózott, és nem akármilyen minőségben!
'76 abból a szempontból is mérföldkő volt, hogy akkor még volt villamosközlekedés az Üllői út belső szakaszán, jónéhány favázas típus még forgalomban volt, illetve a nagykörúti viszonylatokon még UV-k jártak. Aki egy-két évvel később jött, már egy modernebb, kisebb villamosüzemet láthatott...
42-es és 52-es: ezeket a viszonylatokat ma már hiába keresnénk a Deák téren. A 42-es '77 január elsejével tűnt el innen, de legalább alapvetően azonos volt a mai járattal, tehát a kispesti Tulipán utcánál végződött (betétjárata, a 42A pedig a Nagyvárad téren). Az itt látható 52-es viszont teljesen más volt, mint a mai: a Nyugatitól ment a Villanytelepig.
Amikor a Kálvin térre még három irányból jöttek a villamosok, a Nemzeti Múzeum előtt is volt egy megálló, ezt látjuk itt, nem kis utasmennyiséggel. Jobbra egy 6-os busz is sejthető - na meg egy bogárhátú, ami nélkül akkoriban nem létezhetett utcakép :)
A Budapestre régebben jellemző út széli sínek a Haller utcából tűntek el utoljára (Pesterzsébet nem számít): egészen 2003-ig bírták. A képen (a teherautókon kívül) a háttérben látható foghíjtelek is érdekes. Ma egy (viszonylag) modern épület áll itt, a képen meg mintha épp csak bontanák az utca szintjénél mélyebben fekvő régi házakat. Emlékszik esetleg valaki, mi volt itt?
Itt ma is jár villamos, csak másmilyen: nem ezerötszázassal és pótkocsival, hanem... ezerötszázassal, esetleg ezerhatszázassal - amik közül a legöregebbeket körülbelül a kép készítésekor gyártottak :)
A zuglói Vezér utca (hivatalosan nem "út", hanem "utca") közepén '79 őszéig villamos járt, a Mogyoródi úttól egyetlen vágányon: a 64-es. A helye tulajdonképpen ma is megvan, csak parkolóvá alakították, a végállomás épülete meg virágárusként üzemelt sokáig. Rég jártam arra: megvan még?
A Vezér utcai kétvágányos rész a Mogyoródi útnál ért véget - '76-ban az amúgy az Örs vezér terére járó 62-es is ide volt terelve a Nagy Lajos király útján zajló vágányfelújítás miatt.
Falusi idill: 1700-as ikerkocsi kanyarodik a rákospalotai Juhos utcából a Kismező utcába. A háttérben látható egy fehér Wartburg, ami több korabeli villamosos képen felismerhető. Ráadásul ugyanazon a helyen 2000-ben én is fotóztam egy fehér Wartburgot, bár nem merném állítani, hogy ugyanazt. Esetleg valaki helybeli emlékszik erre a kocsira?
A Lékai János tér nevét (ma már nem így hívják) csak azért tanultam meg gyerekkoromban, mert innen indult a négyes busz a nagyihoz, és sokszor elkísértük ide - illetve néha vele is tartottunk a város másik végébe, a Gyöngyösi utcába. Már akkor is rácsodálkoztam a hengeres épületre, ami a közelben állt - csak jóval később tudtam meg, hogy templomként kezdték építeni '41-ben, de csak az alsó részei készültek el, melyekre a hatvanas években eszpresszót és szolgáltatóházat húztak fel; később aztán itt működött a Hully Gully diszkó. A képen egy ezrest látunk a Moszkva tér felé tartani - furcsa, hogy ezekre a tujákra itt pont nem emlékszem, csak a 41-esről, a Váci útról, az 56-osról...
Peter nem csak a fővárosban járt, de végiglátogatta a vidéki üzemeket is. Korábban már mutattam pár remek szegedi felvételét, úgyhogy most nézzük meg, mit látott Miskolcon. A homlok-viszonylattábla csalóka: nem a kép van megtükrözve, csak fordítva tették a helyére :) A vágány, ahol az előbbi képen látható ezressel rokon motorkocsi a két póttal halad, már nem létezik: az 1-es viszonylat 1994-ig használt hurokvégállomásához tartozott. A Nagy Lajos király útja öreg házai még megvannak - legalábbis legutóbb még megvoltak, amikor Diósgyőrben jártam. A jobbra látható fehér Trabant vélhetően nem volt ilyen szerencsés.
Itt fordultak a szerelvények vissza a Tiszai pályaudvar felé - ma buszokat találunk ugyanitt (ha nem szervezték át a vonalhálózatot azóta). A kép azonban nem csak a villamos miatt tetszik: tessék megnézni baloldalt, az apukát, ahogy a lovat mutatja kisgyerekének - hát nem aranyos? :)
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Peter Haseldine-nak!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Ugyanitt szeretném megjegyezni, hogy a képek lementése, majd saját néven a facebookra feltöltése igen nagy tiszteletlenség a képek készítőivel szemben :(
Ez megy most