Kaptam két képet Karl Holzingertől, melyekről azt gondolom, hogy megérnek egy rövid bejegyzést. A Budafoki elágazásnál vagyunk 1984. május 1-én:
Jobbra egy "Ezrest" láthatunk, a budapesti villamostörténelem egyik legnagyobb klasszikusát, ráadásul egy olyan példányt, ami ma is megvan. Az 1049-es pályaszámú jármű 1911-ben épült, majd 1960-ban új kocsiszekrényt kapott, mert látszott, hogy egy ideig még szüksége lesz rá a főváros tömegközlekedésének. Itt látható formájában egészen 1984 nyaráig szolgálta az utazóközönséget, utolsó éveiben a 41-es vonalon. Bár a kép készítése után pontosan négy hónappal selejtezték, valamiért nem bontották el, és 1991-ben visszatért a Móricz Zsigmond körtérre, ahol sörvillamosként működött, a környék fiataljainak nagy örömére. És itt még nem ért véget a szerencséje, mert amikor '98-ban bontóba vitték, a bontó főnökének megtetszett, és megtartotta. Bár évek óta nem jártam arra, elvileg a mai napig ott figyel az Élessaroknál a Sörgyárral szemben.
A 41-es vonal volt az egyik utolsó, ahol - egészen 1984 augusztusának utolsó napjáig - kéttengelyes villamosok jártak (mint amilyen az 1049-es is), helyüket szeptember 1-én a csehszlovák gyártású Tatrák vették át, mint amit itt is látunk. A "cseh remekek" nem voltak ismeretlenek errefelé, mert a kezdeti próbáik egy részét itt végezték, illetve néha iskolásjáratokat vittek a Kamaraerdei Ifjúsági Parkba, ez a kocsi viszont csak beugró volt, mert az átállás egyik napról a másikra történt, a két típus nem közlekedett egyszerre a 41-esen. Látszik is, hogy nincs felkészítve rá, mert nincs rendes viszonylatszám és végállomás kiírás a szélvédő tetején levő tekerős vásznon, csak egy régi vastáblát dobtak be az ablak mögé. Szerintem érdekes kordokumentum!
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Karl Holzingernek. A képek szerzői jogai őt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges! Szintén köszönöm Nagy Zsolt Levente információit a típusváltásról.
Ez megy most