Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (6) balaton (179) balatonföldvár (7) balatonfüred (5) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (43) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (974) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (122) búvár (18) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (338) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (64) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (47) énblog (566) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (76) gibson (10) gigant (6) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (44) haditechnika (15) hajó (168) hajtóművek-motorok (7) hampage (441) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (8) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (6) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (20) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (8) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1085) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (58) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (21) konstal (8) körtér (8) közlekedés (452) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (17) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (132) motorkerékpár (5) mozdonyok (30) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (15) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (29) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (125) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (40) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (13) szavazás (6) szczecin (7) szeged (42) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (247) tapolca (8) társadalom (5) tatra (40) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (73) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (502) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) tw6000 (5) überzenészek (17) utazás (449) utcakép (228) uv (64) vár (11) várnegyed (8) város (543) városkép (112) városliget (10) varsó (7) vasút (624) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (28) vicinális (13) vidám park (5) videó (958) villamos (862) vitorlás (12) vízibusz (23) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (49) youtube (352) zene (229) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Régi és új a Budafoki elágazásnál

2025.03.21. 18:00 :: Hamster

Kaptam két képet Karl Holzingertől, melyekről azt gondolom, hogy megérnek egy rövid bejegyzést. A Budafoki elágazásnál vagyunk 1984. május 1-én:

1984_05_01_bkv_vm_1049_41_leanyka_ho89118_hu.jpg

Jobbra egy "Ezrest" láthatunk, a budapesti villamostörténelem egyik legnagyobb klasszikusát, ráadásul egy olyan példányt, ami ma is megvan. Az 1049-es pályaszámú jármű 1911-ben épült, majd 1960-ban új kocsiszekrényt kapott, mert látszott, hogy egy ideig még szüksége lesz rá a főváros tömegközlekedésének. Itt látható formájában egészen 1984 nyaráig szolgálta az utazóközönséget, utolsó éveiben a 41-es vonalon. Bár a kép készítése után pontosan négy hónappal selejtezték, valamiért nem bontották el, és 1991-ben visszatért a Móricz Zsigmond körtérre, ahol sörvillamosként működött, a környék fiataljainak nagy örömére. És itt még nem ért véget a szerencséje, mert amikor '98-ban bontóba vitték, a bontó főnökének megtetszett, és megtartotta. Bár évek óta nem jártam arra, elvileg a mai napig ott figyel az Élessaroknál a Sörgyárral szemben.

1984_05_01_bkv_t5_4144_t5_41_leanyka_ho89119_hu.jpg

A 41-es vonal volt az egyik utolsó, ahol - egészen 1984 augusztusának utolsó napjáig - kéttengelyes villamosok jártak (mint amilyen az 1049-es is), helyüket szeptember 1-én a csehszlovák gyártású Tatrák vették át, mint amit itt is látunk. A "cseh remekek" nem voltak ismeretlenek errefelé, mert a kezdeti próbáik egy részét itt végezték, illetve néha iskolásjáratokat vittek a Kamaraerdei Ifjúsági Parkba, ez a kocsi viszont csak beugró volt, mert az átállás egyik napról a másikra történt, a két típus nem közlekedett egyszerre a 41-esen. Látszik is, hogy nincs felkészítve rá, mert nincs rendes viszonylatszám és végállomás kiírás a szélvédő tetején levő tekerős vásznon, csak egy régi vastáblát dobtak be az ablak mögé. Szerintem érdekes kordokumentum!

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Karl Holzingernek. A képek szerzői jogai őt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges! Szintén köszönöm Nagy Zsolt Levente információit a típusváltásról.

10 komment

Címkék: budapest tatra villamos utcakép budafok ezres kulfoldi szemmel Karl Holzinger

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr218821872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

De jóóó, végre nagyok a képek! :-)
Jó tíz évvel korábban nézegettem a 41-est, akkor még két ezres volt rajta összekapcsolva és asszem a Fehérvári út végén, a remíznél volt a végállomásuk.
Én akkor a jó 43-assal jártam be a Bartóktól a Körtérre, még a Fehérvári út két szélén, kb. egy óra volt a menet botcserével a Kultúrparknál, meg a Gumigyárnál...
@46Laca: Hogyan találtál ide pár perccel a bejegyzés nyilvánossá válása után? :)
A 41-es '72 szilveszterétől fordult a kocsiszínnél, de ugyanekkortól a 43-as is már csak a Varga Jenő térig ment be, nem a Körtérig. Akkor a 43-ason a "dupla ezresek", azaz 1900-as ikerkocsik jártak, a 41-esen viszont egy ideig még mehettek pótkocsik, mert a kocsiszínnél deltában fordult, Budaörsön meg hurokban. Aztán már mindkettőn 1900-asok mentek.
Tudni kell jókor kattintani. :-)
71-esek az emlékek, én nem emlékszem a gombánál 41-esre, de tévedhetek, nem most volt.
@46Laca: Nekem nincs emlékem, mert mínusz három éves voltam :) de megvan valahol a BKV FSZU (forgalmi szolgálati utasítás), amiben szépen ki van fejtve az összes aznapi változás. Akkoriban a kelet-nyugati metró teljes (Dééli pályaudvarig való) megnyitása miatt minden megváltozott. A villamosok.hu-n fent van a kivonata:
"rövidül a 68-as: Keleti pu. - Örs vezér tere
módosul a 19-es: Batthyány tér - Kelenföldi pu.
hosszabb a 9-es: Batthyány tér - Budafok, Városház tér
megszűnik a 9A (Albertfalva kitérő - Móricz Zsigmond körtér)
módosul a 4-es: Moszkva tér - Fehérvári út
megszűnik a 4A
módosul a 18-as: Szent János kórház - Albertfalva kitérő
hosszabb a 47-es: Nyugati pu. - Budafok, Városház tér
megszűnik az 57-es (Csörsz u. - Császár fürdő)
módosul a 63-as: Nagyvárad tér - Madách tér
rövidül a 41-es: Budafok forgalmitelep - Budaörs
rövidül a 43-as és a 43A Budafok, Városház térig
a 11, 17-esek végállomása visszakerül a Margit-hídhoz.
hosszabb a 49É: Moszkva tér - Kelenföldi pu."
Ennek a Budafok-elágazás megállónévnek valahogy olyan különleges hangulata van nekem, mintha valahol a világ végén lenne, ahol nincs egy utca vagy tér a közelben, amiről el lehetne nevezni :-)
@NAR: Gyakorlatilag erről volt szó eredetileg. Még az elágazó váltó se ott volt, hanem a kocsiszín déli végénél, onnantól egymástól párszor tíz centire párhuzamosan ment az erre meg arra menő sín: villamosok.hu/balazs/bpvillamos/keptar/bfelag_75.jpg
Csodás poszt!
Karl mennyi idős?
Van még neki bármi a fiókban?

Miután a közelében laksz, és mai időjárás kb pont olyan mint a képeken , nem volna kedved rekonstruálni ezt a két fotót? ;-)

Mondanám hogy meghívlak cserébe egy rétesre abban "büfében" de csak utalni tudok, távolról!
Hú, de egy siralmasan borzalmas vonal volt.
Lassan ér ritkán jártak a vilik...

Nem is ok nélkül forgatták itt az Első Emelet elhíresült videóklipjét.
Gyakorlatilag épp emiatt a két szempont miatt kb senki nem járt a villamoson Kamaraerdő felé...
www.youtube.com/watch?v=-fBkqcPmGHc
(A hölgy amúgy - mint később kiderült számomra - tapasztalatokban bőségesen gazdag felnőttfilmes versenyző volt..)
@gigabursch: Most egész értelmes szolgáltatás van, fűtöttek a villamosok, meg minden. Amikor felépült a lakópark Kőérbereken, több utas lett, elsősorban nem is a lakások miatt, hanem mert valami sportlétesítmény/uszoda is lett ott, és oda sokan mentek villamossal. Azóta még több ház épült arrafele, nem tudom mi a helyzet, szerintem 2020 óta nem jártam ott.
@cserepfalva: Ha lenne arra esély, hogy jön az 1049-es, esetleg kimennék, de anélkül ki van csukva :) Asszem a réteses helyett levő büfé is megszűnt nemrég.
süti beállítások módosítása