Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A csehszlovák villamosok budapesti bevonulása

2020.07.20. 07:00 :: Hamster

Két hónapja említettem, hogy idén negyven éve közlekednek a csehszlovák Tatra villamosok Budapesten. Természetesen ez a történet nem azzal kezdődött, hogy az első T5C5 szerelvény kigördült az 59-es vonalra, de nem tudtam mivel demonstrálni az előzményeket. Ez hirtelen megváltozott, amikor egy kedves ismerősömön keresztül eljutottak hozzám Tomáš Dvořák képei...

A hetvenes évek közepén program indult a budapesti villamosüzem korszerűsítésére, amire szükség is volt, hiszen még bőven közlekedtek olyan járművek a városban, melyek Ferenc József uralkodásának idején épültek! A Ganz Villamossági Művek és a Ganz-MÁVAG ekkor már ugyan egy ideje szállította az "ipari csuklósokat", de nem olyan ütemben, mint kellett volna, így felmerült, hogy más forrásból szerzik be a kéttengelyes motorkocsikat kiváltó új villamosokat. Ez gyakorlatilag csak egyetlen gyártót jelenthetett: a ČKD Praha smíchovi üzemét, mely a világ legnagyobb villamosgyáraként Tatra márkanéven ontotta magából a járműveket.

1583_exbrno_moszkva_ter_19751212.jpg

Első körben 1975-76-ban három próbavillamos érkezett Budapestre Brnóból: az 1583-as és 1588-as pályaszámú T3-as, és az 1013-as pályaszámú K2-es csuklós. A fentebbi képen az első éppen a Moszkva téren fordul; érdemes megfigyelni, hogy többen nézik, hogy a síneken marad-e a vágányrengetegen áthaladás közben!

1588_exbrno_marx_ter_19751212.jpg

Ezen a fotón az 1588-as T3-as fordul ki a Kádár utcából. A próbák érdekesek lehettek, mert a Tatrák húsz centivel szélesebbek voltak az akkori legszélesebb budapesti villamosoknál, így különösen figyelni kellett a peronok mellett elhaladáskor és az ívekben kisepréseknél. Hozzá kell tenni, hogy ez a probléma máig megmaradt néhány helyen, például a Szabadság hídon ma is csak különleges odafigyeléssel mehet át a típus, mert az ablakból esetlegesen kihajoló utast elviheti a szembejövő villamos. Villamosvezetői elbeszélések alapján volt is hasonló baleset a Szilágyi Erzsébet fasorban, csak ott a sínek közti oszlopok jelentették a gondot. Szerintem bátor döntés volt, hogy az NDK-s városokkal ellentétben a BKV nem kérte a kocsiszekrények keskenyítését, hiszen ennek köszönhető, hogy a 2,4 méter széles TW6000-esekkel, Combinókkal és CAF-okkal nem voltak különösebb gondok ilyen szempontból. Ezzel ellentétben sok "nyugati" villamosüzemben vásárolnak akár ma is 2,2 vagy 2,3 méter széles villamosokat, csak mert soha nem lépték meg a hálózatuk szélesebb járművekhez való átépítését - márpedig az alacsonypadlósoknál tényleg minden centiméter számít!

8011a_praha_hloubetin_19780720.jpg

A másik fontos döntés az volt, hogy nem "gömbölyű" Tatrákat kaptunk, hanem az új T5-ös generációt passzították hozzá a BKV igényeihez. 1978-ban el is készült a két prototípus 8011-es és 8012-es (prágai) pályaszámmal. Ami számomra meglepetés volt, amikor először láttam képet az első kocsiról, az az, hogy eleinte még nem volt meg a ma is használt kombinált féklámpa/index burkolat, helyette Zsiguli hátsó lámpákat használtak, akárcsak évekkel később a BKV "Csufi" nevű barkácsvillamosának építői.

8011b_praha_hloubetin_19780720.jpg

Természetesen hátulra is ugyanilyeneket raktak fel. Szokatlan még a hátsó ajtó előtti kifordítható létra-fok sor, ez később eltűnt.

8011_praha_namesti_republiky_19781018.jpg

A járműveket értelemszerűen Prága utcáin próbálgatták először, itt például a Náměstí Republikyn láthatjuk a későbbi budapesti 4000-est. Ma nem kicsit másképp néz ki ez a hely!

t5c5_8012_depo_hloubetin_200778_td.jpg

Itt pedig a 8012-est láthatjuk, már szállításra előkészítve a prágai Hloubětín kocsiszínben. Ez a kocsi kicsit másfajta festést kapott, az ajtók széleinél fehér sávval, fölöttük pedig egy sötétebb négyszöggel.

19790915_4000-4001_moricz_zs_korter.jpg

A következő kép már 1979-ben készült a 61-es körtéri végállomásán, jól látható a budapesti pályaszámokat kapott két kocsi eltérő fényezése.

19790915_4001-4000_villanyi_ut_2.jpg

Ezen felül a Zsiguli-lámpák is eltűntek :) Sajnos arról nincs információm, hogy az eltérő festést a budapestiek kérték, vagy a ČKD ajánlott fel több mintát.

19800429_4097_budafok_kocsiszin.jpg

Ezen az 1980 áprilisi fotón Budafok kocsiszín udvarát látjuk, tele a teherkocsikról itt lepakolt új Tatrákkal. A prágai cég egyetlen év leforgása alatt 169 motorkocsit rakott le a BKV "küszöbére", ráadásul járműhosszra számolva olcsóbban, mint amennyiért a Ganz gyártotta a csuklósait, tehát a BKV jó üzletet csinált, azzal együtt is, hogy nem csuklós járművekről volt szó.

budapest_m1605_4071-skol-dozsag_ut_260480.jpg

Utólag sokan lefitymálják a BKV-t, amiért kontaktoros-ellenállásos hajtásrendszerrel rendelte a kocsikat, és nem az akkor még nyugaton is újdonságnak számító szaggatóval, de látni kell, hogy amit kaptunk, az is űrtechnika volt az akkor használt villamosokhoz képest! Itt például balra az 1605-ös motorkocsi egy 1897-ben (!) gyártott favázas villamos (egy ilyen) acélvázasításával épült 1955-ben, tehát már tragikomikusan elavult volt. Ráadásul a Tatráinkban a kontaktorokat ipari számítógép vezérelte, csúszásvédelemmel és egyéb kényelmi funkciókkal, amit az addigi villamosok nem tudtak. A csehszlovák ipar fejlettségét mutatja, hogy ilyen rövid idő alatt ki tudtak fejleszteni egy olyan hajtásrendszert, amihez hasonlót azelőtt nem gyártottak, és ami a mai napig jól működik a modernizálatlanul maradt kocsikban.

1984_05_18_4063_moszkva_ter_va.jpg

A bevezetőben említett régebbi bejegyzésben mutattam néhány képet arról, hogy a Tatrák az első két évben szólóban is közlekedtek az 59-esen. Ezen a fotón egy ilyet láthatunk, a hátsó ablakban a jellegzetes táblatartóval.

19800428_4008_farkasret_va_1.jpg

Még egy ilyen kép, de már a Kis Ferenc (ma Márton Áron) térről. Sajnos AB+AB csatolású szerelvényről nem találtam képet Tomáš felvételei közt, ...

... videót pedig még egyátalán nem láttam az 59-esen akkoriban zajló fura összeállításokról. Hogy mégis el tudjuk képzelni, milyen lehetett, ideteszem egy 2010-ben, a típus 30. születésnapján készült videómat, ahol szóló kocsi és AB+AB csatolású szerelvény is közlekedett.

Végül még annyit lehet hozzátenni a témához, hogy az 1980-ban és 1984-ben leszállított 322 kocsi jelenleg még mind megvan. Kettőt ugyan egy baleset után tanulószerelvénnyé alakítottak, de időnként ők is felbukkannak az utcákon, a többi jármű nagy része pedig korszerűsítve lett vagy lesz, tehát még velünk marad egy darabig. Sokáig én is "idegentestként" gondoltam a csehszlovák villamosokra, aztán amikor a kilencvenes években Dél-Budáról az akkor még csak a Salgótarjáni utcáig járó 1-es villamos vonzáskörzetébe kerültem, hirtelen rájöttem, milyen jó, hogy a Tatrák nem ráznak úgy menet közben, mint az általam amúgy a végletekig imádott UV-k vagy az általam nem annyira kedvelt Ganz csuklósok, hogy a belső terük tágas, világos, illetve hogy van rajtuk fűtés. Bár nem voltak szörnyen előremutató járművek a megjelenésükkor, mindenképpen minőségi ugrást jelentettek az utasok és a személyzet számára, és lehetővé tették a háború előtti villamosok eltűnését!

A képekért köszönetet szeretnék mondani Jan Horskýnak, Tomáš Dvořáknak és Remmer Tibornak. A felvételek szerzői jogai a készítőket illetik, továbbpublikálásuk csak az ő engedélyükkel történhet!

Forrás: villamosok.hu, szóbeli közlések

21 komment

Címkék: budapest prága videó 1980 1978 képek tatra villamos 1979 technikatörténet 1975 t5c5 kulfoldi szemmel Tomas Dvorak

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5716036134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Érdekes történelemóra volt, köszi :)
" A prágai cég egyetlen év leforgása alatt 169 motorkocsit rakott le a BKV "küszöbére", ráadásul járműhosszra számolva olcsóbban, mint amennyiért a Ganz gyártotta a csuklósait, tehát a BKV jó üzletet csinált, azzal együtt is, hogy nem csuklós járművekről volt szó."

Az, hogy a BKV jó üzletet csinált, műszaki szempontból vitathatatlan. A típus egyértelműen bevált, egy rossz szavunk nem lehet rá. Különösen figyelemre méltó teljesítmény volt a jármű kifejlesztésének hihetetlenül rövid ideje. Erősen vitatható azonban, hogy anyagilag is jó volt-e ez az üzlet. Szerintem nem, de nem is az anyagi szempontok voltak döntőek. A BKV egyszerűen kényszerhelyzetben volt,és döntőnek bizonyult a szállítás gyorsasága, az egy év alatt szállított 169 kocsi. Az ipari esetében 152 kocsihoz 13 év kellett...

Mindenesetre én egy ötven darabos KT8D5-ös kontingenst is el tudnék képzelni Budapest utcáin.
Arról a hátsó ablakba való tábláról nincs valakinek egy közeli képe? Kész misztérium ez, csomó más dolgo jól fennmaradt, rekonstruálható stb.

Amúgy mi az az S a próbakocsin, ráadásul fejjel lefelé? Meg mi az a színes képhiba? : )
hampage.hu/kozlekedes/jegyzet/csehszlovakia.html#Ringhoffer „1771: a burgenlandi Franz Ringhoffer”

Erről az jut eszembe, amikor Semmelweissről eredetileg úgy írta Nyáry, hogy Burgenlandból költözött le a családja Budára, majd amikor némi anakronizmusra mutattam rá (Vierburgenland munkanéven száz évvel később ötlötték ki az ősi Landot egyáltalán, eleinte Mattersdorfból (nem vicc!) irányították), akkor vélhetően némi kényszeres internacionalizmustól fűtve Alsó-Ausztriára írta át Kismartont (ami amúgy csak nemrég lett hivatalos székhely, letévén ödenburgi álmukról), és letiltott. De amúgy jó írás : ) www.facebook.com/photo.php?fbid=10156526443874855
De kár, hogy annak idején nem futottam össze a próbázó T3-assal :-(
(Pedig a Moszkván napi szinten jártunk szüleimmel.)
Imádtam ezeket kisgyerekként, 73-74-ben (3 éves koromban) szüleimmel kint voltunk Moszkvában 9 hónapig, és nagyon imádtam az ottani villamosokat (T-3, T-2, MTV-82, mással nem emlékszem, hogy utaztunk volna). Olyan szinten, hogy amikor 3 évvel később egy hétre megint kimentünk Moszkvába, a legjobban azért örültem neki, mert megint utazhatunk a "piros villamosokkal".
Mekkora meglepetés és öröm lett volna, ha láthatom őket Budapesten :-)
Marhára örültem, amikor megtudtam, hogy Tatra villamosok lesznek itt is. Aztán mekkora csalódás volt, hogy nem azok az aranyos gömbölyűek... :-(
Egy ilyen acélvázasított 80 éves kocsiban a 70-es évekre mennyi eredeti alkatrész maradt?
@NAR: "mennyi eredeti alkatrész maradt?"
A válasz egy határozott igen ;) Mivel az 1605-ös a legelső "füzesített" villamos volt überhaupt, szerintem annak megmaradt az alváza, csak toldozgatták az új szekrényhez. Még a szegedi SZ5/1520 (ami szintén 1897-es F kocsiként kezdte a pályafutását) alatt is megmaradtak az eredeti főtartók, pedig azt átalakították párszor.
@buszrajongó: A KT8D5-öt '86 körültől gyártották, akkor már nem nagyon volt pénze a BKV-nak ilyesmire (legközelebb 2002-ben vettek villamost, a hannoverieket). Egyébként a KT8-as még több helyen nem fért volna el rendesen, nem felteltethető meg két T5-ösnek a mozgása, ráadásul az orra se volt úgy lecsapva, mint azoknak.
@Albu: A képhiba scannerhiba, van az úgy, a kép így is rohadt jó. Az S betű pedig Brnóból jött a villamossal együtt. Majd egy ottani dolgokban járatosabb valaki megmondja, hogy mit jelentett, de nem nagyon lepődnék meg, ha valami schaffnerlos lenne az ottani nyelven :)
@Hamster: Igaz, 86-ban már semmire se volt pénz.
Az 1-esre azért jó lenne, akár csatolva is.
Én egyértelműen Tátra-ellenes voltam, néztem az ampermérőt, ahogy ment fel az 59-esen és szörnyülködtem. Bosszankodtam, hogy át kell építeni az egész várost a szélessége miatt, és rém igénytelennek láttam pl. a belső tereket a hajlított lemez technológiájukkal. Az ipari csuklóst ezerszer jobban szerettem, a dizájnját, az egylámpás arculatát, számtábláját. Máig megmaradt a szerelem - mert az már csak ilyen -, de a Tátrák igásló szerű megbízhatóságát hihetetlen erénynek látom, a modernizálásuknak örülök. Nagyra becsülöm a nagy sorozatú kiforrott cuccot.
@Hamster: Én is ezt gondolom, és a csehszlovák "önkiszolgáló" szó, a "Samoobsluha" jut eszembe...
@EZ1: Jajj, annak idején ez volt az a szó, amit nem bírtam megjegyezni gyerekkoromban (valamiért azzal szórakoztam, hogy igyekeztem minél több szót megjegyezni, pedig a kommunikációt édesanyám csinálta, szóval nem múlt rajta semmi), mindig az ugrott be, hogy szamooszbluha, szamosbluha, stb - ennél még a zmrzlina is könnyebb szó volt :)
@buszrajongó: na meg ezt a 170db-t kb 3 evvel kesobb kovette meg 150db

ez is a Ganz-t minositi igazabol
Nyilván a mennyiség miatt velünk maradnak még sokáig, és ez talán nem is baj, de legalább a Ganzok cseréjét el kéne kezdeni sürgősen, vállalhatatlan a menet""kényelmük""..
@Flankerr: A Ganz-csuklósok ma idősebbek, mint az UV-k voltak a kivonáskor. Pl. jelen pillanatban is kinn van a 49-esen a 1313, ami 1968. augusztusban állt forgalomba.
Közbeszerzést, egyebeket figyelembe véve, lesznek kocsik, amik meg fogják élni a hatvanadik évüket a BKV-nál, utasforgalomban.
És ugye pont ez a cikk írja le, hogy az első Tatrák is betöltötték már a negyvenet (a proto-kocsiktól eltekintve az első szériaszállítás 1980 elején kezdődött).
@Hamster: Nekem is a KN ugrott be mint jelenség, de mivel fejjel lefelé van az S, a próbamenetre gyanítottam inkább. Bár azt éreztem, hogy az S csehszlovákiai, a stílusa nem illett a BKV-hoz, selejtnek meg nem selejt : ) Köszi

Ha Brünn selejtezi a kocsit: átvehetnénk : )
Lehet, hogy a ČKD ajánlotta fel a másik festési variánst, amely kicsit hajazott a KT4-es prototípuséhoz commons.wikimedia.org/wiki/File:KT4D_001_(Prototyp).jpg
Csodás poszt, pláne a korrajzzal kiegészítve!

Egy ismerősöm egy Tátrás kocsiszínben dolgozik, és azt mondta egyszer, hogy a főköke aktívan lobbizott a Tátrák modernizálása mellett, mert alapvetően egy jó és megbízható konstrukció.
Arról már nem a gépek tehetnek, hogy az alacsony padló követlemény lett mostanára. De még mindíg azt mondom, hogy a megállók peronját megemelve szintbe hozni a beszállást sokkal egyszerűbb mint alacsonypadlós, bombabiztos kocsit építeni...
(pláne beszerezni milliárdokért)
Nem a Zsiguli-lámpa az egyetlen érdekesség, hanem az egészen kicsi elhúzható oldalablak a vezetőállásnál. Ezeket talán egészen hamar lecserélték a Ganz csuklósoknál megszokott méretűre, majd később a ma is látható nagyobbra. Nem beszélve arról, hogy ha jól látom, a 4001-esnek kezdetben nem is volt elhúzható az ablakok alsó része, a 4000-esnek viszont igen.
Egyébként annak a 4063-asnak egész furcsa ajtajai vannak. Láttam már pár példányon ilyesmit korai képeken, de vajon különbözik is ez az ajtó a szériától, vagy csak a gumira mentek rá fehér festékkel?
@abacab: Igen, ez gyakorlatilag a hagyományos Tátra-festés ötvözése a budapesti színvilággal. Ha nem lenne lejjebb színes fotó róla, azt mondtam volna a fekete-fehér prágai fotóról, hogy ott még bizonyosan piros lehetett...
süti beállítások módosítása