Az "Ezres" villamosok gyerekkorom óta nagy kedvenceim, bár én már csak acélvázas kocsiszekrénnyel modernizálva ismerhettem a típust a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján. Aztán a kilencvenes években visszaalakítottak egyet építéskori, azaz fa szekrényvázas kivitelére, azóta ez a kocsi a nosztalgiaflotta legmarkánsabb darabja:
Az 1928-as csődje után gyakorlatilag nyom nélkül eltűnt Kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár és a Ganz nyolcvan ilyen villamost gyártott a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) számára 1911-12-ben. De ilyen kinézetű járművek nem csak a villamosvasúton tűntek fel: ez itt a fentebbi képen elöl az 1074-es pályaszámú favázas Ezres 2010-ben Budafok kocsiszín előtt, ...
... ez pedig az M 2038 pályaszámú M.V-ös HÉV motorkocsi Budafok kocsiszín (akkoriban még a tétényi-törökbálinti HÉV telepe) előtt, 83 évvel korábban. A fotó sötétebbnek mutatja a járművet a valóságnál, szinte feketének (amúgy zöld volt), de szerintem így is felismerhető, hogy finoman szólva közeli rokona az 1074-esnek.
BBVV "U" = BHÉV M.IV
Az 1899-ben elinduló Budapest - Budafok Helyi Érdekű Villamos Vasút (BBVV) 1906-ban a Budapesti Helyi Érdekű Vasutak (BHÉV) tulajdonába került, mely növelni akarta szolgáltatási területét. 1909-ben Tétényig hosszabbították a vonalat, a megnövekedett forgalomhoz pedig 8 darab favázas motorkocsit rendeltek Kistarcsáról, Ganz villamosberendezéssel. A gyártó kiválasztása érthetővé válik, ha tudjuk, hogy a BHÉV a BKVT leányvállalata volt: bevált csapaton ne változass!
Az új kocsik az "U" típusjelzést kapták, mely 1925-ben M.IV-re ("em négy") változott. A fentebbi fotón a 31-es motorkocsit látjuk, mely 1925-ben az M 2031 pályaszámot kapta.
Az 1912-ben leszállított motorkocsik egy része az első világháború miatt csak évekkel később tudott forgalomba állni - de nem sokáig, mert 1926-tól csak pótkocsiként használták őket. Nagy részüket aztán 1930-tól újra motorkocsivá alakították, erősebb motorokkal - némelyik jármű azonban megmaradt hajtás nélkülinek, például a fentebbi képen látható C 3036 (BBVV 36 -> M 2036) pályaszámú. Leírhatnám a teljes pályaszámtörténetét is, de szerintem sokan azonnal becsuknák a böngészőablakot :)
Mindenesetre a jármű pótkocsiként egészen 1975-ig dolgozott: ezen a Határ útnál, a pesterzsébet-csepeli HÉV végállomásán készült fotón hátul láthatjuk, modernizálva. A hozzánk közelebbi, acélvázasított Ezres kinézetű kocsi is közeli rokona: egy eredetileg M.V sorozatú motorkocsi.
Az M.IV-esek acélvázas kocsiszekrénnyel való korszerűsítése már 1937-ben megkezdődött, tehát jóval korábban az Ezres villamosokénál. Az új, erősebb járműszekrény formatervezésével nem sokat foglalkoztak: a fentebb láthatóhoz hasonló robusztus, szegecselt borítású "vastéglák" lettek. A fotón szereplő 2006-os motorkocsi annyiban érdekes, hogy 1942-ben újonnan építették egy összetört M.V-ös motorkocsi (az M 2040-es) helyett. Ekkor az M 2036-os pályaszámot kapta - azért ezt, mert az eredeti 2036-os ekkor már pótkocsi volt, ahogy az előző két képen láttuk is. Egy ilyen motorkocsi egyébként máig megvan, talán egyszer lesz pénz a helyreállítására.
BBVV "E" = BHÉV M.V
Az 1910-es években elkezdődőtt a BBVV törökbálinti szárnyvonalának építése, ehhez rendelték az "E" sorozatú motorkocsikat (25 darabot), melyek 1925-ben az M.V ("em öt") jelzést kapták. Ezek nagy részét a világháború miatt nem tudták üzembe állítani, emiatt a törökbálinti vonalon 1914-től 1920-ig a BKVT-től kölcsönzött ezres villamosok közlekedtek. Ugye, hogy rokonok! :)
A téma kifejtése úgy lenne teljes, ha megemlíteném, hogy ekkoriban már tervezték a dél-budai HÉV üzemi feszültségének 550-ről 1000 V-ra emelését, a törökbálinti vonal pedig már eleve 1000 V-tal indult volna - de mivel az Ezresek miatt ez nem volt lehetséges, végül 550 V-tal indult. 1938-tól végül létrejött egy érdekes hibrid üzem: a Fehérvári úton a kocsiszínig a villamosok feszültségét (550 V) használták, onnantól kifelé 1000 (sőt, nominálisan 1100) V-ot. A járműveken nem volt semmiféle berendezés a különböző feszültségek kezelésére, a HÉV-ek egyszerűen lassabban tudtak menni a közös szakaszon, mint a villamosok.
A fentebbi képen az eredetileg BBVV 47 pályaszámot viselő kocsit látjuk, mely később az M 2047-es pályaszámot kapta, majd egy másikat, ...
..., majd acélvázat és még újabb pályaszámot, majd visszakapta a 2047-es számot, majd megint átszámozták, majd 1982-ig egy 1900-as villamos ikerkocsi egyik feleként dolgozott. Borzasztó érdekes - vagy csak simán borzasztó - a járművek átszámozgatása, de érdemes tudni, hogy a budapesti HÉV egy időre a MÁV-hoz került... de ez a két vonal pont nem, hanem a Fővárosi Villamosvasúthoz... aztán megint BHÉV lett... majd '63-ban valódi villamos (43-as és 41-es vonalak). Mindegyik cég igyekezett saját számozási rendszert használni, plusz az átépítéseket is jelezni valahogy. Egyes kocsik átkerültek más vonalakra, illetve volt olyan is, hogy Ezres villamosokat az M.V-ösök közé csaptak 1000 V-os villamosberendezéssel, szóval bolondokháza volt az egész. Itt kérek elnézést az ilyesmikre kényes vasútbarátoktól, de civilként ez nem annyira fontos nekem.
Eddig nem említettem, úgyhogy most pótlom: a HÉV-ek utasterében egymástól ajtóval elválasztott 2. és 3. osztály volt, illetve a kocsik - a villamosokkal ellentétben - fűtöttek voltak.
Forrás: villamosok.hu
Az ötvenes években villamosmániás szemmel nézve őrület lehetett a tétényi és törökbálinti HÉV-ek belső végállomása a Móricz Zsigmond körtéren! Balra egy 47-es járatként közlekedő M.VI-os motorkocsit láthatunk, ami igazából egy "F" típusú villamos. Középen a 2019-es pályaszámú kocsi egy favázas M.V-ös, melyen látható, hogy a külsőségek elkezdtek leegyszerűsödni: az ablakok feletti míves szellőzősorból például csak három zárható lyuk maradt az ablakok felett. Jobboldalt pedig egy acélvázas M.IV-es áll. Ha valakit esetleg érdekelne, hogy mi volt ez a 47-es villamos: nos, a Körtér és Budafok kocsiszín közt járt, tehát végig 550V alatt.
Ahogy láttuk, az M.IV-esek - szerintem - elég otromba kocsiszekrényt kaptak az acélvázasításkor, az M.V-ösök viszont olyat, mint később az Ezresek. Az érdekesség kedvéért ez itt a képen tulajdonképpen nem is M.V-ös, hanem egy Ezres, az 1053-as pályaszámú: ezt '57-es acélvázasításakor átépítették HÉV-nek. Néhány pályaszámváltás után ismét Ezres lett belőle, 1083-as számmal, de még mindig 1000 V-os villamosberendezéssel. Végül 1963-ban megint villamossá vált, egy 1900-as ikerkocsi egyik feleként. A típus egyetlen túlélőjeként az eredetileg BBVV 44 -> BHÉV M 2044-es M.V-ös is egy 1900-as ikerkocsi egyik feleként maradt meg, mielőtt a HÉV hegesztőszerelvény öltöző-étkezőkocsijává alakították volna. Őt is jó lenne üzemben látni!
Még oldalakat lehetne írni erről a járműcsaládról (meg is lett téve, csak másutt), melynek vidéki (miskolci, pozsonyi) rokonai is voltak, de én itt csak arról szerettem volna megemlékezni, hogy a két budafoki motorkocsitípus és az Ezres villamosok története összefonódik: hasonló kinézetűek voltak favázasként, nagy részük hasonló kinézetű volt acélvázasítva is, illetve némelyik villamos időnként HÉV-vé változott, a végén pedig HÉV kocsikból 1900-as villamosok lettek. Remélem, hogy volt, aki érdekesnek találta ezt zavaros családtörténetet :)
Forrás: dr. Németh Zoltán Ádám, villamosok.hu, villamosok.hu/bhev/
Ez megy most