Szerintem már említettem, hogy amikor édesapám először mesélt arról, hogy régen a HÉV bejárt a Fehérvári úton át a Körtérre, elképedtem. Nekem a HÉV a hosszú NDK-s motorvonatokat jelentette, és el nem tudtam képzelni, hogyan fértek el azok ott, pláne hogyan tudtak a "Gomba" körül megfordulni, ahogy mondta.
Ugyan megpróbálta elmagyarázni, hogy nem ugyanazok a vonatok jöttek be a Körtérre, mint amikkel Szentendrére mentünk, de nem igazán sikerült befognom, hogy a kerületünk kvázi főteréről induló nagytétényi és törökbálinti helyiérdekű vonalak afféle "kigyúrt" - hosszabb szerelvényekkel és 1000V-ról működő - villamosok voltak, melyek együtt közlekedtek a "sima" tujákkal. Itt fentebb néhány zöld szerelvényt láthatunk a Gomba körül - a bal oldali vágányon például egy 1600-as villamosokból készített HÉV ikerkocsit.
Készítette: LaSza - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 2.0, Hivatkozás
Mi több, ez a HÉV - mely egyébként 1942-ig a Szent Gellért térről indult - annyira villamosszerű volt, hogy 1952 és 58 közt konkrétan a Fővárosi Villamosvasút üzemeltette; ezért olvashatjuk az FVV cégjelzést a bejegyzésben látható képeken.
Forrás: villamosok.hu/bhev
A fentebbi fotón balra egy, akkor a Körtér és Budafok kocsiszín közt a HÉV-vel közös pályán közlekedő 47-es villamos látható, mellette egy M.V-ös - más néven BBVV "E" típusú - favázas motorkocsi, amellett pedig egy M.IV-es - más néven BBVV "U" - kocsi, de már acélvázas kocsiszekrénnyel. E két utóbbi típust a tétényi és törökbálinti vonalakat építő Budapest-Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút szerezte be - ha a szövegben valahol a BBVV betűket látjátok, akkor erről a cégről van szó.
Ez az acélvázas M.IV-es Nagytéténybe indult a fotó készítése után. Maga az M.IV sorozat 1912-ben épült, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) 1000-eseinek kvázi testvéreként, azaz favázzal, de ez a konkrét kocsi egy balesetben súlyosan megsérült másik jármű helyett épült újonnan 1942-ben, acélvázas kocsiszekrénnyel és tartalékkészletből aktivált villamosberendezésekkel. Ami a kinézetét illeti, nem tervezték túl :)
A következő fotón a jókora P.XII-es személykocsik egyikét láthatjuk. Ezt a típust jó futása miatt a "Pullman" névvel is illették; az M.IV-esek általában két ilyet vontattak. Érdemes a kép jobb szélén a nem éppen komfortos ki- és beszállást lehetővé tevő padlómagasságot megnézni! Az ablakok alatti kis táblácska egyébként a nemdohányzó szakaszt jelöli.
Három képpel ezelőtt láttunk egy favázas M.V-öst, most itt az acélvázas változat, mely 1957-ben, a kép készítésekor még vadonatúj volt. A kocsi modernizálása a Füzesi főműhelyben történt, a kocsiszekrény kivitele gyakorlatilag megegyezik az acélvázasított villamosokéval, még pontosabban azok korai változatával: peronajtóval, fakeretes ablakokkal, és szellőzőkkel az oldalablakok fölött.
Ez is egy nemdohányzó személykocsi, csak kicsit kisebb, mint az imént látott P.XII-es: a P.VII-es jelzésű - másképpen BVVV "U" pótkocsi - sorozat nagyjából a BKVT R2-es pótkocsijával egyezett meg. A "Skatulya" becenevű (amit minden három oldalablakos pótra rámondtak) sorozat többi tagja a dél-budai HÉV megszűnésével át is került a villamosüzemhez, csak ezt az egyet selejtezték. A háttéren látszik, hogy a kép nem sokkal 1956 után készült, a Móricz Zsigmond körtér 2. számú házat ugyanis a forradalom során lőtték szét (eredetileg szép szimmetrikus homlokzata volt).
Ez a P.V-ös eredetileg BBVV "A" típusú motorkocsi volt, amit 1925-ben hajtás nélküli járművé alakítottak át (miután 1910 körül kéttengelyessé alakították maximum traction forgóvázasból). Ez a jármű már talán az ötvenes években is régimódinak nézett ki...
És a bejegyzés végén egy kép, ami ugyan nem a Körtéren készült, de olyan klassz, hogy nem bírom nem megosztani azzal, aki esetleg még nem ismeri: így nézett ki 1960-ban a nagytétényi HÉV külső végállomása a Nagytétényi úton. Itt nem építettek hurokvágányt, ezért a motorkocsinak mindig át kellett varázsolnia magát a személykocsik egyik végéről a másikra a visszainduláshoz - ennek a műveletnek egy pillanatát láthatjuk. Valahogy mintha nem is 1960-ban járnánk, hanem régebben, nem?
Ez megy most