Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

július 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (26) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (103) autók (92) bach (5) badacsony ms (6) balaton (202) balatonföldvár (8) balatonfüred (10) balaton ms (7) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (48) belgium (13) bengáli (44) berlin (163) berlini fal (20) bkv (64) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (7) budai vár (26) budaörs (39) budapest (984) budapesti pillanatok (52) buék (9) busz (123) búvár (19) bytom (6) bzmot (14) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (354) csehország (69) csehszlovák (42) csepel (6) csobánc ms (5) csörgő (15) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (14) doctor who (42) drezda (10) duna (69) düwag (6) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (54) énblog (578) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (8) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (7) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (26) fogyasztói (23) fonódó (11) fonyód ms (6) forintos emlekeim (5) fortepan (38) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (80) gibson (10) gigant (8) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (56) gróf széchenyi ms (6) gyermekvasút (45) haditechnika (15) hajó (190) hajtóművek-motorok (7) hampage (451) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (8) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (14) idegenforgalom (21) ikarus (77) il 14 (10) innsbruck (7) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (10) kelén ms (12) kelet-berlin (5) képek (1115) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (12) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (59) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (36) kölni dóm (5) komp (22) konstal (8) körtér (8) közlekedés (459) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) lapátkerekes (5) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lengyelország (84) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) mercedes (7) metál (18) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (133) motorkerékpár (5) mozdonyok (33) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (66) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (16) ndk (6) németország (334) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (48) nosztalgiahajó (33) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (7) nosztalgiavillamos (131) nosztalgiavonat (19) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (127) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (43) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (7) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (138) pozitívum (12) pozsony (65) prága (27) programajánló (28) púpos (25) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (61) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) románia (5) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (19) sky channel (11) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (9) super channel (5) svájc (30) szabadság híd (17) szárnyashajó (15) szavazás (6) szczecin (7) szeged (43) szekacs (8) szent miklós ms (5) szergej (43) szigliget ms (5) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (142) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (250) t3 (5) tapolca (8) társadalom (5) tatra (45) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (79) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (10) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (510) történelem (29) totalcar (5) trabant (7) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (76) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (96) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (463) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (9) város (552) városkép (116) városliget (10) varsó (8) vasút (634) vasútállomás (7) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (985) villamos (872) vitorlás (15) vízibusz (26) vlog (7) wachau (5) wartburg (6) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (358) zene (230) zlin (13) zsiguli (6) zürich (15) Címkefelhő

Szegedből sose elég!

2025.06.16. 06:00 :: Hamster

Már többször tanúbizonyságát adtam annak, hogy a hazai villamosüzemek közül (Budapest után) a szegedi a kedvencem. Az idén huszonöt éves közlekedési oldalam ünneplése végett most megint beletúrok a képeim közé, megmutatni, hogy mekkora utat tett meg a szegedi villamos 2000 óta.

09150040.jpg

2001 szeptemberében egy különösen kedves emlékű kiránduláson vettem részt egy internetes társasággal. "Csárterjáratunkkal" (azóta se tudom, ki követte el ezt a feliratot) mindent bejártunk, amit csak tudtunk. Itt épp a Kálvária téri kitérőben várjuk, hogy elmenjen a menetrend szerint szembejövő kocsi, mi pedig behaladhassunk az akkor még egyvágányú szakaszra.

09150025.jpg

Budapestről már 1983-ban eltűntek a Bengálik (csak nosztalgiaként tértek vissza sokkal később), a három vidéki üzemben viszont még bőszen dolgoztak a kétezres évek elején. Szeged volt a legszínesebb élőhelyük, hiszen itt nem csak egyetlen vonalon lehetett fotózgatni őket, hanem hármon is. Ráadásul voltak izgalmas üzemi részek, például a 3-as és a 4-es vonalak közti összeköttetés a Dugonics térnél. Az "ipszilonozás" jellegű fordulásnál használt csonkavágány olykor-olykor rövidnek bizonyult, ilyenkor néha kitolták a kocsik végét az aszfaltra.

03100074.jpg

Az érdekesség kedvéért el lehet mondani, hogy régen itt továbbment a villamos a Tisza irányába, szóval aki továbbfutott a sín végénél, az igazából csak nosztalgiázott :)

10260069.jpg

A Széchenyi téren járunk 2004-ben; balra az ikerkocsi - aminek csak az oldalát látjuk - már rég nosztalgia, a Bengáli viszont még aktívan dolgozott akkor.

03100100.jpg

2003 márciusában egyedül jártam be a vonalakat, többek közt a 3-ast. A villamos itt 1977-ig továbbment egészen Kiskundorozsmára, ekkor viszont már a képen látható hely után száz méterrel végződött. Ugyanezen év szeptember elsején aztán még rövidebb lett, akkor felhagyták ezt az utolsó ficakot, és a lekanyarodás előtt elvágták a síneket.

08130131.jpg

Szegedi különlegesség volt az SZ5-ös munkakocsi, mely 1938-ban az "ezerötszázas" sorozat prototípusaként épült Budapesten egy régebbi kocsiból. 1984-ben került ide, és saját tapasztalataim szerint az ország legjobb futású régi villamosa volt. 2005-ben a Magyar Villamostörténeti Egyesület szervezett különmenetet vele.

02110040.jpg

A Bengálik leváltásához a meglevőnél több Tatrára volt szükség, úgyhogy bevezették a KT4-es típust. Potsdamból, Cottbusból és Gerából is érkeztek ilyen kocsik, no meg Berlinből. A jövevények közül nem mindegyik jutott el a szegedi vonalakra, némelyiküket alkatrészbányaként hasznosították, például a berlini kocsikat.

02200096.jpg

A berlini járgányok belülről még elég "NDK-san" néztek ki.

img_2699.jpg

És még mindig 2005-ben járunk: a "Kockatatrák" mellett néhány gömbölyű is érkezett Drezdából. Ezek aztán végképp nem jutottak az utasforgalom közelébe, viszont elég megdöbbentően néztek ki ezen a helyen. Érdekes egyébként, hogy Drezdában nem a nálunk megszokott 1435 mm-es normál nyomtávot használja a villamos, hanem 1450 mm-t. Ez persze nem gond, a forgóvázak tengelyeit át lehet szerelni. A Tatrák úgy általában elég jól legózhatók, ennek köszönhetően egyre több Bengálit nyugdíjba tudtak küldeni.

9 komment

Címkék: képek szeged emlékek tömegközlekedés tatra villamos bengáli ezerötszázas kt4 huszonötévesaközlekedésesweboldalam

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2218886550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Na, ezt nem tudtam, hogy a KT4-en kívül más típusokat is vettek a németektől. Szeged nekem is kedvencem, érdekes látni, hogy mennyit változtak azok a helyek, amelyeket fotóztál.
Látom, Szegeden már 2001-ben is volt füves pálya :-)
Van egy kép, ahol a sínek csak úgy eltűnnek az aszfaltban.Azért csak elegánsabb lett volna vmi bakot építeni a sinekre, ha más nem a kisiklás, túlfutás ellen.De persze ők tudják, én nem értek hozzá.
:-)
@geegee: Bak az utca közepére? Teljesen jól elműködött ez így.
@geegee: Ide gyökkettővel hajtottak be deltázni, szóval ha túlfutott volna a szerelvény, maximum 1-2 méternyi sínt vágott volna az aszfaltba :-)
Onnan még néhány markos járókelő segítségével is vissza lehet tolni.
@nyelv-ész: volt nekik "csüngőhasú", alacsonypadlós középrészű KT4-es is, talán abból se lett üzemelő jármű végül. Meg mintha lett volna valami fura próbálkozás villamos építésére is.

Érdekes projektek voltak Szegeden, van ami látszólag egész jól sikerült (házilagosan trolivá épített Citarók), meg ezek amik kívülről kissé érthetetlenek, nem tudom hogy összességében mennyire pozitív/negatív a szaldó. Az biztos hogy a tenni akarás az érződött Szegeden.
@toto92: Az alacsonypadlós középrésszel az volt a baj, hogy méteres volt, tudtommal nem is azért vették meg, hogy járjon (arra már nem emlékszem, hogy pontosan mi volt a terv). hampage.hu/trams/szeged22/img_1246.jpg

Az alacsonypadlós "KT8"-as tényleg félbemaradt, de azért rengeteg dolgot csináltak: egy rakás trolit, többek közt dízel buszokból, motormellékkocsit csináltak rostocki B6 pótokból, meg a KT4-eseken is dolgoztak, és persze a pesti Ikarus 60 troli kasztniját is ők csinálták meg: hampage.hu/trams/szeged23/#Trolitelep
@Hamster: ja, félreértés ne essék, nem lehúzni akartam őket, ezért is írtam hogy a tenni akarás az érződött - még az ilyen zsákutcák ellenére is. (Még csak épült ott másfél trolivonal, a 3-as is integrálva lett a hálózatba lakat helyett, kidobták a Bengálikat).
@nyelv-ész és Hamster:
jajó, értem, kösz.
süti beállítások módosítása