Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ezerötszázas - a villamos

2013.02.08. 17:30 :: Hamster

Az "Ezerötszázas" egy legenda. És most nem a Ladáról beszélek, bár érdekes (jellemző?) módon a bejegyzés tárgyául szolgáló villamostípusnak is van egy kicsi szovjet vonatkozása: a járművek beceneve "Rata" volt, az ország légterében akkoriban megjelenő szovjet vadászgépek (melyek közt valódi "Rata" egyébként nem volt) után.

BKV_1501_5887_Ln67_Erzsebet_kiralyne_utja_19760802_AvD.jpg

Róla van szó: az F1A típusról. Pontosabban ez itt a képen az F1A típus egyik inkarnációja: egy variáció arra, ahogyan egy 1500-as kinézhetett. A sorozat életútja ugyanis meglehetősen kalandos - bár ez minden második budapesti villamosra igaz -, a kocsik számtalan átalakításon átestek. De kezdjük az elején: 1938-ban a BSzKRt budai főműhelye kísérletképp átalakított egy F1 típusú villamost, amit még a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság vásárolt 1897-ben. A kocsi eredetileg körülbelül így nézett ki, majd a Beszkártnál (hadd írjam így!) besárgult, valahogy így. Az átépítés után viszont már így nézett ki:

Archív kép: villamosok.hu

Bár letagadhatatlan, hogy ez a forma a későbbi FVV acélvázasok őse, ez a kocsi -  a későbbi 1500-asokkal ellentétben - még favázas volt. Viszont modernebb, erősebb lett, a dupla szélességű teleszkópos tolóajtó pedig komoly pozitívum volt az addigi kocsikhoz képest, hiszen gyorsabb utascserét tett lehetővé. Erős a gyanúm (bár csak gyanú), hogy külföldi példák lebegtek a tervezők szemei előtt, például bécsiek. Az 1506-os után még két átalakítást végeztek: az 1504-est és az 1516-ost, de ezek valójában teljesen újonnan épültek, a további kocsik pedig már papíron is újnak számítottak. A második világháború alatt a gyártást széttelepítették: volt 1500-as, amit a budai főműhelyben építettek, volt, amit a Miskolci úti Beszkárt buszműhelyben, és volt, amit a győri Magyar Waggon- és Gépgyárban. Egy részüket nem is tudták befejezni, így a motorok és menetkapcsolók nélküli motorkocsik pótkocsiként üzemeltek, saját testvéreik mögött:

Archív kép: villamosok.hu

Szerény nyomott véleményem szerint ezek voltak talán a legharmónikusabb kinézetű kéttengelyes szerelvények; sajnos a villamosberendezések beszerelése után eltűntek a forgalomból, minden motorkocsi szólóban vagy "rendes" pótkocsival járt. A képen (vajon hányan ismerik fel, hol járunk?) elöl haladó 1520-as egyébként az 1506-os "prototípus", csak átszámozták; érdemes még megnézni, hogy a tolóajtót is lecserélték a pótkocsikon használt dupla lecsapható rácsra, amik mögé a téli ajtók is felkerültek. A hatvanas évekig így néztek ki az F1A kocsik, avagy - pályaszámuk alapján - az "ezerötszázasok" (az eredeti 1500-asokat - az F1 sorozatot - 1949-ben 1600-ra számozták át, tehát a két típust már nem lehetett összekeverni szám alapján).

És most jön Ab van Donselaar a képbe, ugyanis - mivel ezeket a kocsikat '84-ig selejtezték -, ő elég sok fotót készített róluk, amelyekkel bemutathatom a jellemzőbb átépítéseket. A képekhez direkt nem írok helymeghatározást: bár egy részük szerintem elég egyszerű feladvány, ezek kitalálása az Olvasóra vár!

BKV_1551_Ln13_19770805_AvD.jpg

Ezen a képen az 1551-est látjuk 1977-ben, majdnem abban az állapotban, ahogy 1943-ban kijött a győri vagongyárból. De csak majdnem, mert például a kalapos lámpás viszonylattábla helyett már zárt doboz trónol a szélvédő felett. Érdekes látvány, hogy a rácsos ajtajú, szellőzőablakos motorkocsi egy teleszkópajtós, szellőzőablak nélküli pótkocsit vontat, és hogy az indításjelző lámpák se "passzolnak" egymáshoz.

BKV_1551_Ln33_AEEvD.jpg

Ugyanaz a kocsi kicsit később: ő volt az utoljára átépített 1500-as: 1977 decemberében gördült ki a főműhelyből új, már tolóajtós kasztnijával. Míg némelyik 1500-as kétirányú volt, ez megmaradt egyirányúnak, ugyanakkor pneumatikus ajtómozgatást kapott, és indexlámpákat az ablakok fölé. Érdemes még megnézni a pantográf áramszedőt is. Vagy a zárlámpa hiányát (csak előre mehet, minek rá?). Vagy hogy nincsen indításjelző lámpa az ajtóknál. Ez gyakorlatilag a típus "de luxe" kivitele volt :)

BKV_1538_xx37_Ln13_19770806_AvD.jpg

Az 1538-as egy korábbi újradobozolás eredménye: a napellenző a homlokfal teljes szélességét lefedi, nincs index, az indításjelző parázslámpa pedig az oldalfalba van süllyesztve. Maradt a líraszedő és a kézi ajtómozgatás, valamint ez a kocsi kétirányú: az iránytábla alatt a pótkocsik fékét tápláló szolenoid csatlása látható, illetve van rajta zárlámpája.

BKV_1527_Ln13_19770805_AvD.jpg

Az 1527-esen keskeny a napellenző, de még feltűnőbb az iránytábla helye: egy időben teljesen meg akarták szüntetni ezeket, aztán rájöttek, hogy ez nem fog menni, ekkor az ütközőlécre szerelték fel az őket tartó tüskéket. Ez a kocsi kétirányú, líra áramszedős, kézi ajtómozgatású, és érdemes megnézni azt a kis hengert az első ajtó előtt: az volt az indításjelző lámpa (ugyanilyenek voltak az eredeti kivitelű kocsiszekrényeken is).

BKV_1536_Ln13_AvD.jpg

1536: tessék megnézni ezt a homlokfalat: kis napellenző, tábla a szélvédő alatt, alatta pályacsengő, azalatt csatlás, azalatt zárlámpa, azalatt fényszóró. Ezen felül a szoknyalemez is mélyebbre lóg, mint a lépcső, és nem bírok szabadulni a gyanútól, hogy nem csak a fényképezőgép lencséje torzít, hanem a szélvédő oldalsó ablaktáblái tényleg magasabbak, mint normál esetben. Az ajtók távvezérelhetőek, van index, és nincs indításjelző lámpa. Vajon milyen lehetett egy ennyire színes állományt üzemeltetni: nem bolondultak meg a szerelők, vagy akár a járművezetők, hogy mindig minden másutt volt?

BKV_1523_5880_Ln67_Rakospalota_Mav_Telep_19760802_AvD.jpg

Nem feltétlenül akarom végigzongorázni az összes motorkocsit, úgyhogy foglalkozzunk kicsit a pótkocsikkal! Az igazi "régivillamos" kinézetű 1523-as (amit '81-ben ebben a formájában selejteztek) mögötti pót még rácsos dupla feljárós, de az oldalablakok fölötti szellőzöket már befedték. Pedig ha nem tették volna, a pót úgy nézne ki, mintha a motorkocsi kicsinye lenne :)

BKV_1504_5893_Ln67_Keleti_pu_19760802_AvD.jpg

És itt egy hasonló kinézetű másik pót, de modernizált kasztnijú motorkocsi által vontatva. Persze ez a kép elsősorban azért került ide, mert tele van olyan apró emlékekkel, mint a fekete-fehér csíkos oszlop, a régi megállótábla, a szemetes, a Keleti homlokzatán levő, neon mutatós és rovátkás óra.

BKV_1500_Ln67_AvD.jpg

A bejegyzés utolsó képén pedig a valaha volt talán lecsúnyább budapesti villamos látható, a hatvanas évek elején elkezdett teleszkópajtósítás prototípusa, mellyel a Füzesi főműhely megint túl nagyot akart mutatni. Szerencsétlen kocsinak nem csak a kasztniját dolgozták át (lásd az eredeti Bengáliéhoz hasonló befele nyitható ablaktáblák), de eredetileg még a festése is eltért a Budapesten szokásostól. Másrészről viszont voltak benne újítások, amiket megtartottak a sorozatban, például a vezetőülés - az 1500-asokat ugyanis eredetileg állva vezették. Igaz, Szántó Feri barátom azt mesélte, hogy ez nem volt baj, mert hidegben legalább lehetett helyben tornázni/futni, nem fagyott le a járművezető lába. Mi meg manapság már akkor is panaszkodunk, ha nem teljesen jó szögben áll a monitor az asztalon :) Persze nem mindegyik kocsit alakítottak át ülve vezethetővé, de az eddigi képek után ezen vélhetően senki nem lepődik meg.

A bejegyzés elkészítése közben puskáztam a villamosok.hu vonatkozó oldaláról, ahol NZA barátom részletesen leírta, hányféle kivitelben jártak az 1500-asok. Persze szerintem én is tudnám folytatni a képmutogatást,  kommentben lehet jelezni, ha van rá igény!

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!

Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!

88 komment · 2 trackback

Címkék: képek villamos utcakép kulfoldi szemmel Ab van Donselaar ezerötszázas

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr805068750

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Erős széria: esőben Szegeden 2016.05.18. 08:00:15

Tegnap Debrecenben jártam, úgyhogy most következzék három tízéves kép Szegedről. (a debreceni képek meg majd jönnek, ha legközelebb Miskolcon járok, vagy valami ilyesmi) Alapvetően nem bőrig ázni mentem a napfény állítólagos városába, mégis elsősorb...

Trackback: Ezerötszázas - még mindig a villamos 2013.03.01. 20:08:51

A múltkor már láttunk néhány variációt a BSzKRt F1A típusú villamosainak lehetséges kinézetére, de mivel maradt még kép a tarsolyomban, folytatnám a képmutogatást. Hogy ne nézzetek teljesen autistának ("szegecsszámláló talpfacsókolgatónak"), igyekeztem...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Van rá igény!!! Még, még, ilyeneket és a többiről is. Nagyon jó, szép képek. Az összeállítás is szép és jó, mint a korábbiak. Köszönöm szépen!!! Ha egy tippet is adhatok, illetve kérhetek? Az elveszett sineket lehetne újítani ezekkel a képekkel! Nem vagyok telhetetlen!!!
"Vajon milyen lehetett egy ennyire színes állományt üzemeltetni: nem bolondultak meg a szerelők, vagy akár a járművezetők, hogy mindig minden másutt volt?"

- Ez a régi Ikarusokkal is így volt, illetve így van a mai napig.
A másság sokszor a folyamatos alakítások következménye, mikor az átalakításokat nem egyszerre végzik. A BY20-24 (Nem biztos a betű, de a szám igen, illetve későbbi rendszáma ELK-826 - bár addigra visszaalakították) például felújításkor a kerek duplalámpák helyett egy darab széles lámpatestet kapott.
- Aztán a másik eset, mikor sokszor egy busznak állandó gazdája van, és a gazda áttesz egyes kapcsolókat oda, ahol jobban kézre esnek. Ilyenkor a szabvány műszerfalhoz szokott kolléga volt már, hogy félreállt, és felhívta a busz gazdáját, hogy megkérdezze, hol az ablaktörlő kapcsoló.
- Sajnos a (szükség)gányolást is meg kell említeni.
"a Keleti homlokzatán levő, neon mutatós és rovátkás óra."

- Rákerestem. Mikor tűnt el a kék óra?
Igény mindenre van. Főleg a tegnapi elmaradt poszt pótlására!
@mester utca: "Az elveszett sineket lehetne újítani ezekkel a képekkel!"
Inkább úgy fogalmaznék, hogy ezeket a képeket azért rakom fel ide, hogy ne kelljen annyit várni, mire lesz időm megint elveszett sínezni. Mert az azért egész nagy munka, és ha az ember elkezdi, nem állhat meg csak pár kép cseréjénél. De tervben van az is.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Gondolom akkor, amikor a Keleti csarnokát és a rizalitot (de rég kerestem már az alkalmat, hogy leírjam ezt a szót) renoválták. Akkor a teljes függönyfalat kicserélték. Vagy az órát már régebben?
Mi hol van?
1 - Szégyellem, mert ekkoriban ott gyerekeskedtem, de csak annyi jön át, hogy valahol az Erzsébet Királyné útján valószínűleg a patakon túl.
2 - Nem tudom
3 - Tán a MÁV telep, de a háttérben kellene lenni egy 15 emeletes háznak. Bár lehet később épült meg. Vagy a Rákos-patak, ahol a 44-es végállomása volt. Habár Keletibe úgy tudom anno Zuglóból a Rákos-pataki hurkon keresztül álltak ki.
4 - Valahol Erzsébeten
5 - Dózsa György út, háttérben a Volga szálló
6 - Szintén Erzsébet
7 - Valahol Erzsébeten, ugyanott, ahol a 4-es.
8 - Ugyanott, ahol a 4-es és 7-es
9 - Mézeskalács tér, mögöttünk a végállomás.
10- Keleti
11- Keleti.
@Hamster:

Nem tudom. Én itt olvasom, hogy a kék csíkos óra történelem. A guglin rákerestem Keletis képekre, és tényleg.
A fekete-fehér kép szerintem a Rákos-patak melletti hurokvégállomás a Csömöri úton.
@Archimédesz: Sajnos nem, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem azért kérdeztem meg, mert az érdeklődők fele ezt fogja mondani ;)
Ez úton szeretném jelezni az igényemet! 8-)
Az 1520-as a később motorizált póttal egyértelműen a MÁV-telepről indul, a háttérben látható kocsi a hurok és a hajdani 69/65-ös vonal metszése környékén áll. És igen, RENGETEG képet szeretnénk, Donselaart és a többieket, Füzesi-acélvázasokat és '70-es éveket minden mennyiségben!!!:-)
Szerintem a legrondább villamos a jelenleg is aktív Ganz "Ipari Csuklós" (illetve annak különböző változatai), nem a posztban bemutatott, átalakított 1500-as, ráadásul több van belőlük és a mai napig aktívak.
De persze ez csak az én saját véleményem.
És az Alstom metrókocsi sem tetszik, nem lehet rajta rendesen kapaszkodni! :(
"Róla van szó: az F1A típusról."
F1A az IFA mellett.
@Trónkövetelő: Ízlések és pofonok különbözők. Mindenesetre az biztos, hogy az 1500-as volt az egyik olyan pesti villamos amiből a legtöbb variáció létezett. És ezekből jó néhány elég randára sikeredett. A 7. képen látható 1527-eshez és a 8-ikon látható 1536-os-hoz képest az 1500-as szerintem egész jól néz ki. Még akkor is, ha kissé az egykori NDK villamosaihoz hasonlít
A fél gyerekkoromat a 67-esen töltöttem, ahol a posztban bemutatott képek tekintélyes hányada is készült, mégis csak nézek ki a fejemből, mert ennyi variációra nem emlékszem.

Kicsiként bennem kétféle villamos maradt meg:
- Az egyik, aminek kézzel nyitja a vezető az első ajtaját,
- És a másik, amelyikben felszálltunk hátrább is, mert csukódtak az ajtajai.
@Sloe: Igen, MÁV telep. Még amikor itt volt a vonal vége, és keresztben járt a 69-es, aminek ez az kétszer 1435 mm x 1435 mm-es közös szakasza volt a mai 69-essel :)
@Rocko-: Legalább valami Forma-1 poént sütöttél volna el, de nem, neked az IFA kell :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A kézzel nyitós (pisztolyzáras) megoldást a 2624-esen ma is meg lehet élni :)
@Hamster: nem poén volt, felfedezés, de most ne akarj poént, mert fájdalmas lenne. :)
1. kép: Erzsébet Királyné útja, Öv utca megálló. Nem is készült oly régen a kép (viszonylagos), hiszen már aszfaltozott az Erzsébet Királyné útja és nem a pici macskaköves.
@lalabay: Helyes a megfejtés (amúgy mindkét jellegzetes épület megvan még), a kép pedig elvileg 1976. augusztus 2-án készült.
9.kép: Rákospalota MÁV telep ill. Pestújhely Mézeskalács tér. A villamos épp most érkezett a Keleti pu-ról. A végállomás már az átépítés után. Gyerekkori élményem az átépítés előttről: a háttérben a keleti felé tartó oldalon régen még a képen látható Trabant és a főútvonal tábla közti részen is volt a villamosoknak megállója. Mindig ott szálltam fel mikor mentem anyu gyárába a DANUVIÁBA. A Fűrész utcánál kellett leszállni.
Jól működik az iskola homlokzatán lévő napóra. Az oszlopra szerelt óra kb. 14 43-mat mutat és a napóra is. Már amennyire kivehető.
woow!tyű ez de jó!A 6-ost nemtom betájolni,pedig Erzsébeten növekedtem 7 évig... A 7-esnek azért örülök mert még nem láttam sose képet a Nagy Sándorról az Adyra kanyarodó vágányról! MÉÉÉÉGHH!XD mellesleg (mondom erzsébeti kötődésem van ;))nem láttam még a Madách utcában haladó villamosos képet sem... pedig egy egész reggelim felét adnám egy olyan képért ha csak láthatnám.Meg még az érdekel nagyon hogy 1940-től 1974-ig a Baross utcában a Határ úttól a Nagy Sándorig forgalommal szemben mentek a tuják?Mégiscsak a helyi városközponton keresztül ment O.o
A 4., 6-8. képek a Nagy Sándor utca és Ady Endre utca találkozásának környékén készülhettek. A 6. képről jól gondolom, hogy itt a villamos a mai tűzoltósággal egy vonalban állt meg a Vörösmarty utcai kereszteződés előtt? A másik irányú (akkor már nem használt) vágányokra még emlékszem, olyan '84 környékén "gyomlálhatták" ki, amikor a Nagy Sándor utcát* felújították. Addig kicsi gyerekként bámultam a környéki vágánykavalkádra, merről merre mentek azok. :)

*Remélem, hamarosan kezdenek valamit azzal a nagypanellel, mert most az már a villamosnak és a többi közlekedőnek is kínszenvedés. :S
@Don Blasius: téééényleg!a 6-os az a mai tűzoltóság elött van sztem.A templomtoronyból és az út emelkedéséből én is arra gondolok.Én a másik oldali sinekre nem is emléxem ott,pedig 81-től jártam ott(utasként,gyerekként).
Ez a környék kiesett gyerekkoromban, meg később is. Igaz a 80-as években jártam az Építőkbe hetente egyszer, de vagy vittek kocsival, vagy a 23-as busszal mentem, villamos nem játszott. A Nagy Sándor József utca környékére azt mondtam magamban, hogy ismerős, a Csili hátsó bejáratánál is csattogott egy kávédaráló 79-ben még.
@tujasofőr: Üdv! Keresgélj, mert van fent a neten egy fotó, mikor a tuja fordul ki a Madách utcából a Vörösmartyra.
@tujasofőr: Nekem meg van,de már nem tudom a linket amiről leszedtem.
A második képen a tuja festése az milyen? Mintha nem is Pesten lenne ez a villamos.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Pedig volt pici macskakő. Aztán leaszfaltozták, mindenhová készült villamos megálló peron, mert addig nem mindenhol volt. A Rákos patak feletti hídon sokáig még meghagyták a macskakövet, azt valamiért csak jóval később újították fel.
@lalabay:

Szerintem azért nem emlékszem a pici macskakőre, mert túl csíra vagyok.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Én is csak azért emlékszem, mert a '70-es években gyerekeskedtem. Például: nagyon haloványan, de azért emlékszem, hogy még nagyapámmal mentünk a régi 69 -es villamossal, aztán Rákosszentmihályon átszálltunk a HÉV-re, mellyel elmentünk a Sashalmi piacig. Ez kb. 1969-ben lehetett. Hát ennyit röviden a régi emlékekről
Vissza a régi villamosokat !-- és a régi jegyárakat -- :) A Combinon mindig rosszul leszek :(
Ezért járok gyalog. ( érdekes a régi tujákon -- 3,5,55,33,67--- sose émelyegtem :) )
Az antikolt Margít hídra is jobban illenének ezek a tuják,mint az a sárga ,böszme hernyó
@Jokkura: Elnézést kérek, hogy nem csatlakozom a "régen minden jobb volt" mozgalomhoz, de szerintem nem baj, ha egy villamos nem rázza ki a lelkemet, nem tart annyi ideig fel- és lemászni róla az utasoknak, gyors, és van rajta fűtés. A Margit híd meg egy sosemvolt giccs lett a sosem létezett állapotával a felújítás után, amihez Hamupipőke hintója illene a leginkább, de mivel én nem vagyok Hamupipőke, bármi más is megteszi.
@cyan: Ez volt az akkori 7-173-AS GYORS buszfelújítás, dukált hozzá az eltérő festés :D
@Hamster: Hát a fűtés az elég kétélű ; jó melegedő a csöveseknek is.
De ,ha észrevetted volna ott volt egy szmájli is és az én egyedi szocproblémám,hogy a combiné helyett inkább gyaloglok.
Viszont a régi villamosokon könnyebben lehetett leülni,állni ,mert nem kellett mindenféle akadályokat kerülgetni és volt "lábtér" is.(valahogy emberibb tervezésűek voltak:) )
A Margit hídra vonatkozó észrevételeddel tökéletesen egyetértek. Teli van rakva koronával--kőfaragó barátja vajon kinek van,meg díszlakatos haverja--?
( és hiányolom a TISZTA aluljárot is középről; az egy különlegesség volt ,anno a '30-as években építették amikor az első bővítésen átesett a híd)
@Jokkura: A képek alapján a koronák ott voltak régen is, de régen két oldalt volt 1-1 oszlopsor, most meg ott is van, meg középen a villamosnak is, teljesen más az összkép. Alulra meg a háború utáni ívekre ráhegesztették a nagy andráskereszteket, távolról úgy néz ki a híd, mintha az lett volna a szempont, hogy minél több vasat rátehessenek. Egyszerűen gagyi, nincs benne az a franciás könnyedség, ami miatt az eredeti szép volt. Ugyanakkor középen hiába szélesítették, a szigeti ív továbbra se jó, viszont dél felé ott van egy kisebb sétatér, ráépítve egy akkora parapet kőizé... aminek egy funkciója van, fel lehet rá állni, és akkor jobban látni a Dunát. Közben meg a zebrán egy kövérebb ember nem is fér el a két vágány közt. A budai oldalon meg klassz az aluljáró, hogy kisföldalatti megállót csináltak belőle - de csak oldalt, mert felül megmaradt a modern betonfödém. Hát gratulálok :(
@Jokkura: Az viszont furcsa, hogy a villamosokon zavarnak az akadályok, ugyanakkor szerinted az az aluljáró jó volt? Meredek, szűk lépcsőkkel... babakocsival vagy rossz lábbal egy halál lehetett, és ha takarították volna (amit nem tettek), akkor is sötét és barátságtalan maradt volna. A mostani hídban szerintem az a legjobb, hogy középen nem kell lépcsőzni - az autósok meg kibírják, teljesen mindegy, melyik lámpánál állnak, napközben régen se lehetett egy hussanással átmenni a hídon, este meg ma is lehet, ha nem nyomja meg senki a gyalogoslámpa gombját.
@Jokkura: @Hamster:

Rengeteg dolgot elcsesztek a hídon. Ne akarjuk őket felsorolni, mert reggelig írhatnám szerintem.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Igazad van. Térjünk vissza a fenti képekhez!

Azt valaki nem tudja, hogy a ferde táblás kocsikon effektíve nem ment rá a tüskékre a tábla, nem érdekelte a vezéreket, vagy direkt így tették rá, mert így nem szorult meg, és kocsiszíni menetnél könnyen le lehetett kapni?
@Hamster: Villamos :állok egy helyben és nem fér el a lában ( pedig nem nagy,csak valami furcsa kiterkert pózban kell állni,hogy mögöttem is elférjenek),és a villamos meg mozog alattam.Mert engem ,még úgy tanítottak,nem álljak az ajtóba, csak,mikor a következő megállónál leszállnék.De ez bizos rossz,mert most mindeki az ajtónál tömörül-és se le,se fel szállni csak kisebb nyomakodás után lehet, a kocsi belseje meg üres.
Aluljáró: azt írtam,hogy hiányoloM (én , a magam részéről). Babakocsik, stb , hát 15-30 évvel ezelőtt is voltak babakocsik,(méghozzá nehezebbek is ) ,mégis ki tudták vinni a csimótákat a Szigetre. Na most a lépcsővel pararell kiépíteni kerékvezetőt , na ez lett volna mérnöki tervezés--, de biztos nem fért bele a büdzsébe.
Nem a lámpa (bár egy híd közepére lámpa--na mindegy),hanem ahogy azt a "csomópontot" kialakították... ha jön egy iskolai osztály ,akkor már nem férnek el a gyerköcök azon a sávban amit a tervasztalom megálmodtak,elől villamos, hátul villamos, a járdák sem alkalmas 15 gyerek egy helyben való tartására(szűk). A kerékpáros sávokról meg ne is beszéljünk--tök más tészta.
[Régen volt egy időszak ,amikor --lámpa nélkül--a 26 busz balra kifordult a hídra , Pest felé ]
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Hajaj , több oldalnyi lenne, viszont szép sárga ( mert anno matróz kék volt :) ),és (még) nem rozsdás :)
De a pillérszobrok még mindig nincsenek felújítva...
@Jokkura: "bár egy híd közepére lámpa"
A világ legtöbb hídján kanyar és leágazás sincs, szóval teljesen irreleváns, hogy mi megszokott. Nem egy egyenes híd közepére raktak lámpát csak azért, hogy évente két gyalogos átmehessen a másik oldali járdára, szóval ezt a fajta érvelést sose fogom megérteni. Viszont Karl Freiherr von Friedrichnek igaza van, térjünk vissza a bejegyzés témájához :)
-Megunhatatlan!
Összeugrik a gyomrom ha friss posztot látok itt!

Elmondom, hogy ez az egyetlen oldal - azok közül amit rendszeresen nézek - amit nem egyszerűen elolvasok, hanem egy kávéval/sütivel/stb.-vel rákészülök és egy nyugodt órában, fél órában átolvasom! Csak ez.

Mi a bankszámlaszámod?
-Hova utalhatok pénzt a 2002 óta tartó "magazinod" olvasásáért cserébe?
@Hamster: Meglátásom szerint vagy kikopott a tábla és így ferdén még nem esett ki, beleszorult, vagy eleve szoros volt és csak így fért bele. Azért ezek a "tüskék" nem egy precíziós műszerek :)

Villamos festésére köszi a választ. Nem emlékszem, hogy valaha is láttam volna ilyenre festett villamost.
@tujasofőr: ohh, köszönöm! már kezdtem kicsit hülyének érezni magamat, mert nem mindenkinek evidens az hogy Erzsébet = Pesterzsébet. de örülök hogy másnak igen! :)
Talán ez az index egyetlen, színvonalas és komolyan veendő rovata. Nagy örömmel néztem végig a képeket, olvastam el az írást. (Múltkor állítólag csípős megjegyzést tettem a temetői koszorút szállító villamossal kapcsolatos írásról).
Most csak egy dolgot vetek föl, mely e kíváló írás hatására merült bennem fel: mi lesz a Thököly úti villamossal? Ha jól tudom, a 67-es villamos közlekedése ideiglenesen szünetel? Miért szedték fel a síneket, szedték le a felsővezeték maradványokat a Thököly úton, Keleti és a Dózsa György út közötti szakaszon? Emlékezetem szerint arról is szó volt, hogy legalább a 24-es villamos végállomásozása átkerül a Festetich utcából a Keleti elé? Úgy tűnt, nagy csend lengi ezt körül...
@pharmacyli: Hát sajnos a Thököly úti villamos úgy tűnik, ugyanúgy szünetel ideiglenesen, mint mondjuk a 43-as villamos a Nagytétényi úti, pedig annak már vagy harminc éve...

Én legalábbis úgy tudom, a Thököly úton azért szedték fel a síneket néhol, mert arra számítottak akkoriban, két-három éve, hogy hamarosan a négyes metrón száguldhatunk a Bosnyák térig. Viszont úgy tűnik, a második szakasszal együtt ködbe vész a 67-es villamos is... :/ Bár mondjuk az is igaz, hogy ha már újra kiépítik a síneket, akkor szerintem már tovább is kellene a pályát folytatni a Csömöri úton a Huszti úti lakótelepig, de lehetőleg inkább a Pólusig.
@Dynax5: Köszönöm a dícséretet, de pénzzel ne vicceljünk, mert még komolyan veszem ;)
@Rocko-: Hívhatod Kossuthfalvának vagy Leninvárosnak is, akkor kevesebben fogják érteni :)
A vezetők fázós lábához: jól emlékszem, gyerekként mindig megcsodáltam a nyitott vezetőállású villamosok vezetőinek a lábán az óriási halina csizmát és az egykor sofőrbundának nevezett, szőrmebélésű bundákat. Nem volt könnyű a munkájuk, lehúzni a hosszú műszakot a huzatos peronon, ebben a mázsás védőruhában.
@cyan: Nem is volt ilyen, és engem nagyon érdekelne, pontosan milyen színű lehetett. Egyszer megpróbáltam lerajzolni színes ceruzával, a budapesti villamosszínek használatával, de nem tetszett...
@Hamster: nem akarom én annak hívni, szimplán csak annak örültem meg hogy a szórövidülés után másnak is ugyanaz az érzelmezés jut az eszébe. :)
(ahogy a Budapesti Közlekedési Vállalat éértelmezése megmarad a BKV-ra rövidülés után is, addig visszafelé nem biztos hogy másnál működik ez, lásd fent. konkrétan szomszédomnak nem volt tiszta hogy az Erzsébet az Pesterzsébet vagy Erzésbetváros. pedig nekem olyan evidensnek tűnt.)
@pharmacyli: "ez az index egyetlen, színvonalas és komolyan veendő rovata"
Ha már mások kijavításáról van szó: ez egyátalán se nem rovata az Indexnek, se nem mása. Ez egy azaz egy darab ember blogja, ráadásul olyané, aki soha nem volt se szerkesztőségi tagja, se fizetett alkalmazottja az Index.hu Zrt-nek... A dícséretet azért köszönöm, csak nem feltétlenül esik jól az embernek, ha leújságozzák :)
@pharmacyli: Senki nem tudja, mi lesz, politikai ügy volt a megszüntetése, mindenkinek beígérték a metrót legalább a Bosnyákig, ami nem lesz, úgyhogy a kérdés az, hogy valaki felvállalja-e, hogy visszateszi a tuját, de főleg az, hogy lesz-e rá pénz, vagy az egyszerűbb út marad, hogy a leaszfaltozott Thökölyn már nem is ugrálnak annyira a buszok, jó lesz ez így. A 24-es térre behozása legjobb tudomásom szerint azért lehetetlenült el, mert az aluljárót nem annak megfelelően építették meg: az eredetileg a sínek útjába tervezett lépcsőket ugyan áttették, de valami csatorna miatt vékonyabb az alapozás azon a részen, és hivatalosan nem lenne elég a vágányok odaépítéséhez. Vagy valami ilyesmi, szóval tervekben sincs benne, pedig ezt legalább sokan akarnák. A Thökölyről pedig évek óta nem is beszélnek már.
@Herbal: OFF, de klassz az az oldal a nicked mellett, gratula hozzá: mercator.elte.hu/~herbal/bkv/
@cyan: @Hamster: szerintem ahogy esik, úgy puffan...
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: a '80-as évek elején. Akkor rakták fel a két emléktáblahelyre azokat az elb...altázott nyomorék számokkal vésett évszámtáblát is. Eredetileg a Vác-Pest vasút megnyitásának dátuma volt a bal oldalin, a jobb oldalira nem emlékszem.

@Herbal: Isten ments, hogy a Thökölyn még egyszer villamost járassanak. Ott lakom, és emlékszem, sokszor éjjel felriadtunk a rettenetes zaj miatt, ráadásul sokszor még a ház is remegett.

A metrót a Thököly alatt vezetni sem egy épeszű ember mániája. A forgalomtervező mérnökeink sem épp éles eszűségükről és logikus gondolkozásukról híresek. Elég erre a Bosnyáktól a Keletiig menni busszal. Ilyen idióta módon vezetni egy buszsávot felér egy merénylettel.
@Hamster: Köszönöm szépen, de nem sikerülhetett volna olyan kiváló összefoglaló oldal nélkül, mint az Elveszett sínek, amit fel is használtam. ^^
@Hamster: "Thökölyn már nem is ugrálnak annyira a buszok, jó lesz ez így."
az autók még igen.
A kátirányú motorkocsi és a líraszedő hogy fér össze? Hogy fordítják át irányváltáskor?
@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Laza felsővezeték alatt át lehet rántani a másik irányba. Manapság nem építenek direkt ilyen helyeket, ezért ügyeskedni kell, néha pár száz métereket előre néző lírával, amit a madzagnál fogva kell tartani. A 2624-es ezért kapott teleszkópos lírát, hogy bárhol át lehessen fordítani.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Én is komolyan mondtam: teleszkóposak a líra "nyelei", így átfordításkor nem a felsővezetéket nyomnák a végtelenbe fel, hanem összecsúsznak.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nyilván mindenféle rugók és feszítések kellenek bele, hogy működjön, meg tulajdonképpen nem is a teleszkópos a legjobb szó rá, de alapvetően irtózatosan egyszerű ötlet:
hampage.hu/kozlekedes/2624/img_7729.jpg
@Hamster: Teleszkópos ez, csak nem gázteleszkóp, hanem rugós. Rohadt egszerű!
A szolenoid is egy jó szó :) Olyan Spielberg-filmes :)
Nagyon érdekes ez az összeállítás az 1500-asokról, amelyek a bukfencekkel együtt a régi képek állandó szereplői voltak. És bizony úgy volt, ahogy Hamster is írja, hogy szinte mindegyik kocsinak más volt a fizimiskája, már messziről is meg lehetett a pályaszámát állapítani. Stabil, megbízhatóan működő járgányok voltak, ezért is kerültek többször is átépítésre, ráncfelvarrásra.
Amikor én találkoztam ezzel a típussal, már megtörtént az acélvázasításuk, egy kivétellel: a 1520-as megtartotta eredeti favázas formáját. A 60-as évek elején kezdődött el a korszerűsítésük, a 1500-ás volt az első átalakított, levegős ajtós, meg lábcsengős, meg levegővel működő homokszórós, amelyet ennél egyszerűbb változatok követtek, a 1504 és a 1536 volt az egy, illetve kétkapcsolós protónak nevezhető, ahol a peron ajtók megszüntetésén és a tolóajtók beépítésén kívül más nem történt, továbbra is állva kellett ezeket vezetni. E két kocsi még egyszer átesett egy korszerűsítésen a későbbiekben. Erre a mintára készült még a 10-es, 18-as, 27-es, 32-es, 35-ös, 38-as és a 41-es is. A következő széria már oldalra elfordított menetkapcsolóval, vezető üléssel készült és ollós áramszedőt kapott, ezeknek a 1539-es volt az etalonja. Majd ezután ismét egy próbálkozás jött a levegős ajtóműködésre, ez volt a 1521-es, amely ennél az átalakításnál lett ismét két kapcsolós kivitelű. A 21-es annyiban tért el a többi ilyen korszerűsítettől, hogy egy paravánfal is beépítésre került a vezetői állás mögé, míg a többin csak maradt a védőkorlát és a függöny. Végezetül - ha jól emlékszem - a 1523, 1528, 1529 és a 1537 maradt meg eredeti formájában a 1522-esen felül, amely múzeumi tárgyként lett leállítva 1978. december végén.
A menetdinamikai tulajdonságaik is legalább annyira eltérőek voltak, mint a kinézetük: voltak pl. nagymotorosnak nevezett kocsik, amelyek 92 LE-s motorral voltak szerelve, ezek aztán tudtak száguldozni, csak a villamosfék gerjedésével voltak problémáik, többször előfordult, hogy kihagytak, ezért menetről kikapcsolás után egyből rá kellett tenni a fékfokozatra, hogy felgerjedjenek a motorok. A menetkapcsoló berobbanása is jellegzetességük volt, a fékáram nagy erőssége miatt nem volt szabad fékről visszamozdítani, amíg a fokozatnak megfelelő sebességet el nem érte, mert különben berobbant a kapcsoló, amelynek következtében a tápszakaszban is zárlat keletkezett. Ilyenkor nem volt villamosfék és nem volt sínfék sem, tehát maradt a kézifék a szerelvény megállítására.
Kiválóan mentek egy póttal, de szólóban is jó volt velük járni, annak idején a 65-ösön, majd a 41-esen volt hozzájuk szerencsém, de egyszer a 44-esen is reggel csúcsban hiába keresték az utasok a pótkocsit, mert csak szóló volt a tartalék. 1979-81-ben az UV-k gyengélkedtek, ekkor többször is előfordult, hogy a hármas UV helyett pótos 1500-ast adtak ki, amelynek akkor még örültünk is, mert megbízhatóbb kocsik voltak.
@Hamster: Az én meglátásom szerint a Combinoról sokkal lassaban kászálódnak le az emberek, mit az ipariról, mert a lépcsőre lépés már adott egy lendületet a gyors továbblépésre.
@SzFeri: Köszi a visszaemlékezést, nem semmi, hogy mi mindenre emlékszel, bár én közismerten immunis vagyok a pályaszámokra :) A fékelmeneteles-berobbanásos történésekből volt baleset, vagy valahogy mindig sikerült megoldani a vezetőnek?
@Hamster: Balesetről nem tudok (ettől még lehetett), inkább jó sztorik kerekedtek ki belőlük a sör mellé.
@SzFeri: Azért szerintem elég meredek egy típus, ami ilyet tud. A többi ennyivel rosszabb volt? Az UV-t hagyjuk most, az a hatvanas-hetvenes évek BKV kocsiszíni műszaknak a jelek szerint olyan bonyolult volt, mint a kétezreseknek a Combino ;)
@SzFeri: Combinoról azért szállnak le az emberek lassan, mert mindig van pár gyökér, aki úgy gondolja hogy az ajtóban kell állni.
@ami-15: jaaaaj a szivem megszakad! :) Már több éve hogy keresek Madách utcás képet villamossal,de csak egyetlenegyet kaptam,azon egy 13-as megy a Vörösmartin épp a Madách utca torkolatánál és látszik a Madáchról kikanyarodó,de már üzemen kívüli ív.Ha annak a képnek a linkje eszedbe jut,vagy megtalálod,vagy a képhez írt szöveg(azzal könnyü megtalálni),vagy melyik kereső adta ki,azt megírnád nagyon megköszönném!Netről nekem is vannak képeim,31-esről,meg Pesterzsébetről,ha gondolod akár cserealapnak is jó lehet,persze azt nem tudhatom neked meg van-e?Ami sztem a legérdekesebb nálam,az a Pesterzsébeti városháza mellett a Kossuth Lajos utcára kanyarodni készülő régi HÉV.(természetesen ezt is neten találtam)Ha érdekel,vagy csak szimplán megtennéd hogy elküldöd a immmmmi@freemail.hu-ra,megegyezkedhetünk ;)
@Rocko-: Erzsébeten voltak a legszebb gyerekéveim,nekem bármilyen erzsébetről Pesterzsébet jut eszembe :)
@Rocko-: Erzsébeten voltak a legszebb gyerekéveim,nekem bármilyen erzsébetről Pesterzsébet jut eszembe :)
süti beállítások módosítása