Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

szeptember 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (25) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (97) autók (88) bach (5) balaton (139) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (951) budapesti pillanatok (50) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (10) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (323) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (49) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (11) emlékek (45) énblog (538) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (74) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (54) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (126) hajtóművek-motorok (7) hampage (426) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (67) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (8) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (12) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1050) képregény (94) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (11) konstal (8) körtér (8) közlekedés (425) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) motorkerékpár (5) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (9) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (72) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (45) nosztalgiahajó (23) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (15) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (120) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (61) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (14) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (16) szárnyashajó (10) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (137) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (67) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (7) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (490) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (426) utcakép (227) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (530) városkép (109) városliget (10) varsó (7) vasút (609) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (920) villamos (847) vitorlás (9) vízibusz (14) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (344) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Hat kép hetvenhétből

2024.09.03. 06:00 :: Hamster

Az előző bejegyzésben azt írtam, hogy kicsit ráuntam a budapesti villamosokra, aztán másnap beestek ezek a képek a postafiókomba, és rájöttem, hogy mégis itt az ideje budapesti villamosokról írni :) A fotókat Karl Holzinger készítette 1977. augusztus 29-én, ami a jelek szerint egy enyhén felhős hétfő volt.

1977_08_29_bkv_hi_2020_2021_33_marx_ter_ho37120_hu.JPG

2000-es ikerkocsi indul 33-asként Óbuda felé a Váci út Nyugati - akkor Marx - téri végéből. Érdemes megnézni, hogy a háttérben távolodó pótkocsis szerelvény mögött épp a sínt hegesztik. Pontosabban egyvalaki éppen szünetet tart a hegesztésben, amíg elmegy a villamos, hárman pedig segítenek neki ebben :)

1977_08_29_bkv_hi_2036_2037_10_arpad_ut_ho37142_hu.JPG

Az Árpád út - Váci út torkolatában vagyunk, és egy másik 2000-es ikerkocsit látunk, mely 10-es villamosként kanyarodik a Megyeri csárda felé. A balszélen látható kék-fehér ZiL-nek szinte hallom a hangját, ahogy kanyarodás után gyorsítani kezd.

1977_08_29_bkv_hi_2051_2050_8_istvan_ter_ho37132_hu.JPG

1980 szilveszteréig a Szent István téri piac mellől indult az egyvágányos 8-as villamos. A külföldi villamosbarátok gyakran fotózták ezt a végállomást, mert elég egzotikus látvány volt, főleg azzal a díszes homlokzatú házzal a háttérben balra.

1977_08_29_bkv_hi_2054_2055_8_istvan_ter_ho37135_hu.JPG

Ugyanez a hely másik szögből, egy másik villamossal, mögötte bónuszként egy Mukival. A két képet összehasonlítva látható, hogy a 2000-es ikerkocsik mennyire nem voltak egyformák: ennek itt tolóajtóval lezárt, míg az előzőnek lecsapható rácsos nyitott peronja volt. A képen látható egy régi formátumú, kivilágítható villamosmegálló-tábla is.

1977_08_29_bkv_uv_3220_ep_uv_12_beke_ut_ho37123_hu.JPG

Talán az előző két kép készítése után a belváros felé tartva készült ez a fotó az angyalföldi Béke téren. Az UV villamos - bár legalább két generációval korszerűbb az eddig látott ikerkocsiknál - meglehetősen öregnek tűnik a hátul felbukkanó csuklós Ikarushoz képest, mely egyébként a piros 32-es viszonylaton közlekedik.

1977_08_29_bkv_li_2985_9884_31_kozvagohid_ho37113_hu.JPG

Zárásul ugorjunk át délre: ez a 31-es ismét egy ikerkocsi, de még favázas, és a ferencvárosi Máriássy utca azon részén halad, melyet azóta eltüntetett a Rákóczi híd építése. Ez a villamos ekkor már 64 éves volt, és csak hónapjai voltak hátra a selejtezésig. A villamostól nekünk balra eső Żuk mikrobuszról csak nemrég tudtam meg, hogy a Warszawa (amit varsavának kellene ejteni, de mindenki varszavának mondja) alapjára építették, ami meg ugye a Pob(j)eda licensze volt. Jó régre visszanyúló pedigréje volt, pedig a nyolcvanas években gyerekszemmel nézve egész korszerűnek tűnt!

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Karl Holzingernek. A képek szerzői jogai őt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

15 komment

Címkék: budapest 1977 város képek tömegközlekedés villamos utcakép városkép gépsárkány kulfoldi szemmel Karl Holzinger

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7018483309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az első képen szerintem a 33-as a Kádár utcából kanyarodik ki. Ott volt a 12,14-es villamosok végállomása is (hurokban fordultak vissza). "Kint", azaz a Váci úton, a Marx téri végénél csak az 55-ös váltott irányt.
@karmon manna: A járműtípustól is függött, mert a kétirányúak tudtak csak itt fordulni, de akkoriban a 33-as forgott itt. Két visszafogó vágánykapcsolat is volt, egy látszik a távolban, a második az ikerkocsi alatt, utána, a hátunk mögött jönne csak a Kádár utca kijárata.
"varsavának kellene ejteni, de mindenki varsavának mondja"
Nem tudom, mit akartál írni, de biztosan nem ezt ;-)

Amúgy ezt a fajta ZiLt tudomásom szerint kizárólag ebben a kék-fehér színben gyártották polgári használatra.
Elképzelhetetlen lenne ma egy ilyen "röptében" hegesztés, de mégis sokszor hiányzik a mai korból a józan paraszti, nem faxnizunk hozzáállás.

A Margit hídon pár hete 2 hétig nem járt a 4-6 mert a szigeti megállóban cserélték a síneket. Most meg valami bicikliút miatt van lezárva egy sáv, bedugítva az egész várost...
-Értem, egyik sem egy sima hegesztés de valami úgy klátom hogy a lezárás és munkavégzés MINDIG úgy van szervezve, hogy a kivitelezőnek legyen MAXIMÁLISAN kényelmes nem a "népnek"...

***

-Hogyan lehet az, hogy ilyen képek csak úgy beesnek hozzád?
A régieknek akik sokat küldtek neked annó eszébe jutsz és átdobják ha valamit találnak a fióban a kidobás előttt álló 25 éves 2 Gigás IDE winchesterükön?

Az újpesti ősz/tél utcai részről továbbra sincs semmi kordokumentum?
@cserepfalva: Pár éve szerintem még hegesztettek így. Azt nem tudom, hogy mennyire tartós, maximum ideiglenes foltozás lehet, nem valós javítás. Egy konkrét síncsere más kategória. Az tény, hogy manapság semmit nem sietnek el, de azért egy ilyen felhegesztgetést szerintem ne keverjünk össze egy komolyabb beavatkozással.
Mester, könnyeket csaltak szemeimbe eme 77-es képek, főként az Újpestiek, hiszen 77 augusztusában én épp drága néhai nagyanyám Mikszáth Kálmán u. 29 alatti isteni kertes házában lazultam és épp kihevertem sokadmagammal Elvis épp 2 héttel azelőtti halálát, bár még sokan, ok helyen róla beszélgettek, Komjáthy Gyuri (bá) a Vasárnapi coctailban számos Elvis számot játszott, szóval még a gyász hetei voltak azok és asszem még előtte voltunk a Király temetésének?! A 8-as, 10-es, 12-es, 14-es, 55-ös villamosokkal volt szerencsém dögivel utazni, piros 32-essel is, de az inkább már a 80-as évek, de nem zárom ki, hogy akár 77-ben is utazhattam vele, akár nagyanyámmal, akár anyámmal. Ami érdekesség, hogy 77-ben eme piros 32-es már a kis, folyóírásos Ikarus feliratos, már nagy , elhúzható ablakos és ugye ezen évben lett minden gyorsjárat 100-al kezdődőből csak "sima" piros, illetve E, azaz expressz, mert aztán már jöttek a 100-al kezdődő gyorsjáratok is, mint pl. az Újpali, Nyírpalota u- Kőbánya, Zalka Máté közt közlekedő piros 132-es is, amit azóta is visszasírnak az öreg Újpali lakosok, nyilván azok, akik Kőbányán melóztak...
Nemcsak a Zuk, hanem a Nysa is Warszawa-alapra készült. Régen (90-es évek) ültem egy Zuk-ban egy hosszabb úton. Zajos volt, nem gyorsult, de legalább sokat fogyasztott. Mint a Nysa. Egyik jobb volt, mint a másik... :)
@zuiko: Jó, de a Nysát többet cinkelték, Zukok csak úgy voltak. Katasztrofális volt a kelet-európai autógyártás(nak az a része, amelyik nem olasz autókat gyártott:), bármennyit is nosztalgiáznak az emberek.
@cserepfalva: ha jársz este is a körúton, elég sűrűn látni ilyen "röptében" hegesztést. Nyilván nappal nem állnak neki, mert sűrű a Combino, meg az autójuk miatt ilyenkor egy sávra szűkül az út.
@Hamster: Igen, a végefele már nagyon kínos volt a sok, 40-50 évvel azelőtti technikára épült krehács, de azért egy Sachsenring P240, egy Skoda Felicia, az 1000MB, vagy Tatra 603 még ma is megbecsült veterán. A Trabantokat, Wartburgokat anno a szeméttelepre hordták a németek a 90-es években (oda is valók), de most vagyonokat ér egy szép állapotú kétütemű. Ez mondjuk nem a típus műszaki nagyszerűségének köszönhető, hanem valami igen kínos DDR-nosztalgiának.
Ilyen régi képes válogatás bármikor jöhet :)
''1980 szilveszteréig a Szent István téri piac mellől indult az egyvágányos 8-as villamos.''

Igaz hogy annak '75-ben vége lett, de az innen csak egy köpésre lévő 14-es villamos Istvántelki szakasza hogyhogy semmilyen szinten nem volt a fotósok érdeklődésének a középpontjában?
@Ashes & Frost: A legtöbb külföldi fotós, akivel találkoztam vagy leveleztem '76-tól járt ide, vagy csak akkor volt itt, tehát túl későn. Aki meg járt itt, annak elveszett a sok érdekességben, hisz volt 65-ös, 51-es, Pesterzsébet, 5-ös villamos... Szóval ha még egy évig meglett volna, lenne egy csomó képünk róla.
süti beállítások módosítása