Villamosbarátok láncolatán keresztül ismét eljutott hozzám néhány régi villamosos kép. Miroslav Dyk készítette őket a nyolcvanas években: első körben a Muki becenevű "tehervillamosokat" ábrázolókat osztanám meg mindenkivel.
Ez a fotó a Fehérvári úton készült, a Budalakk iparvágányánál. A BKV 1996-ban szüntette meg a teherszállítást, de akkoriban ide már nem hoztak teherkocsikat, mert ez a műfaj már a rendszerváltás körül elkezdett visszaszorulni (a HÉV-nél viszont elég jól működött egy ideig). Maga a gyárba kanyarodó vágány rég eltűnt, de a nyomvonala az úttesten és a járdán még néhány éve is látszott. Klassz még a Nagypolszki is a mozdonyka mögött!
De nem csak a Fehérvári úton zajlott teherforgalom, hanem Budafokon és Tétényben is, úgyhogy volt elég dolga ennek a három Mukinak, amit itt pihenés közben láthatunk Budafok kocsiszínben. Érdemes megfigyelni, hogy a járgányoknak nagyvasúti ütközői (is) vannak, értelemszerűen azért, mert nagyvasúti teherkocsikat mozgattak.
A 7042-es és 7048-as pályaszámú Mukikról 1986-ban készült ez a kép Kelenföldön. Akkoriban a kocsiszín mellett a villamosüzem főműhelye (az 1500-as sorozat, az acélvázas Füzesi-kocsiszekrény és a Bengálik szülőhelye) is itt működött, úgyhogy gyakran volt szükség rájuk.
A Margit körút/Kisrókus utca sarkánál levő Ganz Villamossági Művekbe még a kilencvenes évek közepén is jártak tehervonatok, melyeket a nyolcvanas években többnyire Mukik toltak-húztak a Déli pályaudvar és a gyár közt. Azért írom így, hogy "a nyolcvanas években", mert régebben más mozdonyok is felbukkantak.
Most kicsit eltérek a témától, de ezt a videót (melyet Becsky András készített) szerintem mindenkinek látnia kell: a teherszállítás kimúlása körül MÁV-os tehermozdonyok is felbukkantak ugyanezen az útvonalon!
És most vissza a szürke "fakockákhoz": a tehervillamosok egy részének Kőbányán, a Horog utcában volt az otthona. A közlekedésbarát körökben népszerű Kőbánya-Hízlaló állomás szomszédságában működő telep eredetileg a Kőbányai Iparvasúté volt, így később logikus módon lett a villamosüzem része. Ezen a környéken még a nyolcvanas években is döbbenetes mennyiségű iparvágány működött, úgyhogy a kiszolgálásukat végző mozdonyok kvázi helyben laktak, nem valamelyik remizben. A fotó '82-es; akkoriban még nem minden Muki kapott pantográf áramszedőt, így a 7062 tetején egy rugós lantáramszedőt láthatunk. Ez azért különbözött a sima lant (vagy líra) áramszedőtől, hogy bárhol át lehessen a másik irányba fordítani. A sima líra szedő átfordításához ugyanis megfelelő magasságú és lazaságú munkavezeték kell, ami nem mindenhol adott - ez nosztalgiameneteknél manapság is gondot szokott okozni.
A bejegyzés búcsúképe is ezen a telepen készült a 7050-es és 7051-es pályaszámú kocsikról, utóbbinak szintén rugós líra áramszedője van.
A képekért köszönetet szeretnék mondani Jan Horskýnak és Remmer Tibornak. A felvételek szerzői jogai a készítőt illetik, továbbpublikálásuk csak az ő engedélyével történhet!
Ez megy most