Körülbelül egy éve mutattam néhány képet Dieter Kubischtól, aki a hetvenes és nyolcvanas években (is) járt nálunk. Az ő fotóival utazunk most vissza 1974-be:
1977 júniusának végéig az M1/M7 bevezetőjén a fővárosba érkezve Budaörsnél találkozhatott először a budapesti villamossal az ember, a 41-es járat végállomása ugyanis valahol ott volt, ahol ma a kör alakú felüljáró van az áruházakkal. Ez a fotó az autópályán haladó busz ablakán át készült, ...
...az Albertfalva felé tartó 1900-as ikerkocsiról, melynek érdekessége, hogy az egyik kocsi tetején ollós (pantográf), a másikén líra áramszedő van. Csak viszonylag rövid ideig közlekedett így a típus: eleinte mindkét kocsinak líra áramszedője volt, az utolsó éveikben pedig már csak az egyik kocsin maradt szedő. Ne kérdezzétek, miért, nem tudom...
Nemrég írtam a Muki becenevű "tehervillamosokról", melyek közül néhánynak a villamosvasúton használt középütközőn kívül nagyvasúti ütközője is volt. Azen a - valószínűleg már a nyolcvanas években készült, de ide passzoló - képen Budafok kocsiszín előtt álló példányoknak azért volt szükségük erre, mert nagyvasúti teherkocsikat mozgattak a Fehérvári, illetve Nagytétényi úti gyárak és Háros vasútállomás közt.
Néha a Mukik mellett HÉV-es mozdonyok is besegítettek a villamosvasúton zajló teherforgalom lebonyolításába. Ezt a rettentő kopott guruló fészert első tulajdonosa, a Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasút Rt. után "BÚR-bivalynak" becézték. Az ő érdekessége, hogy a nagyvasúti ütközők mellett HÉV-es középütközője is van.
Még egy kép a fura jószágról, amint a továbbhaladásra vár a Moszkva téren, a szomszéd vágányon egy 6-os villamossal.
És ha már Moszkva tér, lássunk pár fotót kedvenc villamostípusomról, az 1000-esről! Az 1041-es motorkocsi BVVV eredetű favázas pótkocsijával az 56-os végállomásán állt félre.
Az 1033-ast már a szürkületben fotózta le Dieter az 56-os felszállóhelyén, és milyen jól tette! Ahogy látható, az egyes kocsik acélvázas kocsiszekrényei közt voltak kisebb-nagyobb különbségek, például a szélvédő fölötti napellenző lemezek méretében.
Az 1074-es kocsi még régebbi kivitelű: nincs napellenzője, a szélvédő kifelé dönthető, az oldalablakok fémkeretesek, és az indulásjelző parázslámpája is egy kis fémhengerben van az ajtó alsó fele mellett, nem fent az ablakok alatti, "szappantartó alakú" búra alatt. És ami még érdekes: ez a kocsi tulajdonképpen még megvan, csak a kilencvenes évek elején visszalakították eredeti formájára, favázas kocsiszekrénnyel. És ezzel a fotóval be is fejezném ezt a bejegyzést, remélem, tetszett!
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Dieter Kubischnak. A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most