Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Budai oldali villamosos csavargás Dieter Kubisch képeivel

2021.04.06. 07:00 :: Hamster

Körülbelül egy éve mutattam néhány képet Dieter Kubischtól, aki a hetvenes és nyolcvanas években (is) járt nálunk. Az ő fotóival utazunk most vissza 1974-be:

l41_bei_budaors_1.jpg

1977 júniusának végéig az M1/M7 bevezetőjén a fővárosba érkezve Budaörsnél találkozhatott először a budapesti villamossal az ember, a 41-es járat végállomása ugyanis valahol ott volt, ahol ma a kör alakú felüljáró van az áruházakkal. Ez a fotó az autópályán haladó busz ablakán át készült, ...

linie_41_doppel-tws.jpg

...az Albertfalva felé tartó 1900-as ikerkocsiról, melynek érdekessége, hogy az egyik kocsi tetején ollós (pantográf), a másikén líra áramszedő van. Csak viszonylag rövid ideig közlekedett így a típus: eleinte mindkét kocsinak líra áramszedője volt, az utolsó éveikben pedig már csak az egyik kocsin maradt szedő. Ne kérdezzétek, miért, nem tudom...

7052_7054_depot_budafok.jpg

Nemrég írtam a Muki becenevű "tehervillamosokról", melyek közül néhánynak a villamosvasúton használt középütközőn kívül nagyvasúti ütközője is volt. Azen a - valószínűleg már a nyolcvanas években készült, de ide passzoló - képen Budafok kocsiszín előtt álló példányoknak azért volt szükségük erre, mert nagyvasúti teherkocsikat mozgattak a Fehérvári, illetve Nagytétényi úti gyárak és Háros vasútállomás közt.

moszkva_ter_70.jpg

Néha a Mukik mellett HÉV-es mozdonyok is besegítettek a villamosvasúton zajló teherforgalom lebonyolításába. Ezt a rettentő kopott guruló fészert első tulajdonosa, a Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasút Rt. után "BÚR-bivalynak" becézték. Az ő érdekessége, hogy a nagyvasúti ütközők mellett HÉV-es középütközője is van.

721_3263_moszkva_ter.jpg

Még egy kép a fura jószágról, amint a továbbhaladásra vár a Moszkva téren, a szomszéd vágányon egy 6-os villamossal.

1041_moszkva_ter_2.jpg

És ha már Moszkva tér, lássunk pár fotót kedvenc villamostípusomról, az 1000-esről!  Az 1041-es motorkocsi BVVV eredetű favázas pótkocsijával az 56-os végállomásán állt félre.

moszkva_ter_1033.jpg

Az 1033-ast már a szürkületben fotózta le Dieter az 56-os felszállóhelyén, és milyen jól tette! Ahogy látható, az egyes kocsik acélvázas kocsiszekrényei közt voltak kisebb-nagyobb különbségek, például a szélvédő fölötti napellenző lemezek méretében.

1074_moszkva_ter_1.jpg

Az 1074-es kocsi még régebbi kivitelű: nincs napellenzője, a szélvédő kifelé dönthető, az oldalablakok fémkeretesek, és az indulásjelző parázslámpája is egy kis fémhengerben van az ajtó alsó fele mellett, nem fent az ablakok alatti, "szappantartó alakú" búra alatt. És ami még érdekes: ez a kocsi tulajdonképpen még megvan, csak a kilencvenes évek elején visszalakították eredeti formájára, favázas kocsiszekrénnyel. És ezzel a fotóval be is fejezném ezt a bejegyzést, remélem, tetszett!

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Dieter Kubischnak. A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

34 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép 1974 ezres kulfoldi szemmel Dieter Kubisch

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4416488106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mámegin' miattad nem dolgozom! :-) Gyönyörű képek, köszi.
fura a 6-os vonalas UV-t latni, ugy emlekeztem, ott inkabb ICS-k jartak
A szürkületes kép nagyon tetszik.
Hát már hogy ne tetszene! :)
Amúgy ezt a "Budaörsig" járó 41-est nem igazán értem. Mi értelme volt odáig meghagyni és nem rögtön visszavágni Kamaraerdőig? Ha jól sejtem az egyetlen lehetőség ott a 88-as buszra való átszállás volt (vagy séta be Budaörsre), de azt ugyanúgy meg lehetett volna oldani Kamaraerdőben. Vagy most így leírva az jutott eszembe, hogy ennyit számított volna hogy a 41-es aluljárón, a közút meg szintben keresztezte a hegyeshalmi vonalat?
@toto92: A régi, kamara erdei "úttörő tábor" előtt még lehet látni a síneket, ahogy megy a pusztába. Apámék valami olyasmit meséltek, hogy a Fehérvári úton is HÉV-ment.
Moszkva tér-'56-os villamos. Azért az elvtársaknak is volt humoruk..:)
@omgk: Kamaraerdőig máig jár a 41-es villamos, azon túl meg már semmi nyoma a síneknek.

Amúgy igen, HÉV volt a mai 41-es illetve az egykori 43-as helyén is, Hamster vonatkozó oldala: hampage.hu/trams/sinekbuda2.html
A BÚR-bivaly, az 56-os pótkocsijai és az 1074-es rettentően lepukkantak a képeken.
@toto92: Persze, hogy jár a kamaraerdőig:) Azt mondtam, hogy lehet látni a síneket a régi úttörő tábor előtt, ahogy ment tovább...
@aaabbbccc: 1978. április 28 - május 12. között történt az átállás a csatolt ICS üzemmódra, addig bizony M+P+M UV-k voltak a meghatározóak a Körúton.
Ha már Buda és villamos... Épp a Fortepan legújabb főfotós eresztését nézem, és itt van ez az 1962-es kép, ami nagyon ismerős, de nem tudom a pontos helyet azonosítani.

fortepan.download/_photo/1600/fortepan_209186.jpg

Sajnos a villamos viszonylatszáma nem olvasható, mert akkor könnyebb lenne, de hátha valaki így is megmondja a tuttit...
Itt egy másik, 1967-es, az FVV utolsó napjaiból, de ennek egyértelmű a helyszíne:
fortepan.download/_photo/1600/fortepan_209147.jpg
@nyelv-ész: Buda, Szarvas tér, 9-es villamos.
@nyelv-ész: Nem ez?

Balra a sínek a rakpartra vezetnek le az Apród utcán át, jobbra pedig az Attila útra.
Hát nem tudom belinkelni... Szóval a váralja utcból nézünk le a Szarvas térre.
@laci_52: @toto92: Igen, köszi, ez volt a tippem, de nem voltam benne biztos. Leginkább a jobbszélen látható épület volt gyanús, hogy az az Aranyszarvas épülete - és tényleg.
@nyelv-ész: Ha már friss Fortepan eresztés: nekem ez a Báthori utcában kódorgó, gyönyörűen dekorált 1000-es tetszik legjobban.
fortepan.hu/hu/photos/?id=208881

Köszönjük a friss képeket Hamsternak is. Az 1074-es nagy kincs - egy korai Füzesi kasztni, még belső tolóajtóval, amin lilára volt mázolva az üveg, hogy a vezető sötétben legyen. (Később, amikor már nem volt szeparálható a peron, kapott függönyt.)
@toto92: Forgalmi szempontból nem sok értelme volt (ma már lenne), de 63-ban, amikor a HÉV helyett villamos lett, még nem volt elég ikerkocsi. A 41.esnek ott tudtak hurkot építeni. A 43-ason Tétényben meg átcsatoltak az 1000.esek ikresítéséig.
@laci_52:
9-es a Batthyány tér fele ment, szoval a Dobrentei ternel nem az Attila ut fele fordult, ez nem 9-es lesz, regen ez a 18-as utvonala volt
@aaabbbccc: Az új Erzsébet híd felépítéséig a Rudastól az Orvos lépcsőig, ill a Lánchídig más vonalon jártak a villamosok. Úgyhogy az a Stuka simán lehet 9-es, vagy 60-as.
@Gabesz9: koszi, nem tudtam, tok erdekes :)
@laci_52: Lehet 60-as is akkor még a Szabadsághídon járt a Deák tér,-Csörsz utca. a 18-as elvileg pótkocsis volt, a 63 szintén. Itt ágazott el az Attila, később Krisztina körút felé. Az Erzsébet híd még épülget csak.
@toto92: Eredetileg, ha jól emlékszem, a 41-es villamos külső végállomása a budaörsi vasútállomásnál volt.
@Gabesz9: Kamarában is volt hurok. Pár éve még láttam némi nyomát asszem.

Onnan már be lehetett gyalogolni Budaörsre, akkoriban ez volt a norma — máig nem halt ki.
@toto92: Mai szemmel rengeteg ilyen értelmetlen dolog volt akkoriban, technológiai szempontok és kényelmesség a csúcson, fordulóidő, tavalyi menetrendből való kiindulás szellemi kényszere…

Csau_s_eszkuék is úgy húztak ki egy metróállomást a tervből, hogy: gyalogoljanak csak az emberek, mert az egészészséges. — Miben különbözik tőlük a mindig felfelé bukó Fajcsák Lajos? : )
@Albu: Hol láttad a kamaraerdei hurok nyomát? Egy az egyben ráépült az ifjúsági park, legfeljebb ott, ahol leágazott az állomásra bekanyarodó sima vágányokról, ott lehetett valami változás a töltésoldalban,
de nekem nem tűnt fel.
@Weißkopf: Az a furcsa, hogy néha már ezt a végállomást is MÁV állomásként tüntették fel, pedig az egy megállóval beljebb volt. Megnéztem pár térképet, a hetvenes években néha MÁV állomást írnak végállomásnak, de ez a hozzátartozó térképen a hurok van jelölve.
@Hamster: Valaminek ki kellett nevezni a végállomást. Azt mégsem lehetett kiírni az iránytáblára, hogy "Kamaraerdő és Budaörs között a semmi közepe"
@Gabesz9: Írhatták volna azt, hogy "a budaörsi vasútállomás után eggyel" :)
@Albu: a kamarerdei hurok maradványai már az 1969-es légifotókon sem látszanak.
@Hamster: a hurokvégállomás értelemszerűen nem lehetett ott, ahol az emelt körfogalom van, mert a Károly király út és az M1/M7 akkor is és ma is ugyanott fut. Kb. a Shell kút és az autómosó helyén volt.
www.fentrol.hu/hu/legifoto/130524?r=1&c=2110913.810978:6016181.353163499:9
@UV pót: Nem úgy értettem, hogy pont a helyén, gondoltam más is megérti, hogy nem az autópálya helyén volt, ha az autópályáról volt fotózva az odavezető pálya.
@Hamster: oké, csak szeretem pontosan elhelyezni a dolgokat. ;-)
süti beállítások módosítása