Jólmúltkorjában mutattam pár villamosos teherszállítós képet, úgyhogy most nézzük meg, hogy mi zajlott a "nagytestvér" vágányain, azaz a HÉV-nél. A fotókat ezúttal is Tomáš Dvořák készítette.
A villamoshoz képest a HÉV közelebb áll a nagyvasúthoz, és nem meglepő módon a tehervonataik is komolyabbak voltak a városi utcákon felbukkanóknál. Itt például a Helsinki út mentén látunk egy szerelvényt, ...
... mely ha jól látom, épp a Pesterzsébeti Papírgyárba készül betolatni (ha a ráckevei vonalat nálam jobban ismerő van az olvasók közt, nyugodtan javítson kommentben!). A képeken látható mozdonyok az L.II típushoz tartoznak, melyet az 1910-es évek elején gyártottak Kistarcsán, majd az 1950-es évek végén újrakarosszáltak acélvázas mozdonyszekrénnyel. Szerintem a HÉV kis mozdonyai közül ezek voltak a legszebbek, és még most is egész modernnek tűnnek. Ráadásul a kilencvenes évekig használták őket, így néhány meg is maradt.
Ennek a soroksári Haraszti úton haladó tehervonatnak az élén egy 1922-es gyártású L.III-ast láthatunk - ez a típus a selejezéséig megtartotta "lambériás" kinézetét.
Ugyanez a szerelvény a milleniumtelepi Erdért-telep iparvágányán. Szép magasra meg lettek pakolva ezek a teherkocsik!
Egy másik L.III-as a szentendrei vonal régi Filatorigát állomásán. Ezek a járgányok teljesen kimaradtak a gyerekkoromból, úgyhogy rettentő egzotikusnak tűnnek számomra.
És ha már Filatorigát: ott állt ez a két L.VII-es is, mely típus beceneve "Tigris" volt a hasonlóan drabális kinézetű harckocsik után. Ezek a járművek alapvetően mozdonynak készültek, de utasteret is kaptak, így személyforgalomban is felbukkantak annak ellenére, hogy a magasan levő egyetlen utastéri ajtónak köszönhetően borzasztó lassú utascseréjük lehetett.
És itt van két másik Tigris tehervonatozás közben - ahogy látható, ezek egy másik egyenfestést viselnek. A tíz példányban épült típusból a kocsik több mint fele ma is megvan, néha látni őket munka- vagy nosztalgiavonatokkal.
Mivel nagyon bírom ezt a mérsékelten formatervezett gépet, itt van a kettővel ezelőtt látott két Tigris, ezúttal a cinkotai HÉV kocsiszín udvarán.
És még mindig Cinkotán vagyunk: a 33-as pályaszámú "krokodil" a három példányból álló L.VI-os sorozat tagja. Ezek a gépek a gödöllői vonalra készültek, és onnan is mentek nyugdíjba: a 31-es az állomás mellett van kiállítva, a 32-esből pedig nosztalgiagép lett (bár egy ideje már nem láttam dolgozni). A tőle balra álló hóseprő egyébként nem csak hasonlít a villamosüzem "télelhárító egységeire", hanem egészen közeli rokona azoknak, ugyanis ezt is egy Mukiból alakították ki.
1943-ban a BSzKrt két dízel-villamos mozdonyt vásárolt a Ganztól, melyek önjáró áramfejlesztőként tudtak volna működni akkor, ha a háborús helyzetben lebombázták volna az áramellátást a hálózat valamelyik sarkában. Végül aztán mégis inkább mozdonyként használták őket a HÉV-en, bár felbukkantak a villamoshálózaton is, egyrészt áramfejlesztőként Halottak napja környékén, amikor a köztemetői vonalon a szokásosnál több villamos közlekedett, másrészt az Erzsébet híd terhelési próbáin. Tudtommal mindkét mozdony megvan még, az egyik a közelmúltban még üzemképes volt. Jó lenne egyszer utazni vele!
Ez a sárga jószág ugyan nem mozdony, de nem bírom nem betenni a fotóját. A 72-es pályaszámú M.VII-es motorkocsi a sorozat többi tagjával együtt 1929-ben állt forgalomba a gödöllői vonalon, kék-csontfehér festésben. A típust a hetvenes évek közepén selejtezték, de a motorkocsik - még ha romos állapotban is - megmaradtak. A 72-est egy időben felvonulási épületként használták Szentendrén, ahogy az a fentebbi képen látható.
De a kisebb HÉV mozdonyok nem csak az elővárosi vonalakon üzemelhetttek, az L.III-asok például simán felbukkanhattak a villamoshálózaton is: a 24-est (és a Bengáli által kitakart 27-est) itt épp a Béke utcában láthatjuk.
És nem csak a külvárosban bukkanhattak fel HÉV-es mozdonyok, hanem akár a Nagykörúton is! A sínmezőszállító szerelvény élén a "Zoli" becenevű, 2002-es pályaszámú gépet láthatjuk, a végén pedig a 2008-ast, mely az L.IV B sorozatba tartozott.
És végül valami egészen más: a 2011-es pályaszámú HÉV hóseprőt a budafoki áramátalakító udvarán fotózta le Tomáš. Ez a járműsorozat eredetileg hajtás nélkül épült: a motorjai csak a söprűket forgatták, a mozgatásról egy másik járműnek kellett gondoskodnia. Végül a negyvenes-ötvenes években önjáróvá alakították, és hol a villamosnál, hol a HÉV-nél használták őket. A 2011-es ma is megvan: a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban látható.
A képekért köszönetet szeretnék mondani Tomáš Dvořáknak és Remmer Tibornak. A felvételek szerzői jogai a készítőt illetik, továbbpublikálásuk csak az ő engedélyével történhet!
És egy kérés: ha érdekesnek találtad, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most