Volt már egy hasonló blogbejegyzésem 2020 elején, most itt a kvázi folytatás. Az autós tárlat, ha jól értem, nem a repülőmúzeum része, hanem főleg magángyűjtők kocsijai állnak a két teremben.
Itt van például ez az FSO Warszawa 223 de Luxe 1968-ból: szerintem érvényes rendszáma van, és úgy néz ki, mintha pöccre indulna. Egyszer kipróbálnám, milyen az utazási komfortja egy ilyennek, de gondolom nem túl fényes.
Ezt a csodamasinát eddig csak Szlovákiában láttam, lehet, hogy hozzánk nem jutott el? A később M21-re átkeresztelt típust a gyártói, a keletnémetek "Dízelhangyának" becézték. Eredetileg a VEB Fahrzeugwerk Waltershausen Dieselkarre ("dízeltargonca", de "dízeltaligának" is fordítható:) DK4 nevű cucca volt, míg 1959-ben ki nem találták a jobban hangzó Multicar márkanevet. Jópofa, hogy lábkormányzású: az elöl álló vezető súlypontjának áthelyezésével irányítja a járgányt. A szó szerinti vezetőálláson nekünk balkéz felé a kuplungkart látjuk, melyen a markolat egyben gázadásra is szolgál; a sebváltó a másik oldalon alul van, fölötte a fékkar sejthető. Rendhagyó élmény lehetett egy ilyet vezetni!
(Cseh)szlovák autógyűjtemény nem létezhet Škodák nélkül. Nem tudom megítélni, hogy akkoriban mennyire számítottak jó autónak, de a kinézetük mindig tetszett! Ahogy jobboldalt sejthető, voltak további Škodák is kiállítva, a 100-astól egészen a közelmúlt Fabiájáig, de most csak ezt a hármat mutatnám:
A Škoda 440 hűtőmaszkja elég ambiciózus volt, biztos nem véletlen, hogy a későbbiekben jóval egyszerűbbet terveztek...
... az utódtípus Octaviára (a képen bónuszként egy Babetta is látható). Bevallom, az Octaviát a mai napig nem tudom megkülönböztetni az...
... 1202-estől. Elvileg utóbbi nagyobb, mert nem azonos platformra épült: az Octavia a 440/445-ös sorozat továbbfejlesztése volt, az 1202-es pedig az 1201-esé. Ez a konkrét példány itt a képen a mentőautó változat. Amikor megláttam, azonnal a "Mentők" című csehszlovák sorozat jutott az eszembe, bár már nem emlékszem, hogy ilyen szerepelt-e abban: a youtube-on csak a régebbi 1201-est és a teljesen más formátumú 1203-ast találtam meg. Konkrét emlékem nincs a sorozatról, mert gyerekként utáltam, ma meg kényszeríteni nem lehetne, hogy nézzem :)
Ez a típus felénk is előfordult: gömbölyű Wartburg 312. Ja, és Deluxe. Már gyerekként se értettem, miért volt minden keleti autónak "de luxe" változata, finoman szólva indokolatlannak tűntek. Pedig még Trabantból is volt!
Korábban valahol már írtam, hogy mindig meglep, a kocka Wartburg milyen batár nagy, pedig a kétütemű változat továbbfejlesztésén, a Volkswagen motorú négyüteműn tanultam vezetni. Mondjuk azért rémlik, hogy kicsit nehezebb volt vele parkolni, mint akkori barátnőm Fiestájával. Lehet, hogy ezért utáltam vezetni?
Ja igen, a terem közepén egy szétkapott T-72-es állt, fölötte egy Rubik-féle Góbéval. A vitorlázónak magyar lajstroma van, és tudtommal nem is nagyon használták külföldön (pár kivételtől eltekintve), úgyhogy nem teljesen világos, miért van itt, de jó érzés egy ilyen hungarikumot látni.
Egy másik csarnokban öregebb masinák álltak, például ez Ford T Touring az 1920-as évek közepéről. Értem, hogy bizonyos szempontból korszakalkotó volt ez a típus, de ránézésre soha nem nyűgözött le. Igaz, pont az volt a lényege, hogy egyszerű volt és olcsó, nem pedig csilli-villi és bonyolult, mint az autók akkoriban.
Ez itt egy 1937-es Citroën C11 "Traction Avant", mely önhordó karosszériája és elsőkerék-hajtása miatt szintén korszakalkotó volt. Viszont jól is nézett ki, igaz, ez a Citroëneknél elő szokott fordulni.
A BMW 502 "Barockengel" viszont mindig újgazdag rémálomnak tűnt. Valószínűleg azért, mert az is volt.
A Mercedes W110, avagy fecskefarkas 190D 1963-ból sokkal jobban bejött, persze pár kategóriával lejjebb is volt a ranglétrán, mint a BMW, nem volt miből telecsicsázni. A gyártó itt már túl volt a Pontonon, de még nem jutott el az állólámpásig, ami a személyes kedvencem.
És mára ennyi :)
Ez megy most