Nemrég amerikai autókat nézegettünk, most menjünk át a Vasfüggöny ismerősebbik oldalára, és nézzük meg a keleti felhozatalt!
Már amennyire a Zsigulik keletiek voltak az olasz pedigréjükkel! Ezek a kocsik szerintem abban a korban és kategóriában kimondottan szépek voltak, a taljánok jól megtervezték a kasztnijukat. Persze mi inkább Porsche 911 Targát akartunk volna, meg Apal Corsát, mert azok voltak erősek az autóskártyában :)
Ez itt egy VAZ 2103-as, amit annak idején soha nem hallottam így emlegetni, mert mindenkinek csak "ezerötszázas" volt. Később persze Kockaladából is lett 1500 köbcentis, de az akárhány köbcentivel is csak sima Kockalada maradt. Amúgy megkockáztatnám, hogy az "Ezeröcsi" jobban nézett ki, mint a dizájn alapjául szolgáló Fiat 124 Special és Fiat 125. Ráadásul trabantos család tagjaként imádtam a rengeteg kerek dolgot a műszerfalán: míg a Trabiban csak egy óra volt, ebben rögtön öt!
Az "Ezerhatos" kicsit felemás volt gyermeki szememnek: tudtam, hogy ez a tápláléklánc csúcsa, és bár elöl a műanyagba süllyesztett fényszórók nem voltak csúnyák, a hátsó lámpák sose tetszettek. Utazni szerintem soha nem utaztam ilyennel.
Na, kombi 1200-esben viszont sokat ülte... hoppá, várjunk csak, ez egy eredeti olasz Fiat 124 Familiare! Ilyet szerintem még nem láttam élőben.
GAZ M21, avagy az öregebbik Volga. Érdekes módon ezekre egyátalán nem emlékszem, csak a laposabb, szögletesebb utódra, pedig biztos láttam. Valamiért lepattant rólam a formája, pedig tiszta Amerika :)
És ha volt Volga, akkor kell Csajka is! Unokatesómnak volt egy Csajka makettje, nyitható ajtókkal, a belső térben lenyitható pótüléssel, szóval tiszta Bburago feelingje volt, azt picit irigyeltem tőle.
Rendesen odatették a formát, latin betűs feliratokkal erről a fecskefarokról simán elhinném, hogy valami amerikai autó feneke. Szép kiegészítő az országjelző H betű is, ami nem matrica, hanem egy krómozott embléma.
Hangulatkép a Tagore sétányról. Balra már sejthető, hogy a menü következő fogása...
... egy régi Octavia lesz. Az elődje, a Spartak jobban tetszik, ráadásul ilyet kétajtósban nem is láttam annak idején, csak kombiban, de sebaj, jó volt ránézni! Kinézetben az ötvenes-hatvanas évek fordulójáig nem voltak lemaradva a keleti gyárak, utána sikerült valahogy elvéteni a lépést. Jó sokat.
A púpos Wartburg formaterve is kimondottan jól sikerült, pedig háború előtti alapra fejlesztették rá. A 311-esek elég ritkák voltak az én eszmélésem idején, legalábbis itthon, mert az NDK-ban még bőven voltak '87 körül. Egyszer biciklizés közben elszáguldott mellettünk egy a földúton, és nem tudom, hogy hogy nem esett szét, de ment, mint a rakéta, mi meg szívtuk a felkavart port!
És ha a második képnél emlegettem a Kockaladát, akkor itt van egy olyan is: huszonegy-nulla-hét. Ezt a számot Gengszter Zoltán művész úr egyik népies műdalában hallottam először, addig nem figyeltem, hogy van ilyen. Ma már szívesen elfelejteném ezt a számot - már hogy nem a 2107-et, hanem a Kartelét, de bevésődött, mert valaki a környékemen sokat hallgatta, amikor kijött. Sebaj, legalább villoghatok, hogy ilyet is tudok :)
Remélem, hogy eltaláltam a típusszámokat...
Ez megy most