A múltkori színes bejegyzés után most ismét kicsit fekete-fehérbe váltunk. Balt Korthals Altes ezen képei nem egyszerre készültek, de a típusok és végállomások alapján arra tippelek, hogy 1979-80-ban járunk.
Gyerekkoromat idézi a Ganz csuklós látványa a 61-esen. 1980 márciusában váltották le őket a Tatrák, ami akkor olyan fejlődésnek tűnt, mintha hirtelen az Orion űrhajó járt volna a Villányi úton.
Miközben Közép-Budán beköszöntött az űrkorszak, Óbudán és Észak-Pesten még mindig főleg ősi vasszekerek billegtek a hepehupás síneken. Az 1608-as motorkocsi például 1897-ben épült, bár 1980 körül már nem sok eredeti anyag lehetett benne a főtartókon kívül. Az általa húzott két középbejáratú pótkocsit '81-ben vonták ki a forgalomból, amikor nagy selejtezési hullám kezdődött, hiszen a Váci úti villamosok Árpád hídig visszavágása, illetve a Vörösvári úti villamosok ideiglenes megszüntetése miatt nem volt többé szükség rájuk. A motorkocsi viszont kapott még egy évet, amit a 41-es vonalon töltött.
Érdekes, hogy ugyanekkor a Pacsirtamező (akkor Korvin Ottó) utcában járó 11-esen Ganz csuklósok közlekedtek. Is. Az óbudai vonalak közlekedésbarát szemmel nézve őrületesen érdekesek lehetettek a hetvenes évek második felében és a nyolcvanas évek legelején, hisz jártak itt kéttengelyesek, pótkocsis szerelvények, ikerkocsik, Stukák, Ganz csuklósok, UV-k, néha még egyszerre is, mikor éppen mit találtak a kocsiszínben. Ennek '81-ben lett vége, amikor a 11-es és a 33-as is megszűnt. A képen látható csuklós egyébként ma is létezik, modernizálva.
Az előbb említett típuskavalkádra példa a bal oldali 2000-es ikerkocsi és a másik vágányon álló 1500-as motor+pót szerelvény. Bár a 33-as alapvetően Váci úti járat volt, mely az Árpád hídra kanyarodva ment át Óbudára, itt a Lehel utcában látjuk, mert '78-ban elkezdődött a 3-as metró építése a Váci út alatt, emiatt az ottani villamosok a Lehel tér és a Dózsa György út közt terelve közlekedtek.
Ez a fotó ugyanott készült, nagyjából ugyanakkor, és ahogy látható, a 12-esen már Tatrák közlekednek - a csehszlovák járművek 1980 júniusában kerültek erre a vonalra. Érdekes lehetett, ahogy a nagyon régi és a nagyon új együtt élt egymással!
Ez a favázas ikerkocsi még az imént a 33-ason látott villamosokhoz képest is őskövület volt, hiszen alig különbözött attól, ahogy 1914-ben kijött a Schlick-Nicholson Gépgyárból. Ez persze költői túlzás, de mindenképpen látszik rajta I. világháború előtti eredete! Nem lehetett már sok hátra neki ekkor, mert '80 júniusában selejtezték.
Az UV szerelvények 2007 nyaráig közlekedtek, bár az elöl látható motorkocsit már a kilencvenes évek közepén selejtezték. Ahogy a táblán látható, a 49-es (és 47-es) villamos még a Marx (ma Nyugati) térig járt. Ez az állapot 1980 júniusáig állt fenn; utána ugyan papíron még októberig így közlekedtek a viszonylatok, a valóságban azonban pótlás volt a Szabadság híd felújítása miatt. Sőt, a Marx térről tulajdonképpen már '77 szeptemberében eltűntek ezek a járatok, mert a hármas metró építése miatt felásták a környéket; ezután az Alkotmány utca vonalában fordultak. Hosszú agónia volt :(
'79 májusától június elejéig találtam adatot a Madách tér és a Körtér közt járó 47A-ról, tehát ez a kép valószínűleg akkor készült, bár az emberek ruházata alapján hidegebb évszakra tippeltem volna. A Petőfi hídon (és alatta) építkeztek éppen, a 4/6-os nem jött át Budára - az emiatt kieső kapacitást pótolták a Szabadság hídi villamosok sűrítésével.
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
Ez megy most