Az előző válogatásból hiányzott legkedvencebb típusom, az UV, úgyhogy itt a következő rész a forgalomból 2007-ben kivont villamosokról:
Egy holland villamosbarát ismerősöm mesélte, hogy ittjártukkor lenyűgözte őket a Moszkva tér forgalma, ahogy több vágányon előzgették-kerülgették egymást a járatok. Az élmény megértéséhez itt egy vágányrajz: a képen a 4-es a Széna tér felől jött, hogy a buszok felőli vágányról indulva járja körbe a teret. Az 59-es a Déli felől érkezett, a Vérmező utca mellől kanyarodott az első vágány mellé, aztán ugyanúgy körbejárta a teret, mint a két nagykörúti viszonylat, bár előtte néha pihent egyet, hogy a Farkasrétről leereszkedés közben felmelegedett fékellenállások visszahűljenek. A harmadik vágányra a 4/6-os és az 59-es is be tudott állni, plusz volt egy negyedik vágány is nekünk jobb kéz felé, amit az idáig az 59-es útvonalán érkező, de visszafordulás helyett a Szilágyi Erzsébet fasor felé továbbmenő 18-as használt. Eközben eme körforgalom belsejében egy kisebb hurokvágányon az 56-os (és '77-ig az 58-as) pörgött a fasor felől/felé. A 4/6-oson egyébként '78 késő tavaszáig jártak UV-k.
A Szent Gellért tér eme fotóján két dolog tűnhet fel: a Sziklatemplom befalazott, mesterséges kőmintával "álcázott" helye, illetve a már nem használt villanyrendőr "irányítótorony". Utóbbiról mesélte egy idős villamosvezető, hogy amikor még használták, egyszer a Szabadság híd közepén észlelte, hogy nincs üzemi fékje, és nem fog tudni megállni a hídfőnél. Őrülten elkezdte a pályacsengőt ütögetni, amit a toronyban ülő rendőr valahogy meghallott, és gyorsan reagálva mindenkit megállított, hogy a villamos át tudjon gurulni a csomóponton. Szerencsére a szerelvény nem ment elég gyorsan ahhoz, hogy a kanyarban (vasutasoknak: "ívben") kilépjen a vágányról, és végül a tér sarkán működő házasságkötő teremnél állt meg.
A Nagyvárad téren '76-ban már bőszen épült a metró, lásd az építési területet védő palánkot a háttérben, de a villamosok egy része - a Villanytelepről jövő 52-es és a 42-es - még továbbment a Kálvin térig. Ezen a képen előbbi járatot láthatjuk.
A 375 darab UV az idők folyamán majdnem mindenhova eljutott, így Rákospalota, Kossuth utca végállomáson is megfordult 12-esként. A távolabb látható ikerkocsi a 10-esen járt, melynek külső végállomásán, a Megyeri csárdánál nem volt fordítóhurok.
Ezt a képet két okból kifolyólag is feladhatnám rejtvénynek: egyrészt nem biztos, hogy mindenki felismerné, hol járunk, másrészt van valami érdekes a szerelvény(b)en is. De most inkább nem rejtvényezünk: a helyszín a Mester utcai megálló, túl a csonkán végződő Könyves Kálmán körúton, majdnem Ferencváros vasútállomás vágányainál, ahová a villamosok a Gubacsi út és a Közvágóhíd felől egy lejtőn másztak fel. Valahol itt vagyunk, csak azóta átrendezték a terepet. A fő érdekesség azonban a két motorkocsi közti pótkocsi! Az '56-os forradalom során két pótkocsi rendkívül súlyosan megsérült, és ezeket a hatvanas évek elején valamiért nem eredeti állapotukban (tehát valami ilyesmi állapotra) állították helyre, hanem UV alkatrészeket felhasználva. A különbség az utazóközönség számára is érzékelhető volt, ugyanis a 2007-ig használt faléces ülések helyett ezen a két kocsin műbőr székek voltak. Az egyik ilyen pót egyébként máig megvan, kicsit romos, de felújítható állapotban.
És a bejegyzést a már látott Gellért téren fejezzük be. Villamosmánok számára az lehet érdekes, hogy jobbra még látható a Szabadság hídra vezető vágányok helye (a nosztalgiajáratok miatt klassz lenne, ha ezek még léteznének), mások a Fiat-ok egyeduralkodóságát fedezhetik fel: látunk ugye egy csíkos festésű, enyhén megtört 128-ast (vagy valamelyik licensz verzióját), mögötte egy Nagypolszkit, mögöttük pedig 99,999%-os biztonsággal egy Zsiguli sejthető.
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
Ez megy most