Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Hetvenes évek, Budapest, villamosok: ebben most UV-k is vannak!

2023.03.11. 06:00 :: Hamster

Az előző válogatásból hiányzott legkedvencebb típusom, az UV, úgyhogy itt a következő rész a forgalomból 2007-ben kivont villamosokról:

3316-4001.jpg

Egy holland villamosbarát ismerősöm mesélte, hogy ittjártukkor lenyűgözte őket a Moszkva tér forgalma, ahogy több vágányon előzgették-kerülgették egymást a járatok. Az élmény megértéséhez itt egy vágányrajz: a képen a 4-es a Széna tér felől jött, hogy a buszok felőli vágányról indulva járja körbe a teret. Az 59-es a Déli felől érkezett, a Vérmező utca mellől kanyarodott az első vágány mellé, aztán ugyanúgy körbejárta a teret, mint a két nagykörúti viszonylat, bár előtte néha pihent egyet, hogy a Farkasrétről leereszkedés közben felmelegedett fékellenállások visszahűljenek. A harmadik vágányra a 4/6-os és az 59-es is be tudott állni, plusz volt egy negyedik vágány is nekünk jobb kéz felé, amit az idáig az 59-es útvonalán érkező, de visszafordulás helyett a Szilágyi Erzsébet fasor felé továbbmenő 18-as használt. Eközben eme körforgalom belsejében egy kisebb hurokvágányon az 56-os (és '77-ig az 58-as) pörgött a fasor felől/felé. A 4/6-oson egyébként '78 késő tavaszáig jártak UV-k.

3316-4093.jpg

A Szent Gellért tér eme fotóján két dolog tűnhet fel: a Sziklatemplom befalazott, mesterséges kőmintával "álcázott" helye, illetve a már nem használt villanyrendőr "irányítótorony". Utóbbiról mesélte egy idős villamosvezető, hogy amikor még használták, egyszer a Szabadság híd közepén észlelte, hogy nincs üzemi fékje, és nem fog tudni megállni a hídfőnél. Őrülten elkezdte a pályacsengőt ütögetni, amit a toronyban ülő rendőr valahogy meghallott, és gyorsan reagálva mindenkit megállított, hogy a villamos át tudjon gurulni a csomóponton. Szerencsére a szerelvény nem ment elég gyorsan ahhoz, hogy a kanyarban (vasutasoknak: "ívben") kilépjen a vágányról, és végül a tér sarkán működő házasságkötő teremnél állt meg.

3316-4031.jpg

A Nagyvárad téren '76-ban már bőszen épült a metró, lásd az építési területet védő palánkot a háttérben, de a villamosok egy része - a Villanytelepről jövő 52-es és a 42-es - még továbbment a Kálvin térig. Ezen a képen előbbi járatot láthatjuk. 

3316-4109.jpg

A 375 darab UV az idők folyamán majdnem mindenhova eljutott, így Rákospalota, Kossuth utca végállomáson is megfordult 12-esként. A távolabb látható ikerkocsi a 10-esen járt, melynek külső végállomásán, a Megyeri csárdánál nem volt fordítóhurok.

3316-4082.jpg

Ezt a képet két okból kifolyólag is feladhatnám rejtvénynek: egyrészt nem biztos, hogy mindenki felismerné, hol járunk, másrészt van valami érdekes a szerelvény(b)en is. De most inkább nem rejtvényezünk: a helyszín a Mester utcai megálló, túl a csonkán végződő Könyves Kálmán körúton, majdnem Ferencváros vasútállomás vágányainál, ahová a villamosok a Gubacsi út és a Közvágóhíd felől egy lejtőn másztak fel. Valahol itt vagyunk, csak azóta átrendezték a terepet. A fő érdekesség azonban a két motorkocsi közti pótkocsi! Az '56-os forradalom során két pótkocsi rendkívül súlyosan megsérült, és ezeket a hatvanas évek elején valamiért nem eredeti állapotukban (tehát valami ilyesmi állapotra) állították helyre, hanem UV alkatrészeket felhasználva. A különbség az utazóközönség számára is érzékelhető volt, ugyanis a 2007-ig használt faléces ülések helyett ezen a két kocsin műbőr székek voltak. Az egyik ilyen pót egyébként máig megvan, kicsit romos, de felújítható állapotban.

3316-4085.jpg

És a bejegyzést a már látott Gellért téren fejezzük be. Villamosmánok számára az lehet érdekes, hogy jobbra még látható a Szabadság hídra vezető vágányok helye (a nosztalgiajáratok miatt klassz lenne, ha ezek még léteznének), mások a Fiat-ok egyeduralkodóságát fedezhetik fel: látunk ugye egy csíkos festésű, enyhén megtört 128-ast (vagy valamelyik licensz verzióját), mögötte egy Nagypolszkit, mögöttük pedig 99,999%-os biztonsággal egy Zsiguli sejthető.

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

5 komment

Címkék: város képek villamos utcakép 1976 kulfoldi szemmel UV Balt Korthals Altes

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9518064766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

19A Batthyány tér - Móricz Zsigmond körtér? A nyolcvanas évekből ilyen viszonylatra már nem emlékszem.

A Nagyvárad téren akkor a Kispest felé menő villamosok tettek egy kitérőt a képen is halványan felfedezhető hurokban, nagyjából megkerülve a részben ma is (de már sínek nélkül) ott lévő parkot, kb. ahol ma a parkoló van? Ez nekem eddig mindig kimaradt, és most tűnt fel az 52-est ábrázoló képen.
@Fradista Utazó: A 19/A viszonylatjelzés említését direkt hagytam ki diszkréten, mert rendes járatként tudtommal tényleg nem volt, az FSZU-kban pedig csak sima 19-est találtam rövidítve, a külső Bartókon vágányépítés miatt. A környező képeken van ugyancsak a Körtéren forduló táblás 49-es, de az nem A, csak simán 49-es. Sajnos dátumot nem kaptam az egyes képekhez, de pl. '78-ban volt ilyen buli. Esetleg egy akkoriban BKV-s dolgozó meg tudja mondani, hogy ilyenkor ki döntötte el, milyen táblát kap reggel a kimenő villamos.

És igen, a bentről jövő járatok (42, 52, régebben 63) hagyományosan a kórház előtt mentek át a Nagyvárad téren, feltételezem, hogy azért, hogy jó átszállás legyen az onnan kifele induló 50-esre, 51-esre. Ezek a végállomások elég átgondoltak voltak a lehetőségekhez képest: villamosok.hu/kepek/terkep/bkv1970/505.gif
A metróépítés ezt kicsit arrébbtette (a kifele menő vágányok is a déli oldalon mentek innentől, egymás mellett, mert mellettük ugye ott volt a keretalagút), de a felállás alapvetően ugyanaz volt:
www.fentrol.hu/hu/legifoto/131616?r=1&c=2125186.1052235:6021015.555111:9
Nem csodálom, hogy a holland villamosbarátodat lenyűgözte a Moszkva tér villamosforgalma. Szerintem minden idők leglátványosabb, legjobban megszervezett villamosforgalmát lebonyolító közlekedési csomópontja a Moszkva tér volt. Az idők során rengeteg átalakuláson vett részt, pl. az egyik leglátványosabb átalakulás a baloldali közlekedésről a jobboldali közlekedésre történő átálláskor történt (Leszámítva a legutolsó átépítést)
Ha választanom kellene, hogy a vaskerekű járművek forgalmát tekintve melyik közlekedési csomópont volt (a múltban) a legsokoldalúbb, leglátványosabb forgalmat lebonyolító csomópont, az első helyre a Moszkva teret tenném, a második helyen a Móricz Zsigmond körtér kerülne (relatíve a legkisebb területen villamosok és HÉV), a harmadik helyre a Baross teret tenném. Gyermekkoromban szájtátva figyeltem ezen helyek nyüzsgő forgalmát, ha eljutottam bármelyikre.
Mai napig nosztalgiával emlékszem arra, amikor a Német/Bacsó Béla utcai általános iskola összes(!) tanulóját különjáratú villamosokkal a Moszkva tér érintésével elvitték kirándulni a hűvösvölgyi nagyrétre. Sokáig nem is értettem, hogy a hatos villamos hogy a csudába tudott kikanyarodni a hűvösvölgybe :o)
@fzr: "az egyik leglátványosabb átalakulás a baloldali közlekedésről a jobboldali közlekedésre történő átálláskor"
Igazából pont az a jó benne, hogy nem volt látványos, hiszen minden ment, ahogy megépült, csak a három bejáraton kellett a beépített vágánycserét kiszedni. Meglehetősen ügyes megoldás volt. Engem ezzel együtt a negyvenes évekbeli Baross tér érdekelne, az valami egészen elképesztő lehetett: villamosok.hu/kepek/terkep/bszkrt1941/0503a.jpg

Az iskolás szállítás nekem szomorúbb volt, mert mindig különbusszal vittek bennünket a Kamaraerdőbe akadályversenyezni. Egyszer volt, hogy visszafelé villamossal jöttünk, de akkor már Tatra volt a 41-es. Amiről a kocsiszínnél át kellett UV-ra szállni - fura volt, hogy pont a belváros felé közeledve volt downgrade :)
süti beállítások módosítása