Az elmúlt két alkalommal (lásd itt és itt) fekete-fehér képeket láthattuk Balt Korthals Altestől, úgyhogy most ideje újra színeket vinni a villamosos utcaképekbe!
A gyakorlatlan szem talán észre se veszi, hogy ez egy kereszteződés (mondjuk a teherautó és a trolivezetékek miatt tényleg gyakorlatlannak kell lennie annak a szemnek:), pedig igen komoly forgalom zajlik itt ma, ez ugyanis a Könyves Kálmán körút és a Kőbányai út találkozása. A "dohánygyári átjáró" néven is emlegetett egérlyukról már írtam korábban, és persze a Bengáli se csúnya, de valahogy inkább ötvenes évek hangulata van a fotónak, mint hetvenes...
Ez se így néz ki ma: a Flórián téren vagyunk, valahol az áruház előtti zöldterület leendő helyén. A képen látható kocsik az 1910-es évek második felében épültek, még fa vázzal. Az ötvenes években egy modernizálás keretében kapták az itt látható acélvázas kocsiszekrényt, majd '63-ban kapcsolták össze őket ikerkocsivá. A mögöttük balra látható épületet ekkoriban Csemege-házként ismerték, és mivel 1976-ben járunk, ekkor már csak hónapjai voltak hátra. A villamos viszont kibírta egészen 1980-ig.
Ezt a forgalmi helyzetet sok villamosbarát megörökítette: 3-as villamos indul a Nyugati pályaudvar felé a Fóti útnál levő végállomásáról. A motorkocsi 1911 körül épült, a pótkocsik kicsit újabbak, 1953-asak. A hetvenes-nyolcvanas évek hangulatát, amire még én is emlékszem, szépen kiegészíti jobboldalt a kék-fehér ZiL, távolabb pedig egy MaZ.
A leginkább csak "ecseriként" emlegetett Használtcikk piachoz 1967 és 1980 közt járt ki az 51A, az 51-es villamos betétjárata, mely egy hurokvágányt is kapott itt a forduláshoz. A fotón ikerkocsikat látunk, körülbelül 1,25 darabot: hozzánk közelebb egy favázasat, konkrétan egy "lőrincit".
Ez is ikerkocsi, de acélvázas, és a "rendes" 51-esen jár: épp a lajosmizsei vasútvonalat készül keresztezni. Ez a kereszteződés 1983-ig létezett, a helye ma is sejthető, ha odafigyelünk a vonatból kinézve.
A virtuális sétát ezúttal a Margit híd budai hídfőjénél fejezzük be, ahol a 17-es végződött akkoriban (a 11-es mellett). A képen egy Stukát látunk, az UV-k elődjét; ez a konkrét kocsi 1941-ben épült. A buszosok a háttérben egy korai állapotú Ikarus 260-ast is felfedezhetnek, még keskeny nyitható részű ablakokkal és megvilágított táblával, a még figyelmesebbek pedig a HÉV megállót hirdető neont is láthaták: az embléma a metróéra hajazott, csak zöldben.
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
Ez megy most