Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

április 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @SomiTomi: "Egyszer fejben nekiálltam összeszedni a variációkat, de aztán nem álltam neki fotókat gyűjteni hozzá." Sze... (2025.04.10. 22:48) "Piroska"
  • Hamster: @SomiTomi: "zöld vezérlő+posta Bhv összeállítással " Na ezt meg mi indokolhatja? Elcsúszott a vizsgaidőszakuk, amíg a ... (2025.04.10. 22:47) "Piroska"
  • Hamster: @gigabursch: Nem tudom, én magamtól kitaláltam ezeket a dolgokat :) (2025.04.10. 22:45) "Piroska"
  • gigabursch: @Hamster: A cikk többi tartalmához érdemben nem tudok hozzászólni. :-( A nagyobb gond viszont az, hogy elmegy osztál... (2025.04.10. 08:58) "Piroska"
  • SomiTomi: @Hamster: Tudom, ilyen szempontból sántít a dolog. Talán úgy lehet pontosítani, hogy az egy vezetőállásos dízelek volt... (2025.04.10. 08:47) "Piroska"
  • Hamster: @SomiTomi: " a tolatómozdonyok külön klubban voltak, aminek zöld az alapszíne" De a Púpos nem volt tolatómozdony! Péld... (2025.04.10. 02:30) "Piroska"
  • SomiTomi: @Hamster: Én valahogy azt raktam el, hogy a régi festési rendszerben a tolatómozdonyok külön klubban voltak, aminek zö... (2025.04.10. 00:50) "Piroska"
  • Hamster: @gigabursch: Sajnálom, hogy ez lett a piros vonatokkal kapcsolatos purparlé vezető témája :) de persze nyilván én is e... (2025.04.09. 18:35) "Piroska"
  • gigabursch: @gigabursch: Szóval ujjbegyére teszi, gombot nyom és utána bedobja az öblítővízbe... (Asszem így talán egyértelműbb.... (2025.04.09. 08:03) "Piroska"
  • gigabursch: @Hamster: Van aki ilyenkor az ujjbegyére cselesen tesz egy db wc papírt, és azt az öblítő vízbe nyomja. Sőt a másik k... (2025.04.09. 08:02) "Piroska"
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (6) balaton (181) balatonföldvár (7) balatonfüred (5) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (43) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (974) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (123) búvár (18) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (339) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (64) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (13) emlékek (48) énblog (568) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (77) gibson (10) gigant (6) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (44) haditechnika (15) hajó (173) hajtóművek-motorok (7) hampage (441) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (8) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (7) idegenforgalom (21) ikarus (70) il 14 (10) innsbruck (5) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (20) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (10) kelet-berlin (5) képek (1094) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (58) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (21) konstal (8) körtér (8) közlekedés (454) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) metál (17) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (132) motorkerékpár (5) mozdonyok (30) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (15) ndk (6) németország (328) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (31) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (125) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (124) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (40) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (9) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (13) szavazás (6) szczecin (7) szeged (42) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (247) tapolca (8) társadalom (5) tatra (40) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (74) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (502) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (95) tw6000 (5) überzenészek (17) utazás (451) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (8) város (544) városkép (113) városliget (10) varsó (7) vasút (625) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (28) vicinális (13) vidám park (5) videó (961) villamos (862) vitorlás (12) vízibusz (23) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (49) youtube (354) zene (229) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Szöged

2025.03.11. 06:00 :: Hamster

Újabb képmutogatással folytatnám közlekedési weboldalam 25 éves fennállásának ünneplését. Azt gondoltam, hogy jöjjön most valami más, mint Budapest. A szöveget ezúttal is telenyomtam linkekkel, tessék végigkattintgatni őket!

Budapest után Szeged a kedvenc magyarországi villamosüzemem. Míg a másik két vidéki villamosos városban (Debrecen és Miskolc) gyakorlatilag csak egy-egy kétvágányos fővonal élte túl a hetvenes éveket (utóbbi helyen kiegészülve az egyirányú vasgyári hurokkal), addig a Napfény Városában több is megmaradt, köztük két egyvágányos, kitérőkben keresztezős "mellékvonal" is.

09150212.jpg

Ráadásul az itteni tömegközlekedés a kétezres évek második felétől olyan fejlődésen ment keresztül, ami szerintem páratlan az országban: meglevő vonalak újultak meg, jó állapotú használt, majd vadonatúj járművek érkeztek, eltűntek a Bengálik, új vonal nyílt, és a körítés is korszerűsítve lett (megállók, jegyautomaták, utastájékoztatás, elektromos rendszerek). Ha Budapest arányaiban így fejlődött volna, a bécsiek hozzánk járnának okosodni.

807_1.jpg

Az említett két egyvágányozós "mellékvonal" a 3-as és 4-es volt. Amikor először villamosoztam Szegeden, előbbi még a Dugonics tér oldalából indult, a Tisza Lajos körút legbelvárosibb szakasza pedig - ahol akkor csak a 4-es járt - egyvágányos volt, lásd a fentebbi, 2001 júniusában még filmre készített képet. Ja, és a forgalom nagy részét Bengálik bonyolították le, Tatrák csak az 1-esen jártak, ott is csak szólóban.

img_7233.JPG

A tömegközlekedési "nagyprojekt" végére a Tisza Lajos körúti pálya végig kétvágányos lett, a 3-as Tarján városrészig hosszabbodott (a fentebbi képen éppen arrafelé fordul), ...

img_7238.JPG

... a belvárosi egyvágányos részből pedig olyan tömegközlekedési folyosó lett, melyen a villamosok együtt járnak a troli- és sima buszokkal. 2011-ben pedig a Bengálik is nyugdíjba mentek.

12210030.jpg

Szeged másik nagy vonzereje az volt, hogy nyitottak voltak nosztalgiamenetekre. Összehasonlításként: Budapesten a kétezres évek közepéig bizonyos évfordulókat leszámítva gyakorlatilag csak reprezentációs célból vagy rengeteg pénzért lehetett nosztalgiavillamosra szállni. Utóbbi drága volt, csak külföldi csoportok engedhették meg maguknak, előbbihez meg politikusnak vagy újságírónak kellett volna lenni. A két működő nosztalgiakocsit szó szerint rács mögött tartogatták. Szegeden viszont nem csak olcsón rendelkezésre állt például a 609-es pályaszámú, éppen akkor negyven éves Bengáli, de még át is számozták-táblázták abba az állapotba, ahogy 1962 és '64 közt Budapesten dolgozott!

img_8419.jpg

A szegedi villamosközlekedés 2008-ban ünnepelte százéves fennállását. Ennek örömére néhány régi alkatrész felhasználásával megépítették az első villamoskocsijaik replikáját. Szerintem laikusként se kívülről, se belülről nem lehet megmondani, hogy nem eredeti.

img_2631.jpg

Harmincvalahány alkalommal jártam ebben a városban, de a kedvenc látogatásom 2012 februárjának elején volt, amikor egy elég komoly havazást el sikerült kapnunk Jazzcool barátommal. Meseországgá változott az egész belváros.

img_2762.jpg

Az előző képen a 3-as és 4-es vonalak Dugonics téri elágazásán láttunk egy rövid Tatrát, most pedig itt van egy csuklós Tatra a tarjáni végállomáson. A háttérben a Bengáli hótörőként volt jelen, utasokat nem szállított.

img_7257.JPG

A már említett nagyprojekt keretében a kocsiszín is megújult (ilyen lett), de ez a kép még azelőtt, 2007 januárjában készült. Ez itt a telep hátsó része volt, ahova a villamosok leginkább meghalni jártak.

img_7259.JPG

A háttérben néhány Rostockból és Berlinből származó Tatra is kivehető. Előbbiek hajtás nélküli pótkocsik voltak, de itt hajtottá építették át őket.

img_7916-sai8-standard.jpg

Szegedi este az Anna-kútnál, díszkivilágított fürdővel és telireklámos Bengálival. Mindig érdekesnek találtam, hogy míg Pesten a "reklámfestések" (igazából matricázások) kötelezően kihagyták a járművek elejét (ami szerintem rendkívül előnytelenül néz ki), addig itt és Miskolcon simán lematricázták az orrukat is.

img_7305.jpg

És a végén valami egészen más: nem a tömegközlekedési nagyprojekt keretében, de a korábban elég kopott nagyállomást is felújították. Természetesen nyilvános vécéje is van, csak sajnos egy erkélyszerű rész két szélén. Márpedig a személyzet csak egy fő, aki vagy itt, vagy a másik oldalon van, úgyhogy a képen látható megoldáshoz kellett folyamodnia :)

9 komment

Címkék: énblog utazás város képek szeged tömegközlekedés tatra villamos bengáli huszonötévesaközlekedésesweboldalam

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr618811180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azok a havas képek gyönyörűek!
Szép emlékek, szép összefoglaló. Köszönöm. Illetve KÖSZÖNÖM!
Nagy lendülettel indult a fejlődés Szegeden, de be kell látnunk koránt sem annyi pénz lett a tömegközlekedésre áldozva, hogy ma már pusztán alacsonypadlós járművekkel operáljunk és ne kelljen kis vidéki városként mind villamos mind troli fronton is magaspadlós korszerűtlen járművekkel szolgáltatni.
Van ebben a visszatekintésben egy (nekem) fájó pont. Az pedig nem más mint a 609-es villamos. Ami a 40. születésnapja után szép lassan az enyészeté lett. A szülinapkor is csak egy kis cukormázat kapott. Most pedig úgy néz ki az elmúlást nem kerülheti el. Az év végéig valószínű el fog tűnni és csak az emléke marad.
A pénztelenség és a tehetetlenség áldozata lesz.
Mint oly sok minden ebben az országban.
Ha esetleg volna egy meccénás vagy valaki nyerne a lottón...
:'(
Nem áltatom magam. Valószínű, hogy ez a villamos nem éri/érheti meg a nyugdíjkorhatárt.
@n-misi: Mint oly sok minden ebben az országban. Nyaff. Alig pár éve készült el a HMvásárhelyet bekötő mezei villamos, akkora a pusztulás, de bezzeg a lepukkant korszerűtlen villamos lenullázása, az a megtestesült nemzethalál.

A múlt értékeire emlékezni kell. Kell róluk írni megemlékezéseket, csinálni róluk sok fényképet, egy-egy darabot félre kell tenni emlékbe, és kész. Nem tölthetjük az életünket ócskaságok között, mert nem fér el tőlük a modernizáció. Tudomásul kell venni, hogy a sárga szöcskék már kiugrálták magukat. Vége. Hogyan lépnének színre a modern szerelvények, ha minden múzeumszökevényt folyamatosan üzemben tartanánk? Szervizelési költségek, fogyasztás, komfortfokozat.

A macskakövet sem sírja vissza senki, amikor a sima aszfalton közlekedik. Requiem a gázlámpákért, a szatócsboltért, a jégtömbszállítmányokért, a fűrészporos kocsmákért, a füstös éttermekért, a Szokol-rádióért, a csöves TV-ért, meg minden lejárt szavatosságú értékét vesztett kacatért. Az én életem legszebb eseményei is a régi díszletek között történtek, de ettől még a díszletek nem lesznek értékesebbek. Ugyan hányan járnánk rendszerszinten konflissal taxi helyett? Na és lóvasúttal metro helyett? Esetleg világítana valaki szívesen petrolámpával, vagy inkább használjunk villanyvilágítást? Vagy mondjuk tetszene egy faszenes-parafinos főzőalkalmatosság, vagy mégis inkább megfelel a gáztűzhely?

Na és persze a mecénás, vagy a lottónyertes. Azért rohad még ma is a Szőke Tisza, mert olcsóbb lenne újraépíteni, mint felújítani, de új állapotában sem lenne már gazdaságosan üzemeltetni, mert korszerűtlen. A mecénás mindig vagy megszállott, vagy üzletet lát benne. Vajon hányaknak jut eszébe, hogy ha nyer a lottón, akkor üzemben tart mondjuk öt szegedi sárgaszöcskét mondjuk 2040-ig? Egynek se, és nem véletlen. Legfeljebb a személyes emlékek ruházzák fel értékkel, valójában ilyesmit már régen nem képviselnek. Ha valaki nyer a lottón, és annyira szívéhez nőtt ez a régi villamos, hát majd vesz magának egyet, és nézegeti otthon. Biztosan nem fogja üzemben tartani.
@Pályamágus, a sínész: Nem azt írta, hogy járjon forgalomban, hanem hogy szép lenne, ha megmaradna, neadjisten nosztalgiakocsiként járhatna.
@n-misi: "ez a villamos nem éri/érheti meg a nyugdíjkorhatárt."
Nem, ahhoz ICS-nek kellett volna születnie - és ezzel szerintem elhelyeztem a világban azt is, hogy mennyire nem tragédia, ha nem minden kocsitok alacsonypadlós, hisz így is piszok jól álltok Budapesthez képest (tudom, a relativizálás nem megoldás, de akkor is így van). Pláne ahhoz képest, amit csak meséltetek, hogy a kilencvenes években az ikerkocsi gyakran beugrott az 1-esre normál forgalmi kocsiként. A trolikhoz nem tudok hozzászólni, a 14/15Tr-eket sose szerettem, ha azokról van szó, de a magaspadlósaitok legalább Tatrák és nem ICS-k :)
A nyitóképen a Pepsi Bengálit első blikkre valami furcsa csuklósbusznak néztem. Pont jó helyen vannak a golyós dekorok, olyan, mint egy ITC kísérlet... :-)
@Hamster: Igazad van, de nem is azon kaptam fel a cukrot, hanem a következőn: "A pénztelenség és a tehetetlenség áldozata lesz.
Mint oly sok minden ebben az országban."

Ezt egyszerűen nem tudom se megérteni, se elfogadni. Miért lenne feladata egy akármelyik országban bármelyik állami vagy önkormányzati szervezetnek, hogy "életben" tartson bármit is, ami már lefutotta az idejét? Nem történelmi relikviákról beszélünk.

Nekem is vannak kellemes emlékeim mindenféle régi idők tárgyaival, vagy helyeivel. Nem vagyok már fiatal ember, megértem, ha valaki nosztalgiázik néha, és is szoktam. Na de. Van ugye az állam, aminek az a dolga, hogy szolgáltasson, és vannak az érzelmek. Én is mondhatnám hasonló stílusban, és nem kevésbé igazságtalanul, hogy ebben az országban mint oly sok más esetben minden előrelépést szó nélkül tudomásul vesznek, közben meg ekéznek mindent, ami épp nem valaki agymenését szolgálja.
Nekem is volt egy kedvenc helyem, ahol gyerekkoromban fürdöttünk. Egy bányató volt, és nagyon jó emlékek fűztek hozzá. A körülmények elég balkániak voltak, de mi szerettük. Most kiépített strand, vannak illemhelyek, vannak öltözőkabinok, szóval beköltözött a civilizáció. Mennyire lenne értelmes dolog azon meditálni, hogy milyen jó volt régen, amikor nem kellett belépőt fizetni, viszont lehetett a bokorba vizelni? Szép volt, elmúlt, most meg van még úszómester is. Ránk nem vigyázott annak idején senki.

A civil szervezeteket arra találták ki, hogy például ápoljanak és megmentsenek gazdaságilag haszontalan eszmei értékeket. Ha valakinek annyira szívügye egy régi villamos, és talál másokat, akik hasonlóan éreznek, akkor alakítani kell egy civil egyesületet, be kell jelenteni, és még adó1% is kérhatő a támogatására. Még az is előfordulhat, hogy a város támogatja néha valamilyen céladománnyal. Ha valaki tenni akar valamit, hát épp tehet, egyáltalán nem kell tehetetlenkedni. Tudom, hogy így van, magam is tagja vagyok egy civil szervezetnek, ami egy bizonyos hagyomány ápolására jött létre. Működik, mert csináljuk. Itt nem pénzhiányról van szó, hanem a tenniakarás hiányáról. Nem az a megoldás, hogy valamiféle kinyilatkoztatással alattomos utalásokat teszünk olyan vélt hanyagságra, ami amúgy nem is az adott szervezet feladata, főleg nem egy országé.
@Pályamágus, a sínész: szerte a világon van nosztalgiaflottája a közlekedési vállalatoknak, szóval a közpénzből hagyományőrzés messze nem ördögtől való dolog (a bányató teljesen más jellegű, felesleges idekeverni). De akár mondhatjuk a közlekedési múzeumot is.

Mondom ezt úgy hogy nem tudom hogy az említett jármű megőrzése jelent-e bármi érdemi hozzáadott értéket a mostani állapothoz képest.
@toto92: Sajnálom, hogy nem sikerül átadnom a gondolataimat, mert szemlátomást megint mellékvágányra terelődött a téma.

Természetesen egyáltalán nem tartom feleslegesnek a hagyományőrzést, a régmúlt idők tárgyi emlékeivel együtt. Persze, kell nosztalgia-flotta, kell múzeum, meg kellenek irodalmi leírások, dokumentációk, stb. Mindezeknek vannak fokozatai. Ami egyedi és különleges, azt próbáljuk megőrizni, amiből sok volt, de már rég, és mára alig van, abból egyet-egyet, esetleg másként újrahasznosítva. Ezeket magam is szívesen támogatom.

Mégegyszer mondom, nem ezzel van a problémám, hanem azzal a hozzáállással, hogy nekem valami valamiért egy kicsit fontos. Annyira nem, hogy tegyek is érte valamit, de nagyon sajnálatosnak tartom, hogy nem tesz valaki más helyettem valamit, ami nekem most épp tetszene. Mindezt úgy tálalva, mintha amúgy semmi sem történne, pedig vannak előrelépések, csak épp olyan irányba, ami amúgy a számon kért szervezetek valós profilja. Ilyen dolgokért bárki tehet, ha valóban akar. Egyik lehetőségként írtam az egyesület-alapítást, de vannak más megoldások is. Nem állítom, hogy mindenképp eredménnyel fog járni, de aki meg se próbálja, az ne kérje számon egy városüzemeltetésen, egy állam-háztartáson, vagy egy közlekedési vállalaton, hogy a gazdaságosan már nem üzemeltethető régi tömegtárgyak egyikéről miért nem gondoskodik. Egyszerűen nem a feladata. Ha valakinek úgy a szívéhez nőtt egy járgány, hogy meghasadna, ha felvagdalnák beolvasztáshoz, akkor fogadja örökbe! Mivel a jelek szerint nem egy iparművészeti remekmű, valószínűleg ócskavasáron megvehető, és máris lehet újrafesteni és simogatni. Lehet belőle csinálni relikviaboltot, vagy egyéb módon hasznosítani, csak épp csinálni kell. Mi az akadálya?
süti beállítások módosítása