Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

HÉV a Körtéren

2021.04.26. 07:00 :: Hamster

Szerintem már említettem, hogy amikor édesapám először mesélt arról, hogy régen a HÉV bejárt a Fehérvári úton át a Körtérre, elképedtem. Nekem a HÉV a hosszú NDK-s motorvonatokat jelentette, és el nem tudtam képzelni, hogyan fértek el azok ott, pláne hogyan tudtak a "Gomba" körül megfordulni, ahogy mondta.

fortepan_15622.jpg

Ugyan megpróbálta elmagyarázni, hogy nem ugyanazok a vonatok jöttek be a Körtérre, mint amikkel Szentendrére mentünk, de nem igazán sikerült befognom, hogy a kerületünk kvázi főteréről induló nagytétényi és törökbálinti helyiérdekű vonalak afféle "kigyúrt" - hosszabb szerelvényekkel és 1000V-ról működő - villamosok voltak, melyek együtt közlekedtek a "sima" tujákkal. Itt fentebb néhány zöld szerelvényt láthatunk a Gomba körül - a bal oldali vágányon például egy 1600-as villamosokból készített HÉV ikerkocsit.

Nagytétényi és törökbálinti HÉV.pngKészítette: LaSza - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 2.0, Hivatkozás

Mi több, ez a HÉV - mely egyébként 1942-ig a Szent Gellért térről indult - annyira villamosszerű volt, hogy 1952 és 58 közt konkrétan a Fővárosi Villamosvasút üzemeltette; ezért olvashatjuk az FVV cégjelzést a bejegyzésben látható képeken.

Forrás: villamosok.hu/bhev

A fentebbi fotón balra egy, akkor a Körtér és Budafok kocsiszín közt a HÉV-vel közös pályán közlekedő 47-es villamos látható, mellette egy M.V-ös - más néven BBVV "E" típusú - favázas motorkocsi, amellett pedig egy M.IV-es - más néven BBVV "U" - kocsi, de már acélvázas kocsiszekrénnyel. E két utóbbi típust a tétényi és törökbálinti vonalakat építő Budapest-Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút szerezte be - ha a szövegben valahol a BBVV betűket látjátok, akkor erről a cégről van szó.

fortepan_18151.jpg

Ez az acélvázas M.IV-es Nagytéténybe indult a fotó készítése után. Maga az M.IV sorozat 1912-ben épült, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) 1000-eseinek kvázi testvéreként, azaz favázzal, de ez a konkrét kocsi egy balesetben súlyosan megsérült másik jármű helyett épült újonnan  1942-ben, acélvázas kocsiszekrénnyel és tartalékkészletből aktivált villamosberendezésekkel. Ami a kinézetét illeti, nem tervezték túl :)

fortepan_18146.jpg

A következő fotón a jókora P.XII-es személykocsik egyikét láthatjuk. Ezt a típust jó futása miatt a "Pullman" névvel is illették; az M.IV-esek általában két ilyet vontattak. Érdemes a kép jobb szélén a nem éppen komfortos ki- és beszállást lehetővé tevő padlómagasságot megnézni! Az ablakok alatti kis táblácska egyébként a nemdohányzó szakaszt jelöli.

fortepan_18180.jpg

Három képpel ezelőtt láttunk egy favázas M.V-öst, most itt az acélvázas változat, mely 1957-ben, a kép készítésekor még vadonatúj volt. A kocsi modernizálása a Füzesi főműhelyben történt, a kocsiszekrény kivitele gyakorlatilag megegyezik az acélvázasított villamosokéval, még pontosabban azok korai változatával: peronajtóval, fakeretes ablakokkal, és szellőzőkkel az oldalablakok fölött.

fortepan_18149.jpg

Ez is egy nemdohányzó személykocsi, csak kicsit kisebb, mint az imént látott P.XII-es: a P.VII-es jelzésű - másképpen BVVV "U" pótkocsi - sorozat nagyjából a BKVT R2-es pótkocsijával egyezett meg. A "Skatulya" becenevű (amit minden három oldalablakos pótra rámondtak) sorozat többi tagja a dél-budai HÉV megszűnésével át is került a villamosüzemhez, csak ezt az egyet selejtezték. A háttéren látszik, hogy a kép nem sokkal 1956 után készült, a Móricz Zsigmond körtér 2. számú házat ugyanis a forradalom során lőtték szét (eredetileg szép szimmetrikus homlokzata volt).

fortepan_18152.jpg

Ez a P.V-ös eredetileg BBVV "A" típusú motorkocsi volt, amit 1925-ben hajtás nélküli járművé alakítottak át (miután 1910 körül kéttengelyessé alakították maximum traction forgóvázasból). Ez a jármű már talán az ötvenes években is régimódinak nézett ki...

fortepan_3792.jpg

És a bejegyzés végén egy kép, ami ugyan nem a Körtéren készült, de olyan klassz, hogy nem bírom nem megosztani azzal, aki esetleg még nem ismeri: így nézett ki 1960-ban a nagytétényi HÉV külső végállomása a Nagytétényi úton. Itt nem építettek hurokvágányt, ezért a motorkocsinak mindig át kellett varázsolnia magát a személykocsik egyik végéről a másikra a visszainduláshoz - ennek a műveletnek egy pillanatát láthatjuk. Valahogy mintha nem is 1960-ban járnánk, hanem régebben, nem?

36 komment

Címkék: budapest város képek tömegközlekedés hév fortepan villamos xi.ker körtér szekacs

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr316502660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Melyik lehetett az az időszak, amikor az 1000 V-os kocsik 550 V-al jártak,csigalassúsággal a Fehérvári úton? Azt gondolom, kb. 1963-ban ért véget a 1900-esek munkába állításával, de mikor kezdődött?
Budaörs, Törökbálint területéről nem maradtak fenn régi HÉV-es képek? A Körteret mindenki minden évtizedben körbefotózta, de ezek szerint a fényképezőgép, mint a 20. század nagy vívmánya, ezekre a távoli településekre nem jutott el? :-)
koszi, nagyon erdekes!
@nyelv-ész: Vannak képek a törökbálinti végállomásról is, igaz, nem sok, egy-két kép, több nem. De az azért érthető, hogy ott kevesebben fotóztak, mint a körtéren. Ha megnézed, már a Fehérvári útról is sokkal kevesebb HÉV-es fotó maradt fenn.
Amit kevésbé értek, hogy az a pár ismert kép is háború előtti, pedig a HÉV-et 1962 végén szüntették meg. Az utolsó húsz, vagy még több évből én egyetlen képet se ismerek a HÉV-ről, ami Budafok - Törökbálint közt készült volna.
@EZ1: A Fehérvári úti vonal eredetileg HÉV-ként épült, a cikkben is említett BBVV építette ki a XIX. század legvégén. Igaz, akkoriban a HÉV is 550V-ról ment. Már valamikor a XX. század elején jártak villamosok is a Fehérvári úton, de akkor a feszültség meg egyforma volt, ez nem okozott problémát.
1938-tól állították át a HÉV-et 1000V-ra, de a Fehérvári út az elágazástól befelé megmaradt 550V-on, villamosok miatt. A HÉV-et pedig 1962. december 31-én megszüntették.
@Fradista Utazó: "Amit kevésbé értek..."

-Sajnos ez nem meglepő. A korszak a fényképezést afféle "polgári csökevénynek" tartotta és így is állt hozzá. A politika is beleszólt!
@Fradista Utazó: "Amit kevésbé értek..."

Sajnos ez nem meglepő.
A korszak a fényképezést afféle "polgári csökevénynek" tartotta és így is állt hozzá. Hiánycikk volt az eszköz és a nyersanyag is.
A politika is beleszólt!
Nehogy már valaki fotózgasson az épülő szocializmusunkban! Még talán kémkedni támad kedve...

hu.wikipedia.org/wiki/Dulovits_Jen%C5%91

Az akkor a világ élvonalába tartozó gépek egy részét egyszerűen megsemmisítették!
@Fradista Utazó: Egyébként elég dühítő is, hogy nincs kép, mert izgalmas lehetett az acélvázasokkal át Budaörsön...
@haromegesztizennegy: Jó kérdés, hogy a vasúti fényképészet kvázi tilalma erre is vonatkozott-e. Páran azért biztosan fotóztak, de egy részük valószínűleg nem internetezett.
@haromegesztizennegy: "a fényképezést afféle "polgári csökevénynek" tartotta"
Ez így biztosan nem igaz, mert akkor nem jelentek volna meg ilyen könyvek: hu.wikipedia.org/wiki/Sevcsik_Jen%C5%91#K%C3%B6nyvei
Meg nem gyártották volna a Pajtásokat, nem importálták volna a Zorkijokat, Practicákat. Gyerekkoromban a család minden részének volt fényképezőgépe, amik egy részét később megörököltem. Viszont senki nem tudta úgy fröcskölni a képeket, mint a mai digi és mobilos időkben, meggondolták, hogy mire kattintanak és hányszor.
@EZ1: Körülbelül ez az egyetlen sorozat ismert, amin végigfotózták a Fehérvári utat, és mintegy véletlen néha HÉV-ek is voltak a képeken. Mondjuk valljuk be nem is sok fotóznivaló volt magán az utcán...
@Hamster: Budaörsön a HÉV megállóiban vannak tablók képekkel. Azok honnan vannak?
@UV pót: Nem tudom, én nem is tudtam róluk.
Nem tudom nem leírni hogy a Törökugrató rendkívül vicces név egy HÉV megállónak :D
Ismét érdekes írás és jó kommentek.
Köszönöm!
Úgy tudom tervezték a nagytétényi és szentendrei vonalak összekötését. Tulajdonképpen ez mai fonódó rakparti ága, leszámítva, hogy Császárfürdőnél már nincs meg az összeköttetés a szentendrei vonallal.

Egy fórumban olvastam, hogy 1963-ban a villamosok még hónapokig bejártak Budaörsre, mivel Törökbálint felől bontották vissza a pályát és az M1/M7 bevezető építését még nem zavarta a vilinger. Ez igaz, vagy 1963. január 1-től már csak a budaörsi hurokig jártak a szerelvények?
@Elijah Baley:
Ez érdekes lenne, bár a mai ismeretek alapján egyáltalán nem úgy vezetném.
RÉszben föld alatt.
Törökbálint - Budaörs - Virágpiac - BAH csomópont - Sportkórház - Krisztina krt - Bem tér - Csaszi - => Szentendre.
Ez érdekes koncepció lenne azzal összevetve, ami a setalobudapest2019.blog.hu/2021/04/15/idejeben_szol_t_unk_1_az_aquincumi_hid
blog posztban és a kommentekben foglalt kérdések megoldásával.

Persze ez érintené az M4 Virágpiac - Gazdagrét megállókat is és szerencsés lenne, ha a Kisföldalatti átjutna a Duna alatt és eljutna Városmajorig, nagyjából az Örödg-árok vonalában...

(természetesen erre sitty-sutty a világ pénze sem elég, de álmodozni és gondolatokat összefésülni sosem árt.
@Elijah Baley: Szerintem nem terveztek ilyet, a szentendrei vonal jóval komolyabb volt, a kettő közt meg sűrű városi szövet van, semmi értelme nem lett volna. A HÉV-ek fénykorában ráadásul komolyan is vették, hogy a HÉV nem városi közlekedési eszköz, akkoriban például a Csonka János téren volt a vámhatár, Albertfalva, Budafok, Tétény külön települések voltak.

A villamosok nem jártak át Budaörs belsejébe, ennek pont itt jártunk utána: hamster.blog.hu/2012/04/03/a_budaorsi_villamos/full_commentlist/1#c16359215
@Hamster: De igen, ez volt a terv, a Jobbparti Körvasút egyik elemeként. A rakparti szakasz emiatt épült ki. 1942-ben határozták el, csak jött a háború.
www.kotottpalyan.hu/varosisineken/halozattori-delbudahev.html
veke.hu/2009/05/a-43-as-villamosvonal-tortenete/

Sőt, az eredeti HÉV végállomás a mai Érd-alsó megállóhely. Érdligeten máig látszik az utcahálózaton, hogy merre ment volna a HÉV. Ez is csonka maradt, ahogy a szentendrei sem jutott el Visegrádig és a gödöllői sem Aszódig.
@Elijah Baley: '42-ben hivatalosan földalattit terveztek a Fehérvári út és a Margit híd (- Kalef - Attila út - pesti oldal (!)) közé _Pest érintésével_, nem a HÉV-eket kötötték volna össze. Az egyik HÉV-es könyv említi, hogy "tárgyaltak" a dunaparti dologról, de mivel nem néztem utána levéltárban, csak érzésre mondom, hogy komolytalan ötletnek tarthatták, ha elvetették, és inkább csigabiga alakú metróvonalat akartak, ami szintén nem volt reális.

Milyen rakparti szakasz épült ekkor? A Lánchídról északra már az 1860-as évektől lóvasút járt, amit 1896-ra villamosítottak, attól délre a Döbrentei térig 1907-ben épült villamos, a Döbrentei és a Gellért tér közt pedig már 1898-tól tuják jártak. A Jobbparti Körvasút a Déli és a szentendrei HÉV közt is régebb (1892) óta létezett, és amit javítottak rajta a harmincas-negyvenes években, az a Vérmező utcai alagút és a Bem tér és a Margit híd közti összeköttetés átalakítása volt. A HÉV-eket ekkoriban pont visszavagdosták: a dél-budai a Gellért térről '42-ben került a Körtérre, a szentendrei pedig '37-ben a Bem térről a Margit hídhoz.
@Elijah Baley: " szentendrei sem jutott el Visegrádig"

Erről van bármilyen elérhető terv, térkép, doksi, vagy bármi?
@haromegesztizennegy: Pont helyrajzi térképet én se láttam, de minden forrás azt írja, hogy elindultak a kisajátítások és elkezdték építeni a töltést, de végül csak az ideiglenesnek szánt buszjárat maradt belőle.
Több kocsin látható háromszög alakú jel az micsoda?
A prototípus MIX/A-val vajon végigjárták még a teljes Budafok-Törökbálint vonalat, vagy csak Kamaraerdőig próbáztak vele?
@toto92: Szerintem az MIX/A nem ezekre a villamos jellegű pályákra készült, így meg lennék lepve, ha egyáltalán próbálkoztak volna vele.
@nyelv-ész: Tudom, hogy a Wikipédia ezt írja, de nekem vannak ezzel fenntartásaim. Az MIX/A űrszelvénye, kanyarodási ívsugara közelebb van a nagyvasúthoz, mint a villamoshoz. Miért ment volna Budafokra, ha ott a gödöllői, szentendrei, csepeli vonal, amelyeken ilyen méretű járművek gond nélkül járhatnak?
@nyelv-ész: Tudtommal Budafok kocsiszínben rakták össze az első két páros szerelvényt (van is fotó róluk a kocsiszín előtt), onnan nyilván közelebb volt Törökbálint mint Szentendre vagy Gödöllő.
@nyelv-ész: Pedig az első két szerelvényt a budafoki kocsiszínben építették, még pótkocsi nélkül: index.hu/belfold/budapest/2016/09/02/hosszu_zold_es_50_eves_mi_az/
@Hamster: Köazi, értem. Azt hittem, a teljes széria Dunakeszin készült.
Úgy látom, az utolsó képen látható boltíves kapus épülethez 1960 óta nem nyúltak hozzá. Falak, cserepek ugyanazok.
De ahogy elnézem, vannak még hasonló csodák arrafelé...
@Division: Állítólag a fék típusára (Knorr) utal.
@Hamster: És Belházy Miklósnak köszönhetően megjött a Fortepanra egy gyönyörű sorozat, épp ebből az időből a Körtérről, a Fehérvári útról, Budafokról, a budaőrsi nyílt szakaszról, a személyzetről. Az 1952-es évszámokat nem venném komolyan, hiszen látunk jócskán lepusztult acélvázas kocsit is, tehát legkorábban 1957 április 4-n, majd május 1-n lehetünk.

fortepan.hu/hu/photos/?donor=Belh%C3%A1zy%20Mikl%C3%B3s
@EZ1: Ne lődd le, éppen csinálom belőlük a blogbejegyzést :( :)
süti beállítások módosítása