Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Amikor még HÉV járt a villamosok közt, az Andor utcánál pedig tehervonatok keresztezték az útját

2019.11.07. 07:00 :: Hamster

Ezek a képek már megjárták az Index címlapot és az albertfalvai facebook csoportokat is, de én csak nemrég akadtam beléjük, úgyhogy most akkor is ezek következnek, ha nem számítanak újdonságnak. Ha esetleg valaki azt olvasná ki a magyarázószövegekből, hogy fikázom a környéket, annak gyorsan elmondom, hogy helybeli vagyok, ráadásul választottan, nem beleszületetten :)

fortepan_80118.jpg

Amikor kicsi voltam, apu mesélte, hogy a Fehérvári úton régen HÉV-ek jártak. Én ezen eléggé kiakadtam, mert nekem a HÉV-et a hosszú NDK kígyók jelentették, és el nem tudtam képzelni, azok hogyan fértek el ott. Később kiderült, hogy bár hosszúak, de mégis villamos jellegűek voltak az itt közlekedő zöld szerelvények; itt fent rögtön látunk is egyet a Körtér felé menni a Csonka János térnél, ahol a kép készítésekor, 1960-ban még nem állt a Kismotor és Gépgyár modern épülete, ami tönkrevágta a fél körtér jellegű közterület alaprajzát.

Érdekes, hogy ma mennyivel zöldebb a környék! Részben persze azért, mert a Google StreetView képe nem télen vagy kora tavasszal készült, mint (sejtésem szerint) a régi. "No meg nem fekete-fehér filmre" © sako :)

fortepan_80119.jpg

A Barázda utca (jobbra) magasságában vagyunk - a vele szemközti Major utca (balra) akkor még becsatlakozott a Fehérvárira. Egy dél felé tartó villamost is láthatunk: ezek 1963-ig együtt közlekedtek a HÉV-ekkel. Érdekes egy időszak lehetett, mert a felsővezetékben 550 volt volt, a HÉV-eknek azonban 1000 kellett volna. Ennek köszönhetően a zöld szerelvények lassan, úgymond "félgőzzel" tudtak közlekedni, a teljesítményüket csak a budafoki kocsiszíntől kifelé tudták kihasználni, ott ugyanis nem kellett a villamossal közösködni, mehetett az 1000 (később 1100) volt a madzagba...

Bár a régi kép bal oldalára ráült egy lakótelep, jobbra még meglepően sok megvan az előbb látott épületekből. A jókora fák azért jól állnak a látképnek!

fortepan_80121.jpg

Az Andor utcában én is sokszor láttam a Fehérvári utat keresztező tehervonatot, de a kép bal alsó sarkában a kábelgyárba kanyarodó vágány már rég nem volt meg akkor, pedig még zajlott némi teherszállítás a villamosvonalon a Budalakkba és a BHG-ba. A jobb szélen egy Ikarus 60-ast láthatunk, mögötte pedig egy 4-es villamost, az ugyanis akkoriban a budafoki kocsiszínhez járt.

Hát... ez a hely azért nem lett szép később se. Próbálom kitalálni, mit írjak ide, de nem jut eszembe semmi azon kívül, hogy a valóságban azért nem olyan élhetetlen, mint ahogy ez a széleslátószöggel torzító panoráma sugallja.

fortepan_80122.jpg

Albertfalva kitérőből mára eltűnt a falu és a kitérő is, mindenkire rábízom, melyiket siratja :) Itt észak fele nézünk, az addig az út szélén együtt futó vágányok itt mennek ki kétoldalra, ahogy az eddigi képeken láttuk. Ezen felül volt egy középső sínpár is, amin az UV szerelvény áll: valószínűleg egy 47A-ról van szó, az végállomásozott itt 1960-ban.

Ezen sorok írásának pillanatában a Google Maps StreetView "jelenkori" képén egy olyan állapot látható, ami 2016-ban megszűnt: azóta csak két átmenő vágány van, nincs középső csonka. Szerintem kicsit szebb lett, de azért még így se egy Oberalppasshöhe :)

fortepan_80124.jpg

Nem sértő szándékkal írom, hiszen nem szégyen, de ezt a képet látva érthetőnek tűnik a "falva" rész az Albertfalvában. Ha minden igaz, '73 után tűnt el ez az állapot, csak a HÉV (1963-tól villamos) vágányai maradtak a helyükön.

Mennyivel városiasabb lenne, ha itt is az út közepén menne a villamos, a két oldalán a közút, bicikliút, meg egy-egy fasor, nem? Egy ideje már nem jártam ennyire délen (a félreértéseket elkerülendő: pár villamosmegállóról beszélünk:), de szerintem a festékgyár helyén már működik egy szupermarket, amit a StreetView képein még csak építenek.

A régi képek a Fortepan gyűjteményéből valók.

26 komment

Címkék: énblog budapest város képek fortepan utcakép xi.ker albertfalva

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4715288872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Érdekes, hogy ma mennyivel zöldebb a környék! Részben persze azért, mert a Google StreetView képe nem télen vagy kora tavasszal készült, mint (sejtésem szerint) a régi..."

No meg nem fekete-fehér filmre :-))))
@sako: Jogos, belevettem a szövegbe :)
Földutak, sár - azért szerencsére volt előrelépés azóta (mondom ezt úgy, hogy a héten még csak gumicsizmában tudtam kimenni az autóhoz, mert a csapadékelvezetés nem erőssége az én környékemnek)...
Nagyon, nagyon jó! Élvezetes, nem azt mondom nosztalgikus, emlékeztető a régi "szép" időkre. Én még láttam, jártam arra, azon a HÉV-en, mind a kettőn! Különösen tettszenek a bekötések, a linkek, a térképek! Köszönet érte. Hasonló más bejegyzéseket, sőt egy sorozatot, mint az elveszett vágányok, hiszen itt is volt pár elveszett, átépített, módosított vágány, sinpár!
Nem nagyon tett jót Budapest külső kerületeinek az 1950-es év. Ha meghagyták volna ezeket önálló településeknek, akkor nem lenne ez az őskáosz a fővárosban. Kinyírták a helyi településközpontokat, aztán a belső kerületek tele lettek irodaházakkal, és jött a nagy autókázás ki-be a város széle és a közepe között.
Két gyerekkori emlék:
- az albertfalvi nagymamához utazva kifoghattuk az Andor utcai tehervonatot, talán 326-os gőzmozdonnyal. Ezt később a Duna felőli iparvágányoknál kirándulva láthattuk viszont, ha szerencsénk volt.
- este hazafele utazva a pótkocsi hátsó ülésén térdelve néztem, ahogy a Fehérvári út végeláthatalan hosszában V alakban sorakoztak a fejünk felett a fénycsöves lámpák - épp mint itt ezeken a képeken. A pótkocsi mi más lehetett, mint egy 5600-s.
@nyelv-ész: Közben átalakult a világ azért, tehát már nem zsellérek laktak Albertfalván, és nem azért, mert nem értek rá a földművelésre az irodaházba menés miatt... Ha maradtak volna külön települések, akkor is ingáztak volna az emberek, hiszen ők a gyárakba vagy az iskolába akartak bejutni. Legfeljebb már oda is környéki bérlet kéne, és 06/2x-szel kezdődne a telefonszám.
@Hamster: Félreértesz. Ha helyben van településközpont, akkor nem kell a belvárosba utazni vásárlás, orvos, iskola, stb. miatt. Akkor van helyben is munkahely, nem kell ingázni. Vagy legalábbis kevesebbet.
@nyelv-ész: 8 évig laktam Albertfalván, nem kellett a belvárosba utazni, a Móriczig kellett max.elmenni(SZTK, piac, Skála). Teljesen okés volt
@nyelv-ész: Ez a "helyben van munkahely" még a legdurvább Rákosi-korszakban se működött, mert a munka ott volt, ahol volt. Nem telepíthetsz minden külvárosba mindenféle gyárat, hogy mindenféle végzettségű embernek legyen hol dolgoznia...
@pepin_nymburk: Én jelenleg mindent megtalálok a XI.-en belül a munkától a fogorvoson át a kórházig, a sétálóhelytől a villamosfotózós helyig, de ezzel nagyon erős kivétel vagyok az ismeretségi körömben, meg is becsülöm. Másrészt viszont néha fura is, hogy hetekig nem járok a kerületen kívül, ha rossz az idő :)
@pepin_nymburk: Oké, nem voltam pontos. Nem a Belvárosba, az V. kerületbe kell beutazni, hanem a belső kerületekbe. A Móricz már bőven az.
@Hamster: Persze, nem mindenkinek, de sokaknak. Ha ezek önálló települések maradtak volna, nagyobb mozgásterük lett volna. Igaz, most már kár keseregni ezen.
@Hamster: Egy apró, bár nemm lényegtelen poontnosítás: Albertfalván iparosok települtek meg, úgy tudom, asztalosok például. Az 1920-as évek végétől pedig kiépült a Tisztviselő telep, ami talán nem annyira ismert, mint a Wekerle, de jellegzetes együttes.
Albertfalvi panellakosként érdeklődve nézegettem a képeket.
Egyébként Óbudán nőttem fel és egyszer Albertfalvára átutazva azt hittem, már a világ végén is túl vagyok... :)
Azt azért nagyon sajnálom, hogy az a rengeteg nagypálya, amin anno focizhattam, az építkezések miatt mind megszűnt: MAFC (nekem ez volt a hazai), BEAC, Hőerőmű, Keltex, Kábel, Gamma, Csőszer...
Kiváló po3szt, köszönet!
A Galvaninál lévő sorompónál várakozó IK60-as egy 3-as busz volt, azokból az időkből, amikor még CSAK és kizárólag a 3-as busz volt -a HÉV en kívül- hivatva "tömközileg" ellátni a XXII. kerület Budafokon túli "világát", azaz a Nagytétényi úton semmilyen más buszviszonylat nem járt ekkoriban, csak a 3-as! Nem volt még 14-es a Baross Gábor telepre, egyedül az 50-es busz tárta fel a "hegyet", azaz a Jókai Mór, Bajcsy, Terv, Klauzál, Bibic utcákon haladva járt a Balatoni útig. A '80-as években a még akkoriban is a Fehérvári úton közlekedő 3-as sokszor vesztegelt akár 10 percet is az Andor/Galvani úti iparvágánynál, ugyanis az itt közlekedő tehervonatok meglehetősen lassú, kb. 25-30 Km/h sebességgel vonultak és ha pl. a VSZM-be, azaz a Villamosipari Szigetelő és Műanyaggyárba toltak be egy szerelvényt, akkor még meg is állt a vonat, így előidézve már a '70-es években is igen hosszú kocsi, busz, valamint villamos sort itt.
Gyönyörű hangulata volt Albertfalvának, köszönöm, hogy láthattam ezeket a képeket.
Kedves Hamster,
Tudom, hogy mennyire igényled a pozitív visszajelzést, hogy lásd, van-e értelme az ilyen cikkeknek, úgyhogy szeretném neked nagyon-nagyon megköszönni a cikket. Én is a környéken nőttem fel, én is hallottam legendákat a HÉV-üzemről, nézegettem az andor utcai iparvágányt, satöbbi. Viszont valahogy képeket sosem láttam róla, ezért hiánypótló és hatalmas wow-faktort felszabadító cikkről beszélhetünk az én esetemben, ami a mai napnak kb az egyetlen pozitív pontja volt. Köszönöm még egyszer.
Kedves Hamster,
Tudom, hogy mennyire igényled a pozitív visszajelzést, hogy lásd, van-e értelme az ilyen cikkeknek, úgyhogy szeretném neked nagyon-nagyon megköszönni a cikket. Én is a környéken nőttem fel, én is hallottam legendákat a HÉV-üzemről, nézegettem az andor utcai iparvágányt, satöbbi. Viszont valahogy képeket sosem láttam róla, ezért hiánypótló és hatalmas wow-faktort felszabadító cikkről beszélhetünk az én esetemben, ami a mai napnak kb az egyetlen pozitív pontja volt. Köszönöm még egyszer.
A Fehérvári-Andor-Galvani kereszteződésben is alakulgatott egy körtér, de csak kb.1/16-ig jutott:
www.fentrol.hu/hu/legifoto/18441?r=1&c=2119177.0988215003:6016027.0582385:9
Az 1963-as légi felvételeken nyoma sincs a kábelgyári kiágazásnak...
@UV pót: Klassz, nem is tudtam erről! Nagy kihagyott ziccer, hogy nem fejezték be se a Csonka János teret, se a Hengermajom-Fehérvári kereszteződést, aminek szintén nagyon kellene már valami önálló tér-név. Az eleink okosabban terveztek várost, it seems.
@Hamster: az Irinyi-Karinthy-Schönherzet sem fejezték be...
süti beállítások módosítása