Ezek a képek már megjárták az Index címlapot és az albertfalvai facebook csoportokat is, de én csak nemrég akadtam beléjük, úgyhogy most akkor is ezek következnek, ha nem számítanak újdonságnak. Ha esetleg valaki azt olvasná ki a magyarázószövegekből, hogy fikázom a környéket, annak gyorsan elmondom, hogy helybeli vagyok, ráadásul választottan, nem beleszületetten :)
Amikor kicsi voltam, apu mesélte, hogy a Fehérvári úton régen HÉV-ek jártak. Én ezen eléggé kiakadtam, mert nekem a HÉV-et a hosszú NDK kígyók jelentették, és el nem tudtam képzelni, azok hogyan fértek el ott. Később kiderült, hogy bár hosszúak, de mégis villamos jellegűek voltak az itt közlekedő zöld szerelvények; itt fent rögtön látunk is egyet a Körtér felé menni a Csonka János térnél, ahol a kép készítésekor, 1960-ban még nem állt a Kismotor és Gépgyár modern épülete, ami tönkrevágta a fél körtér jellegű közterület alaprajzát.
Érdekes, hogy ma mennyivel zöldebb a környék! Részben persze azért, mert a Google StreetView képe nem télen vagy kora tavasszal készült, mint (sejtésem szerint) a régi. "No meg nem fekete-fehér filmre" © sako :)
A Barázda utca (jobbra) magasságában vagyunk - a vele szemközti Major utca (balra) akkor még becsatlakozott a Fehérvárira. Egy dél felé tartó villamost is láthatunk: ezek 1963-ig együtt közlekedtek a HÉV-ekkel. Érdekes egy időszak lehetett, mert a felsővezetékben 550 volt volt, a HÉV-eknek azonban 1000 kellett volna. Ennek köszönhetően a zöld szerelvények lassan, úgymond "félgőzzel" tudtak közlekedni, a teljesítményüket csak a budafoki kocsiszíntől kifelé tudták kihasználni, ott ugyanis nem kellett a villamossal közösködni, mehetett az 1000 (később 1100) volt a madzagba...
Bár a régi kép bal oldalára ráült egy lakótelep, jobbra még meglepően sok megvan az előbb látott épületekből. A jókora fák azért jól állnak a látképnek!
Az Andor utcában én is sokszor láttam a Fehérvári utat keresztező tehervonatot, de a kép bal alsó sarkában a kábelgyárba kanyarodó vágány már rég nem volt meg akkor, pedig még zajlott némi teherszállítás a villamosvonalon a Budalakkba és a BHG-ba. A jobb szélen egy Ikarus 60-ast láthatunk, mögötte pedig egy 4-es villamost, az ugyanis akkoriban a budafoki kocsiszínhez járt.
Hát... ez a hely azért nem lett szép később se. Próbálom kitalálni, mit írjak ide, de nem jut eszembe semmi azon kívül, hogy a valóságban azért nem olyan élhetetlen, mint ahogy ez a széleslátószöggel torzító panoráma sugallja.
Albertfalva kitérőből mára eltűnt a falu és a kitérő is, mindenkire rábízom, melyiket siratja :) Itt észak fele nézünk, az addig az út szélén együtt futó vágányok itt mennek ki kétoldalra, ahogy az eddigi képeken láttuk. Ezen felül volt egy középső sínpár is, amin az UV szerelvény áll: valószínűleg egy 47A-ról van szó, az végállomásozott itt 1960-ban.
Ezen sorok írásának pillanatában a Google Maps StreetView "jelenkori" képén egy olyan állapot látható, ami 2016-ban megszűnt: azóta csak két átmenő vágány van, nincs középső csonka. Szerintem kicsit szebb lett, de azért még így se egy Oberalppasshöhe :)
Nem sértő szándékkal írom, hiszen nem szégyen, de ezt a képet látva érthetőnek tűnik a "falva" rész az Albertfalvában. Ha minden igaz, '73 után tűnt el ez az állapot, csak a HÉV (1963-tól villamos) vágányai maradtak a helyükön.
Mennyivel városiasabb lenne, ha itt is az út közepén menne a villamos, a két oldalán a közút, bicikliút, meg egy-egy fasor, nem? Egy ideje már nem jártam ennyire délen (a félreértéseket elkerülendő: pár villamosmegállóról beszélünk:), de szerintem a festékgyár helyén már működik egy szupermarket, amit a StreetView képein még csak építenek.
A régi képek a Fortepan gyűjteményéből valók.
Ez megy most