Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (110) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (8) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (415) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (403) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (68) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (401) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (590) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Amikor még keskenyebbek voltak a budapesti főútvonalak: az Oszt(y)apenkótól a Döbrentei térig

2024.02.21. 06:00 :: Hamster

Leggyakrabban villamosok kapcsán szoktam visszatekinteni itt a blogban, hogy hogyan nézett ki egy-egy környék régen, de most inkább szűkebben vett - és villamosokban meglehetősen szegény - hazámban sétálnék egyet a hatvanas években:

fortepan_80130.jpg

A régi balatoni műút felől érkezünk az Osztyapenkóhoz, melyről mindenki tudta, hogy t-vel kellene kiejteni, de ennek ellenére mindenki ty-vel mondta - úgyhogy kérem a kommentelőket, ne is próbáljanak kijavítani :) Azóta kicsit átrendezték a terepet, de körülbelül innen készült a fotó. A kép bal oldalán látható házak ma is megvannak, az út jobb oldala lemorzsolódott az évtizedek folyamán.

fortepan_80131.jpg

A közelmúltban megszűnt buszmegálló magasságában haladunk a belváros felé a Budaörsi úton. A jobb oldali épület szerintem még a nyolcvanas években is megvolt, a balra látható ház viszont még áll, csak hozzáépítettek a tűzfalas oldalához. A fakabát a bal szélen nem tudom, mire volt használva: akkoriban volt itt posztos rendőr?

fortepan_80133.jpg

Az én időmben itt már kétszer három, később kétszer négy sáv húzódott, úgyhogy nagyon furcsa nekem ez a keskeny, hullámzó utca a domboldalba belemarva. A terepviszonyok hatvanas évek első felében való rendezésének egyik jele, hogy a balra látható sorház ma egy támfal tetején áll. 

fortepan_270703.jpg

A Budaörsi út ezen szakaszán nincsenek értékes épületek - ezt az egyet kivéve.  Egykor az angol John Fowler & Co. székházának épült, nem teljesen értem, hogy miért pont ide. Egyszerűen semmihez nem passzol ezen a környéken! Az 1896-ra (!) elkészült épületről itt olvashattok bővebben. És itt jegyezném meg, hogy nem az angol vállalat névadója a leghíresebb John Fowler, hanem Csülök a Rejtő Jenő-féle légiós könyvekből :)

fortepan_270705.jpg

Ma már ez a villa sem áll itt, pedig gyerekként imádtam. Volt még pár hasonló épület a környéken, de már akkor is értettem, hogy hiába szép valami, ha lakóhelynek alkalmatlan.

fortepan_80135.jpg

Természetesen beljebb is keskeny volt a Budaörsi út: ez a fotó a Zólyom köz után készült, itt a ma kifelé vezető sávok helyén futott az utca. Ami tanulságos, hogy végig ki volt hagyva a hely a szélesítésnek; ma is számos hasonlóan kiszabályozott, de teljes szélességben meg nem épített utcát látni a városban, a legtöbbet talán Zuglóban.

fortepan_251790.jpg

Elértük a BAH-csomópontot, mely a közüti felüljáró 1976-os átadásával kapta meg jelenlegi forgalmi elrendezését. A háttérből még hiányzik (mondjuk nekem nem annyira) a Novotel, de az itt látható épületek ma is állnak.

fortepan_80136.jpg

A benzinkút magasságából, körülbelül a mai felüljáró alól nézünk visszafelé, arra, amerről jöttünk. Mai ésszel felfoghatatlan, hogy 1960-ban mennyire nem volt közúti forgalom itt!

fortepan_80137.jpg

Ezt a sarkot már mutattam egyszer egy régebbi bejegyzésben: utunkat a Hegyalja út keresztezi. Egyenesen a még keskeny Alkotás utcát láthatjuk, ...

fortepan_80139.jpg

...mi viszont jobbra kanyarodunk, a Hegyalja útra. Ez az utcarész tulajdonképpen ma is megvan, csak elnyomja a tőle balra húzódó közúti felüljáró.

fortepan_80140.jpg

A Hegyalja utat '67-ben kezdték el kiszélesíteni az Erzsébet híd és a BAH közt, de a mai, (viszonylag) széles, autópálya-ki/bevezető útvonal csak a felüljáró 1976-os átadásával jött létre.

fortepan_80141.jpg

A Mészáros és az Alsóhegy utca közti részen ezt a jókora ide-oda kanyart részben kiegyenesítették a szélesítéskor, de a képen látható házak így is megmaradtak.

fortepan_251780.jpg

A kurfli az Alsóhegy utca torkolata felől nézve is izgalmasan nézett ki. Annyira kisvárosias, főleg ezekkel a kátránnyal lekent fa oszlopokkal!

fortepan_80142.jpg

És itt a "célegyenes": mai szemmel nézve szokatlan ezen az 1960-ban készült fotón, hogy még nincs ott az (új) Erzsébet híd. Ez az útvonal egyébként alapvetően az első hídnak köszönheti létezését, mert annak forgalmát vitte a hegyvidék felé - de csak a Tabán harmincas évekbeli lebontása után, azelőtt ugyanis mindenféle kisebb, girbe-gurba utcácskákba torkollott a Sánc utca vonalában véget érő - akkori nevén - Budaörsi út. A ma is látható szélesítést pedig az új híd miatt kezdték el. Aki bővebben kíváncsi az útvonal történetére, ezt az oldalt mindenképp nézze meg!

fortepan_80047.jpg

És ezzel meg is érkeztünk célunkhoz, hiszen az előző képen látott  - az erkély miatt kicsit minaretszerű - kémény a Rácfürdőhöz tartozott! Manapság kicsit nagyobb forgalom zajlik itt.

fortepan_251203.jpg

A bejegyzés végén érdekességképp nézzünk meg azt is, hova érkeztünk: ezen az 1959-es fotón balról jöttünk, és jobbra kellene a hídnak lennie. Furcsa, hogy olyan, mintha soha nem is lett volna ott híd: csak járda, kerítés, és pár fa...

24 komment

Címkék: budapest város képek fortepan utcakép városkép xi.ker

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1318326071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez tanulságos volt!

Szerintem is azért nem prím az M7, mert Osztyapenkó, de én mindig is úgy tudtam, hogy a T betű után egy JA betű volt, ami lágyít.

Amin még csodálkoztál:
"Mai ésszel felfoghatatlan, hogy 1960-ban mennyire nem volt közúti forgalom itt!"
Persze, mindenki dolgozott a gyárakban.
@gigabursch: Dolgozni ugyan nem mindenki dolgozott, de tény, hogy mindenki benn volt valamilyen munkahelyen :-)
Egyébként 1962-ben valami 300 ezer személyautó volt Magyarországon, úgyhogy tényleg nem volt az az autóáradat, ami ma van. Ráadásul a magánautók jelentős része hétköznap parkolt, és csak hétvégén ment, hiszen a melóba járásra a legolcsóbb a tömegközlekedés volt. Időnként megy ugyan a nosztalgia az olcsó benzin körül, de anno a fizetések is igen karcsúak voltak. A mai átlagfizetésből többször annyi üzemanyagot lehet venni, mint a Kádár-korban.
Fakabát: 1989-ben még állt őrszem minden Budapestről kivezető főbb útvonal mentén. Vidéken is akadt belőle, főleg katonai ojjektumok környékén. Meg úgy általában lépten-nyomon rendőrbe ütközött az ember, ha kimerészkedett az utakra valamilyen járművel. A 80-as évek elején még kismotorral legalább hetente egyszer kifogtam egy ellenőrzést, mert a kismotorra nincs rendszám, így a zsarukban kényszeresen felhorgadt az ellenőrzési vágy :-)
@nyelv-ész:
MA meg van alsó hangon 3 millió autó, ha nem kétszer ennyi...
Nem beszélve tehergépjárművekről...

Fakabát:
Ne hagyd figyelmen kívül, hogy onnan fél km-re van a Petőfi Laktanya, ami a II. VH után az ún. Dél-Budai Internálótábor helyszíne is volt.
Katonai ojjektum esetében mindig voltak posztosok a közelben. Közelebb katonák, messzebb zsandárok.
@gigabursch: 4 millió felett van már a személyautók száma, meg még van kb. 1 millió autóbusz, teherautó, motorkerékpár, stb.
@gigabursch: Fakabát ma is üzemel a diplomatanegyedben :-)
A felüljáró megépítése előtt tulajdonképpen a Budaörsi - Villányi sarok nem is volt a BAH szerves része, azóta viszont különválaszthatatlan.
Az utolsóhoz meg: a legnagyobbat akkor üt, ha mellé rakod a Döbrentei tér háború előtti képét.

Amúgy meg lehet tudni valahonnan, mikor építették át a kivezető szakaszt 2×3-ról 2×4 sávra?

És persze, a hatvanas években az életszínvonal a mainál jóval alacsonyabb volt, autóhoz jutni nehéz volt, naponta autóval munkába járni kevés kiváltságos ember lehetősége volt csak. Ráadásul azok se Budaörsön meg Pátyon laktak, szóval azok se nagyon jártak errefelé.
Mellékszál, ha már feljebb szóba hoztam:

1987-ben az első fizetésemből kb. 160 liter benzint tudtam volna venni, de pl. egy kezdő tanár vagy egy egészségügyi dolgozó csak alig 100-120-at.

A jelenlegi minimálbérrel legalább 400-450 literre futja, és az átlagfizetéssel közelít az ezer literhez - attól függően, hogy melyik üzemanyagról van szó, és hol tankol.
@nyelv-ész: Emlékszem, amikor valami súlyosabb bűntény, bankrablás, ilyesmi volt, akkor is az Osztyapenkónál állították le a forgalmat, én meg iskolásként azon röhögtem, hogy mi van, ha a rabló 40-es busszal megy, mert azt átengedik.
@gigabursch: "Persze, mindenki dolgozott a gyárakban."
Érintőleges téma, de a tömegközlekedés egy kicsit még ma is az akkori ritmusra van beállítva: reggel 6-7-kor félig üres járművek mennek, mer' 50 éve akkor vóttak sokan, aztán 9-10-kor tolongás van, mert ma akkor meg mennek az emberek a dolgukra, csak a villamosok-buszok már visszamentek a kocsiszínbe. Aztán 3-kor sűrítenek, mer' régen is akkor sűrítettek, 5-6-kor meg már állnak ki a forgalomból, és indul a heringshow, mert ma már csak akkor indulnak el haza az emberek :)
@Fradista Utazó: A Döbrentei tér csúcskorszaka a két háború közt volt, és nem is a háború rombolta le. A mai napig nem értem, hogy miért bontották le a nyugati oldali térfalat, ami pár évtizedes bérházakból állt, bár ezt Te is tudod: pestbuda.hu/cikk/20231119_egy_nyomtalanul_eltunt_magyaros_remekmu_a_dobrentei_ter_szecesszios_berhaza
Legalább annyira érthetetlen, mint a Lánchíd és a Várbazár közti rész, ami szintén zárt beépítésű volt, bár azt a háború után bontották el, igaz, nem a menthetetlenség miatt. Sokkal városiasabb volt akkor ez az oldal. És igazából a Lánchíd melletti vékony zöld sáv semmit nem ad, semmire nem jó. A Tabánt értem, de a park lehetett volna a nagy bérhazak mögött, mert azok tényleg nem voltak a lebontott lepratelep szintjén...
@Fradista Utazó: A plusz egy sávra valahol '77-78-at írnak, ami stimmelhet, mert emlékszem rá, csak még az idő mérésével nem voltam tisztában, szóval nem jegyeztem meg :)
@Fradista Utazó: Na, ez egy ilyen darabos válasz, mindenre külön válaszolok :) Igen, eleve 1960 körül (majd valaki beírja a pontos megoldást) oldották fel az autóhoz jutást, addig egyszerűen nem is lehetett akárkinek. Páty, de még Wudersch is sváb falvak voltak, nem hiszem, hogy jelentős ingázós forgalom volt a főváros felé.
@Hamster: Igen, átütő a kulturális és gazdasági különbség :-)
A Tardis eredetije csak egy rendőrségre közvetlenül bekötött telefonfülke, ami nem egész napos emberi tartózkodásra tervezett, de mégis egy összkomfortos családi háznak tűnik a magyar rendőrségi fakabát mellett.
@Hamster: Nem is beszélve a Repülős Gizi-féle bűnözőkről, mert azok simán felültek a belföldi repülőgép járatra, aztán köd előttük, köd mögöttük...
@Hamster: Azért azok a belföldi repjáratok jók lehettek. Mondjuk egyszer én is repültem egy retúrt Debrecenbe Li-2-essel, szóval mit panaszkodom :)
@Hamster: Igen, 1958-ban törölték el a gépjármű vásárlási tilalmat. Egyébként a Rákosi-korszak nagyvárosi képein látható, hogy elég sok motorkerékpár volt az utakon, mert azokra nem vonatkozott a tilalom. Ott inkább a benzinhez jutás volt problémás, mert csak jegyre lehetett benzint venni. De a magyar élelmes: az állami autókból jutott ide is, oda is.
@Hamster:
Nagy hülyeség volt.
Az, hogy a Tabánt lebontották vitatható, de ennek a bontása nettó baromság volt.

Viszont!
Személy szerint úgy vagyok a Clarck-Várbazár parkkal, hogy egyáltalán nem hiányzik nekem onnan a sok épület.
A Fowler-ház kapcsán: mint az általad is linkelt cikk írja, itt egykor műhelyek is voltak, és még két ház állt mellette, szintén Fowler tulajdonú. Tehát itt egy gőzgép gyártó és karbantartó telep volt, és a cég néhány alkalmazottja is itt lakott. A gőzhajtás visszaszorulása, majd az államosítás nyilván betett az üzletnek. Aztán ahogy terjeszkedett a város, egyre értékesebb lett a telek, így felszámolták a telepet, és csak ez a ház maradt. Tehát ennyi a magyarázat.
Egyébként a millennium környékén épültek ilyen városszéli kiskastély-szerű házak bőven, hiszen egyrészt akkoriban itt még hektárszám lehetett olcsó telket kapni, és valószínűleg olyan méret- és stílusbeli megkötések sem voltak az épületekre, mint a város belső területein.
@Hamster: ezért IS kéne ismét visszaállítani a lépcsőzetes munkakezdést, ami kiválóan működött az "átkosban", mint ahogy működne ma is, azaz lenne sok olyan vállalat, akár csiribiri irodaház, ahol szépen 6h-kor, de jónehány, ahol 6:30-kor, szintúgy számos, ahol 7h-kor, 7:30-kor és persze 8h, éssatöbbi kezdenének , mint ahogy a munkavégzés indulhatna 14h-tól és befejeződne 19, de akár 19:30-kor is. A sulikban pedig 9h-kor kezdődhetne az oktatás, ami tartana 15-16h köztig és ettől mindenki jól érezné magát a bőrében, mert minden megyeszékhelyen, csak úgy mint a túlhízott vízfejben is lehetne normálisan közlekedni, akár autóval - nyilván hasznos lenne, ha ismét a főv. modal split legalább 70%-át (a 80-as évek közepén ez 82-83%! volt!!) a közösségi közlekedés vinné - akár tömköz járművekkel, hiszen jól látható, hogy kb. 6:30-ig mindenütt nyugi van, onnantól egész 8:30-9h-ig bolondok háza, cskúgy mint 16-19h közt.
@KissGecihuszár: Ha az összes irodapatkány (köztük én is) tolhatná hómofiszban, máris nem lenne zsúfoltság. De a sok manager nem bír magával, és muszáj az irodában pöffeszkedve dirigálni az alattvalóknak.
Mellesleg a városi és elővárosi autóforgalom jelentős részét a céges autókkal közlekedő fontos emberek adják. Az összes multi már egy csoportvezető feneke alá is céges verdát tol. Ők akkor sem ülnek át a tömegközlekedésre, ha egymillió forint lenne egy liter benzin, hiszen az nekik ingyen jár.
@nyelv-ész: persze-persze, az "all in" hómofisz, ami nyilván okés, de nem minden vállalatnál és nem minden pozícióban és nem minden áldott munkanapon, de a többvel egyetértek!
süti beállítások módosítása