Az előző két résszel (lásd itt és itt) még mindig nem lőttem el az összes kedvencemet Domonkos Endre fortepanos fotói közül. Az akkor látott felvételekhez képest a most következők helyszínének beazonosítása nem nehéz, úgyhogy régi légifotók nélkül is megleszünk - több lesz viszont a saját emlék :)
1959 van, és a Szent Gellért téren járunk, amit a közvélekedéssel ellentétben akkoriban is "Szent"-ként jelöltek a térképeken, annak ellenére, hogy a Szabadság híd másik végén már a Dimitrov térről indult a Tolbuhin körút :) De nem is ez az igazán érdekes, hanem a Muki, ami a Szent Gellért rakpart felől kanyarodik a hídra a ma már nem létező delta északi ágán. És nem akármilyen Mukiról van szó: ez nem a ma is látható típus 1926/27-ből, hanem a BVVV által 1910-ben beszerzett ős-Mukik egyike. További érdekesség, hogy ez a konkrét kocsi, az egykori 7016-os pályaszámú ma is megvan, csak más formában, 1963-ban ugyanis hóseprővé alakították, 1997-ben pedig, a BKV-tól való selejtezése után Miskolcra került M5-ös jelzéssel. Figyelemre méltóak még a gyalogos-átkelőhelyek, melyeket nem a ma használt zebrák jelölnek; a közútnak és a villamosoknak szóló közlekedési lámpákat pedig rendőr kapcsolja a kacsalábon álló fülkéből. További érdekesség, hogy a Műegyetem rakparton még nincs meg a benzinkút - helyette a balszélen sejthető sokkal kevésbé látványos elődje.
Ezen az 1966-os felvételen talán látszik, hogy miért írtam az imént látványosat: az új (és ma már rég nem létező) kút komoly méretű és kinézetű volt. XI. kerületi gyerekként sokat várakoztam itt a hátsó ülésen, bár a tankolás helyett inkább a gumikban levő levegő mérése maradt meg: egy jó másfél-két méter magas oszlopon ment fel vagy le valami folyadék a légnyomásnak megfelelően, a mérőfejet pedig egy bácsika kezelte, aki minden kerék előtt leült kis hokedlijére, hiszen naponta több ezerszer nem lehet leülés helyett csak úgy hajlongani! Egyébként akkoriban a túlparton, a Fővám (akkor Dimitrov) téren is volt kút! Most pedig ellenőrizni szeretném egy homályos emlékem valódiságát: úgy rémlik, hogy a régi kutat valamikor a rendszerváltás körül bontották le, de helyette elkezdtek egy újat építeni, amit félbehagytak, aztán úgy is maradt, míg végül visszabontották. A fentrol.hu egy légifotója megerősíteni látszik ezt, de nem tudom, hogy tényleg kutat akartak-e építeni oda, vagy valami mást.
Két képpel ezelőtt felhívtam a figyelmet a gyalogos-átkelőhelyekre. Én már csak a mai zebrákra emlékszem, meg arra, hogy régen nem csak úgy odamázolták őket, hogy aztán egy évvel később már alig látszódjanak. Kockaköves utcákban például világos kövekkel rakták ki a mintát, ahogy ezen a.Frankel Leó úti képen láthatjuk. Valaki nem tudja, hogy ezek a kockakövek máshonnan származó bazaltból voltak - vagy esetleg csak színezett műkövek voltak? A szemcsés jelleg miatt utóbbi tűnik valószínűleg, de nem értek a kövekhez. Az utcának ebben a részében egyébként ma megint jár villamos, csak az ellenkező irányból érkezik.
Aszfaltos úttesteken is sokáig valami más anyagból terítették a zebrák fehérjét, ahogy ezen az 1960-as fotón látható. Ez gyerekként nagyon tetszett nekem, de el tudom képzelni, hogy sokkal munkaigényesebb lehetett, mint gyorsan leteríteni valami műanyag alapú festéket.
Villamos egy szűk belvárosi utcában, ahogy ma már nem láthatjuk, de '62-ben még volt ilyen: a Bihari János utcában járunk, a Nyugati (akkor Marx) tér mellett. Ha engem kérdeztek, a 47-es és 49-es villamosoknak ma is legalább a Nyugatiig kellene járniuk - ami duplán jól jönne a mostani metrópótlás közben (is). Ha tujákra nem is emlékezhetek innen, a sínek még sokáig itt voltak; egy időben innen indult a 91-es busz (lehet, hogy a 26-os is; ezek a járatok korábban valahol a Vígszínház környéki utcákban fordultak), és várakozás közben mindig szomorúan néztem őket, hiszen a villamos sokkal érdekesebb volt, mint a buszok. Tizenegynéhány évvel később aztán a Rockokó nevű szórakozóhely miatt jártam sokat ide, ennek bejárata kb. ott volt, ahová a jobb oldali egyenruhás ember jobb válla fölött átlátunk. Ja, meg itt volt a Szlovák Söröző is. Jó kis utca volt ez :)
A Dózsa György út/Dráva utca/Váci út kereszteződésében járunk 1963-ban. Akkoriban itt volt a Jászai Mari térről induló 15-ös villamos végállomása, és a fotó készítésének apropója valószínűleg pont az volt, hogy ezután nem sokkal megépítették az észak felől a Dráva utcába kanyarodó vágányokat, hogy a járat egészen az Újpesti vasúti hídig közlekedhessen. Ez láthatóan indokolt volt: a képen is rengetegen szállnak át - konkrétan feltartják a közúti forgalmat, ahogy az úttestről felszállnak a tujára.
Ezt az 1962-es képet csak azért rakom ide, mert olyan szép a Baross tér villamosfelhozatala rajta: középen egy UV áll, körülötte középbejáratos ikrek, a jobbszélen pedig egy síncsiszolót is láthatunk. A tér közepe ekkor gyakorlatilag üres volt: korábban ez a metróépítés területe volt, amit a munkálatok félbehagyása után kiürítettek. A közúti forgalom pedig vidáman elfért 2x1 sávban.
És megint kiszaladunk a város szélére: a ráckevei HÉV mentén járunk, Soroksár központában a Grassalkovich úton, 1974-ben - itt is jelentősen több közúti sávot találunk ma! Működőképes Barkast időnként ma is látni, kéttengelyes cipősdobozokból álló HÉV szerelvényt viszont sajnos nem, pedig jó lenne kicsit nosztalgiajáratozni errefelé!
És a bejegyzés végén egy másik HÉV: Budafokon járunk, a Leányka utcában, ahol a sínek ma is hasonlóan kígyóznak fel a vasút feletti felüljáróra, mint '61-ben - csak a beépítettség változott meg némileg.
És ennyi volt mára!
Ez megy most