A Jókai ex-gőzös fehérre festetten elcsípése után egy újabb véletlen és meglepő fotólehetőségbe botlottam a napokban:
Ez a kép néhány hete készült a Széchenyi rakpartnál: ő itt a Gróf Széchenyi, egy dízel-elektromos hajtásrendszerű lapátkerekes hajó. 1940-ben Korneuburgban építették Stadt Passau néven, és nem utólag lett dízeles, hanem már eleve így készült. Valamikor a 2000-es évek elején került magyar tulajdonba, és már jó ideje a Duna budapesti szakaszán dolgozik az egyetlen tényleg régi (tehát nem utánépített) személyszállító hajóként.
Ez a kép pedig most hétvégén készült. A "Gróf" most is ott van, de az ott előtte nem szellemkép, hanem a testvérhajója, a Stadt Wien. Ő egy évvel korábban épült ugyanott, és az ő Brown-Boveri generátorait is Sulzer motorok hajtják. Ez a hajó is hosszabb ideje magyar rész(?)tulajdonban van, de eddig Ausztriában üzemelt - az interneten talált információ alapján idén viszont Budapesten fog dolgozni.
A nap nem könnyítette meg a fotózást, de azért ebből a szögből is meg kellett örökítenem, innen ugyanis kicsit jobban látszik a lapátkerekes hajtás:
Ez itt a part felőli oldal lapátkereke, lendületes kivágású burkolat mögé dugva. Bár villanymotor hajtja, feltételezem, hogy ugyanolyan andalító ritmusban tolja maga mögé a vizet, mint egy gőzös.
Kíváncsian várom, hogy mikor kezd közlekedni. Ugyan nem gőzös (olyannal legutóbb 1983-ban utazhattunk rendszeresen a fővárosban: a Petőfi addig sétahajózott), de a lapátkerekesség és a régimódi felépítmény mindenképpen kiemeli ezt a két hajót a szerény nyomott véleményem szerint jelentős esztétikai kihívásokkal küszködő modern hajók közül!
Ez megy most