Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ezresek a hegyvidéken

2020.04.27. 07:00 :: Hamster

Egy hete a Moszkva téren mutattam pár ezres villamost, de lássuk be, ezek az öreg tuják nem ott mutatták legjobb formájukat, hanem a hegyvidéki vonalakon, ...

k-budapest_1041_56_zsemlye_utca_760130_foto_pontremoli_sammlung_plefka_015v.jpg

... ahol Pascal Pontremoli 1976 januárjában minden jel szerint több órát eltöltött a megörökítésükkel. Itt például Nagyhíd megállónál járunk, a líraszedős 1041-es szólóban kapaszkodik Hűvösvölgy felé.

k-budapest_1073_56_760130_foto_pontremoli_sammlung_plefka_005v.jpg

A Völgy utca még vadregényesebb volt akkoriban, mint manapság. Érdekességképpen megemlíthető, hogy ennek az ezresnek nem líra, hanem pantográf áramszedője van. De mindegy is, nem szeretném ezt a bejegyzést szakbarbár szövegeléssel elrontani, inkább élvezzük csendben az öreg villamos látványát! Aki utazott vele, esetleg elmesélheti, milyen hangok kíséretében állt meg egy ilyen villamos :)

k-budapest_1041_1073_56_huvosvolgy_760130_foto_pontremoli_sammlung_plefka_037v.jpg

Indulásra váró kocsik az akkor még meglevő hűvösvölgyi hurokvégállomáson. A két villamos állapota egész hasonló, bár az elöl levőn még régifajta sugárvető van, a hátsón már fényszóró. Meg persze az áramszedők is különböznek, és - bár az árnyék és az éles téli napfény kombinációja csak sejtetni engedi - lehet, hogy a sárga festés árnyalatai is.

k-budapest_1073_56_huvosvolgy_760130_foto_pontremoli_sammlung_plefka_038v.jpg

Ezt a motorkocsit már láttuk; ezúttal a régi végállomási felszállóhelyen áll bent. A fa szerkezetű csarnok igazi régimódi hangulatot sugároz.

budapest_1043_58_budagyongye_760130_foto_pontremoli_sammlung_plefka_017v.jpg

De nézzünk rá kicsit a másik itteni járatra is, a Zugligetbe közlekedő 58-asra! Az elágazásnál, Budagyöngyénél szerencsére még ma is áll a régi megállóbódé. Sőt, a képen látható villamos is megvan: a zugligeti camping bejáratánál ő áll a bal oldalon. Mondhatni, a vonal megszűnt, de ő a helyén maradt.

budapest_1077_58_zugliget_760130_foto_pontremoli_sammlung_plefka_020v.jpg

Az 58-as felső végállomása gyakorlatilag ma is megvan, csak a villamosok hiányoznak előle 1977. január 17. óta. Csodálatos hangulata lehetett ennek a vonalnak, sajnálom, hogy nem utazhattam vele!

budapest_1077_58_zugliget_760130_foto_pontremoli_sammlung_plefka_027v.jpg

Persze gyalog jártam itt néhányszor; a legutóbbi emlékem az, hogy a sínek helyén jégpálya van, a végállomási épületben pedig isteni lángost és forró teát adnak. Remélhetőleg ez a fajta használat megmaradt, és ma is van, aki vigyáz erre a kis kincsesdobozra!

budapest_1074_58_zugliget_760130_foto_pontremoli_sammlung_plefka.jpg

Az imént láttunk már egy túlélő kocsit, az 1043-ast, most itt egy másik: az 1074-essel ma is utazhatunk, őt alakították vissza favázassá 1991-ben. A kép egyébként azt mutatja, amit számos bezárás előtti fotón látni: ürességet, kihaltságot. Valahogy hiányoznak róla az emberek. Persze a közelben lakókon kívül lehet, hogy nem sokan akartak ide jönni akkoriban, inkább leszálltak egy megállóval hamarabb, a Libegőnél.

k-budapest_1041_56_budagyongye_760130_foto_pontremoli_sammlung_plefka_002v.jpg

És ismét lent vagyunk Budagyöngyén, és megint az 1041-es kocsit láthatjuk. Nekem a piros megállótábla tetszik, mely a biztonsági megállóhelyre figyelmezteti a járművezetőt: itt mindenképpen meg kellett állni, nem lehetett átrobogni akkor se, ha nem volt utas (a hóseprőnek vagy egyéb üzemi járműnek szintén meg kellett állnia). A sima megállótáblák ekkor kékek voltak, a feltételesek pedig sárgák.

k-budapest_1075_56_huvosvolgy_760130_foto_pontremoli_sammlung_plefka_048v.jpg

Olyan aranyos kis bumfordi dobozok voltak ezek a villamosok, nem? :) A nyomtávtartó rudakon, a szétdobált cseresíneken, és az első középoszlopon sejthető sebességkorlátozó táblán látszik, hogy nem volt éppen kiváló állapotban ez a vonal akkoriban!

k-budapest_1028_56_volgy_utca_760130_foto_pontremoli_sammlung_plefka_049v.jpg

És végre egy eddig nem látott kocsi: az 1028-as. A Völgy utcában járunk, de lehetne akár valamelyik HÉV vonal is, annyira nem városias a látkép.

k-budapest_1073_56_huvosvolgy_760130_foto_pontremoli_sammlung_plefka_045v.jpg

És búcsúzóul még egyszer az 1073-as, ezúttal Hűvösvölgy alatt egy kicsivel. Jó lenne néha ezt a típust ebben a formájában újra itt látni, biztos nem csak én örülnék neki :)

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ernst Plefkának, aki a rendelkezésemre bocsátotta őket!

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

42 komment

Címkék: város képek tél villamos 1976 ezres kulfoldi szemmel Pascal Pontremoli

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9815615710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

De imádtam ezeket a tujákokat...
Annyira örülök, hogy az utolsó két évben még jól kiezresezhettem magam az 56-os vonalán...
(Ez utóbbi mondatot nem csak azért írtam, hogy irigykedj... na de egy kicsit azért is...:-))

Nagyon köszi a képeket
Ismét köszönjük!
Egy ideje kapok néha ilyen képeket, de mire leleveleztem, hogy a forrástól elérhetőséget, majd engedélyt kérnék a nálad való megjelenésre, már meg is jelent. : )
Jajj, ez szívembe markolt, az édes gyerekkor a Nagyhídnál, pont akkortájt költöztünk oda, imádtam az ezreseket, ma is emlékszem arra a pillanatra, amikor a buszból megláttam a BOLÍVIA-nál az 56-osra táblázott Tátrát azon a szörnyű őszi reggelen, nagyon rossz érzés volt (nem tudtam előre semmit).

KÖSZÖNÖM!

(és persze nagyon kellene oda a sárga kerek ezres)
@Albu: Nekem szerencsére gyorsan válaszolt Ernst. Csodálatos képek ezek, és a hóban várakozás miatt jelentős munka is van bennük.
Emlékszem gyerekkoromból az 58-asra, milyen hangja volt lejtmenetben... Kb. a csapágyas kávédaráló és a postásra morgó rotweiler hangjának keveréke. De egyes szakaszokon mint a régi NDK centrifugáé, amikor kihúzod a konnektorból, és még nem állt le.
@Hamster: a Nagyajtai és a János kórház között van a legszűkebb ív, ahol mindig lassújel volt (van?), annak a közelében a beton támfalra egyszer valaki kifestett egy jó nagy LÍVIA feliratot (bőven méternél magasabb betűkkel), aztán később valaki eléfestett egy "BO" tagot majdnem ugyanakkora betűkkel és majdnem ugyanolyan fehér színnel, de azért jól látszott, hogy eltérő a két szerző.

Fogalmam sincs, hogy meddig volt ez a felirat, de az biztos, hogy hosszú-hosszú évekig, nem lennék meglepve, ha megérte volna az évtizedes kort is.
KB. mennyibe kerülne ma a Hűvösvölgyi 58-as fenntartása ha megmaradt volna a vonal és max 1-2 kocsi ingázik rajta oda vissza?
Csak kíváncsiságból.

Ezt a romantikát és ha^ngulatot semmi nem hozná már vissza, de a "fapados" üzleti modellként elképzelhető hogy életképes lenne egy hasonló vállalkozás.
A BOLIVIA tájékán volt később a "Horn pufajkás" felirat.
Az 56-os amúgy ritkán közlekedett pótkocsi nélkül.
Az igazi döbbenet a hűvösvölgyi végállomás korlát útvesztője volt. (A Nagyrétről vasárnap délután annyi ember utazott vissza a városba, hogy a terelő nélkül a szerelvények alá nyomta volna a tömeg az elöl állókat.)
@Cserny mster: Terelőkorlát a Moszkva téren is volt, néha használták is.

Egyébként az "ezresek" jó erőben voltak, nagyon szépen felhúzták a pótkocsit Hűvösvölgyig.
@Hamster: Füzesi forever, azaz sosem elég, hát még ha a Zugligetben! Nagyon hálás vagyok ezekért a képekért, bár már talán már három számjegyű is van a gyűjtemény, amit tőled elmentettem eddig. Nincsen esetleg olyan képed még a zugligeti katlanból, amelyet eddig nem tettél fel? Heinz Herder, Tildy Tibor, Komjáthy Zoltán, Donselaar és a többiek képei megvannak, de hátha... Már évek óta dédelgetett tervem megépíteni a végállomást H0-ban, már villamosmodellem is van hozzá, de a hely részleteiben minden régi fotó segítség lenne. Köszönöm, ha válaszolsz.
@ikke i drift: Az a bizonyos Lívia, aki a felirat ihletője volt, osztálytársa volt a tesómnak :-)
Üdv!
A "Bolívia" eredetileg "Lívia" volt. :)
(vótmán - bocs.)
@ikke i drift: Valamint az ONKEL felirat, ami már a Tátra időkben született.
Hangok kapcsán az emblematikus 43-asról tudok mesélni.A hetvenes évek elején hasonló, de kétkocsis tuják jártak ott.Induláskor, megálláskor levegőtüsszentés, utána emelkedő varnyogó hang és csigalassúság. Kb egy óra volt az út Nagytétényből a Körtérig és pont a házunk előtt volt egy ócska síntoldás, a mai napig a fülemben van az a ta-taaam-ta -taam hang, ahogy ott ugrattak, nem beszélve a Bartók Béla úti kitérőn áthaladva keltett, leírhatatlan kattogás-kombinációról.
Szép dolog a nosztalgia, én is nyakig benne vagyok, de az jó, hogy naponta már nem ilyesmikkel kell járni.
@ikke i drift: Valamint az ONKEL felirat, ami már a Tátra időkben született.
Egyébként bármilyen jót nosztalgiázunk az ezreseken (én is imádom őket), azért amikor télen, mínusz sok fokban átvágott a hó a peronon, de még kocsin belül is hozzáfagytál a műbőrhöz, az elég cudar érzés volt. A villamosvezetőt el sem akarom képzelni. Volt ugyan valami hosszú, döher kabátjuk, de abban az időben sok sz...t nem érhetett. Akkoriban a Tátrának egy hátrányát láttam az ezreshez képest: szörnyű hangja volt a csengőjének is, meg az indulásra figyelmeztető berregésének is.
@haromegesztizennegy: Az a baj, hogy annyira minimális a buda turizmus a régi időkhöz képest, hogy nem hiszem, hogy nullára kihozható. Ráadásul meg kellene küzdeni az ottlakókkal.
@laci_52: Felhúztak azok kettőt is, amikor újak voltak, aztán már csak egyet volt szabad.
@Cserny mster: Jó megfigyelés a pót nélküli 56-os! Vágányzár volt Budagyöngytől lefelé, azaz a lenti végen nem volt hurok. A gyöngyei képeken látszik is a tábla róla (az "autóbusz" felirat kivehető rajta), egyelőre szakértők bevonásával azt nem értjük, hogy a villamosok táblái miért nem tükrözik ezt. De az is rövid vonalra utal, hogy egy-egy kocsit ennyiszer el tudott kapni.
Hogy milyen hanggal állt meg? Motorfék - kicsit kevésbé morgós mint a 2624 -, légfék be-ki be-ki, esetleg homokoló rugdosás (ez pedálos volt), szükség esetén sínfék csattanás (szélvédő feletti kampórángatással), ajtónyitó cissz (svéd szelepekkel) és kivágódó ajtó. Opcionálisan csendes káromkodás, rögzítőfék betekerés kerregése, váltóvas kaparászás (peches esetben a hátsó vezetőállásban, mert csak egy db. volt kocsinként).
Induláskor berregő (nagy piros-zöld gombok), légfék ki sóhajtás, marokcsapágyas nyammogó indulás a boldog nyihogó száguldásig. :)
@Csokis: Óóó, hogy én hogy imádtam a Tatrák sípolását! Igaz, az ezresek felvillanó parázslámpáit is, nekem az hozzátartozott Kamaraerdőhöz, ahová sokat jártunk.
@Hamster: Jártál te már tavaszi vagy őszi hétvégeken a Zugligeti úton? Annyian parkolnak mindenhol, hogy néha képtelenség hazajutni! A 291-esre meg legalább olyan nehéz felszállni min anno az 58-as villamosra! Kétségtelen, hogy amikor átvette a határőrség a Fácános kollégiumot és lezárták a Béla Király út felé vezető gyalogutat az itt lakók akarták nem akarták kénytelenek voltak a zsúfoltabb és megbízhatatlanabb 28-as busszal közlekedni. Ami legjobban fáj, hogy miután lezárták a sétautat az út elején elhelyezett Petőfi emléktáblát is szétverték. Petőfi 1848 szeptemberében járt itt és az akkor írt Zugliget című versének részlete volt az emléktáblán. Sajnos akkor nem fényképeztem le! Most már az 58-asvillamosnak is a végállomásnak is és a sétaútnak is csak az emléke van.
@Ducasse: "Hardcore" túrázóknak ajánlom alábbi nagy kört:
Kalefről séta a Fogasig. Fogassal fel a végállomásig, onnan Űttörővel János-hegyig, onnan gyalog fel a kilátóhoz. Onnan vissza a Libegőhöz, azzal le Zugligetig, onnan gyalog Budagyöngyéig. Villamossal vissza a Kalefre. Nem kell zsúfolódni a 291-esen, és nem kell a parkolás miatt aggódni.
Persze ez csak nyáron, vírusmentes időben, a Libegő üzemidejében működik.
@Ducasse: Hát, lehet, hogy csak nekem volt "szerencsém" mindig az elmúlt 20 évben. De az autóktól minden tömeg nagyobbnak látszik, és a húsz percenként járó busz se csoda, ha könnyen megtelik. Tényleg, milyen rég nem Libegőztem... elvileg fel fogják újítani, menni kellene előtte egyet még vele :)
@nyelv-ész: Az a baj, hogy a Szilágyi mentén gyalogolni szerintem nem annyira jó, se a Libegőtől lefelé. Megoldás lehet kinézni, hogy mikor jár a nosztalgiabusz, arra eddig mindig felfértem, igaz, nem jó rá a bérlet.
@Hamster: Nekem legjobban a favázas(talán 5200-as sorozatú) pótkocsik tetszettek, igazi régies hangulatuk volt.
Pascal bácsi 44 évvel ezelőtt különb minőségű fotókat csinált, mint manapság a legtöbb ember. (Akár telefonnal, akár digitális kamerával)
Óh, jaj! Nekem az általános iskola 1. osztályától volt "osztály"részem ilyennel utazni. A 41-essel jártunk Kamaraerdő és a Forgalmi telep között, 1977-től. Az ajtót alig bírtuk kinyitni, iszonyatos magasra kellett mászni, a padló falécekből volt (mint a régi lábtörlők), szó szerint fapados volt, világos-sötétre pácolt, lakkozott lécekkel. Az ablakokat tavasszal tökig letekertük és a szotyihéjat köpködtük kifelé. Télen nagyon hideg volt belül, szerintem hidegebb, mint kint.
A hangját leírtátok, olyan mélyen lüktető, nagyon jellegzetes.
A villamosvezető egy ócska kék függöny mögött dolgozott, többekkel összehaverkodtunk, nyomhattuk a berregőt induláskor - annak volt kívül, az ajtó mellett az a piros gömbölyded lámpája.
@sako: király :) mikor történt a festés, jól emlékszem, hogy talán '79 körül lehetett?
@Hamster: Nem kell a Szilágyin gyalogolni. Odafele a Kaleftól a Fogasig a Városmajori parkon keresztül lehet sétálni, visszafele a Zugligetin lefele gyalogolni sem egy rémálom, a Budagyöngyétől meg az ember villamossal jön vissza a Kalefre, ha kedves az élete.
@ikke i drift: Abban az ívben nem volt mindig sebességkorlátozás. A felújítás után az 1000-esek és a Tátrák is teljes árammal mentek sokáig. Csak a 90-es évek óta van kint a 25-ös tábla, akkor is, ha kicserélik az ívet.
@Ducasse: Jártam ott tavaszi hétvégén, jóóó messze volt csak parkolóhely, ehhez képest a Libegőnél felfelé talán hárman voltak előttünk, lefelé nem is kellett várni. Igazából fel sem merült bennem az, hogy tömegközlekedéssel menjünk, a Google Maps szerint autóval 20, BKV-val 70 perc az út oda-vissza...
@NAR: Mármint csak egy irányban 20, illetve 70 perc az út...
@Gabesz9: Az lehet, hogy a 90-es években került ki az állandó lassújel, de én azért nem tudom erre alapozni a véleményemet, mert jellemzően az azt megelőző időszakban (kb. 1981-től) jártam napi szinten arra suliba.

Tisztán emlékszem arra, hogy mindig fel voltam háborodva, hogy a felújítások után milyen rövid ideig volt csak rendes sebességgel használható az az ív, amit azért gondoltam volna akkor gyerekfejjel fontosnak, mivel az volt a leghosszabb megállóköz, tehát dinamikailag ott jelentett a legtöbbet a fékezés.
@ikke i drift: Sajna pontosan nem tudom, de akörül lehetett. Az biztos, hogy mi 81-ben költöztünk ki Hidegkútra, és a "LÍVIA" akkor már megvolt. A BO-t pár évvel később írták elé, talán olyan 83-84, de lehet, hogy rosszul emlékszem.
"Kb. a csapágyas kávédaráló és a postásra morgó rotweiler hangjának keveréke. De egyes szakaszokon mint a régi NDK centrifugáé, amikor kihúzod a konnektorból, és még nem állt le. " :D :D :D :D
süti beállítások módosítása