Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (154) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (328) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (144) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (5) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (16) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (69) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (616) vasútállomás (5) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (943) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (20) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (345) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Moszkvatér

2020.04.20. 07:00 :: Hamster

Meglepetés jelleggel ismét eljutott hozzám egy adag "leesik az állam" típusú régi kép, ezúttal az Electric Railroaders' Association archívumából. A készítők, Joseph és Richard Braun 1967-ben látogattak el a még modern metróvonalak nélküli Budapestre, ahol még a villamosok voltak a legfontosabb közlekedési eszközök. Először a Széll Kálmán téren fogunk körbenézni.

budapest_13_aug_16_1967_moskva_ter.jpg

Az egykori téglagyári gödör, majd sportpálya helyére 1941/42-ben a Beszkárt épített egy hurokvágányok és elágazások által uralt villamoscsomópontot. Igazából nem volt ez valódi tér, hiszen helyenként négy vagy öt sínpár is húzódott egymás mellett; ki akart volna csikorgó villamosok közt leülni, enyelegni, galambokat etetni..? Ezen a képen a Szilágyi Erzsébet fasor felől érkezik egy 58-as, balról pedig egy 6-os kanyarodik visszafelé. A hátsó lépcsőn nem utas lóg, hanem a kalauz.

budapest_38_aug_17_1967_moskva_ter.jpg

Ezek az UV szerelvények elülső motorkocsijukon már a nemsokára beköszöntő kalauznélküliség ígéretét hordozzák a "csak bérlettel utazóknak" táblák képében: az így megjelölt járműveken már nem lehetett jegyet venni. Mivel én akkor nem éltem, ezzel csak olvasmányélményeimben találkoztam, tehát ha valaki kommentben leírja, hogy működött ez a dolog a valóságban, azt szépen megköszönöm!

budapest_7_aug_17_1967_moskva_ter.jpg

Ennek az 56-osnak is "csak bérletes" a motorkocsija. Érdekes lehetett ez az átmeneti időszak: a tarifarendszert '66-ban egyszerűsítették (a havi bérletek használata felé terelve az utasokat), a kalauzok pedig 1969 júliusában tűntek el a BKV járműveiről (akikkel ma találkozhatunk, ők ellenőrök).

budapest_35_aug_17_1967_moskva_ter.jpg

Az előtérben álló UV-k a 6-oson várakoznak indulásra (itt csak pihentek, a felszállóhely a Vérmező úttal párhuzamosan volt), a hátul látható pedig a 61-esen közlekedik, ami akkor még körbejárta a teret.

budapest_2_aug_17_1967_moskva_ter.jpg

Míg az 56-os pótkocsival közlekedett, a Zugligetbe tartó 58-ason szólóban jártak a jellegzetes ezres motorkocsik. A két járat hurokvágányát a hetvenes évek elején a metróállomás felszíni épülete miatt  kisebbre vették, de '67-ben még volt hely a virágoknak.

budapest_43_aug_16_1967_moskva_ter.jpg

Ez a kép azt mutatja, hogy a külföldi közlekedésbarátok miért szerettek Budapestre jönni, és az amúgy nem túl barátságos Moszkva téren időzni: a nagyipari mennyiségű villamos miatt. A távolban a még a Beszkárt által emelt pavilonok látszanak, ezek is a metróállomás építésekor tűntek el.

budapest_19_aug_16_1967_moskva_ter.jpg

Eddig csak Ezreseket és UV-kat láttunk, de néha azért más is feltűnt a tér vágányain, például a budapesti közlekedéstörténet szerintem legcsúnyább villamosa, a kerek 1500-as pályaszámú. Ezt a tuját 1963-ban valamiért nem a szokásos acélvázas kocsiszekrénnyel korszerűsítették, hanem ezzel a szögletes-aránytalan valamivel. Tudom, hogy Illések és pofonok (elnézést a poénkodásért, az a lemez későbbi), de örülök, hogy nem lett belőle sorozat.

budapest_33_aug_16_1967_moskva_ter.jpg

Augusztusi délután "kalapos pohár" lámpával, és árnyékba tömörülő emberekkel. Esetleg volt valami büfé a kioszk oldalán, amiatt állnak ott sorba?

budapest_4_aug_16_1967_moskva_ter.jpg

Baloldalt a múmia szól közbe, jobboldalt pedig egy 58-as indul útjára Zugliget felé. Számomra, a hetvenes évek közepének gyermeke számára furcsa, hogy a villamos indításjelzője még nem az ablak alatti, szappantartó alakú piros lámpa, hanem a lépcső mellett alul egy átlyuggatott falú hengerben csücsülő izzó. Egyébként csak szerintem borzasztó barátságtalan a tér a szemmel láthatóan ápolt pázsit ellenére is?

budapest_1_aug_16_1967_moskva_ter.jpg

És ott hagyjuk el a teret, ahol bejöttünk: az 56-os Hűvösvölgy felé tart, a háttérben ezúttal egy 44-es fordul. Valaki nem tudja, mi kente össze olajjal azt a ficakot a babakocsis hölgy mögött jobbra? Aki pedig az ilyesmikre vevő, balra egy Pobedát vagy Warszawát is láthat. Tényleg, van trükk arra, hogy a kettőt ilyen távolságból megkülönböztessük?

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani a készítőknek: Joseph és Richard Braunnak, az Electric Railroaders' Association archívumának, és Joó Ferencnek.

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

44 komment

Címkék: budapest 1967 város képek tömegközlekedés villamos utcakép ezres kulfoldi szemmel Joseph és Richard Braun

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4715615678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Miénk ez a tér, drága Moszkva tér" (Hobo)

"Aki pedig az ilyesmikre vevő, balra egy Pobedát vagy Warszawát is láthat. Tényleg, van trükk arra, hogy a kettőt ilyen távolságból megkülönböztessük?"

Nem csak a távolság a gond, hanem az is, hogy hátulról látjuk, ugyanis, ha jól tudom, csak elöl a hűtőrács különbözött (legalábbis kívül nem tudok más különbségről). Úgyhogy csak annyira tudom biztosra megtippelni, mint múltkor a Fiat 600/Zastava 750 kérdést: 68-ban már valószínűleg inkább Warszawákat lehetett látni az utakon, de attól még elvileg lehet Pobeda is.
Ja, és nagyon klassz képek, köszi nagyon szépen.
@sako: "Sok az ellenőr, rég nincs kalauz". Ebből is látszik, hogy Hobo dala későbbi, mint a képek ;-)
Imádom ezeket a kordokumentumokat.
'67-ben a fater érettségizett,mutter csak 13 volt.Én pont 10 évvel később manifesztálódtam,mégis hihetetlenül tetszenek!
Érdekes hogy a múltkori válogatásban már nyoma se volt a fűnek a tér közepére betolt pótkocsi körül. Gondolom a metróépítés viselte meg ennyire a teret.
A válogatás pedig szokás szerint remek :)
Fantasztikusak a képek. Fel szeretném hívni a figyelmet az emberek öltözetére. Jóval szegényebbek voltak az emberek, de zakóban, fehér ingben jártak a férfiak, mondhatnám: adtak magukra.
A 4. képen van egy bácsika barna aktatáskával, sötétszürke öltönyben - mintha az Ügynök halálából lépett volna ki.
Hams, a 2., 3. képen kimondottan szép a Moszva tér, a kádár kori lámpák ellenére is!

Ugyanakkor az első képről a Csinibaba jut eszembe, a vilamosos jelenet:
"-Terike! Hát most látom, magán nincsen bugyi!" :-D

***
Az első kép más okból is csodás: ott az a sok kifolyt olaj a kockakövön! Ha becsukom a szemem hallom a tujákat zörögni és érzem az azt a jó kis olajos szagot ami a kisföldalattiban is érezhető még, bár jóval kevésbé mint a 95'-ös felújítás előtt...
@Siposdoktor: "Jóval szegényebbek voltak az emberek, de zakóban, fehér ingben jártak a férfiak"

Hááát, pontosan ez az, amit én naggyon nem sírok vissza....
Csodálatosak ezek a külföldiek által készített képek. Nem csak a villamosok az "Élet" is ahol közlekednek. A Széll-Moszkva-Kálmán tér maga is lenyűgöző. Akkor 17 éves voltam, ma meg már a 70-et taposom, de nem tudok betelni vele!!! Köszönet a közreműködőknek, a közreadónak.
Olaj akkoriban bármiből, bárhol folyhatott, ahol kőolajszármazékkal működő gépjárművek előfordultak... Lehet, hogy egy megfeküdt busz, vagy a karbantartók teherautója volt letámasztva a ficakban.
A villamoskocsin indulásjelzés van — az indításjelző nyilvánvalóan kívül azon, pl. oszlopon. Gyakori hiba, de te mutass példát ; )

Bécsben is volt 1. Beiwagen schaffnerlos tábla pl. A hátoldala meg járműpiros volt az ilyeneknek, ha mégse kellett a világoskék.
Ekkor még a szüleim se ismerték egymást, de imádom ezeket a képsorokat, és amit mögéjük teszel :)
Nagyon jó képek kisgyerekként átéltem ezeket. Mondjuk arra nem emlékszem, hogy a 61-es körbejárta volna a teret, de nem is elképzelhetetlen. Mi a Budagyöngyénél laktunk és olyan jó volt,hogy mehettünk 56-ossal is vagy 58-assal is,mert addig mindkettő jó volt. Szerettem az olyan "sofőröket", akik nem húzták be maguk mögött azt a függönyt és lehetett előre is nézelődni.
Sajnáltam mindig őket,mert a legtöbbjük állva vezetett, télen abban az iszonyú őrkabátban ami a csizmájukig ért.
Amikor már nem ült a kalauz a villamoson, buszon, akkor a sok helyen kialakított bérletpénztárakban (na, ez azért túlzás, ezek ilyen kis, egyablakos kunyhók voltak) lehetett bérletet (arra emlékszem, hogy a 60-as évek végén 20 forint volt egy diákbérlet, ami csak villamosra volt használható - a buszbérlet és a kombinált drágább volt), illetve villamos- és buszjegyet venni (ha jól emlékszem, 1 ft, illetve 1,50 volt az ára).
Kb. ekkor látogattak a szüleim Budapestre (és Magyarországra). A következő útra 33 évet kellet várniuk.
a Pobeda (Gaz M20) hátsólámpái kis piros téglalapok voltak krómkerettel.
a képen nagy valószínűséggel már Warszavát látnánk :) a nagyobb sárga-piros hátsólámpával.
img.index.hu/cikkepek/totalcar/tesztek/pobeda/.gdata/cikk/pobeda_012.jpg
www.flickr.com/photos/71144572@N00/44246581740
hú, ez nagyon ütős anyag volt, köszi!
Én egy sárgára festett lámpára emlékszem ami az "inditásjelző" szerepét töltötte be,az kucorgott a rács mögött./vagy mégsem ?/
De mintha lett volna hozzá egy "zümmer" is hogy hallható is legyen.
És milyen rohadt hideg volt ezekben a villamosokban..Végigfagyoskodtam bennük a 70-es éveket.
Viszont hiányoznak azok a plakátok az ablakok felül.
Tánciskolai hirdetés,a MÉH propagálása,mozik műsora..stb..mindig volt mit olvasgatni.
@sako:
Khmm.azért a zakó nem rossz dolog..Nem csak ezek a kis queer irodisták kellene hogy hordják.
Az emberek most sem gazdagabbak,csak másképpen öltöznek.És sokkal több a szakadt nyomorult mint akkor volt..Ma legalábbis a villamos mintha csak nekik dolgozott volna.
Huhh, régi emlékek :) De sokat várakoztam az 5. kép szerinti 56-os megállójában, hogy csapórácsos kocsin döcöghessek a Jánosig, időnként meg futottam, ugráltam fel rá... A 6-os megállójában (8. kép) már nem emlékszem, de a 6. képen látható Gombában volt tej és péksütemény árusító rész, illetve mellette üzemelt egy presszó, ami később "csehóval kereszteződött"... ami a Metro megépülte után kulturáltan visszatért, majd szép lassan újfent sikerült lezüllenie.
Egy kis csemege, benne az a bizonyos szórakozóhely az építés idejéről index.hu/fortepan/2015/05/23/az_epulet_amiben_betonna_kotott_a_metrobol_kiaramlo_tomeg/, illetve az emlegetett Gomba ik435t.freeweb.hu/bpanno/text/sixties/6011.jpg www.szeretlekmagyarorszag.hu/wp-content/uploads/2013/04/moszkvater.jpg
@Flankerr: Most utánaszámoltam, és szerintem az én szüleim se. Ez nekem már történelem, és tök jó színesben, jó minőségben látni.
@zenitó: Pedig körbejárt. Amíg volt átmenő forgalom (a 18-as Óbuda felé), addig vélhetően nem akarták feltartani azt (meg a körbemenőket) a Vérmező úttal párhuzamosan visszafogással. Az egyik képen amúgy látszik is egy 61-es a várakozó 6-os mögött.
@Quattroman: Warszawáról is találni olyan képet, amin ilyen kisseb hátsó lámpa van: commons.wikimedia.org/wiki/File:MHV_FSO_Warszawa_M20_04.JPG
azért adtam fel az azonosítást :)
@Hamster: Amíg a GAZ M20 és a Varsó M20 egyidőben volt gyártásban, addig gyakorlatilag egyformák voltak. A késői Varsó M20-asokat az oldalsó króm díszlécről lehet megkülönböztetni. A kétszínű hátsólámpa az 1960 utáni Varsó 201 és 202 modellek jellegzetessége
1962töl 66ig a Kölcsey Ferenc Gimnáziumba jártam, a kisföldalattival. Akkor még minden ajtonál állt egy ajtónyitó-csukó személy aki nyitotta és csukta az ajtókat. A villamosjegy 50 fillér volt, az átszálló 70, aminek a sarkát tépték le, a következő jármüvön a másikat. Szóval 4 jármüvel mehettél egy jeggyel. Nekem diák hetijegyem volt, napi két útra volt jó.
Egyszer a barátommal busszal mentünk és ahogy szokás volt, ha nem volt ülőhely megálltunk az ajtónál. A kalauznéni kiszurt minket a busz közepéről és elkiáltotta magát -Figyelem ott az ajtónál, Tessék beljebb fáradni, középen még van hely. Ahogy elfáradtunk a kalauznéni mellet félhangosan /a vezető valoszinüleg nem hallotta mert be volt csukva a kabin ajtaja/ odaszoltam a barátomnak.- Te Jani, ha hiszed ha nem, tegnap este szórol-szóra ezt mondta a barátnőm. Néhányan megnéztek, majd amikor a következő megállóban is valakik megálltak az ajtónál, a kalauznéni ismét elkiáltotta magát. Figyelem az ajtónál. Itt megállt, az arca tűzpitos lett, mert mindenki vigyorogva nézett rá, majd igy folytatta, Tessék eljönni az ajtótól. Erre mindenki hangosan elkezdett nevetni. Az új utasok teljesen bamba képet vágtak, nem tudtak rájönni mi van ebben olyan humoros.
Érdekes az Opera Luxust reklámozó oszlop, mintha nem is a Beszkárt időkből való lenne, hanem csak "úgy áthozták volna, hogy valami tartsa a hengertáblákat". Távolról a gyep-virágágyás igényesnek látszik, de sokaknak nem lehetett vajmi kellemes minden nap kerülgetni (nem nagyon látok kitaposott ösvényt, de lehet, csak én nem). Ami számomra még érdekes, az a magát még mindig nagy számban képviselő "beszkártdizájn" utcabútor és épület, ami még szerte a városban megtalálható volt - mondjuk addigra már viseletes állapotban. Ezek nekem amúgy tetszettek, szerintem felújítva ma is egészen vállalhatónak nézhetnének ki, mint mondjuk a körtéri gomba, és persze funkciójuknak is jobbnak, strapabíróbbnak hatnak, mint egyes mai üvegbódék a megállókban, amik esőben átáznak, szélben huzatosak, kánikulában pedig isteni üvegházzá változnak. Hamster, ha egyszer érzel rá késztetést, esetleg jó téma lehetne egy bejegyzésben, persze csak ha látsz benne te is fantáziát.
@hátrasarc:
"Khmm.azért a zakó nem rossz dolog.."

Ja. Főleg ha kék, és úgy hívják: farmerdzseki :-))))
Nekem az a Rajnák-féle "A fehér ing és nyakkendő még kötelező volt" dolog egyáltalán nem hiányzik...
@Quattroman: @¿Qué tapas hay?: @Hamster:
Nekem is ez volt az első gondolatom, hogy "nagyobb a hátsó lámpa, akkor Warszawa lesz az", de azért ez alapján se nagyon lehet biztosan eldönteni, simán lehet, hogy ki lett cserélve valamiért (megtörték a hátulját, vagy kifakult), és ilyen nagyobbat sikerült szereznie a tulajnak (valószínűleg akkoriban már nem nagyon lehetett eredeti lámpát szerezni, amit kapott, azt szerelte/szereltette be).

Apropó, az is eszembe jutott, hogy ha jól tudom (de egyáltalán nem biztos, hogy jól tudom, javítsatok ki, ha nem), eredetileg a kisebb hátsólámpákban csak helyzetjelző volt, a féklámpa a rendszámtábla alatt volt középen, egy darab. Gyanítom, hogy 68-ban ez már így nem felelt meg a szabályoknak, és emiatt is lehet, hogy ki kellett cserélni újabb lámpatestre, hogy levizsgázhasson. De mondom, lehet, hogy rosszul tudom.
Ez maga a boldogság! Gyönyörű képek, jó színek, príma ezresek! Köszönjük!
sako;
a kis piros lámpákban helyzetjelző és féklámpa volt. az orosz szabvány szerint a féklámpát villogtatta az irányjelző az aktuális oldalon.
azt a kis piros lámpát még a hetvenes évek végén is vásárolhattál és nem volt divat "pimpelni" a gépeket újabb típúsú cuccokkal, a kétszínű lámpára átszerelés elektromos átépítéssel is járt.
@Quattroman: Ja, értem. És akkor a rendszámtábla alatti díszben az a piros mi volt? Ilyen harmadik (kvázi pót)féklámpa?
@Quattroman: @sako: Az eredeti Pobjedában (és a Varsó M20-ban) az oldalsó kis lámpákban helyzetjelző és irányjelző volt, a féklámpa a rendszámtábla-világítás lámpatestjében lévő ki piros ablakocska volt.

'62-ig hátul nem volt kötelező a páros helyzetjelző, illetve féklámpa. Mondjuk épp a Pobjedákat át kellett ekkor alakítani.
@¿Qué tapas hay?:

"'62-ig hátul nem volt kötelező a páros helyzetjelző, illetve féklámpa. Mondjuk épp a Pobjedákat át kellett ekkor alakítani. "

Pontosan erre céloztam korábban:

"...eredetileg a kisebb hátsólámpákban csak helyzetjelző volt, a féklámpa a rendszámtábla alatt volt középen, egy darab. Gyanítom, hogy 68-ban ez már így nem felelt meg a szabályoknak, és emiatt is lehet, hogy ki kellett cserélni újabb lámpatestre, hogy levizsgázhasson."
@¿Qué tapas hay?: Valahogy sejtettem, hogy nem csak a Ritkán Láthatóban tudsz mindent ;)

(A félreértések elkerülése végett: ez őszinte csodálat, nem irónia ;) )
Kinek mi a meghtározó illatélménye az akkori budapesti utcákról? Csak nekem jut azonnal az ilyen képek láttán a meglányult bitumen és az olaj szagának meleg, nyári egyvelege? ;)
Télen pedig természetesen a kéményékből és kipufogókból jövő füst egyvelege...
@mester utca:
74 éves vagyok, ezek a képek számomra élnek, mivel kisgyerekként már erre jártam, itt lakom ma is a közelben.
Nos.
A gomba -abban kocsma is volt- egy külön épület, a fedett megállók végén csak trafik, vagy újságos volt, de az nem volt más csak váróhelyiség esőben.
Nézzük a járatokat. Az 56-58 egy helyről indult, Pasarétig együtt is mentek. Az 58-as szólókocsi volt, mert a meredekebb pályán máskép nem tudott volna felmenni. A 18-as áthaladt a téren. A Tabán felöl jött végig a Krisztinán és továbbment Óbudára. Járt még a 63-as amelyik ugyancsak a Tabán felé a Kálvin téren át a Nagyvárad térig. Az Erzsébet híd átadása, 1964 után a 44-es ment helyette a Keleti felé Bosnyák térig.
(Sokan nem tudják milyen körülményes volt eljutni a Váci utcába amig nem volt meg az Erzsébet híd. Anno Apám a Váci utcában dolgozott, a 2. villamos vitte oda, a Margit hídnál szállt fel rá.)
A 61-es amelyik a suliba vitt, nos anno a Nagyenyed urtától sokkal keskenyebb volt az Alkotás utca, az a tér alsó felén fordult egy kitérő vágányon. (A vezető átment a másik végébe, és visszafelé vitte a kettő UV kocsiból álló villamost.) Az 59-es éppen úgy járt Farkasrét felé, mint ma.
A legfontosabb a 4-6-os volt amelyik körbejárta a teret és máshol kellett leszállni és felszállni, ez sűrűn járt. Akkoriban a Körúton szószerint minden megállóban állt egy jármű, egyik ment, bejött a másik..
@hátrasarc:
A villamos indító valóban sárga lámpa volt. Amig kalauz is volt addig a kalauz sípolt. Csendrendelet, ugyan. Az éjszakai vonalon is sípolt.
@sako: Az a középső piros lámpa is égett. Igen, alul a rendszámot világította középen pirosan égett. A háború előtt az oroszoknál is csak egyetlen középső lámpa volt kötelező. Tudtommal 1950 körül jött, hogy hátul mindkét oldalon kell egy-egy piros lámpa, a villogó index az autó oldalán volt, szintén piros. (Volt ahol kis világító karoska lengedezett indexként.)
@¿Qué tapas hay?: Talán csak 52-ig. A P70 1957-ben már kétoldalt lámpás volt, a Skoda már 1953-ban kétoldalt lámpás volt. A régi kocsikra utólag tettek lámpákat. Lehetett kapni ilyen lámpát, csak fel kellett csavarozni.
@Karolac: Külön tanulmány érdemel a gomba az üveges kupola, három helyiség és a csehó, mert ott bizony féldeciket árultak.. Egészen pontosan a közönség 90%-a féldecikért járt oda. Megjegyzem a Moszkva tér átépítéséig, ami Tarlós elévülhetetlen érdeme, nos az átépítésig a féldecis közönség végig jelen volt a téren, az más kérdés, hogy mikor-hol mérték ki nekik a nedűt. Lássuk be Demszkyék számára egy pillanatig sem volt probléma, hogy a téren kéttucat alkesz rendszeresen előfordult. Csak mostanra lett ilyen szempontból kulturált ez a hely.
@tapló II.: Köszönöm szépen! A Mester utcában voltam kollégista. 65-69 között, utána a Kerepesi úton voltam katona 72-ig. Pici helyesbítés. a 44. előtte és utána is magában, illetve maga járt., a
Kossuth L. u.-Rákóczi úton ki a Hungária körútig. a 63-as az mindig szintén maga, magában járt a Nagyvárad tér, János Kórház között. Az Erzsébet-hídon, a 19, 44. 60. 67. 68-as járt a szélrózsa minden irányában.
@tapló II.: Az '53-as Kresz is csak egy hátsó helyzetjelzőt írt elő kötelezően, de kettőt is szabad volt felszerelni, de nem kötelezőként. A féklámpára csak a színt határozták meg, a mennyiséget és a lámpák elhelyezését nem.

A '62-es Kresz (2/1962. (IX. 29.) BM-KPM együttes rendelet) vezette be a kétnyomú járműveknél a kötelező kétoldali hátsó helyzetjelző lámpát, 1963. jan. 1-től.
Az az "olajfolt" a villamosvasút műszaki és műhelykocsijainak tartózkodási helye volt.
süti beállítások módosítása