Nemrég levelet kaptam egy kedves olvasómtól, két klassz kép társaságában. Néha landolnak ilyesmik a postaládámban, de ezek a fotók régebbiek voltak a szokásosnál. A feladó, Andrási Balázs a következőket írta:
"Találtam kettő, talán számodra is érdekes képet a régi íróasztal fiókjában. Az egyik egyértelmű, pontos dátum is van a hátuljára írva, szerintem egy 1942-es képnél ebben az esetben a hónap, napnak nincs már jelentősége. Még valaki odaírta. "Ostrom előtt". A másik kép viszont találgatásra ad okot. Megpróbáltam kinagyítani a megállótáblát. A kép - a másiké is - eredeti mérete 8 x 5 cm, ezért élesebben nem tudtam kihozni. Nekem úgy tűnik, a tábla alján, a sötét mezőben világos betűkkel "Széll Kálmán tér" felirat van. Szerintem ez a kép a Fogasnál készült, amit az is alátámasztana, hogy ez a megálló volt akkoriban a legközelebb hozzánk. Annyi az írás a hátulján, hogy "indulás Budapestről", de nincs se pontos dátum, se egyéb támpont. Vélhetőleg ez a kép is a világháború előtt készült."
Az első kép egy villamosmániásnak maga a kánaán - bár az ország belesodródott a világháborúba, a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság épp felért a csúcsra: eddigre már túl voltak a régebbi társaságok járműveinek egységesítésén, az ugyanezen cégek által indított, szűk utcákban húzódó és/vagy többé-kevésbé párhuzamos "versenyvonalak" (pl. a régi 2-es, a belső-lipótvárosi kerülő, Karácsony Sándor utca, Ajtósi Dürer sor) felszámolásán, a csomópontok (Körtér, Baross tér, Margit híd budai hídfő, Széll Kálmán tér) modernizálásán, elkezdték a vágányok út széléről középre helyezését, és a világszínvonalat képviselő "Stukák" forgalomba állítását. És ennek egy része ezen a képen is látszik:
A helyszín a Széll Kálmán tér, amit 1941 júniusában adtak át. Zseniálisan megtervezett csomópont volt, amit fényesen bizonyít, hogy bár később sokat rontottak rajta, és az elmúlt harminc évben végletesen el is hanyagolták, a mai napig használható maradt. A bal alsó sarokban rögtön egy érdekesség látható: egy 5900-as sorozatú pótkocsi. A Beszkárt ezeket 1927-ben az éjszakai forgalomhoz szerezte be, benzinmotoros sínbuszként. Mivel nem váltak be, félreállították, majd a negyvenes évek elején pótkocsivá alakították őket. A szombathelyiek saját tujáikként emlékezhetnek rájuk, mert a kocsik '51 és '74 között - villamos motorkocsivá alakítva - a vasi megyeszékhelyen közlekedtek. Csak tippelni tudok, hogy a képen látható példány talán a 61-es viszonylaton közlekedik, ami akkor (mai nevekkel) a Széll Kálmán tér - Déli pu. - Alkotás utca - Villányi út - Bartók Béla út - Szabadság híd - Üllői út - Nagyvárad tér útvonalat járta. Vagy a 33-ason. Vagy a 14-esen*. Rögtön mögötte egy Stuka jön, ami akkor a Szépilona kocsiszín és az Állatkert közt közlekedett, a Tabánon, az Erzsébet hídon, a Rákóczi és a Thököly úton át. Mögötte egy ezres az 59-esen: ez a viszonylat már akkor is a Farkasréti temetőhöz járt. Még hátrébb egy további ezrest látunk, de pótkocsival: ez minden bizonnyal az 56-os elődjén, a 83-ason közlekedik; bal oldalon a szóló motorkocsi a 81-esen - a későbbi 58-ason - pedig egy hegyipályás Q típus. A két "hegyvidéki" járat közt valószínűleg egy 6-ost látunk fordulni: egy erős motorokkal modernizált 2800-as motorkocsi vontat kettősfeljárósított 5100-as pótkocsikat. A háttérben, a mai busztároló helyén buszok sorfala áll: gyanúm szerint Rába DST trambuszok.
*Aki találgatni szeretné, milyen viszonylatokról lehet szó a nem azonosított szerelvényeknél, itt láthatja, milyen villamosvonalak üzemeltek 1942-ben Budapesten.
És itt a másik kép. Ez vélhetően még '41 novembere előtt készült, mert a megállótábla alatt a Balázs által említett "Széll Kálmán tér" felirat látható. Mivel a helyszín felismerhető (a háttérben kivehető a Szent János kórház egyik épülete, illetve az út kanyarulata, és a háttérben a hegyek mind a Szilágyi Erzsébet fasorra utalnak), ha a villamos a mai "jobbra hajts"-nak megfelelően járna, ez az iránymeghatározás helytelen lenne (arra ugyanis nem a Kalef van, hanem Szépilona, Zugliget vagy Hűvösvölgy). '41 novembere előtt azonban Pesten még "balra hajts" volt, ami megmagyarázná a szemetes állását is (logikusabb, hogy a megálló felé néz, mint az, hogy annak háttal lenne). A közúti forgalom sajnos nem ad sok támpontot - ti mit gondoltok? És mi jut eszetekbe ezekről a képekről? Én elsősorban a villamosokról írtam, de azért más is látható rajtuk...
Még egyszer köszönetet szeretnék mondani Andrási Balázsnak a képekért!
Ez megy most