Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

november 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (8) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (13) 3720 (11) 41-es (10) 424 (26) 436 (8) 5884 (7) 611 (10) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (8) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (106) autók (92) bach (5) badacsony ms (7) balaton (218) balatonföldvár (8) balatonfüred (10) balaton ms (7) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (51) belgium (13) bengáli (46) berlin (163) berlini fal (20) bkv (64) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (7) budai vár (26) budaörs (39) budapest (999) budapesti pillanatok (53) buék (9) busz (126) búvár (21) bytom (6) bzmot (14) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (7) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (372) csehország (69) csehszlovák (42) csepel (6) csobánc ms (5) csörgő (16) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (15) doctor who (42) drezda (10) duna (75) düwag (6) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (54) énblog (590) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (8) ezres (17) fan fiction (12) faros (10) favázas (12) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (7) fényvillamos (22) ferihegy (41) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (27) fogyasztói (23) fonódó (11) fonyód ms (7) forintos emlekeim (5) fortepan (38) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (7) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (83) gibson (10) gigant (8) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (57) gróf széchenyi ms (7) gyermekvasút (46) haditechnika (15) hajó (211) hajtóművek-motorok (8) hampage (462) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (8) híd (31) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (15) idegenforgalom (21) ikarus (82) il 14 (10) innsbruck (7) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (20) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (10) kelén ms (13) kelet-berlin (5) képek (1125) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (10) kirándulás (12) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (60) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (36) kölni dóm (5) komp (26) konstal (8) körtér (8) közlekedés (464) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) lapátkerekes (6) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lelle ms (5) lengyelország (84) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (28) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) mercedes (7) metál (18) metró (47) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (7) MOD (7) morál (11) morgás (134) motorkerékpár (5) mozdonyok (33) mozi (11) mtp (7) muki (17) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (66) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (17) ndk (6) németország (335) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (79) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (51) nosztalgiahajó (35) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (7) nosztalgiavillamos (134) nosztalgiavonat (23) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (129) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (43) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (7) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (138) pozitívum (12) pozsony (68) prága (27) programajánló (28) púpos (25) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (48) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (64) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) románia (5) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) siófok ms (6) skanzen (5) skoda (19) sky channel (11) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (6) star wars (5) stuka (6) stuttgart (9) super channel (5) svájc (30) szabadság híd (17) szárnyashajó (18) szavazás (6) szczecin (7) szeged (44) szekacs (8) szent miklós ms (7) szergej (46) szigliget ms (6) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (145) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (250) t3 (5) tapolca (8) társadalom (5) tatra (45) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (81) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (11) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (516) történelem (29) totalcar (5) trabant (7) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (77) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (96) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (479) utcakép (230) uv (66) vár (11) várnegyed (9) város (557) városkép (117) városliget (10) varsó (8) vasút (641) vasútállomás (7) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (1014) villamos (880) vitorlás (19) vízibusz (30) vlog (7) wachau (5) wartburg (6) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (358) zene (230) ziu (5) zlin (13) zsiguli (6) zürich (15) Címkefelhő

Az utolsó előtti villamos a Thököly úton, bélyeg méretben, hang nélkül

2025.10.08. 06:00 :: Hamster

Szerencsésebb lett volna, ha 2003 áprilisának utolsó napján kölcsönkérek valakitől legalább egy VHS kamerát, de sajnos nem készültem arra, hogy a tanuló Tatra szerelvény a Thököly úton át fog Józsefvárosból Újpestre menni, úgyhogy jobb híján a digi fényképezőgépemmel próbáltam megörökíteni a helyzetet. Akkoriban a megfizethető árú digi fényképezőgépek visszafogott teljesítménnyel tudtak csak mozgóképet rögzíteni, és az én gépem se volt kivétel: egyrészt 320x240-es méretben videózott, 15 kockával másodpercenként, rommá tömörítve, és azt is maximum 30 másodperc hosszan. Megpróbáltam valami AI toollal upscale-elni, de nem sokat segített. Ja, és a gép nem vette a hangot, pedig amúgy volt hangrögzítő funkciója, de a két dolgot nem tudta egyszerre csinálni. Képstabilizátor meg végképp nem volt benne. Azért mégis örülök, hogy legalább ennyi megmaradt a szó szerint megismételhetetlen élményből! Ezután legjobb tudomásom szerint már csak egyetlen villamos járt itt, igaz, az többször is: a VEKE különjárati UV-ja 2003. május 3-án.

Érdemes figyelni, ahogy a közúti forgalom jobbról előzi a rossz vágányokon csak "gyök kettővel" haladni tudó villamost: az eredetileg itt közlekedő 44-es és 67-es villamosok közül az előbbi '95-ben, utóbbi pedig '97-ben megszűnt, utána nem nagyon foglalkoztak a sínekkel. A vágánykapcsolatot 2001-ig használták üzemi menetekre, mert ez volt az egyetlen hálózati kapcsolat a zuglói vonalakhoz. Abban az évben aztán átadták a 3-as villamost, ami az Örs vezér téren csatlakozott a villamoshálózathoz, innentől kezdve a Thököly útra már nem volt szükség. A sínek 2003-ban már csak a Baross tér és a Hungária körút közt voltak használhatók, úgyhogy a szokatlan utazás ott tért vissza "normál medrébe".

23 komment

Címkék: budapest videó 2003 város villamos utcakép thököly út csak egy videó

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6518966683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oké, de micsináltál egy tanuló Tátrán? Tanultál villamost vezetni?
@nyelv-ész: Tanulta?! Tanította! ;-)

Nekem nem sok közöm van a tömközhöz, de Hami, ez tényleg azannya' pozitív anyag!
@nyelv-ész: Mondták, hogy szálljak fel, én meg engedelmeskedtem :)
@Sam. Joe: Körülbelül 2008-ig nem volt bennem különösebb késztetés, hogy videózzak, de itt azért sajnáltam, hogy nincs kamerám. Szerencsére vannak közlekedésbarátok, akik már a nyolcvanas-kilencvenes évektől videóztak, a kilencvenes-kétezres években meg már volt jobb minőség a VHS-nél, de emlékeim szerint itt pont nem volt senki közülük ott. Amúgy a kedvenc pillanatom az, amikor jobbról-balról is egyszerre elmegy mellettünk egy GYROS, annak van egy hangulata.
@Sam. Joe: Amúgy a rozsdás-koszos síneken a visszavezetés állandóan szikrázott, egy másik "de kár, hogy nincs nálam kamera" valamikor '98-99 körül volt, amikor egy tanuló UV verekedte át magát a Keleti felé, és folyamatosan szórta kétfelé a szikraesőt. Rohadt jól nézett ki, a KISS együttes koncert-látványtervezője is elégedetten csettintett volna, hogy ez igen, ez nagyon metál :)
Nekem az egész felvétel kőkemény retró, körülbelül ekkoriak lehetnek a legkorábbi saját emlékeim Budapestről és minden ismerős: a borzalmas macskakő, a piros hetes, a négyszázas Ikarusokon a zöld sávok... a legvégén a narancssárga korlátok is hogy eltűntek, pedig régen mennyi helyen volt.
Itt látszik csak igazán, hogy a Thököly micsoda gyalázat volt.
1. Woow, nagyon komoly ez a videó :) A villamos sebességéről (ami tök érthető hogy miért volt annyi amennyi) egy 38 éves Nagy-Bandó poén jut az eszembe: "A Debrecenből érkező gyorsvonat 2 órát késik mert az utasok lassan tolják"

2. Tökre nem vágtam eddig hogy a hármas villamos "csak" 2001 óta létezik, 40 évig vidékiként élve tökre azt gondoltam hogy az egy (sokkal) régebbi vonal.. Ezért IS szeretek idejárni és tartalmat fogyasztani :)

3. félig off, de a 2003 április, videó és 320x200 előhozott egy nem akármilyen elméket. Nekem ugyanis végzős DATE-sként pont 2003 április elején volt a sárgulásom, és a diákestre forgattunk (unk: ott voltam mint tömeg/lelki támogató) tanár paródia videókat. Sajnos nem emlékszem hogy digitális fényképezőgéppel vagy valami akkori high-end telefonnal (a fájl infókból ez hiányzik), utóbbi dereng. Álljon itt pár, ma már ultraboomernek tűnő technikai adat az egyik videóról:
felbontás: 320x200, wmv kodec, 30 fps
hang: sztereó, wma kodec, szédítő 34 kbit bitrátával.
hossz: 5:07, méret: 8.832.602 byte......
@gigabursch: Igen, de sokkal nagyobb gyalázat, hogy az elmúlt 30 évben nem sikerült rendbe hozni. Néhol tákoltak, aszfaltoztak, de legfeljebb a Hungáriától befele tekinthető elfogadhatónak - mínusz a villamos, amit remélhetőleg még ebben az évszázadban visszaépítenek.
@nyelv-ész:
Legalább annyi érv van mellette, mint ellene.
@Flankerr: A 3-as annak idején egy hatalmas dolog volt, illetve már az is, hogy a "Nagy Lajos királyné kereszteződésben" ív épült a Mexikói út felé, mert addig csak kifelé lehetett ott kanyarodnia a tujának.
Kb. a nyolcvanas évek első felében valameddig még Rákospalota felől a bezárt 65-ösön át is meg lehetett a zuglói/palotai hálózatot közelíteni, aztán csak a Thököly maradt, de nem akartak rá költeni. Szerintem ma is szánalom, hogy a Mexikói útnál kb. 150 méter van az 3-as és a 1-es vágányai közt, mégis, ha egy konkrét villamossal át akarnál menni a másikra, akkor át kell menned Kőbányára, majd az Éles saroktól a Hidegkuti stadionig, és onnan vissza.
@nyelv-ész: Nem lesz ott villamos, mert kimondott visszalépés lenne annak, aki most akár Tétényből - de mindenképpen Budáról vagy a Blaháról - átszállás nélkül ki tud buszozni Újpalotára (vagy legalább a Bosnyák térre). Ráadásul nem minden sarkon megállva. A négyes metró építése előtt voltak ötletelések, még látványrajzok is, hogy a föld alatt egyik irányból bejön a metró a Baross térre, fölötte - egy emelettel, de még mindig a föld alatt - a másikból a Thököly úti villamos, abban esetleg lett volna tüdő. Ma már kialakultak az interkontinentális gyorsbuszok, azoknak a megszüntetése jelentős érdeksérelemmel járna, ráadásul jelentősen több pénzért, mert a villamos drágább.
@Hamster: Pedig anno még olyan tervet is olvastam, hogy a Festetics utcából kijöhetne a 24-es a Thökölyre, és bekanyarodna a Mexikóira, aztán vagy a kisföldalattinál végállomásozna, vagy menne végig Újpalotára. Vagy mindkettő :-)
@nyelv-ész: Igen, 24-25 éve még én is irogattam ilyeneket, de azért ezek inkább csak vonalhúzogatások voltak. Hiányzik egy közbenső körút Pestről (igazából meg is van, csak ugrik egyet a tengelye a Rottenbiller és a Dózsa közt), de nem tudom, hogy elég-e egy villamoshoz, hiszen még a 33-as busz 1995-ös megszüntetését is túléltük...
@Hamster: Ha a 3-as "városnéző" járat életképes, akkor egy ilyen félátlós kapcsolatnak is megvan a helye.
Mikor a 3-as elindult, pár hónappal később rászántam egy fél napot, hogy oda-vissza végigseggeljem. No meg a hannoveriekre is kíváncsi voltam. A két végállomás között kb. kétszer cserélődtek az utasok, csak én voltam, aki faltól falig utazott. Tehát van igény az ilyen hosszú viszonylatokra, csak épp nem azt kell mérni, hogy mekkora az igény a két végpont között végigutazni.
@nyelv-ész: A 3-as vonalán régen is végig villamos járt, egy dolog volt új benne, hogy több villamosos szakaszt átlapolttá tett. Persze én is szívesen hosszabbítanám a 23-as villamos a Dózsa György útig, ami régen volt is, bár nem így :) de hirtelen nem látom azt, hogy tényleg ez hiányzik-e oda az útvonalat jobbról-balról ölelgető trolik, buszok közé. Egyszerűbben mondva nem ezt gondolom akkora problémának, hogy nagyon gondolkozzak rajta. A 3-asnak viszont mindkét végét meg tudnám valahova hosszabbítani, hogy tényleg körútszerű legyen.
Bocs az offért, de ezt muszáj idetennem, most találtam a Fortepanon:

fortepan.hu/hu/photos/?id=302021

Még nincs feliratozva, tehát gondolom, nemrég kerülhetett fel.
Egyébként a közelmúltban csináltam pár rövid videót a telefonommal, csak úgy. Amikor visszanéztem nagy képernyőn, teljesen meglepődtem, hogy milyen jó minőségű. Pedig az tényleg csak a telefonom, semmi profi eszköz.
@nyelv-ész: Nem jelenik meg, plusz malware-t jelez.
@Hamster: A Fortepan? Malware? Szüzanyám, és az összes szentek!

Mindegy, a 3730-as van a képen, egy 1965-ös felvétel, még hattengelyesen. Ha a fortepan felületen rákeresel a 302021-re, odavisz.
@nyelv-ész: A Malwarebytes lehet, hogy túl hamar ugrott, de az biztos, hogy kép nem jelent meg, pedig két böngészőben is próbáltam.
süti beállítások módosítása