Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Szobadísz

2008.10.08. 22:37 :: Hamster

Most kivételesen naplóként fogom használni a blogot - nem lehet minden bejegyzés egy-egy alaposan resersált, tökéletesen szavakba öntött, észveszejtően szép képekkel illusztrált sztori ;)

Naszóval anno hencegtem az UV kontrollerrel, amit vettem a BKV-tól. Eddig kint állt az erkélyen, de most egy apróbb építkezés miatt bekerült a nagyszoba sarkába. És rájöttem, hogy ott is szeretném tartani. Csak egy baj van: ahogy kinéz. Konkrétan így:

Nincs valakinek ötlete, hogyan lehetne normális állapotba hozni? Hogy ne legyen rozsdafoltos a teteje, hogy csillogjon a rézlap, hogy ne legyenek feketék a vasfelületek. A "fújd le kályhaezüsttel" című javaslatot lehetőleg hanyagolnám :)

27 komment

Címkék: villamos uv lakberendezés barkácsolás az olvasó válaszol segítségkérés

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr65704257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Régebben a jobb autósboltokban meg háztartási boltokban kiváló fémtisztító pasztákat lehetett kapni. Két napot eltököl az ember vele, de aztán minden ragyog.

Én anno veteránmotor rendbetételéhez használtam ilyen csodaszereket, de az nem tegnap volt...
le kell takarítani.
esernyőtartóként funkcióját vesztné, viszont ha rendelkezel annyi techneikai/elektromos rátermettséggel, akkor használd fel. pl. ventillátor kontroller. redőny tekerő. wc tartály lehúzó. végteleneek a lehetőségek. :)
Rock-: "le kell takarítani"
Nem mondod!

Csak az a baj, hogy ami rajta van folt, az nem kosz, hanem rozsda és kopás. És a kérdés arra vonatkozott, hogy hogyan kell fémlapról lerohadt festéket kezelni, hogyan lehet rezet tisztára polírozni, szóval olyan dolgok, amiket nem tanítottak anno technika órán (viszont milyen klassz semmire jó szélmalmot csináltunk Bip-es dobozból, hmmm).

Ha már újítottam volan fel veterán motort, mint nyelv-ész, nyilván akkor nem tettem volna fel a kérdést, hanem simán nekiálltam volna megcsinálni :)
Pucolási menet (Skoda 100-asomnál így csináltam):
0. fázis
Addig bontsd alkotóelemeire a gépezetet, ameddig értelmét látod (gyk.: mindig fedett részt nem biztos, hogy érdemes patyolattisztára tisztítani, villamosbarátok, ne rugdossatok).

1. fázis
Vásárolj Brigeciol nevű motorlemosó folyadékot (jó a bio-verzió is), ezt tedd bele egy virágspriccelő kannába. Szórd be vele a kontrollert (lehetőleg feszmentes állapotban :)), majd kb. 15 perc múlva zuhannyal (ha van, akkor nagynyomású mosóval) veresd le róla a szennyeződéseket.

2. fázis
A festékes részeket brutális módon Szuperkromofág nevű löttyel érdemes kezelgetni. Elvileg csak szakik vásárolhatják a festékboltban, gyakorlatilag minden gond nélkül hozzájuthatsz.
Ezt valami kültéren csináld, emrt rettenetesen mar, meg brutkó illata van. Lekened a festékes részt, 15 perc pihi, majd drótkefével lesöpröd róla a remélhetőleg már összetöpörödött festéket. Ha kell, lehet ismételni. Én a végén le szoktam mosni sima vízzel, utána már nem csípi a kezem :) Végeredményben szép fémtiszta felületeket kapsz.

3. fázis
A tiszta réz felületeket (ohne rézoxid, elhiheted) én bekenném akkumulátorzsírral (Batterie-Pol-Fett / Battery clamp grease), esetleg a Kupferpaste-nevű réz-zsírral. Korrózióállás biztosítva.
A festendő felületeket megfelelő színűre varázsolnám megfelelő olajfestékkel.

Kb ennyi jutott hirtelen eszembe.
mechba : Köszi. Asszem ehhez segítséget kell majd kérnem, mert csavarhúzónál bonyolultabb szerszámot, munkaeszközt, ilyesmit nem egészséges a kezembe vennem :) Konkrétan a kromofágtól fázom legjobban, amúgy is érzékeny a bőröm, szóval ennek a környékére se szívesen mennék. Van műhely, ahol foglalkoznak ilyesmivel? Odaviszem a fedlapot, letisztítják, kifizetem...
mechba : Ez a zsír azt is bírja, ha tekergetem a kontrollert, és az érintkezők érintkeznek, vagy olyankor ugye időről-időre érdemes újrakenni?
érdekes, elsőre nekem is a Brigéciol jutott eszembe. =}
a kosszal elbánik, de a festékkel nem.
Hamster!
www.oltimerperfekt.hu
Itt mindent megtalálsz a fémtisztításhoz és felújításhoz!
(A brigéciol csak az olajszármazékokat tünteti el, másra nem jó.)
Kromofág rulez! Csakhogy viszi magával a festéket, lakkot, feliratokat, mindent. Utána olyan lesz az egész, mint a kihipózott tréningnadrág.

A Brigéciol meg kioldja a zsírt olyan helyekről, ahol az esetleg évtizedek óta jótékonyan óv a rozsdától. Az a szer csak motorblokk tisztítására való, nem elektromos szerkezetek pucolására.

Én inkább csak háztartási tisztítószerekkel, meg valami lájtos fémtisztítóval annyira letisztítanám, hogy ne hulljon belőle kilószám a rozsda, és meghagynám ilyen archaikus állapotában. Esetleg a kontroller karját kifényesíteném vatta és fémtisztító paszta segítségével, hogy legalább az ragyogjon. Ha olyan a porszívó, hogy levegő fújásra is alkalmas, akkor először nyílt terepen kifújatnám vele a lehullott redvát, némi ütögetéssel biztatva a maradékot.
Utána jó nagy puha ronggyal (pl. elhasznált, széttépett flanell inggel) jól áttörölném a látható felületeket. Ezután jönne a fémtisztító a látványosabb részeken, a többi meg maradna, ahogy van. Vékonyan szétkent szilikonzsír például remekül gátolja a már megtisztított felületeket a foltosodástól, korróziótól.

Egy kritikus pont a tekercsek szigetelése. Ezt régebben olajjal impregnált prespánból, vagy hasonló, a kora előrehaladtával lemezesen málló anyagból csinálták. A látható felületekről óvatosan nedves ronggyal ledörzsöném, ami meg nem látható, azt hagynám. Esetleg félévente porszívóval kipucolnám az elmállott darabokat. A tekercsek napfényre került részeit is óvatosan fémtisztító pasztával pucolnám, majd lekenném szilikonzsírral nagyon vékonyan, de csak ott, ahol a lakkozás lejött a tekercsek drótjáról.

Ha viszont teljesen fel akarod újítani, akkor jobb, ha a főműhelyből keresel valami szakit, mert nem hiszem, hogy pl. a kalapácslakk fedlap restaurálása a konyhában nagy sikerrel kecsegtetne.
nyelv-ész: No, ezek konkrét tippek, köszi! A belseje nem érdekel, működnie se kell, lehet, hogy a fedlap+kurbli letisztogatása, és a látható rézrészek lekenése elég is lenne.

És akkor már csak egy valódi kisszabályozó kart kell szerezni, mert ez egyrészt nem szabványos (nem csak 0 állásban lehet lekapni a helyéről), másrészt a színe elüt a szerkezettől :)
nyelv-ész: ha szétszedem elemi részekre, megtisztítom, akkor utána visszaszerelgetés előtt természetesen lezsírozom... a fémtisztára maródott részeket meg újrafestem... vigyázva a gumi/bakelit és egyéb anyagú részekre.

Hamster: a kenést néha tuti érdemes megismételni. Az oldtimerperfektet annyira nem ajnlanm, szerintem elég drágák. Javaslom a cuccokat egyenként összeszedni. Sajnos műhelyt nem tudok erre, én magamanak magam csinálom...
Mechba,
ez korrekt, de Hamster nem akarja szétszedni, hanem csak külsőleg "szalonképes" (előszobaképes?) állapotba hozni.

Hamster,
féloff: www.indohaz.hu/rovatok/hir/hvavasut/100evszeged_081010/
Te tudtál róla, hogy felújítják a tizenketteskét?
mechba : "Te tudtál róla, hogy felújítják a tizenketteskét?"
Tudtam, de nem felújították, hanem legyártották, gyakorlatilag.

Amúgy abból a tortából a képen nem kaptam, disznóóósááág :))
Hammerite festékből van kalapácslakk utánzat is, simán ecsettel felkened a sík, vízszintes felületre, aztán békén kell hagyni. Maga az anyag olyan hogy magától kialakítja a mintázatot. Egy nap és megszárad.

Ha a réz lemez alapú feliratokból kijön a fekete felirat, nem kell aggódni. Fekete lakk-csőtollal pótolható a szöveg rajzolata. Ha nem találsz, akkor veszel egy sima fekete lakkfilcet, a vastag fajtát, annak a végéből kiveszed a filcet és egy injekciós tű végét beleapplikálod. egy vékony drót kell a csőbe belülre.

Én a szép tiszta réz felületeket akrillakkal fújnám be, nem gyűjti magába a port mint a zsír, olaj.

Polírozáshoz sima polírpaszta, kis mennyiségnél fogkrém is jó.
Figyelem a fogkrém az durva polírozószer.

Barkácsboltban vegyél mini fúrógépszerű cuccot, amihez polír filcek is vannak. A profi cuccot DREMEL-nek hívják, de azt csak ezért nem vedd meg mert drága. Ezer kínai utánzat van belőle óccsóért, erre jó az is. (Ha mégis DREMEL-t vennél abból a digitálisat kell megvenni - finom munkánál számít, hogy stabilan tudja tartani az alacsony fordulatszámokat is.)
Ezzel a polírozóval a legeldugottabb helyekre is be tudsz férni. Iszonyú időigényes.

Másik megoldás, ha szétszeded, savfürdővel lemaratod a szutykot, és utána galvanikus vagy kémiai úton bearanyoztatod a réz cuccokat. Szebb lesz mint a lakk, és nem fog oxidálódni.
Messziről senki se mondja meg hogy arany, és neked lesz a világon az egyetlen aranyozott tuja-kontrollere :) Ne gondold, hogy az ilyen aranyozás megfizethetetlen, sőt lehet hogy olcsóbban kijössz, mintha vennél egy rakás lakkot, hígítót stb.

A kontroller karját krómoztatni, sőt inkább nikkeleztetni kell. A nikkelezés mattabb, és lehet hogy korhűbb is - a hatvanas évekbeli amerikai autócsodák díszei nikkelezve voltak, nem krómozva.

Ha a kontrollerrel valamit vezérelni akarsz, akkor az aranyozás kifejezetten jót tesz. Arra vigyázz hogy ne szikrázzanak az érintkezők - tehát mindenképpen érdemes valami tranzisztoros, vagy TTL-CMOS ic fokozaton keresztül vezérelni.

Vagy kösd be egy mikrokontrolleren keresztül USB-n egy PC-be. Csak egy Villamos szimulátor kell hozzá :)

Sok szerencsét!
Lovag, aki azt mondja ni: Huh, nem gondoltam volna, hogy ilyen profi tanácsokat fogok kapni. A kalapácslakk-festést úgy érted, hogy előbb leszedem a régit, vagy csak simán rá minden sz*rra, mint a tévéreklámjukban?

A savfürdős szupertúrát lehet, hogy kihagynám. Ezek a kontrollerek soha életükben nem néztek ki igazán jól, ergo ha az enyém pöpec lenne, az törtélemhamisítás lenne ;)
Savas maratást csak akkor javasolnám, ha utána tényleg profin le lesz festve a felület.

Én továbbra is azt javasolnám, hogy a fedlap és a kontrollerkarok restaurálásán kívül csak a látható felületeket tisztítsd és konzerváld, komolyabb szétszedés nélkül.
A Hammerite-ot simán rá lehet kenni minden szarra, de amin nem tapad meg arról lejön - rosszabb esetben miután megszáradt, és a végeredmény nem lesz olyan szép amilyet szeretnél.

Az eredeti festéket célszerű leszedni a felületről, mert ha csak ráfestesz, látszani fog a határvonal ahol a régi festék megmaradt. Előfordulhat, hogy a régi lakkra nem akar tapadni a festék. Mondjuk egy csepp próbafestéssel ez hamar kiderül.

Ha mégse akarod leszedni a régi festéket, akkor előtte a harárvonalat nagyon finoman csiszold össze, és a régi festést is érdesíteni kell. 1000-es csiszolópapír jó mindkét célra.
Az összes idegen szennyeződést, rozsdát, zsírt el kell távolítani. Drótkefe, sz*r helyeken pici drótkorong segítségével ki lehet kapni a szutykot, kátrányt, bekövesedett zsírt.
Végül vegyszeres zsírmentesítés és szárítás.

A savas maratás az a galvanikus vagy kémiai aranyozás esetén kell csak. Itt olyan savak vannak amit te úgyse kapsz meg, de a galvanizálásnál az előkészítés során megcsinálnak. Ennek egyszerűbb fajtája a rozsdamaró.

Attól félek, hogy ezzel a projekttel az egyre romló időjárás miatt várnod kell. Sem a maratást, sem a festést nem szabad szellőztetés nékül, zárt térben csinálni. 25 fok alatt csak kínlódik a festék és nehezen köt. 10 fok környékén meg reménytelen. A polírozgatást lehet csinálni, de minek ha nem tudod azonnal lefesteni?

Tényleg, miből készült a teteje? Vaslemezből? Alumíniumból?
Amit eddig írtam, az a vas-ra vonatkozik. Alumíniumot nem szoktam festeni.

Az aranyozás csak mint ötlet jutott az eszembe, mert ha zsírral kell bekenni az állagmegóvás helyett, akkor az állandóan porcsimbókokban fogja gyűjteni a port.
Akkor lehet hogy jobb ha nem kened be semmivel, a réz lehet hogy nem fog olyan durván oxidálódni, hogy csúnya legyen.

Szerintem annyira nem számít hogy a többiek mennyire mocskosak. Azzal foglalkozz, hogy hogy nézne ki szépen, hogy ez egy szobadísz lesz. Az Eiffel-tornyot is acélból készítették, de lehet kapni aranyból pici Eiffel-tornyot :)
Esetleg dumáld meg asszony-pajtással.
nyelv-ész: "Savas maratást csak akkor javasolnám, ha utána tényleg profin le lesz festve a felület."

_biztos_ lehetsz abban, hogy nem lesz profi megoldás. Olyannak tűntek a kérdéseim, mint aki kicsit is ért ilyesmihez? :)
Én is a Hemmerite-ot, a kalapácslakkos ezüstöt javasolom, mert biztos, hogy vasból van a teteje. Üdv
Ps:Más, Csodálatos emlékeket idézett fel bennem az 5-ös villamos fejezet, a Filatori-gát megállóval együtt.
Tudom hogy a kérdés nem ez volt, de én mégis azt javasolnám, hogy ne kend újra a berendezést. Ez így, ebben az állapotában eredeti, mondhatni veterán darab. Gyári festés, üzemszerű kopás, a villamosvezetők kezétől kifényesedett markolat, egyszóval rendes, becsületes, értékes patina. Ez így szép ahogy van.
Le kell szépen tisztítani, persze, hogy szalonképes legyen, kis benzin, a rézre óvatos dörzsi, de semmi destruktív savazás, meg ilyenek. (Talán a fehérre mázolt kart lekromofágoznám, mert az tényleg nem oké.)

Veterán járműveknél sem a csillogósra agyonrestaurált darabok a legértékesebbek, hanem a gyári állapotúak, pici rozsdával, kopásokkal együtt.
Csinálnék hozzá valami egyszerű alapot fából, és néhány jó korabeli fényképpel meg egy kis történeti-műszaki körítéssel mutatós kis technikatörténeti sarkot lehetne csinálni belőle 50x50 centiméteren.

Képzeld magad elé ugyanezt a darabot, házilag lesavazva, házi minőségben lemázolva.. csillogósra szidolozott "számlappal". Én nem raknám ki a lakásomba, az fix.

Persze ez csak akkor áll, ha ipar- és közlekedéstörténeti relikviának szánod. Ha csak úgy viccből van, hogy ezzel húzd le a klotyót, akkor tényleg tökmindegy, kályhaezüst, oszt kész.
Charlie Brown: UV alkatrésszel nem viccelünk :) Én is gondoltam rá, talán egy darab paravánfal az UV-k peronjáról, a másik oldalra valami fa lap, rajta képek, egyéb alkatrészek.

Csak az a baj, hogy már semmi UV alkatrészt nem találni, mert a BKV eladta az összeset, aki meg vett belőle, az vagy már szétbontota, vagy hallani sem akar róla, hogy bármit is elbontson belőle. Pedig akartam az erkélyre két UV pót ülést, de az se volt már. Később kaptam észbe, bár igaz, korábban meg nem volt ez az erkély.
"UV alkatrésszel nem viccelünk"

Na ugye. Messze nincs ez olyan rossz állapotban hogy Hammerite-tal kéne összetaknyolni. Azt visszacsinálni már nem lehet.
A hullámkarton helyére gyártanék egy gusztusos, fa alapzatot, aminek két oldalán -ahol most a falak láthatók- lenne fölfelé folytatása, azokra lehetne a kapcsolódó dolgokat fölapplikálni. Pl ha már joystick, akkor valamit arról, hogy hogy kellett vezetni a villamost. Régi képeket, antik bérletet, jegyeket, esetleg egy klasszik kék vagy sárga (ugye jól emlékszem, hogy az igazán régiek még nem pirosak voltak?) lyukasztót biztos lehet újítani valahonnan.
Az igazi tutiság az volna, ha a kar működtetésével lehetne az állásának megfelelő villamoshangot csiholni az installációból, de arról elképzelésem sincs, hogy lehetne ezt megvalósítani.
Charlie Brown:
A fa alapzat már meg van igényelve - szinte azonnal szólottam ebben illetékes öcsémnek, amint kiderült hogy állandó szobadísznek marad a nappaliban. Sejtheted, hogy nem hullámkarton fecnikben akarok botlani minden jobbkanyarnál, a dolgozószobába menet.. :), de addig is jó ha védi valami a parkettát...
Charlie Brown : "Az igazi tutiság az volna, ha a kar működtetésével lehetne az állásának megfelelő villamoshangot csiholni az installációból, de arról elképzelésem sincs, hogy lehetne ezt megvalósítani. "

Nekem van. Meg kellene ezt venni:
hampage.hu/kozlekedes/zuglo2005/index2.html#UVszimulator
és üzemképessé tenni.

Csak akkor hol lakunk? :)
Nem mondod, hogy egy filléres mp3-lejátszóból, egy kis erősítőből meg egy hangszóróból nem tudsz UV-hanggenerátort csinálni!
nyelv-ész: Nem akarok. Minek? Két percig poén, utána csak idegesítő, aztán meg úgyis tönkremegy :)
OK, igazad van. Jobb lesz mégis az UV-szimulátor.
süti beállítások módosítása