A BKV-n belül a jelek szerint elindult egy kezdeményezés, hogy egy esetleges jövőbeli (bárcsak minél hamarabb lenne!) villamosbeszerzés esetén pontos elvárásokat tudjanak megfogalmazni olyan járművekkel kapcsolatban, melyek mindenhol elférnek a budapesti hálózaton. Mert - a világ legtöbb nagy villamosüzeméhez hasonlóan - jelenleg nincs teljes átjárás a hálózaton, vannak szó szerinti szűk keresztmetszetek. Ráadásul nem csak arra kell gondolni, hogy 1980-ban az addig bevett 2300 mm-es szélesség mellé bedobták a KGST konfekcióméret 2500 mm-es Tatrákat, hanem arra, hogy más egy négytengelyes jármű kilógása ívben, mint egy hagyományos csuklósé, vagy éppen egy modern alacsonypadlósé.
A legtöbb útszűkületet persze meg lehet oldani találkozási tilalommal (mint Hűvösvölgyben, a "hídnál" - meg még kisszáz helyen), vagy a tükör behajtásával (mint a Lánchíd budai hídfőjénél levő aluljárónál), de vannak évtizedek óta nehéz esetként elkönyvelt helyek is. Az egyik ilyen a Szabadság híd, a másik a 2-es villamos "viadukt" része. És persze ott vannak a Széchenyi Lánchíd aluljárói, ahol a sínek a híd láncainak lehorgonyzását és az egyéb (a budai oldalon részben már nem is létező) tereptárgyakat kerülgetik. Idén nyáron különféle elméleti (számolgatás-rajzolgatás) és gyakorlati (keskenyebb típusok megfigyelése) előkészítések után elkezdték 1:1 méretarányban kipróbálni a 2300 mm-nél szélesebb típusokat ezeken a helyeken.
Az első videón a 19-es és 41-es villamosok lánchídi aluljárója (budai oldal) próbálódik ki két ex-hannoveri csuklós által:
A másodikon a pesti oldalt látjuk. Ezt az aluljárót nagyjából negyven évvel a budai oldali után építették, ráadásul házakat se kellett kerülgetnie a rámpákkal, ezért ívek és emelkedő viszonylatában kicsit kímélőbb, de maga az "alagút" viszonylag szűk. Azért itt is átmentek a TW6000-esek, ezután Combinóval is kipróbálták:
A budai oldalt a tapasztalatszerzés után a még szélesebb Tatrával is bejárták, alapvetően sikeresen. Ez persze nem jelenti azt, hogy csak úgy rá lehetne utasokkal teli szerelvényeket engedni, de az esetleges átépítések fő irányát jól megadhatja.
Ez megy most