Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Majd' három perc a berlini Hauptbahnhofon

2010.12.27. 01:00 :: Hamster

Vasútmániások gyakran elmondják, hogy az osztrák és német vasutak csak annyival jobbak az itthoninál, hogy több pénzől tudják a dolgaikat csinálni; de amikor ott járok, nehéz ezt elhinni. A még csak pár éve átadott berlini főpályaudvar például nyilvánvalóan presztizsberuházás volt, mégis ottragadtunk órákra Jazzcoollal, amikor élőben megláttuk! És az "ottragadást" nem úgy értem, hogy nem jött a vonatunk, hanem úgy, hogy tulajdonképpen nem is lett volna itt dolgunk, aztán meg csak rohangásztunk egyik szintről a másikra :)

Pedig itt is voltak pitty-puttyok, például az első snitten látható ICE-valami (meg nem mondom, hogy ICE3, vagy ICE-T, vagy mi a répa) nem az éppen esedékes ICE volt, hanem az egy órával korábbi. Több késést is bemondtak, pedig akkor sehol nem volt még hó, és asszem nem is sztrájkoltak sehol. A látottakhoz képest erős kontraszt volt az, ahogy másfél nappal korábban kimentünk Ferihegyre: a vonat Zuglóig - ami az első megállója a Nyugatitól - már többperces késésben volt, a peronjára is alig fértünk fel, ráadásul az ott levő vécéből durva bűz ömlött. A ferihegyi megállóhelyen aztán a lift hívógombja le volt hányva, a felüljáró folyosója pedig úgy nézett ki, mint amivel gyerekkorunkban riogattak bennünket, hogy "Amerikában a nyomor vandalizmushoz vezet". Igaz, Ferihegy I. intermodális átszállóközpont nem a főpályaudvarunk, és Budapest se a világ harmadik vezető gazdaságának központja, de akkor is... Igaz, például a Warschauer Strasse S-Bahn állomástól nem áll nagyon távol a ferihegyi broáf, mert azért szutyok Berlinben is van a vasútállomások környékén... és akkor a berlini S-Bahn botrányokról még nem is beszéltünk! De azt megállapíthatjuk, hogy a berlini főpályaudvar dögösebb, mint a budapesti főrepülőtér - és most már nem a vasúti megállóhelyről beszélek, hanem a légikikötőről...

Egyébként asszem ez eddig az egyik leghosszabb youtube videóm. Nem tudtam ellenállni, nem volt kedvem megvágni a szép fehér vonatokat :)

27 komment

Címkék: közlekedés videó berlin németország vasút csak egy videó

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr242541002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tetszik a videó (meg a pályaudvar :) ), az azonosításhoz egy kis segítség:
Ez egy ICE T, a legszembetűnőbb különbségek:
-Az oldalablak "hegyes", az ICE 3-é lecsapott.
-A piros csík nem fut körbe a járgány orrán.
-A középső lámpája a szélvédő felett van.

ICE 3:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/ICE_3_Oberhaider-Wald-Tunnel.jpg

ICE T(TD)
www.albertbahn.hu/kepek/nemet/munchen/icetd_nagy.jpg
(bár ez egy dízel, de a lényegen nem változtat)
"ICE-valami (meg nem mondom, hogy ICE3, vagy ICE-T, vagy mi a répa)"
Vanilla ICE.
www.youtube.com/watch?v=rog8ou-ZepE

"A látottakhoz képest erős kontraszt volt az, ahogy másfél nappal korábban kimentünk Ferihegyre: a vonat Zuglóig - ami az első megállója a Nyugatitól - már többperces késésben volt, a peronjára is alig fértünk fel, ráadásul az ott levő vécéből durva bűz ömlött. A ferihegyi megállóhelyen aztán a lift hívógombja le volt hányva, a felüljáró folyosója pedig úgy nézett ki, mint amivel gyerekkorunkban riogattak bennünket, hogy "Amerikában a nyomor vandalizmushoz vezet"."
:DDDDD

Spaceballs. :DDD
volt valami vígjáték a '80-as években, azt hiszem a Smokey és a Bandita, amiben valakit fel akartak tartani, ezért X darab autó egy háztömb körül ment körbe-körbe, elzárva az illető útját. :D az ugrott be nekem.

egyébként a vonat oldalán miért vannak mikrosütők?

emeletes vonat tetszetős.

ICE2 szolmizálása még mindig tetszik.

oszt Mukit láttál-e kint? :D
@Rocko-: "Vanilla ICE."
Hát majdnem kimoderáltalak ezért ;)

"azt hiszem a Smokey és a Bandita, amiben valakit fel akartak tartani, ezért X darab autó egy háztömb körül ment körbe-körbe, elzárva az illető útját"
Jé, épp tegnap ment a tévében. Volt benne valami ilyesmi, de szerintem ezt már másutt is eljátszották.

"egyébként a vonat oldalán miért vannak mikrosütők?"
Hogy mivan? :)
@Hamster: "Hát majdnem kimoderáltalak ezért ;)"
de hár miért?! :DDD

"Jé, épp tegnap ment a tévében."
akkor jól emlékeztem, nem nézek TV-t. :)
"Volt benne valami ilyesmi, de szerintem ezt már másutt is eljátszották."
igen, ezért nem votlam meggyőződve.

"egyébként a vonat oldalán miért vannak mikrosütők?"
Hogy mivan? :)
hát nézd meg az oldalát, olyan mint ha mikrosütő ablakai lennének, piros kijelző számokkal.
compareindia.in.com/media/product/2008/feb/onida_microwave_blackbeautypb28_b_350x263.jpg
@Rocko-: Azok nagyon jó kis kijelzők, cseppet igényesebbek, mint az A4-es tartóba bezsúfolt A4-esnél nagyobb laminált papírlapok az ungarische staatsbahnnál. A legjobb mondjuk az, hogy az utastérben a foglalt székek jelzése is ilyen kijelzős, nem papírcetlis, bár mondjuk ezt a funkciót már láttam nem működni.
@Hamster: persze, ez már telejsen más világ, csak ahogy elhaladt a voat, telejsen úgy nézett ki. :)
Én ezen a pu.-n hetenként megfordulok, ezért 1-2 megjegyzés:

Ez két elsö generációs (beüvegezett "vak" ablakokkal) ICE-T (411, a hétrészes kivitel). Az ICE3 (403,406) és leszármazottjai (407, AVE, Szapszan) hosszabbak (8 vagon), nem olyan bumfordi orral rendelkeznek, és minden nyílvános ajtó a vagonok végén van. Az ICE-T-k továbbá felismerhetök a plusz lengéscsillapítókról és a forgóvázak feletti nagyobb kivágásból.
ICE3 menetrendszerüen Berlin-ben per pillanat nincs... Az észak-déli forgalom lent bonyolódik (1.-8. vágány, RE, ICE-T, ritkán ICE1, EC), fent (11.-14.), a kelet-nyugati forgalom fent van (RE, ICE1, ICE2, EC). Zavarok, építkezések esetén a kelet-nyugati forgalom néha lekerül a pincébe, fordítva (É-D fent) ez tudtam szerint még nem volt.

Mikrohullámú sütö: azok a pirosas cuccok LCD kijezök, amik mutatják h a vonat hova tart, mellette a fekete rácsok a hütölevegö áteresztök.

Szép és jó ez az új pu., van sok bolt meg kajálda, de:
A sunyiban van, messze minden normális úticéltól. Van busz (ami Berlin-ben tipikusan minden sarkon megáll és iszonyat lassú), meg a keveset használt U55(de.wikipedia.org/wiki/U-Bahnlinie_55_%28Berlin%29). Marad a taxi, olyan mint Ingolstadt-ban 150 éve, amikor a fuvarosok lobby-ja eredményeként ott is a pu. a sunyiba lett építve. Ugyanis mióta van Berlin Hbf, azóta Berlin Zoo megszünt mint IC(E) megállóhely... Tuja lesz (de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Berlin#Pl.C3.A4ne_f.C3.BCr_Neubaustrecken), vmikor, de a berlini célok (cégek) nagyobb része továbbra is nyugaton van, ezen ez a tuja se fog segíteni. Jó átszállás csak a kelet-nyugati S-Bahn vonalakra van, de ez nagyrészben csak a keleti városrésznek jó, annak meg úgy is ott lenne a Berlin Ostbahnhof. Spandauból pedig fél órával hosszabb az eljutás egy tipikus nyugat berlini célhoz, mint a Zoo-ból. Igaz, hogy Berlin Zoo-ban anno nagy volt a nyomor, de a mostani helyzet se jó... Mondjuk nem tudom, hányan szállnak át itt úgy, h nem Berlin-ben van a kiindulási és célpontjuk, de szerintem nem túl sokan. Mert átszállni tényleg jó az új Hbf-en.

És érdekes módon, Berlin Hbf legfelsö(+2) és az eggyel azalatti szintjén még elviselhetö a hideg, de a földszinten és az alatta levö két szinten mindig bazi hideg van. És a dohányosok ott dekkolnak a bejárat elött, az erös huzat meg fúj, és szépen beviszi a büzt...

Érdekesség: mielött megnyilt volna, a Berliner Zeitung-on át szavazást tartottak, h mi legyen az új pu. neve. A "Lehrter Bahnhof" jött ki mint egyértelmü nyertes, erre a fö fafejek azt mondták, h legyen "Lehrter Bf - Berlin Hbf". Mire aztán megnyílt, maradt a "Berlin Hbf". Mert ugye egy német város nem város "Hauptbahnhof" nélkül!

Akkor hagyom abba az anyázást, a cégem úgyis kifizeti a tizest a taxiért, azért is, mert ez a tíz euro bruttó megfelel kemény 6:40 perc projektidömnek... lényeg, h a DB AG jól jár;-)

BUÉK
@ujjelszo: Na igen, az gáz, hogy van a félmetró, és villamos is majd lesz egyszer (pedig ott van pár háztömbbel oldalabbra, igaz, az nem a belvárosba vinne), de azt hittem, S-Bahnnal azért elég jól el lehet innen jutni mindenhova. Ezzel együtt, lehet, hogy húsz év múlva majd benövi a belváros a Reichstagtól idáig tartó részt, és akkor teljesen jó lesz. Ne felejtsük el, hogy 1880-ban még a mai Keleti környéke is a belvároson kívül volt, illetve korábban, 1846 körül a mai Nyugati is még erősen véleményes volt. Egyébként Zoo-n mintha láttam volna ICE-t megállni, Ostban is megállnak szerintem. Nyugat-Berlin szerintem bármivel messze van Kelet-Berlinből, sőt, megkockáztatom, hogy még a Zoo-tól is :)
Mondom, a Zoo-ban 2006 óta nincs IC(E). Az Ostbahnhof a Köln-/Bonn-i és a Frankfurt a.M.-stb. vonalak végálomása.

Az S-Bahn az iparosodás és a hidegháború miatt sokkal jobban hálózza be a keleti és északi városrészeket, míg a földalatti vonalak inkább a nyugati részeken fejlödtek (de.wikipedia.org/wiki/S-Bahn-Boykott). A lényeg az, h nyugaton de facto csak a K-NY-i, a várost keresztezö vonalon van használható S-Bahn, a nyugati városrész többi területére marad a földalatti és/vagy a busz.

Anno a porosz király megtiltotta, h az "Ö városán" belül épüljenek pu.-k, ezért lettek a Hamburger, Anhalter, stb. Bahnhof-ok kialakítva.

A Zoo Berlin nyugati részének tömegközlekedési középpontja, vagy ha 1-2 földalatti megállóval arrébb száll át az ember, az is még abba a vonzáskörbe esik.

A kelet-nyugati összeköttetés manapság nem csak a Stadtbahn-on folyik, hanem megint a körvonalon is (de.wikipedia.org/wiki/Berliner_Ringbahn). Mint külsö megfigyelö az ember nem is hinné, de speciell a Ringbahn nagy forgalmat bonyolít le.

A 245-ös busz (www.bvg.de/index.php/de/3765/name/Tagesbuslinien+200+-+249.html) helyett mondjuk el tudnák képzelni egy Nagykörút-színtü tuját, a fentebb említett tuja hosszabbításaként. Észben tartva, h az U5 jó esetben nyugatig a "Berlin Hbf"-ig ér majd talán tíz év múlva, és a Turmstr.-Jungfernheide hosszabbítás (www.berliner-untergrundbahn.de/met-b-jh.htm) inkább utópia mint terv, marad a taxi... Tkp. nem baj, mivel az autoiparban dolgozok, és így (a különféle taxikban) tesztelhetem a konkurrenciát;-)
@ujjelszo: Ha most tudnék teleportálni, odaugranék Berlinbe, megnézni, mi van az S-Bahn doglődése miatt. Amúgy pedig odaköltöznék egy hónapra, és csak a közlekedést tanulmányoznám (nem technikailag, hanem városfejlődésileg és szociológiailag). Berlin közlekedésileg tutira az egyik legfurább dolog, ami létezik. Egyrészt Európa vezető gazdaságának központja, másrészt annyiba került az egyesítés, hogy el van adósodva. Egyrészt tele van kötöttpályával, másrészt teljesen szétszabdalódott a második világháború után.
[i]> megnézni, mi van az S-Bahn doglődése miatt.[/i]

Tudósitok: több anyázás a 6-8 fö per m^2-es S-Bahn-okon és több állás a dugókban... Egyébként kiderült, h nem csak a berlin viszonylatban nem voltak megfelelöen rövidek a karbantartási intervallumok. (Többek között) Pl. országszerte túl alacsony áramerösségre állították be a váltófütéseket, a spórolás ugye a német ember DNS-jében van (ok, talán inkább a f*szból szopott DB börzésítési tervek a hibásak)... nem baj, igaz, h sokat vártam az utóbbi idöben vonatra, de ennyit még nem utaztam Apmz-ben mint az utóbbi hat hétben mentesítö vonaton (www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Apmz/pix.html), és néha még vissza is kaptam a jegy árának a felét.

[i]> Egyrészt Európa vezető gazdaságának központja, másrészt annyiba került az egyesítés, hogy el van adósodva.[/i]

Gazdaság Berlinben nem sok van, se volt a második világháború után. Az egyesítés elött mind "Nyugat-Berlin", mind a "Demokratikus Németország Fövárosa" jelentös pénzbeli beöntéseket kapott, az ezt felélö apparátust még mindig nem sikerült teljesen feloszlatni. Ehhez hozzá jön a városi vagyonkezelök dilettáns eljárása (www.sueddeutsche.de/wirtschaft/berliner-bankenkrise-ja-wo-issn-nu-die-kohle-1.918136), ami gyakorlatilag végsöleg a csödbe vezette a várost.

De tény az, h egy közlekedéses buzinak baromi érdekes hely Berlin ;-)
@ujjelszo: Aki azon rinyál, hogy a HBF a semmi közepére épült, az szálljon fel Südkreuz, Gesundbrunnen, Spandau vagy Ostbahnhof megállóhelyeken. :)
@Hamster: Az s-bahn döglődése a külvárosban élőket (menetidő-hosszabbodás), a tömegközlekedésben abszolút nyomtalan embereket bosszant. Meg azokat a nyugat-Bln-i pupákokat, akik kiköltöztek valami puccos helyre, ahol csak busz jár, de normál időben kocsival járnak*.

* az ilyen emberek, most verik a szájukban keletkező váladékot, hogy milyen módszer az, hogy a busz 20 percenként jár (télen ha lerobban csak 40) ráadásul az s-bahnra se tudnak átszállni, mert az se jár. Jaaa, hogy az 50 centis hóból nem esik jó kiásni a C osztályt, meg nehogy egy kavics felverődjön rá. Hóban, meg különben is csak az első sarokig (SE) jutnának, mert összetörnék a kocsit. Sorry, a hülyeségre nem lehet tervezni egy nagyváros tömegközlekedését! :)
@berlin_mount: Hát azért az Ost nem jó példa, és a többi is csak mrétékkel. A Hbf effektíve egy nagy elplanírozott építési terüelten áll, bár ez legfőképp azért feltűnő, mert pont a belváros, a központi reprezentatív cuccok felé a legnagyobb az üresség.
@berlin_mount: Azért Spandau csak nem "valami puccos hely, ahol csak busz jár" :) Bár úgy hallom, oda gyorsan újraindították, tán mert valami metrófelújítás miatt komolyabban elszigetelődött volna.
@Hamster: egyenlőre még nagy az üresség a HBF-nál, de egy város nem mindig a mának épít dolgokat! :) A felsorolás, pedig arra készült, hogy ha valakinek nehezére esik a HBF-on felszállni, akkor a városban még több helyen megteheti.

Mindenhol újraindították az S-bahn közlekedést, sőt amióta "jó" idő van a Ring-en már csúcsban 5 percenként járnak a szerelvények. Spandau-ban pedig külön embertípus él! Most éppen a Berlintől való leválást tervezik. Ez, min fog változtatni azt nem tudom, de szerintem aki kitalálta, az se volt magánál! :)
@berlin_mount: Ha éppen Nyugat-Berlinbe mennél, akkor se a Sübkreuz, se az Ostbf. nem sokat segít, Gesundbrunnen-ben meg IC(E) sincs. Mert ugye a legtöbb IC(E) utas Berlinben nem keletröl jön ugye.
Spandau-ból van egy-egy S- és U-Bahn, de min. 20 perc míg beérsz vmi normális helyre.
Ezzel szemben a Zoo-ban ott van három U-Bahn vonal, öt S-Bahn vonal a Stadbahnon és a buszpályaudvar is.

Azzal, hogy a Zoo-n nincs IC(E) megállás, elérték, hogy egy rakat ember plusz egyszer átszáll és fél órával tovább van úton. De tudom, a boltoknak a Hbf-ben kell a forgalom...
@ujjelszo: A Berlinből/ba induló/érkező és az alagúton áthaladó vonatok, mint megállnak Gesundbrunnen állomáson! Még akkor is, ha a kijelző a Hbf-et említi, mint végállomás. A menetrendekben ott van, hogy megállnak.

A rakat ember plusz egyszeri átszállására, annyit tudok mondani, hogy sjnálom őket, de a 30 perc plusz idő a maximális és extrém többletidő. Ha s-bahn káosz van és pont előtted ment el az RE vagy RB a Zoo felé, akkor lehet 30 perc plusszod. Egyébként, aki eddig a Zoora s-bahn-nal érkezett az ICE-jéhez, annak egy kis többletidő, de semmivel sem több átszállás.
De mivel egy város él és fejlódik, azt tudom mondani, hogy lassan úgyis minden átteszi a székhelyét középre vagy keletre, hiszen, hamarosan a jet-set lady-k és urak kénytelenek lesznek Schönefeldről megemeltetni a sejhajukat a nagyvilág felé! :)
@berlin_mount: Hat igen, tényleg elképeztö mennyiségü ICE áll meg Gesundbrunnen-en: www.bahn.de/p/view/buchung/karten/streckennetz.shtml

Én értem, hogy mint Berlinben élöként nem vagy annyira fogékony a probléma iránt, de a Berlinbe érkezö és onnan induló távolsági utazások nagy része Hamburg, Hannover, Frankfurt és Lipcse irányából érkezik. Itt a Gesundbrunnen nem segít semmit, Spandau és a Südkreuz esetében marad a 30 perc.

BBI-nél a a jet-set-nek mindegy, mert úgy is taxival jár. Csak megint a pórnép szív megint, mert a Dresdener Bahn nem lett kiépítve, és ezért a BBI-re járó vonatok kerülnek a Kreuz Grünau felé. Itt nem is a menetidö annyira baj, hanem a menetrend, ami zavarérzékeny és nem is bövíthetö.
@ujjelszo: Miii vaaan? Döntsd el, hogy akkor most kinek a problémája végülis, hogy van a Hbf. Mert, ha én Berlinben lakom, de állításod szerint se probléma, akkor azoknak akik évente 1-2 szer jönnek, olyan nagy időveszteség, hogy nem a ku'damm-on szállnak le?

A pórnép nem szív a BBI-vel, azok eddig is a schönefeldről repültek, és tudják, hogy akár vasúti sztrájk idején is, hogy jussanak ki a reptérre. Akiknek ez megint gond lesz a wilmelsdorfi özvegyek és családtagjaik. (Azokat meg nagyon tudom... sajnálni! :) )
@berlin_mount: "a wilmelsdorfi özvegyek és családtagjaik"
Na, ez most kezd bennfentes lenni, bár ezt pont értettem :)

Egyébként mikorra lesz kész BBI? Tudom, rákereshetnék a weben, de egyrészt lusta vagyok, másrészt nem a reklámszöveg érdekel, hanem a valóság, bár lehet, hogy ez a németeknél még nincs akkora távolságban, mint mifelénk :)
@Hamster: 2011. vége lett volna a megnyitás napja, de az építkezés csúszása és a megnyitás biztonságának garantálása miatt, 7 hónappal később, 2012. június 3-a a hivatalos megnyitó dátuma.
Ezzel a nappal várható, Berlin-Tegel "Otto Lilienthal" (TXL) és Berlin-Schönefeld (SXF) repülőterek bezárása.
Ekkortól Berlin Brandenburg Airport "Willy Brandt" (BER) repülőtér lesz Berlin egyetlen közforgalmú, nemzetközi reptere.
1470 hektár területen, 3600 (észak) és 4000 (dél) méter hosszúságú felszállópálya.
A terminál maga 220*180*32 méter, 33000 m2 üvegfal, 160000 köbméter betonkolosszus.
3 Pier (12-16-9 beszállóhíddal)
Emeletek:
U2: Vasúti megálló, technika, ellátórendszerek és kijáratok
U1: Elosztóemelet a terminál, a vasúti megálló és a Reptér-city felé
E0: Érkezési szint (pogyászkiadás és kocsibeálló)
E0Z: Köztes szint az utasok szétválasztására (Schengen, nem-Schengen)
E1: Kocsibeálló, indulási szint, Check-in, Biztonsági ellenőrzés, Váróterem
E2: Várótermek, Lounge, Irodák
E3: Lounge
E4: Látogatóterasz

A tervek szerint bővítés nélkül elvégezhető legnagyobb utasszám: 45 millió utas/év, 2012: 27 millió várható utas (teljes évre számítva)

Az eddigi S9, S45 és RE7, RB14 kívül az RE9 (Berlin HBF/tief - Bln Südkreuz - Bln-BRB-Airport) vasúttal lehet majd eljutni a városból a reptérre. Természetesen az ICE vonatokon kívül, amelyek a repteret a távolabbi városokkal kapcsolja össze.
Továbbra(méginkább) is Berlin C tarifaterület alá esik a reptér.
@berlin_mount: Jó pár éve meg körbevittek bennünket, és megmutatták Honecker gépének hangárját, meg kéne nézni, hogy azoknak a dolgokatnak mennyi része nincs már meg. Egy nagy félkörös hangár, szemben SXF utasépületével novemberben szerintem még megvolt, attól kicsit "elfele" látszott a nagy építkezés.
na, most hallgatom a 2001/2012-es rádiókabarét, abban hangzik el, Fábry Sándor tolámcsolásában:
gyerekkorunkban azt se tudtuk mi az, hogy b*zi, csak így hallottuk. a korrupcióról azt hittük, hogy valami szexuális dolog, az egyik barátom a hauptbahnhofról azt hitte, hogy az a legnagyobb német katonai rang. ugye hogy van sturmbannführer, obersturmbannführer, hauptbahnhof.
süti beállítások módosítása