Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (154) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (328) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (55) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (552) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (143) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (5) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1069) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (15) konstal (8) körtér (8) közlekedés (438) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (69) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (437) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (616) vasútállomás (5) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (942) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (20) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (345) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Szemesnek áll... a kijárati jelző (nem jutott értelmesebb cím az eszembe)

2024.10.04. 06:00 :: Hamster

A földvári vasúti megállóhelyről már többször megemlékeztem, most nézzük meg a kettővel nyugatabbra levő állomást is! Balatonszemes gyerekkorom fontos helyszíne volt: 1980-ban életem első vonatos utazása (legalábbis amire emlékszem) ide hozott! Nohab volt és fapados kocsi, nem ám Flirt, KISS, vagy Traxx és IC kocsi, mint ma :)

img_2631a_1.jpg

Autós család lévén vonatokat sokáig csak kívülről láthattam, igaz, úgy viszont gyakran, mert látótávolságban laktunk a Délibe vezető sínektől. Nagyapát is gyakran kikísértük a martonvásári vasútállomásra, és a Közlekedési Múzeum is kötelező program volt évente többször, szóval tisztában voltam a vasút mibenlétével, de felszállni egy vonatra, és menni vele, na, az nem jött össze.

img_2612.jpg

Ehhez képest egész szépen fejlődött a vasútmániásságom: '78-ban rendszeresen ki kellett mennünk a balatonföldvári kikötőnél levő átjáróhoz, megvárni, amíg elkezdenek pirosan kacsintgatni a jelző "szemei", aztán lemennek a sorompók, egy évvel később pedig már tudtam, melyik mozdony a Nohab és melyik a Szergej. '80-ban aztán végre vonatra szállva jöttünk Szemesre! Madzag (már hogy felsővezeték) akkoriban még nem volt itt, úgyhogy dízel húzott bennünket, a fapados kocsi pedig döbbenettel töltött el, mert régimódibb dolognak tűnt, mint amire ötévesen számítottam. Hazafelé már műbőr üléses valami jött; sokáig nem is voltam biztos abban, hogy nem csak álmodtam a fapadot - évekkel később egy vasutas barátom nyugtatott meg, hogy valódi lehetett (típust is mondott, de már elfelejtettem).

img_2688_1.jpg

Természetesen ezek a képek nem 1980-ban készültek, hanem jóval később, 2007-ben. Ott, ahonnét ezt a fotót kattintottam, emlékeim szerint még nem park volt, hanem valami pléhbódé. Egyébiránt az állomás régi részét látjuk: ez az épület az 1920-as évek második felében épült, az akkori idők stílusában.

img_2621_1.jpg

Mit mondjak, 2007-ben nem lett volna nagy munka 1980-as állapotára visszaállítani az épület belsejét :) A retró jegyében még kéregjegyet is árultak a pénztárban, igaz, már MÁV Zrt.-set. 

img_2622_1.jpg

A régi mellé a hatvanas-hetvenes években (szvsz inkább a hetvenesben, de hirtelen nem találtam dátumot hozzá) egy újabb épületrészt húztak fel, többek közt ebben működött a resti is, ahol először (egy újabb első alkalom!) ettem tökfőzeléket, ami azóta is nagy kedvencem. Tavaly valami kocsmaszerűség működött a resti helyén, idén üresnek tűnt.

img_2628_1.jpg

Az aluljáró mindig izgalmasan sötét volt, viszont hatalmas dolognak tűnt, hogy egyátalán van, hiszen a korábban említett martonvásári állomáson a szőlőhegy felől érkezve még tehervonatokon kellett átmászni ahhoz, hogy a peronokig eljussunk. Persze nem állítom, hogy nem imádtam átmászni rajtuk :)

img_2693_1.jpg

Az egyik alkalommal, amikor ebéd után meg "kellett" vizsgálnunk a vasúti forgalmat, sínautó érkezett az egyik vágányra. Filmen már láttam olyat, de élőben még izgalmasabb volt. Sajnos nem ment tovább, a benne ülő bácsik kiszálltak.

img_2701_1.jpg

2007-es villámlátogatásom idején éppen "havazott": minden tele volt a nyárfa szöszeivel, de tényleg minden! Kíváncsi vagyok, hogy a mozdonyokból a  nyár végére hány köbméter ilyen vackot lapátoltak ki; tudtommal remekül el tudja tömni a szellőzőket, de legalább könnyen gyullad...

És egy perc erejéig 2024 nyarát is megidézzük, a családi séták során egykor trainspotter helyként szolgáló sorompóval együtt!

14 komment

Címkék: énblog balaton közlekedés utazás videó képek emlékek vasút balatonszemes vasútállomás csak egy videó

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3618499040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Disclaimer: nekem tetszik az új IC festés :)

A videón látható, általam Tóth Tibor klasszikus rádiókabaré jelenetsorozata után csak "gyorsreagálású" sorompónak gyerek és fiatal koromban (80-s és 90-s évek) igen erősen örültem volt, ezen az időtávon sok órát megspórolt volna nekünk. Ugyanis a 80-s évek elején az Aszód-Balassagyarmat vonal egyik szépséges falujába költöztünk, de nagyon sokáig havi rendszerességgel látogattuk a Vecsésen maradt nagyszülőket. Az útvonalon 9 sorompó (+2 iparvágány) állta utunkat, ebből 3 kis forgalmú vonalon, 5 viszont nagy forgalmún, + Gödöllőn a HÉV, na az volt az extra idegtépő..
Mai szemmel nézve is funkcionális és "fenntartható" a klasszikus MÁV betonkerítés. Egyszer kell az ilyet (=kéne) jó cementes betonnal kiönteni, majd pár évente fehér mésszel lefesteni.
Örök lenne mint a nyomorúság, és SZÉP!

Egyszerűségében is szép majd mindegyik 100+ éves balatonparti állomásépület.
Minden évben tervezem hogy szezon után az őszi színekben lemegyünk csak sétállni egyet és a következő vonattal 1-1 állomást meglátogatva "felfűzni"a déli partot...
Jó öreg Szemes, szomszédban lakó osztálytársam szüleinek volt nyaralója az állomástól nem messze és mivel jó viszonyban voltunk, mi is nyaraltunk ott párszor családdal, meg persze osztálytársakkal is marhultunk ott néha. Ide kapcsolódik az a gyerekkori mániám, hogy ha vonatot láttam, meg kellett számolnom a kocsikat. A nyaraló egyik ablakából pedig pont látni a vasutat, szóval egyszer jól kilocsoltam a gyümölcslevet, mert elkezdtem önteni egy pohárba és közben jött egy vonat :-)
@Flankerr: "Disclaimer: nekem tetszik az új IC festés :)"
Jó, hát nem mindenkinek lehet jó ízlése :P
@cserepfalva: A földvári valamelyik videóban írtam, hogy szerintem az ottani kerítés új gyártású, csak nincs fehérre festve. A régi betontartós padokat is elkezdték újragyártani, több olyat is láttam belőlük, ami szerintem új gyártás volt.
@SomiTomi: Most is jókat lehetne számolni, a zágrábi nemzetközi IC például baromi hosszú volt, de Flirtből is jártak hármas egységek. Ami nagy pozitívum, hogy az állomásokon ki van írva, hogy hanyas kocsi hol fog megállni, és stimmelni is szokott, nagyjából a zágrábi vonat kivételével, ami mindenféle négyszázakárhanyas kocsikkal kezdődik. Ellenben Kelenföldön a hasonló táblák gyakorlatilag használhatatlanok, a harminc alkalomból csak párszor volt, hogy nem kellett valamerre loholni.
@SomiTomi: a kocsiszámolás nekem is megvolt kisgyerekként :)
@toto92: Érdekes, hogy engem a mozdonyok érdekeltek, a kocsik nem. Lehet, hogy tehervonatoknál néha számolgattam, ha lement előttünk a sorompó, és az jött, de nem volt jellemző. Lehet, hogy ezért lettem később rossz matekból :)
Én gyerekként gyakorlatilag nem találkoztam vasúttal, szóval nekem kb. minden, amit Hamster a cikkben, mások meg a hozzászólásokban leírtak, kimaradt.
@Fradista Utazó: Azért az furcsa lehetett, azt hittem, hogy nálam kb. mindenki a földön többet vonatozott.
@Hamster: Mondjuk eleve csak Budapesten és környékén mozogtunk, szerintem előbb voltam Berlinben (szigorúan csak Hauptstadt der DDR), mint Székesfehérváron vagy Szegeden. Téylegesen vonattal utazni, nem emlékszem már, de talán 16 éves lehettem, amikor először utaztam.
@Fradista Utazó: Fehérvári pont családi helyünk volt, de Szegeden én is később jártam nem átutazóban, mint az NDK-ban. Amit nem írtam, hogy én villanymozdonyokat láttam ritkán. A Dombóvári út mellett hazafele menve a déli összekötő töltésén persze el-elmentek, de fullosan csak a dízelek voltak meg, szerintem M63-ast sokkal többször láttam közelről Martonban, mint Szilit. És máig jobban érdekelnek, a Szili valahogy csak egy használati tárgy, a Gigant meg ugyan jópofa, de ennyi.
@SomiTomi: Fiatalkoromban én is számoltam a vonatokat, de csak a tehervonatokat. Azokat még ma is :) (pl. a Hamster videókon). Egyszer már tizenévesen félhangosan számoltam, amikor az agrármérnök nagymamám közölte hogy igazából tengelyszámot kellene :D
@Flankerr: Azért attól rendesen tengeribetegséget lehet kapni, ha minden kereket nézel :)
süti beállítások módosítása