Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

április 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @46Laca: A mi "szovjet" (igazából bárhol lehetne, forgalmilag semmi szovjetspecifikus nincs benne) metrónk _jóval_ na... (2025.04.12. 21:03) A város, ami arról híres, hogy onnan jöttek a hannoveri villamosaink :)
  • 46Laca: Mennyivel több eszük volt már akkor, hogy egy típussal letudtak minden megoldást, nálunk meg van a szovjet rendszerű m... (2025.04.12. 20:21) A város, ami arról híres, hogy onnan jöttek a hannoveri villamosaink :)
  • Hamster: @SomiTomi: "Egyszer fejben nekiálltam összeszedni a variációkat, de aztán nem álltam neki fotókat gyűjteni hozzá." Sze... (2025.04.10. 22:48) "Piroska"
  • Hamster: @SomiTomi: "zöld vezérlő+posta Bhv összeállítással " Na ezt meg mi indokolhatja? Elcsúszott a vizsgaidőszakuk, amíg a ... (2025.04.10. 22:47) "Piroska"
  • Hamster: @gigabursch: Nem tudom, én magamtól kitaláltam ezeket a dolgokat :) (2025.04.10. 22:45) "Piroska"
  • gigabursch: @Hamster: A cikk többi tartalmához érdemben nem tudok hozzászólni. :-( A nagyobb gond viszont az, hogy elmegy osztál... (2025.04.10. 08:58) "Piroska"
  • SomiTomi: @Hamster: Tudom, ilyen szempontból sántít a dolog. Talán úgy lehet pontosítani, hogy az egy vezetőállásos dízelek volt... (2025.04.10. 08:47) "Piroska"
  • Hamster: @SomiTomi: " a tolatómozdonyok külön klubban voltak, aminek zöld az alapszíne" De a Púpos nem volt tolatómozdony! Péld... (2025.04.10. 02:30) "Piroska"
  • SomiTomi: @Hamster: Én valahogy azt raktam el, hogy a régi festési rendszerben a tolatómozdonyok külön klubban voltak, aminek zö... (2025.04.10. 00:50) "Piroska"
  • Hamster: @gigabursch: Sajnálom, hogy ez lett a piros vonatokkal kapcsolatos purparlé vezető témája :) de persze nyilván én is e... (2025.04.09. 18:35) "Piroska"
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (6) balaton (182) balatonföldvár (7) balatonfüred (5) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (43) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (974) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (123) búvár (18) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (340) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (64) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (13) emlékek (48) énblog (569) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (77) gibson (10) gigant (6) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (44) haditechnika (15) hajó (174) hajtóművek-motorok (7) hampage (442) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (8) idegenforgalom (21) ikarus (70) il 14 (10) innsbruck (5) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (20) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (10) kelet-berlin (5) képek (1094) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (58) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (21) konstal (8) körtér (8) közlekedés (454) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) metál (17) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (132) motorkerékpár (5) mozdonyok (30) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (15) ndk (6) németország (329) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (32) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (125) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (124) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (40) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (9) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (13) szavazás (6) szczecin (7) szeged (42) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (247) tapolca (8) társadalom (5) tatra (40) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (74) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (502) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (95) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (452) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (8) város (544) városkép (113) városliget (10) varsó (7) vasút (625) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (28) vicinális (13) vidám park (5) videó (962) villamos (863) vitorlás (12) vízibusz (23) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (49) youtube (354) zene (229) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

"Piroska"

2025.04.08. 06:00 :: Hamster

A szép fehér hajók és furcsa buszok után következzék megint egy kis visszatekintés a közlekedési weboldalam elmúlt 25 évére, ezúttal sokak kedvencével, az MD motorvonattal. A weboldal készítésének első 5-6 évében nagyon ritkán fotóztam vonatokat, de ez alól pont az MDmot volt az egyik kivétel, mert volt benne valami aranyos, annak ellenére, hogy a XXI. századi elvárásokhoz képest elég kényelmetlennek találtam (fejtámla nélküli ülések, vacak fűtés). A nyolcvanas évek első felében Martonvásárban láttam ilyen vonatot többször is, azóta se tudom, hova mehettek. Mire felnőttem, már nem nagyon jártak Budapest környékén, úgyhogy az utazás élménye kimaradt.

02200002-2-sai8-sharpen.jpg

A kilencvenes évek közepén a debreceni vonalon utazva láttam őket újra: a mai napig nem tudom, melyik állomáson, de többször volt, hogy az Intercity mindkét oldalán egy-egy MD szerelvény állt. A kétezres évek elején Szegeden még mindig nem utaztam velük, de legalább már fotóztam őket, lásd fentebb :)

10260004-sai8-stabilize.jpg

A szegedi nagyállomás egyébként nem mindig volt zsákutca: a sínek régen jobbra kanyarodva folytatódtak (az utcák vonalán sejthető, milyen ívben), majd átmentek a Tisza fölött a rég nem létező hídon.

mdmot3034tavol.jpg

Egy békéscsabai vonat Szeged-Rendezőnél. Az ablakok feletti sárga csík a mai napig az első osztályt jelzi, legalábbis általában, mert itt annak a jele volt, hogy nem volt másodosztályú kocsi (Bx jelzésű) kéznél, ezért első osztályúakat (Ax jelzésű) használtak annak. Ez az élmény nekem sajnos kimaradt, pedig állítólag sokkal kényelmesebbek voltak, mint a másodosztályúak (ez persze nem nehéz). A témára jobban rálátók azt mondják, hogy az állománnyal kavartak a kétezres évek elején, és az Ax kocsik többsége Szentesre került, miközben másutt szinte csak Bx-ek maradtak. Az Ax-ek végül hamarabb ki is koptak, mint a motorvonatok többi része: 2004 körül közlekedtek utoljára.

img_8170.jpg

Egy másik szerelvény a vezérlőkocsi felőli - azaz a mozdonnyal* átellenes - vége felől fotózva Sárbogárdon a kétezres évek közepén. Szegeddel ellentétben itt (pontosabban Bátaszéken, ahol ezek a vonatok laktak) akkora többlet volt másodosztályú kocsiból, hogy mindenféle más vonatba is berakták őket.

* Bár hivatalosan poggyászteres motorkocsinak hívják, nekem az MD hajtó része egyszerűen csak mozdony, és szokták is annak használni.

img_8185.jpg

Debrecenben a mozdony nélkül maradt kocsik az MD-ket szép lassan leváltó Csörgős vonatokba kerültek, Sárbogárdtól viszont utaztam olyannal, amit V43-as villanymozdony vontatott. Azért lehetett így használni őket, mert az MD kocsijai alapvetően sima négytengelyes személykocsik voltak, csak könnyített kivitelben, hogy a mellékvonalak gyenge pályája is elbírja őket. Ez utóbbi volt a vesztük, ugyanis a vázuk és padlólemezük hamarabb leamortizálódott, mint a "sima" (nem könnyített szerkezetű) személykocsiké.

img_8176.jpg

A puritán, de világos és áttekinthető belső tér tetszett; látszott rajta, hogy próbáltak látványosan modernebbet építeni, mint a leváltani szándékozott kéttengelyes motorvonatok és személykocsik. Végül is ez volt a cél, hogy az 1920-as évek színvonalát az 1970-es évekére felhozzák. Ettől függetlenül a fejtámla nélküli ülésen szerintem borzasztó volt fél óránál többet ülni...

img_8182.jpg

Ha valakit esetleg érdekelne: ilyen volt ezeknek a kocsiknak a vécéje. Nem valami gusztusos, de azért tágasabb, mint a legújabb IC-ké, amikben a nádszál termetemmel alig tudok megfordulni, de közben legalább a fejemet is beverem :)

A másik, amit nem értek a mai kocsiknál, az az, hogy a vécé lehúzásához miért gombot kell nyomni? Miért nem lehet pedálos, mint ez itt? Miért kell hozzáérnem egy gombhoz, amit előttem jól sejthetően khm... nem épp steril ujakkal érintett meg n+1 ember? Ha a számítástechnikán belül van olyan tudományág, hogy user experience, akkor a járműgyártók miért nem bírnak józan paraszti ésszel gondolkozni? Na mindegy, ezzel nem azt akarom mondani, hogy ez itt az álomvécé, csak kicsúszott belőlem a panasz :D

A típus kifutása előtt időkben, azaz a kétezres évek második felében igyekeztem eljutni oda, ahol még jártak ezek a szerelvények, ami elsősorban Debrecen és Pécs környékét jelentette. A digi fényképezőgéppel (rendes kamerám nem volt) megpróbáltam a mozgás élményét is megörökíteni; elsősorban a hangot, mert a Ganz-Jendrassik motorok nagyon szépen szóltak.

img_7525.jpg

Az egyik kirándulás során az 50-es vasútvonalon utaztunk egy ilyen szerelvénnyel. Nem volt valami szép idő, de hangulatos út volt! Ez itt a szerelvény mozdonyos, ...

img_7557.jpg

... ez pedig a vezérlőkocsis vége. Jobbra egy, még MÁV-színekre átfestés előtt álló halberstadti kocsikból összeállított vonat látható.

kep_073.jpg

További szerelvények Debrecenben: ez itt egy vezérlőkocsis vég, ...

img_9692.JPG

... ez pedig egy mozdonyos. Valószínűleg az utasok 99,99%-a nem figyelte, melyiket látja, és persze miért is figyelte volna, hiszen utazni csak a kettő közt lehetett :)

kep_078.jpg

Még mindig Debrecen környéke: szép festésű mozdony kopott (megsötétedett festésű) kocsikkal Balmazújvárosban.

És a bejegyzés végén még egy kis felbontású videó motorhangokkal. Az utolsó MD szerelvényeket 2011-ben vonták ki a forgalomból; jelenleg csak egyetlen mozdony közlekedik, hol nosztalgiaüzemben, hol kisebb munkavonatokkal.

16 komment

Címkék: énblog közlekedés utazás videó képek emlékek vasút mdmot huszonötévesaközlekedésesweboldalam

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4118811768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az MDmot PTSD-mről már írtam nemrég, nem ismétlem meg, elég volt az a 8 év :D

"Valószínűleg az utasok 99,99%-a nem figyelte, melyiket látja, és persze miért is figyelte volna, hiszen utazni csak a kettő közt lehetett"
Ez 100% így volt ,eszembe se jutott :)

Egy kérdés ami 25+ év után most esik le: Ezek mi alapján kaptak pont piros festést, és nem valami mást pl. kéket?
"A másik, amit nem értek a mai kocsiknál, az az, hogy a vécé lehúzásához miért gombot kell nyomni? Miért nem lehet pedálos, mint ez itt?"

Értem amit ezután írsz és valahol jogos is, viszont szerintem pont a pedálos megoldás nagyon sok embernél a 20-30-50-100 évvel ezelőtti dolgokat hozná elő mint "user experience", és olyan "benyomást" (höhö) is kelthet hogy kimegy minden a szabadba alul. Tudjuk hogy a moderneknél nem megy ki, de olyan érzetet kelthet.
@Flankerr: gondolom mert a szerelvény (ami alapvetően így együtt volt egy egész valami, tudtommal a személykocsikkal nem volt eredendő cél hogy random vonatok a besorozzák őket) dízel volt, ezért volt a Bz-pót is piros. De majd valami nálam vasutasabb kijavít ha hülyeséget írtam.
@Flankerr: Nem ilyen pedálosnak kellene lenni, pl. volt valami korszerűbb kocsi egy időben, amiben egy gumipúp volt a padlóban, az működtette. Eleve, egy gomb is ilyen 20-30-50-100 évvel ezelőtti dolog :) Szerintem a nagyközönség lesz*rja, mivel kell öblíteni, használja, ami van: a lehúzót, a nyomókart, a csapot, a pedált. Csak sajnos aztán ezzel a bizonyos sz-betűs matériával szennyezett kezével nyomja a gombot is. Ez a gomb pont olyan, mint amikor a nyilvános vécében a tulajdonképpen helyiségből csak egy kilincs lenyomásával befele húzandó ajtón tudsz kijutni - azon a kilincsen aztán mindenkinek a mindene rajta van. Tudom, hogy finnyás vagyok, de engem ezek a dolgok zavarnak. Túlélem, de zavarnak. Más a helyzet Bázelben, ott az SBB Centralon olyat láttam, hogy a takarító minden egyes fülkehasználat után jött: zöld volt a lámpa, bementél, kijöttél, már piros volt a lámpa, csak a takarító tudott bemenni, aki azonnal jött is. Na, ott tökmindegy, mivel kell lehúzni :)
@Flankerr: Eredetileg nem sima piros volt, hanem meggypiros. Állítólag már akkor is a "dízel = piros, villany = kék" volt a jelszó, csak sajnos a Púpos megelőzte a korát a zöldjével :) Aztán egységesítették ezt a világosabb pirosat a dízeleken, meg a ma is látható kéket a villanyokon, és ebbe nagyjából csak a Talent, majd a Flirt rondított bele. Aztán a közelmúltban elkezdtek mindent legószerű kékre-fehérre festeni, beleértve a bézéket is, amiket már rég kifele kellene dobálni. Mert az egységefestés az jó. Főleg, ha sokféle van belőle :) Szerintem az elmúlt pár évben teljesen szétizélték a Magyarországon semmihez nem hasonlítható corporate identity-t, úgyhogy tiszta vándorcirkusz egy-egy hosszabb vonat, háromféle kocsi négyféle festéssel, néha ugyanaz a típus két különbözőben. Rendkívül igénytelen az egész :(
@toto92: Szerintem imázskérdés volt, hogy látszódjon, hogy ez valami új, ez valami más, mert különben a kocsiknak kéknek kellett volna lennie. A Bézé nekem más eset, mert az tényleg motorvonat, nem egy felhájpolt ingavonat. És be is jött az újítás, lásd máig Piroskának hívják, kb. mindenki tudja, hogy "ja, az a piros vonat". A Flirt eredeti, piros festése is ilyen egyénieskedés volt, mint az ezüstnyíl meg GYROS buszok :)
@Hamster:
Van aki ilyenkor az ujjbegyére cselesen tesz egy db wc papírt, és azt az öblítő vízbe nyomja.
Sőt a másik kezébe is tesz és kifelé úgy nyomja meg a kilincset.

Lehet, hogy egyedi vagyok, de talán még gyerekkoromban egy edzőtábori vasutazáson tanította ezt az edzőnk...
@gigabursch:
Szóval ujjbegyére teszi, gombot nyom és utána bedobja az öblítővízbe...

(Asszem így talán egyértelműbb...)
@gigabursch: Sajnálom, hogy ez lett a piros vonatokkal kapcsolatos purparlé vezető témája :) de persze nyilván én is ezt csinálom.
@Hamster: Én valahogy azt raktam el, hogy a régi festési rendszerben a tolatómozdonyok külön klubban voltak, aminek zöld az alapszíne. Az MDmot mellékkocsijai esetében én is a Bzx-hez hasonló megfontolásra tippelek, miszerint az MD-hez tartozó mellékkocsik legyenek már azzal egyforma színüek (a Samu betétkocsik szintén a motorkocsihoz passzolnak, pedig ugyanúgy besorozhatók bármiféle vonatba).
A MÁV színtervek széthullásáról szerintem kisebb esszét tudnék írni, én az ősbűnt valahova az ezredforduló környékére tenném, amikor a "patkány" Bhv-kkal tényleg megtörtént az, hogy az utasoknak egy markánsan eltérő színtervvel akarták mutatni a nagy megújulást. Abból végül csak a posta Bhv piros csíkja maradt (meg érthetetlen okból a papagáj Szilik), aztán jó ideig a Halbik sem segítették az egységes arculatot és közben az új motorvonatok meg piros-fehérek lettek. Aztán valahol itt valakinek eszébe jutott, hogy rendet kéne vágni ebben az egészben és a második adag FLirt-ön megjelent az új színterv. Ami amúgy szerinem nem mutat rosszul, bár olyan kísértetiesen emlékeztet a holland vasút egyik elővárosi színtervére, hogy Amszterdamban a vonatról leszállva elsőre azt hittem, valahogy sikerült teljesen eltévednie egy magyar motorvonatnak. Közben valaki másnak meg az jutott eszébe, hogy a velünk élő retró jegyében jópár kocsin felélesztik a régi "vékonycsíkos" festést meg egy Bhv szerelvény sötétzöldre fényeznek.
Az se segít az átmeneti időszak keveredésén, hogy az IC+ színséma (ami mellesleg szerintem egyszerűen ocsmány) vizuálisan nem nagyon kapcsolódik a másikhoz. Aminek kicsit vicces mellékhatása, hogy a Halbik egy részén megjelent egy IC-szerű dizájn, másik részét meg a motorvonatokon bevált séma szerint festik. Szóval ja, egyelőre inkább csak nő a káosz :D
@SomiTomi: " a tolatómozdonyok külön klubban voltak, aminek zöld az alapszíne"
De a Púpos nem volt tolatómozdony! Például a záhonyiak kivételével mindegyikben volt fűtőkazán, no meg nagyobb teljesítményűek is voltak.

A patkánybéhávék szerintem borzasztóan néztek ki, meg még a csíkjaik se passzoltak, az egyiken a sárga felül volt, a másikon alul. Talán a protó Hernyó festése ihlette őket, ugye az se passzolt semmihez, és amennyire meg tudom ítélni, annak is valami szürke alapszíne volt. A Desiro véletlenül esett a klubba, mert a német verkehrsrotban jött. Közben viszont ugye a Bézék pirosból piros-sárgák lettek. Meg lettek interpicy-k is, mert először ugye így írták őket. A retró festéseket nem bántanám, azok jó poénok lennének, ha nem dobálnák szét a kocsikat mindenfelé. Fogalmam sincs, hogy miért nem lehet legalább egy vonatban együtt tartani, amennyit csak lehet, miért van inkább minden szegedi vonatban csak 1-2, a sima festésű ugyanolyan kocsik mellett. A retró inga legalább együtt szokott maradni Mizse felé. Az új IC festésre (már rég nem csak a pluszé) meg egyszerűen nem tudok jót mondani. Van egy vasút, ami nyáron is képtelen lemosni a kocsijait, és akkor telepakoljuk majdnemfehér felületekkel, hogy látszódjon. Meg vízszintes vonalat és ferdéket rakunk egymás mellé, hogy ilyen szilvamag forma legyen az oldalán. És már várom, mikor találják ki, hogy a jobb láthatóság miatt az ajtók legyenek sárgák, ahogy a halberstadtiaknál (és/vagy talán a bicikliszállítós Bmx-eknél?) váltottak. Útközben meg voltak az 3G IC-k is, azzal a keskenyedő no komment festéssel a kocsivégeken. És igazad van, az már eleve mindent elmond a színes ceruzákkal játszadozó gyerekek színvonalról, hogy van IC-s halbi és van tökömtudjamineknevezzem halbi. Meg ugye a hagyományosak. Ja, és a bicikliszállító hagyományosak, bár lehet, hogy azok már átfestődtek? De szintén vicces volt, amikor a termes Bp-kre felfestették a fülkés oldalcsíkot. És a hosszúschlierenek is kaptak olyat. A hosszúschlierenvezérlő meg nem tudom, hogy mi akar lenni az elején. Nem szoktam leírni, mert nem akarok senkit megsérteni és/vagy magamra haragítani, de egy rakás szar, ahogy a kocsiállomány festésileg kinéz, nem találok rá jobb szót. Egyszer valaki csinálhatna egy oldalt, mert érdekelne, hogy 30, 40, vagy még több fajta festésű jármű közlekedik utasokkal. Húsznál biztos több. És az a szar, hogy aki ezeket kitalálja, valószínűleg nem tudja, hogy ezek vegyesen közlekednek. Mert mondjuk elfogadjuk, hogy vannak még régikék IC kocsik és újak egyben. De a valóságban hibridek járnak sokfelé, azokban van még gyorsvonati rész, halbival. Simával, átfestettel. Vagy az északi parton fecskével, Bmx-szel. Is. Meg van bicikliszállító is benne: sima és Bmx vagy halbi. Szégyen az egész :(
@Hamster: Tudom, ilyen szempontból sántít a dolog. Talán úgy lehet pontosítani, hogy az egy vezetőállásos dízelek voltak zöldek.
Retró szerintem is jó poén lenne (meg a vékonycsíkos festés amúgy tök elegáns), ha nem mittudoménhanyadik változat lenne, amitől egy sima belföldi járat úgy néz ki, mintha öt vasúttársaság dobta volna össze. Ahogy írod, az is segítene, ha egy csokorban maradnának (a mizsei vonat is van, hogy zöld vezérlő+posta Bhv összeállítással közlekedik).
De akkor már szóba kerültek a vezérlők emlékezzünk meg arról is, hogy végül a papagáj Szilik is haladtak a korral és felfestették rájuk ugyanazt a 45°-os letörést, ami a vezérlőkocsikon a lámpák elrendezése miatt van úgy, a mozdonyon meg az égvilágon semmi értelme.
Egyszer fejben nekiálltam összeszedni a variációkat, de aztán nem álltam neki fotókat gyűjteni hozzá.
@Hamster:
A cikk többi tartalmához érdemben nem tudok hozzászólni.
:-(

A nagyobb gond viszont az, hogy elmegy osztály kirándulni vonattal, és elemi kérdésekkel nincsenek tisztában a tanárok!
Akkor hogy a frászba várjuk el, hogy a gyerekek életre való nevelést kapjanak, ha a pedagógusok ilyen szinten alulképzettek?
Pedig ezt még osztálykirándulás előtt, az ofő órán el kéne magyarázni. Egyszer.
Nem mellesleg, ennek hatására a csaptelep is meg a kilincs is mindig tiszta maradna...

Maradnak az értelmes szülők, akik segítenek.
@gigabursch: Nem tudom, én magamtól kitaláltam ezeket a dolgokat :)
@SomiTomi: "zöld vezérlő+posta Bhv összeállítással "
Na ezt meg mi indokolhatja? Elcsúszott a vizsgaidőszakuk, amíg a vezérlő rossz volt két éve, vagy mikor? Tényleg semmit nem értek.
@SomiTomi: "Egyszer fejben nekiálltam összeszedni a variációkat, de aztán nem álltam neki fotókat gyűjteni hozzá."
Szerintem hálás lenne a világ neked, ha megcsinálnád. Legalább a jövő vasútmodellezői látnák, miért kell hatszázötven kocsit venniük, ha mindent le akarnak fedni a korszakból :)
süti beállítások módosítása