Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

április 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Ez megy most

  • 46Laca: Szerintem a brownie valóban régi fogás itthon is, gyakorlatilag kakaóval színezett könnyű piskótatészta, nálunk az elk... (2025.04.26. 13:36) Ein Stück Japan in Budapest?
  • Fradista Utazó: Ein Stück Bonn in Budapest. Bonnban közismert látványosság a cseresznyefa-virágzás. Március-áprilisban hétvégén durva... (2025.04.26. 11:06) Ein Stück Japan in Budapest?
  • Pályamágus, a sínész: @Hamster: Most tényleg el akarod magyarázni, hogy hogyan születnek a nevek a vasúton? Talán nem tűnt fel, de én ezt a ... (2025.04.25. 20:27) A dán kekszesdoboz
  • Hamster: @Pályamágus, a sínész: Senki nem mondta, hogy nincs humoruk, sőt, de ezeket a neveket nem internetes fórumokon vagy a ... (2025.04.24. 21:45) A dán kekszesdoboz
  • Pályamágus, a sínész: @Hamster: Nem tudom, hogy a vasútbarátok miért gondolják, hogy a vasutasoknak nincs humorérzékük. Valahogy túl komolya... (2025.04.24. 21:13) A dán kekszesdoboz
  • Hamster: @Pályamágus, a sínész: Pont az ilyeneket kell elkerülni, a "vicces" neveket, amik maximum pár száz embernek mondanak v... (2025.04.24. 19:19) A dán kekszesdoboz
  • Pályamágus, a sínész: Ha itt lehet beszállni az ötletelésbe, én inkább Olsennek hívnám. Abban lenne egy kis humor is, mert hamarosan jön a b... (2025.04.24. 10:31) A dán kekszesdoboz
  • Hamster: @Flankerr: Pedig se nem kerek, se varrókészlet nincs benne... (2025.04.23. 17:41) A dán kekszesdoboz
  • Flankerr: A formája és a színe miatt én abszolút megvettem a kekszes doboz becenevet :) (2025.04.23. 11:14) A dán kekszesdoboz
  • Hamster: @Fradista Utazó: Igen, azzal. (2025.04.23. 08:44) A dán kekszesdoboz
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (6) balaton (183) balatonföldvár (7) balatonfüred (5) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (43) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (975) budapesti pillanatok (52) buék (9) busz (123) búvár (18) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (340) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (64) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (13) emlékek (49) énblog (570) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (77) gibson (10) gigant (6) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (44) haditechnika (15) hajó (174) hajtóművek-motorok (7) hampage (444) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (9) idegenforgalom (21) ikarus (70) il 14 (10) innsbruck (5) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (20) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (10) kelet-berlin (5) képek (1096) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (58) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (21) konstal (8) körtér (8) közlekedés (455) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) metál (17) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (132) motorkerékpár (5) mozdonyok (31) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (65) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (15) ndk (6) németország (330) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (32) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (127) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (124) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (41) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (9) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (13) szavazás (6) szczecin (7) szeged (42) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (247) tapolca (8) társadalom (5) tatra (40) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (75) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (502) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (95) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (454) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (9) város (545) városkép (114) városliget (10) varsó (7) vasút (626) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (30) vicinális (13) vidám park (5) videó (963) villamos (865) vitorlás (12) vízibusz (23) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (49) youtube (354) zene (229) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

"VEB Fabrik" vagy jól álcázott farmotoros Ikarus?

2025.04.05. 18:00 :: Hamster

Valószínűleg mindenki azt hiszi, hogy az NDK-ban minden gyár állami tulajdonban (Volkseigener Betrieb - "VEB") volt, de érdekes módon ez nem igaz. Ennél szerintem csak az meglepőbb, hogy a szocialista egységpárton kívül további pártok is "működtek", de most nem erről szeretnék írni ebben a sebtiben létrejött bejegyzésben, melynek elkészítése közben egyre több és több kérdés merült fel bennem. Kérem, hogy aki többet tud ezekről a járgányokról, ossza meg velünk tudását kommentben, mert elég kevés dolgot találtam a témáról a neten, és az a kevés is többnyire ugyanannak az információnak az újra és újra és újra feldolgozása volt. Ami persze passzol a bejegyzés főszereplőjéhez :) 

A névadó Fritz Fleischer tulajdonában levő Geraer Karosserie- und Fahrzeugfabrik Fritz Fleischer 1927-től 1972-ig működött ebben a formában. Akkor államosították, onnantól VEB Karosseriebau Gera néven készítette termékeit. Az eredetileg csak javítással, felújítással foglalkozó cég az ötvenes évek végén önhordó karosszériás buszokat is elkezdett gyártani, az NDK viszont körülbelül ugyanekkor - a KGST keretében  - lemondott a buszok gyártásáról az Ikarus javára. Igen ám, de a mátyásföldiek nem bírták teljesíteni a kvótákat, úgyhogy a német cég kerülő megoldásként "felújítás" címszóval kezdett járműveket előállítani. Ezzel a trükkel minden szocialista országban éltek, így nálunk is, gondoljunk csak az acélvázasított villamosokra/HÉV-ekre vagy a Bengálira! Utóbbi egy középbejáratú ikerkocsi felújításaként kezdte az életét, előbbiekben pedig folyamatosan változott az eredeti jármű tartalma: volt, hogy a teljes alváz megmaradt, és volt, hogy csak a tengelyeket, menetkapcsolókat vették át, egyébiránt új villamos épült.

05210020.jpg

A tranzakció valahogy úgy nézett ki, hogy a vevő hozott valami busz jellegű járművet, de legalábbis fődarabokat, papírokkal, leadta, és kapott helyette egy "felújított" buszt. Viszont ha jól értem, nem szimpla átpapírozásról volt szó, hanem ezek a buszok tényleg valami más alapjára épültek, az S2RU-k például IFA H6B-kre, más sorozatok (S4RU? S5RU?) pedig Ikarusokra. És ha minden igaz, volt egy sorozat (S6), ami konkrétan Ikarus 260-asok átépítése volt. A típusjelzések teljesen átláthatatlanok számomra, de ha minden igaz, a szám utáni "RU" a "javítás keretében való átépítést" ("Reparaturumbau") jelentette. A fentebbi képen egy Fleischer S5-ös (S5RU?) látható - vélhetően egy '72 előtti példány, mert még a régi embléma van rajta. A weben egyébként S4 típusjelzéssel is megtaláltam ezt a rendszámot, úgyhogy nem tudom, mit gondoljak, mert nem világos számomra, hogy mi az S4 és az S5 közt a különbség, illetve hogy volt-e külön S5 és S5RU, vagy csak le szokták hagyni a két betűt a szám mögül.

05210139.jpg

Amikor 2005-ben ezeket a képeket készítettem, fel se tűnt, hogy az imént látott - szerény nyomott véleményem szerint nem különösebben szép - darab mellett áll egy másik is, mely a hasonló kinézet ellenére mintha kicsit más lenne:

05210141.jpg

Csak pár hete, amikor valamit kerestem a képeim közt, figyeltem fel arra, hogy ezen a bizonyos másik buszon (a kéken) Ikarus dísztárcsák vannak. Ez persze semmit nem jelent, hiszen más Trilex-tárcsás kerékre is felrakhattak ilyet, de kedvem támadt utánaolvasni a témának. És itt kezdődnek a kérdéseim: a források egy része új buszként hivatkozik a Fleischerekre, másutt viszont azt írják, hogy IFA-ra, Ikarus 55-re, Ikarus 250-ra épültek. Sőt: "NDK gyártású Ikarus alkatrészekre". Namármost ha a Fleischer önhordó kasztnikat gyártott, az Ikarusok meg eleve szintén önhordók voltak, akkor mennyi maradt az eredetiből, mennyire régi vagy mennyire új az "új" jármű? Vagy az NDK-ban gyártottak újonnan Ikarus 55 futóműveket, hajtásláncokat is, tehát kvázi minden új a buszban a kasztnin túl is, csak van, ami nem új tervezésű, hanem eredetileg Ikarusokhoz készült?

Némi keresgélés után megtaláltam ugyanezt a buszt a youtube-on, az üzemeltetője ezen a videón szépen végigmutogatja a végigmutogatnivalót (a dísztárcsa már nem Ikarusos, de ezt említi is). Az úriember úgy fogalmaz, hogy egy Ikarus 55-ös van a kasztni alatt, tehát szerinte se csak papíron átépítés a jármű, van benne valamennyi Ikarus? Az új karosszéria mellett mást is cseréltek benne, például a schönebecki traktorgyár 190 lovas motorja hajtja, de az NDK-ban a valódi Ikarusokat is gyakran újramotorizálták, mert a Csepelt gyengének találták. Most már csak az érdekelne, hogy a másik S5-ös alatt is Ikarus volt, vagy mindig arra építették rá az új Fleischer kasztnit, amit a vevő épp hozott? Valaki, aki ismeri az Ikarus 55-öst, a felvétel alapján meg tudja mondani, hogy az itt látható váznak van-e köze még ahhoz, vagy már valami teljesen új, ami alá betettek két Ikarus tengelyt a papírforma kedvéért?

Források: német wikipedia, youtube, Rolf Koestner bejegyzése a Drehscheibe Online-on, die-oldtimerschmiede.de, busfahrer-magazin.de

18 komment

Címkék: youtube közlekedés busz németország képek ikarus oldtimer ndk technikatörténet gépsárkány

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2618831960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez érdekes.
Köszönöm!
" Most már csak az érdekelne, hogy a másik S5-ös alatt is Ikarus volt, vagy mindig arra építették rá az új Fleischer kasztnit, amit a vevő épp hozott?"
A konkrét járművekről messze nem tudok eleget, de járműtechnikai ismereteim alapján nehezen tudom elképzelni, hogy önhordó vázat mindenféle hozott dolgokból kiindulva építsenek. Szóval én elsőre inkább arra tippelnék, hogy egy teljesen újonnan épült vázba kerültek át a régi busz még használható gépészeti elemei (motor, váltó, tengelyek).
@SomiTomi: Én is erre gondolok, csak nem értek hozzá. Ha viszont csak két tengely és a hajtás, akkor miért hívja Ikarus 55-nek a videóban? Ilyen nagyobb alkatrészek több helyen felhasználása szerintem nem különlegesség, pl. a fél KGST alatt Rába hátsóhidak voltak, Praga váltók, LIAZ első tengelyek (Ikarusokban is).
@Hamster: Elég sok részlet IK55-ös, de még több nem az :-)
Nekem is úgy tűnik, építettek egy buszt, melyben egyes elemek IK55-ből származnak. A videó alapján nekem valamivel nagyobbnak tűnik ez a német csoda, mint az Ikarus, bár leht, hogy csak a szögletes karosszéria miatt tűnik drabálisabbnak. Rémálom, hogy az ablakok nem nyithatóak. Emlékeim szerint annyira nem voltak hideg nyarak arrafelé, hogy csak a tetőablakokkal kellemesen át lehetett volna szellőztetni ezeket. Viszont van benne brutális fűtés.
@nyelv-ész: Hát a motor felett is van egy üléssor (pad), meg kevésbé dől/gömbölyödik befelé, szóval valószínűleg nagyobb köbméterre :) Mi az, ami szerinted 55-ösből van?
@Hamster: Műszerfali órák egy része, ajtók belseje, gondolom, a futóművek is... A motor az láthatóan nem a Steyr-Csepel, de az az összes NDK-s farosban ki lett cserélve...
Nem lehet hogy úgy érti hogy 55-ösből van ahogy a '90-es években vázscserés felújításnak hívták amikor a két rendszámtábla közé építettek egy új 200-as Ikarust?
@toto92: Valószínűleg arról van szó, csak itthon a 200-as rendszámtáblai közé általában egy másik 200-ast építettek, itt meg valami something completely differentet :)
@nyelv-ész: A műszereket nem néztem, mert a fél KGST-ben magyar műszerek voltak, úgyhogy ez nem sokat jelent :)
@Hamster: Megmondom őszintén, passz. A német wikin ráadásul azt írják, hogy az S5 az S2-n alapult és NDK-ban gyártott Ikarus futóműelemeket használt.
@nyelv-ész: Ez mintha valami ottani szokás lenne, egy Németországból romokban visszahozott Faros kapcsán rémlik, hogy úgy vadászták össze hozzá egyesével a billenthető ablakokat, mert a hazaiaktól eltérően nem mindegyik ablak volt nyitható.
@nyelv-ész: Közben előástam a cikket, amire emlékeztem, utólag az összes ablakot teliüvegre cserélték:
totalcar.hu/magazin/szerelem/ikarus55/
@SomiTomi: Cserélték? "utólag az összes ablakot teliüvegre cserélték"
Nem eleve úgy mentek oda? Itthon a rendszerváltás után lett egy csomó nyitható ablak nélküli 200-as, azokra mondták, hogy NDK exportból maradtak vissza, mert ott nem volt szokás, hogy levegőt vegyenek vagy ne süljenek meg.
@SomiTomi: Lehet, hogy anno az IFA alkatrészeire kitalálták az S2-t, aztán amikor lettek Ikarusok, akkor azt a kasztnit átalakították, hogy jó legyen az 55-öshöz. De milyen futóműveket gyártottak az NDK-ban az Ikarusokhoz?
@Hamster: "Nem eleve úgy mentek oda?" Most megpróbáltam kicsit utána járni, archív fotók alapján nem vagy legalábbis nem az összes, a hatvanas években készült képeken még sokszor nyitható ablakokkal látni:
commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_183-G0424-0009-001,_Leipzig,_Autohof.jpg
commons.wikimedia.org/wiki/File:East_Berlin_1967_-_Ikarus_55_bus.jpg
De mondjuk ezen a képen amennyire a kis felbontás mellet látni, elég vegyes az összkép, szóval tudja a fene:
commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_183-L0626-0115,_Berlin,_Werner-Seelenbinder-Halle,_Parkplatz.jpg
"De milyen futóműveket gyártottak az NDK-ban az Ikarusokhoz?"
Ezt meg szintén, én azt se tudom kisilabizálni, melyik forrásból származik ez az infó.

Ja és közben találtam egy kicsit ezekre a gerai buszokra hasonlító panorámabuszt, amit Magyarországon egy balesetes 55-ből csináltak (bár az nem derül ki, hogy hol): oldikarus.hu/ikarus-55-66-atepites-es-egyeb-felhasznalas/
@SomiTomi: Állítólag beáztak a nyitható ablakok, azért cserélték teliablakosra. Ezután felmerül a kérdés: Magyarországon nem áztak be? Gyerekkoromban rendszeresen utaztunk a farossal fel a Mátrába, de nem emlékszem, hogy bármikor is láttam volna beázásnak, vízfoltoknak bármi nyomát.

Nem tudom, mi lehetett az igazi ok, de az azért érdekes, hogy a Csepel motorok lecserélésével egyidejűleg olyan brutális, állófűtésre is alkalmas fűtést kaptak a farosok, hogy csoda, hogy nem olvadt meg a kasztni. Ezek szerint az NDK-ban vagy divat volt folyton fázni, vagy esetleg szovjet importból kaptak szibériai teleket :-)
@nyelv-ész: Ez nekem is furcsa, hogy csak náluk ázott be, és tök drágán lecserélték az egészet. És akkor a 200-asok is beáztak, mert azok is úgy mentek. Meg a Roburok. Meg a Fleischerek. Meg a Barkasok. Biztos volt Faros, ami beázott, de nem hiszem, hogy a DDR emiatt csinált terráriumot a közlekedési eszközeiből.
@Hamster: Bizonyára a kalauz előli menekülési útvonalakat akarták ily módon minimalizálni :-) Vagy a busz indulása utáni potyautasok bejutását kívánták megnehezíteni.

Egyébként az egész NDK egy idegbeteg rendőrállam volt még a 80-as években is. Mindent és mindenkit ellenőriztek. Az önkiszolgáló boltokba csak annyi vevő mehetett be, amennyi eladó bent volt, mert mindegyik figyelt egy vevőt. Mi meg csak néztük, hogy ha nyitva a bolt, miért áll előtte iszonyat hosszú sor. Ja, hát mert az ajtónál is állt egy cerberus, aki egyet kiengedett, egyet beengedett. A parkolóban rendőr állt, és intézkedett, ha nem párhuzamosan parkoltál, vagy rá merészeltél hajtani az elválasztó vonalakra. A határon drótra kötött nehezékkel turkáltak a Zsiguli benzintankjában, hogy vajon mit rejtettünk el, mit csempészhetünk be. Mikor hangosan röhögtünk rajtuk, majdnem fegyvert rántottak.
süti beállítások módosítása