Valószínűleg mindenki azt hiszi, hogy az NDK-ban minden gyár állami tulajdonban (Volkseigener Betrieb - "VEB") volt, de érdekes módon ez nem igaz. Ennél szerintem csak az meglepőbb, hogy a szocialista egységpárton kívül további pártok is "működtek", de most nem erről szeretnék írni ebben a sebtiben létrejött bejegyzésben, melynek elkészítése közben egyre több és több kérdés merült fel bennem. Kérem, hogy aki többet tud ezekről a járgányokról, ossza meg velünk tudását kommentben, mert elég kevés dolgot találtam a témáról a neten, és az a kevés is többnyire ugyanannak az információnak az újra és újra és újra feldolgozása volt. Ami persze passzol a bejegyzés főszereplőjéhez :)
A névadó Fritz Fleischer tulajdonában levő Geraer Karosserie- und Fahrzeugfabrik Fritz Fleischer 1927-től 1972-ig működött ebben a formában. Akkor államosították, onnantól VEB Karosseriebau Gera néven készítette termékeit. Az eredetileg csak javítással, felújítással foglalkozó cég az ötvenes évek végén önhordó karosszériás buszokat is elkezdett gyártani, az NDK viszont körülbelül ugyanekkor - a KGST keretében - lemondott a buszok gyártásáról az Ikarus javára. Igen ám, de a mátyásföldiek nem bírták teljesíteni a kvótákat, úgyhogy a német cég kerülő megoldásként "felújítás" címszóval kezdett járműveket előállítani. Ezzel a trükkel minden szocialista országban éltek, így nálunk is, gondoljunk csak az acélvázasított villamosokra/HÉV-ekre vagy a Bengálira! Utóbbi egy középbejáratú ikerkocsi felújításaként kezdte az életét, előbbiekben pedig folyamatosan változott az eredeti jármű tartalma: volt, hogy a teljes alváz megmaradt, és volt, hogy csak a tengelyeket, menetkapcsolókat vették át, egyébiránt új villamos épült.
A tranzakció valahogy úgy nézett ki, hogy a vevő hozott valami busz jellegű járművet, de legalábbis fődarabokat, papírokkal, leadta, és kapott helyette egy "felújított" buszt. Viszont ha jól értem, nem szimpla átpapírozásról volt szó, hanem ezek a buszok tényleg valami más alapjára épültek, az S2RU-k például IFA H6B-kre, más sorozatok (S4RU? S5RU?) pedig Ikarusokra. És ha minden igaz, volt egy sorozat (S6), ami konkrétan Ikarus 260-asok átépítése volt. A típusjelzések teljesen átláthatatlanok számomra, de ha minden igaz, a szám utáni "RU" a "javítás keretében való átépítést" ("Reparaturumbau") jelentette. A fentebbi képen egy Fleischer S5-ös (S5RU?) látható - vélhetően egy '72 előtti példány, mert még a régi embléma van rajta. A weben egyébként S4 típusjelzéssel is megtaláltam ezt a rendszámot, úgyhogy nem tudom, mit gondoljak, mert nem világos számomra, hogy mi az S4 és az S5 közt a különbség, illetve hogy volt-e külön S5 és S5RU, vagy csak le szokták hagyni a két betűt a szám mögül.
Amikor 2005-ben ezeket a képeket készítettem, fel se tűnt, hogy az imént látott - szerény nyomott véleményem szerint nem különösebben szép - darab mellett áll egy másik is, mely a hasonló kinézet ellenére mintha kicsit más lenne:
Csak pár hete, amikor valamit kerestem a képeim közt, figyeltem fel arra, hogy ezen a bizonyos másik buszon (a kéken) Ikarus dísztárcsák vannak. Ez persze semmit nem jelent, hiszen más Trilex-tárcsás kerékre is felrakhattak ilyet, de kedvem támadt utánaolvasni a témának. És itt kezdődnek a kérdéseim: a források egy része új buszként hivatkozik a Fleischerekre, másutt viszont azt írják, hogy IFA-ra, Ikarus 55-re, Ikarus 250-ra épültek. Sőt: "NDK gyártású Ikarus alkatrészekre". Namármost ha a Fleischer önhordó kasztnikat gyártott, az Ikarusok meg eleve szintén önhordók voltak, akkor mennyi maradt az eredetiből, mennyire régi vagy mennyire új az "új" jármű? Vagy az NDK-ban gyártottak újonnan Ikarus 55 futóműveket, hajtásláncokat is, tehát kvázi minden új a buszban a kasztnin túl is, csak van, ami nem új tervezésű, hanem eredetileg Ikarusokhoz készült?
Némi keresgélés után megtaláltam ugyanezt a buszt a youtube-on, az üzemeltetője ezen a videón szépen végigmutogatja a végigmutogatnivalót (a dísztárcsa már nem Ikarusos, de ezt említi is). Az úriember úgy fogalmaz, hogy egy Ikarus 55-ös van a kasztni alatt, tehát szerinte se csak papíron átépítés a jármű, van benne valamennyi Ikarus? Az új karosszéria mellett mást is cseréltek benne, például a schönebecki traktorgyár 190 lovas motorja hajtja, de az NDK-ban a valódi Ikarusokat is gyakran újramotorizálták, mert a Csepelt gyengének találták. Most már csak az érdekelne, hogy a másik S5-ös alatt is Ikarus volt, vagy mindig arra építették rá az új Fleischer kasztnit, amit a vevő épp hozott? Valaki, aki ismeri az Ikarus 55-öst, a felvétel alapján meg tudja mondani, hogy az itt látható váznak van-e köze még ahhoz, vagy már valami teljesen új, ami alá betettek két Ikarus tengelyt a papírforma kedvéért?
Források: német wikipedia, youtube, Rolf Koestner bejegyzése a Drehscheibe Online-on, die-oldtimerschmiede.de, busfahrer-magazin.de
Ez megy most