Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (110) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (8) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (415) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (403) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (68) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (401) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (590) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Megint retróhétvége volt!

2023.11.04. 06:00 :: Hamster

A MÁV immár évek óta minden nyáron két hétvégét retróparadicsommá változtat a Balaton északi partján. Idén soványabb volt a felhozatal a korábbinál: kevesebb régi mozdony vett részt a programban, emiatt ritkábban jött látnivaló. A némileg gluténmentes programot végül hajózással dobtam fel, úgyhogy nem unatkoztam :)

100548.jpg

Az egyvágányú vasút jelentős hátránya, hogy a szembejövő (nevezzük most így) vonatoknak valahol ki kell térniük egymás elől, és ha valamelyik irány megcsúszik, a szembejövő irány is meg fog, hiszen addig nem mehet tovább, míg a szembejövő meg nem érkezik. Ez a késés természetesen átadódik a mögöttük jövő vonatokra is, úgyhogy teljesen normálisnak számít, hogy többet várnak egymásra, mint amit a menetrend ír, és a vasutasok sokszor a keresztek (=az egymás elől kitérések) áthelyezésével próbálják a lehető legkisebb késést kihozni az adottságokból. Ez alapvetően nem jó így, de most volt egy olyan mellékhatása, hogy Badacsonytomajon kényelmesen fotózgathattam a vonatomat addig, amíg megjött a szembejövő.

110909.jpg

2023 számomra a Badacsony éve volt: jártam itt autóval, vonattal és hajóval - a helikopter viszont sajnos idén is kimaradt. Az imént látott badacsonytomaji várakozás után leszálltam Badacsony megállóhelyen, és megvártam a következő régi vonatot. Pontosabban régieset... vagy nem is tudom, minek nevezzem. Az MDmot motorvonatokkal a mostani húszas korosztálynál idősebbek szerintem mind találkoztak. A típust szívesen fotóztam (többször is elutaztam az ország különböző sarkaiba, hogy utazzak velük), de nem voltam róla jó véleménnyel: a MÁV eredetileg egy modern motorvonatot szeretett volna a hatvanas évek végén, ehelyett a Ganz-MÁVAG egy hagyományos elrendezésű (mozdony + kocsik + vezérlőkocsi) ingavonatot gyártott neki, a tengelyterhelés csökkentése érdekében könnyített kivitelben. A fűtőgenerátor a vezérlőkocsiba került, a mozdony üres részét pedig poggyásztérnek nevezték ki, és mindenki örült, amíg el nem jutottunk oda, hogy a könnyített kivitel miatt a kocsik és a mozdonyok se voltak tovább üzemeltethetők. Bár van megőrzött szerelvény, a kocsik nincsenek használható állapotban, a "poggyászmozdonyt" viszont sokszor használják, általában kisebb tehervonatok és üzemi menetek mozgatására. Most egy hagyományos kék kocsikból álló szerelvényt akasztottak rá, ami szerintem jópofán nézett ki, még akkor is, ha közlekedéstörténetileg akár zagyvaságnak is nevezhetnénk :)

dsc_7755.jpg

Ez az "utazok kicsit, leszállok, fotózok valamit, felszállok az ellenkező irányba menő valamire, utazok kicsit vele, leszállok, fotózok, felszállok a megint ellenkező irányba menőre, és így tovább" módi meglepően szórakoztató! Régebben jobban szerettem, amikor valaki kocsival elvitt, de igazság szerint összesen 8-10 fotóhely van, ahol jó fényben lehet fotózni úgy, hogy utána a kocsiba visszaugorva a következő fotóhelyet is eléri az ember, emiatt mindenki ezen a 8-10 helyen tolong. A vége meg az, hogy 20-30-40 embernek van meg ugyanaz a vonat ugyanott :) Az iménti szám egyébként konzervatív becslés, mert a 7345-ös út Tapolca előtti fénysorompójánál sokszor inkább egy 80 és 100 közti szám reális. A fentebbi fotón a szepezdfürdői ívet látjuk: itt csak 20-30 ember szokott összezsúfolódni a sorompónál, de csak azért "csak", mert több egyszerűen nem fér el. Mondjuk lehet, hogy mindezt nem kellett volna leírni, mert ezután senki sem fog kocsival elvinni :)

dsc_7826.jpg

Egyszerűen csak szép: Nohab vékony csíkos gyorsvonati szerelvénnyel Keszthelyen. Ez az állomás modernizálva lett a közelmúltban, de nem kapott aluljárót, így megmaradt a hangulata. A büfében meg finom hotdogot adnak, idén többször is miattuk menekültem meg az éhenhalástól :)

dsc_7950.jpg

Tapolcától idáig az imént mutatott nohabos vonattal jöttem, vissza a kettővel előtte látott MD mozdonyossal mentem, ...

dsc_7869a.jpg

... a kettő közt pedig csobogtam egy kört a Helka nosztalgiahajóval, hogy ne a vasútállomáson várakozzak a menetek szünetében. Ez a jármű volt aznap a legöregebb, amin ültem, hiszen 1891 óta szeli a habokat. Az idei első retróhétvégén volt régi repülőgép, jövőre szerintem a régi hajókat is be lehetne vonni a programba!

151337.jpg

De vissza a tapolcai vonathoz: egy évben egyszer még a műbőr ülést is be lehet vállalni! Rengetegen viseltetnek nosztalgikus érzésekkel az ilyen kocsik után, valószínűleg a gyerekkori élmények lila ködétől megszédülve, de bevallom, nekem nem hiányoznak. És nem azért, mert öregkoromra finnyás lettem, mert már gyerekként is utáltam, ahogy odaragadok az üléshez :)

162401.jpg

A legnagyobb sztár természetesen a 424-es volt. Perpillanat nincs mása a MÁV-nak, úgyhogy ha normális teljesítményű gőzös kell, 424-es tud jönni, vagy semmi. Annyi variáció lehetséges, hogy van belőle az itt látható 247-es, ami olaj-, és van a 009-es, ami széntüzelésű. És még ennek is örülhetünk, mert sokáig csak az előbbi volt működőképes. (Tényleg, morogtam ma már amiatt, hogy ehhez képest a cseheknek/szlovákoknak hány szép nagy csühögősük van?)

dsc_8004.jpg

Szombaton a gőzösről katamaránra átszállva indultam haza; mókás volt a tó közepéről látni, hogy merre jár a 424-es, lásd a mellékelt képet. Egyébként mindenki a balatoni körvasútról beszél, pedig át is lehet vágni a tavon! :) Vasárnap Siófokról szintén hajóval mentem Balatonfüredre, hogy ott felszálljak erre a dupla klasszik Csörgős vonatra:

dsc_8097.jpg

A csörgős csodát simán elértem, majd kb. húsz percet vártam az indulásra a menetrendhez képest, pedig időben ott volt a két mozdony a vonat elején. Aztán nagy nehezen elindultunk, de én már Örvényesen leszálltam, egyrészt hogy elkészítsem a fentebbi fotót, ...

dsc_8115.jpg

... másrészt hogy Nohabos vonatot lássak arról erre, majd erről arra menni. Utóbbit fotóztam, előbbit csak videóztam, az alábbi összeállításban látható is:

Mindkét nap jól éreztem magam, de azért remélem, hogy jövőre visszatér a korábbi évek típusbősége: lesznek Púposok, ráhordó Samu, szinkron Bobó, retró inga. Mást is el tudnék képzelni, de az az igazság, hogy a nyári balatoni forgalomba nem lehet kis befogadóképességű, lassú járgányokat berakni, márpedig a nosztalgiák nagy része ilyen. Néha így is necces volt a menetrend, bár ez a nosztalgiák nélkül is így szokott lenni. Ezzel szemben viszont a sima utasok és a környéken nyaralók nagy része is vigyorogva nézte (és fotózta-videózta) az öreg mozdonyokat, szóval a szaldó szerintem pozitív volt!

7 komment

Címkék: énblog vélemény balaton retró utazás videó képek vasút nosztalgia hajó nohab 424 szergej mdmot csörgő nosztalgiavonat helka ms

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1518236239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igazi csalamádé most épp az 5-ösön látható. Szergely húz Vectront és utánna vagonokat, máskor búvárok után taurusz, olykor kettő is, és ismét vagonok, de láttam már ludmilla után kötöt sziliket is. Igazi vegyesfelvágott. Nem is tudom, hogy jó, vagy rossz nézni.
@Pályamágus, a sínész: Ennyi tartalék dízelmozdonya senkinek sincs csak úgy kéznél, naná, hogy mindenki beugrik átemelni a vonatokat az 1-es lezárása idején. Klassz lehet annak, aki ki tud menni fotózni. Én csak Fehérvár bejáratánál láttam egy Nohabot, mögötte egy Tauval, meg persze egy teljes tehervonattal, de az is szép volt. Mondjuk egyelőre még nem láttam olyat, hogy egy Nohab ne nézett volna jól ki egy vonat elején :)
@Hamster: A Nohab a pálya barátja,nincs ok haragudni rá. Na de amit vontat!!!
Nem tudom, hogy miért kell ezeket a villamos erőgépeket cincálni oda és vissza. Érdemes megnézni az adatlapjukat. A tengelyenkénti tömegük meghaladja a 48,5-ös sínre egnedélyezett tengelyterhelést. Ráadásul a sínek az 5-ös vonalon is átlag 50 évesek, mert már nagyon régen nem gyártják ezeket a típusokat. Rengeteg a régi típusú AT hegesztés, az ellaposodott sínfelület, repedezett betonaljak, kiszakadó csavarok, stb. Csoda lesz, ha nem történik káresemény az 1-es vágányzára végére.
@Pályamágus, a sínész: Azért kell arra menniük, mert nem tudnak átrepülni: a vonat azzal a villanymozdonnyal megy tovább a másik vonalon, amivel az előzőről lejött. Senki nem fogja a mozdonyokat keverni az üzemeltetők közt, hogy majd az egyik cég fogja a másik cég vonatát vinni teljesen másfelé, más távolságra; ez nem a régi MÁV idő, hogy minden mozdony az övék, és otthagyhatják a Gigantot Komáromban, Fehérvárról meg egy másik Gigant viszi tovább Ferencvárosba :) Azt sem mondhatja a MÁV, hogy bocs fiúk, ugyan fizettek a szolgáltatásért, meg ez egy kiemelt nemzetközi útvonal, de most menjetek az egyvágányú 10-esen és 20-ason, vagy a 17-esen és a 30-ason körbe (egyiken se férnének át kapacitásilag), esetleg Szlovákián és a 70-esen, vagy valahogy a volt Jugoszlávián át, és szerezzetek kétszer annyi mozdonyt hozzá, mint amennyitek van. Az 5-ös vonalnak van egy megadott terhelhetősége, sebességkorlátozással többet is elbírhat, biztosan tudják, mit bír ki, és mit kell ilyenkor figyelni, ehhez Te valószínűleg jobban értesz, mint én. Szoktak ilyen átvontatások történni, főleg árvízek idején, de idén vagy tavaly volt valami baleset, mintha egy időre akkor is oda terelték volna a forgalmat. Biztos vagyok benne, hogy a helyi pályások tudják, mire kell ilyenkor figyelniük, még akkor is, ha nem feltétlenül örülnek neki. Gyakorlatilag ezért a tartalék stratégiai funkcióért maradt meg az a vonal, különben már valószínűleg bezárták volna (párszor megpróbálták). A hibákat meg legfeljebb kijavítják utólag - ha utána gatyába kell rázni itt-ott, már nyertünk vele. A vasúti pálya azért van, hogy használják, nem ragadhatunk le örökre ott, hogy a mellékvonalak az 1890-es, a másodrangú vonalak (mint az 5-ös) meg az 1920-as évek paramétereit bírják nyújtani :(
@Hamster: Nos érintettél néhány kérdést, ami jól hangzik így egy kommentben, de sajnos nagyon távol van a realitásoktól.

Mindenek előtt le kell szögezni, hogy az 5-ös is egyvágányú, tehát ha a 10-es meg 20-as azért nem jó, mert egyvágányú, akkor az 5-ös se megfelelő.

Másodszorra azt is tudni kell, hogy van ugyan olyan, hogy valamiért rendkívüli küldeményként túlterhelt szerelvényt küldenek, de ahhoz különleges előírások is tartoznak, mint például a sebességmaximalizálás (általában 30, de pályamesteri engedéllyel emelhető 50-ig), a személyes pályamesteri felügyelet, meg az előre előírt vágányszámozásig meghatározott útvonal. Itt ilyesmiről szó sincs. Korlátozás nélkül dübörögnek a túlterhelt szerelvények és a pályásokat erről meg sem kérdezték.

Ami a terhelhetőséget illeti, az 5-ös vonal jellemző felépítménye "L" és "LX" típusú betonalj, tehát fabetétes, és 48 rendszerű sínek. Nos ezek tengelyterhelése 21 tonna. Lehet jó szövegeket előadni szerződéses kötelezettségekről, vállalkozói érdekekről, meg logisztikáról, de a fizika az fizika, és nem tudom, hogy az "okos" szervezők közül lesz-e valaki, aki feláll amikor lefordul valami a pályáról, és jelentkezik, hogy az ő elmebeteg fejéből pattant ki, hogy a jog meg a jópofizás fontosabb a fizikánál, mert hátha nem lesz belőle baj. Egyébként lehet, hogy tényleg nem lesz, de a végén fel lehet söpörni a vonal néhány részét, mint azt a járdát, amit csak ijesztgettek a cementtel.

Azt írod, hogy a vasút azért van, hogy használják. Teljesen egyetértünk, de a használat feltétele a megfelelő karbantartás is. Nos ilyenről szó sincs. Negyed százada nem sikerült átfogó felújítást elkövetni abból kiindulva, hogy drága, és a BZ így is kényelmesen elmegy rajta, az a néhány kósza vonat meg nem okoz akkora kárt. Ez eddig így is van, de akkor tessék tudomásul venni, hogy a karbantartási ráfordítások 11 tonnára lettek optimalizálva! Vajon mit szólnánk, ha egy cégkapun belüli ócska kisbusszal indítanának helyközi járatot, mert eredeti paraméterei szerint azt tudnia kéne, csak épp nem volt rá több fordítva, mint hogy épp csak szét ne essen?

Valamiért azt gondolod, hogy a túlterhelés után majd "gatyába rázzák" a vonalat. Lenne rá igény, de ez nem történt meg a 40-es vonal felújítása alatti pályarombolás után, és most sem fog. Ami viszont maradt, és most mégtöbb fog maradni, az a fellovaglásból eredő aljtörések, amiket úgy lehetne megelőzni, hogy legalább 5-6 évenként kiszabályozzák a pályát. Ezzel megszüntetik az aljak teljes hosszú alátámasztását, tehát az aljak közepén nem lesz tömör ágyazat, és a megnövekedett terhelés hatására nem törik ketté mint egy ropi az az alkatrész, aminek a nyomtávot kellene biztosítania. Márpedig a vonal 75%-a negyed százada nem látott aláverőgépet. Lehet, hogy most még nem lesz baj, de ki lesz a felelős, ha pár hónap múlva a BZ 80-as tempó mellett bezuhan a sínek közé, mert addigra rohadnak el a betonaljak vasalatai?

Ahhoz, hogy azt a terhelést, amit most elvárnak a vonaltól biztonsággal lehessen közlekedtetni, legalább "LM" típusú aljakra, és 54 rendszerű sínekre lenne szükség. Talán nem véletlen, hogy azok a mozdonyok, amiket most az 5-ösön ráncigálnak hidegen, legalább ilyen felépítményű pályákon közlekednek, vagy komolyabbakon.
@Pályamágus, a sínész: A 20-asnak önmagában komoly teher- és személyforgalma van, ami megyeszékhelyeket érint, nem lehet csak úgy eldobni mindent, hogy átférjenek a plusz tehervonatok. Ehhez képest az 5-ösön gyakorlatilag 8 pár Bézét busszal pótolnak (persze vannak kisebb terhek, Mohára, talán Nagyigmándra, ki tudja, hova, de nem folyamatosan), és teljesen az övék a vonal. Ráadásul fele annyi távon.

"Lehet jó szövegeket előadni szerződéses kötelezettségekről, vállalkozói érdekekről, meg logisztikáról, de a fizika az fizika"
Belenéztem a hálózati üzletszabályzatba, és az "A túlsúlyos vontatójárművek enyhített feltételeit tartalmazó tengelyterhelési tartomány" rubrikában pont azok a számok szerepelnek az 5-ösnél, mint az 1-es vonalnál: 21,6 - 22,5 tonna. Laikus szemmel olvasva ez azt sugallja, hogy van eljárás a nehezebb járművekre (mint ahogy mondjuk a rakszelvényen túllógókra is van), és ki kell bírnia (itt ráadásul nem is vontatójárműként, ami a dinamikus terhelésben valószínűleg különbséget jelent). Eleve nem arról van szó, hogy folyamatosan ilyen súlyú kocsikból álló vonatok mennek, hanem hogy adott esetben a vonatban van egy ilyen. És biztos vagyok abban, hogy a pályások rajta tartják a szemüket a témán.
@Hamster: A 20-as vonal egy villamosított térközösített pálya. Úgy gondolom az eddigiekből, hogy nem kell ecsetelnem a térközösítet pályán való forgalomszervezés toronymagas előnyeit az állomástávolságú közlekedéssel szemben. Ezen felül ugye a villamosvontatás sebessége tekintetében is messze jobb potenciállal bír. Ez a következő bekezdés fényében különösen fontos.

A hálózati üzletszabályzat, meg a sínekre engedélyezett tengelyterhelés egy bürokratikus szürkehályog a döntéshozók szemén. Talán én is nyugodtabb lennék egy ilyen szürkehályoggal, mint a vakló az autópályán, mert akkor nem látnám a valóságot. Korábbi kommentemben említettem, de valamiért feledésbe merült, hogy a pálya műszaki állapota legalábbis kérdésessé teszi a jelenlegi terhelést. Az imént emlegetett szürkehályog része, hogy a sínek engedélyezett terhelhetőségén kívül semmit sem vesznek figyelembe, pedig ha nem népitáncból, műkörömépítésből, meg nőiszabászatból diplomáztak volna, akkor tudnák, hogy ezen felül még három átfogó feltételrendszernek kell megfelelni az elvárásoknak, hogy a sínek kapacitása kihasználható legyen. A gond az, hogy ezek mindegyike anyagi okokból elhanyagolódot, és a karbantartás már több mint 20 éve a pályafolytonosságra korlátozódott.
Ma kint jártam az 5-ösön, hogy ne csak a levegőbe beszéljek, de nagyjából pont azt találtam amire számítottam. Nagyon sok frissen keletkezett sárfolt, ami az alépítmény elégtelen állapotát jelzi, kiszakadt és törött csavarok tucatjai, aminek a felületein látszik, hogy a közelmúlban keletkeztek, de van "jó hír" is. Az a nyolc diesel gép, ami a tehervonatokat vonszolja, úgy túl van terhelve, hogy néha alig bírja tartani a 20-30 km/h tempót is. Nem tudom, hogy mennyire mondok újat, de a pályaigénybevételi számításoknál a "V" mint sebesség, egy négyzetesen számított érték, és ez talán most segít valamit, ugyanis így sokkal kisebb kárt okoznak, mint ha úgy mennének, ahogyan szabadna. Reméljük kitart a nyomor 17-ig, nem találnak erősebb gépeket, és megúszuk a baleseteket.

Még egy szót megérdemel, a "pályások szemmel tarják" alaptalan optimizmus. Igen szemmel tartjuk. Ez körülbelül annyit számít, mint ahogyan egy nyugdíjas tűzoltó tartja szemmel a háztüzet. Ha fiatalabb lenne, és lennének felszerelései, és lenne tűzoltóanyag megfelelő mennyiségben, akkor a szakismeretei lehetővé tennék, hogy eloltsa, de így legfeljebb szemmel tudja tartani. Hát nézzük és reménykedünk.
süti beállítások módosítása