2015-ben volt először év végi Nohab-hajtás, akkor hat svéd gép látogatott el Tapolcára, a rég bezárt fűtőházhoz. Egy évvel később már én is ott voltam, akkor nyolc masina tepert a különvonat elején. 2017-ben két vonat lett az egyből: az egyik négy mozdonnyal a déli, a másik négy mozdonnyal az északi parton közelítette meg az immár hagyományosnak mondható úticélt. 2018 valamiért kimaradt, egy évvel később viszont megint volt különvonat, csak akkor épp Sziléziában voltam. Aztán a vírusosdi elmosta a következő éveket...
2024 decemberében viszont - igaz, egy héttel a szokásos időpont előtt - megint feldübörögtek a GM EMD 567-es motorok. Legalábbis úgy képzelem, hogy feldübörögtek, mert csak menet közben láttam őket, és ez a típus sima haladás közben nem kimondottan hangos. Persze induláskor biztos szép hangjuk volt.
A menet élén a 19-es dörmögött, én meg örültem, hogy végre nem valamelyik csíkos van ott. Tudom, rajtam kívül mindenki a csíkosat szereti, de én ilyen színűvel utaztam többet, mert akkor (1980-2000) épp ilyenre voltak festve :) Mögötte a 17-es viszont igencsak csíkos:
... és nem csak "simán csíkos", mert amikor munkagéppé alakították, villanyfűtést kapott, amit egy kék csík felfestésével jeleztek. Legalábbis nekem ezt mesélték; szerintem valószínűbb, hogy csak azt szerették volna, ha kinézetében illeszkedik a felépítményvizsgáló mérőkocsihoz. Színekből felmentésem van, majd valaki kommentben megmondja a frankót :)
Harmadik helyen az első. Ő múzeumi céllal van megőrizve, úgyhogy kinézetével a sorozat beszerzésének időszakát idézi.
A 6-ossal viszont nem tudok mit kezdeni. Néhány évvel ezelőttig ő is narancs volt, aztán becsíkosodott, az orrára pedig ráfestették Amerika kapitány pajzsát :) Az eredeti MÁV-os sorozat utolsó példányán szerintem jobb megoldást alkalmaztak az önkényuralmi jelkép helyett:
... ő ugyanis egy Nohab emblémát visel ugyanott, ami szerintem vállalható kompromisszum. Ezek a képek Füreden készültek, ahol hosszabb ideig várakozott a szerelvény.
A hatodik gép ugyan Nohab volt, de nem úgy, ahogy mi ismerjük, ti. nem M61-es, mert soha nem volt MÁV-os: eredetileg a norvég államvasutak számára építették, később maszek szolgáltató használta, végül 2019-ben került a magyar Komplex Rail Kfthez. Érdekes színfolt, szó szerint.
A szepezdfürdői ívhez hasonló helyekre mondják a német vasútbarátok (meg én), hogy "ausgelutschte fotostelle", aztán mégis megint itt találtam magam! Lényeges különbség volt a nyári retró hétvégékhez képest, hogy nem állt ott kétszáz fotós, hogy belelógjon a képbe :)
Kicsit videóztam is, amikor épp nem voltak igazi fotós körülmények. Tapolcán például nem akartam messze menni az állomástól, ahol viszont kimondottan rossz irányból sütött a nap, úgyhogy oldalról kaptam el a kürtölve begördülő szerelvényt. És ott rögtön el is engedtem a programot, mert menni kellett ebédelni, aztán meg megnézni a tihanyi fénykompot!
Ez megy most