Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (110) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (8) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (415) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (403) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (68) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (401) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (590) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az északi part mindenese: a 19-es Nohab

2023.08.08. 06:00 :: Hamster

Relatíve gyakran szerepelnek kedvenc svéd mozdonyaim a blogban, de bevallom, nem mindegyiket szeretem egyformán, egy ideje ugyanis ő a kedvencem:

dsc_4629.jpg

Amit itt fentebb Tapolca előtt látunk, az ugyan nem teljesen a 2000-ig használt festési séma, de nekem akkor is ez a szín tartozik a típushoz. Kiskoromban ugyan még láttam csíkos Nohabokat, de bárhogy számolom, ez a vérnarancs (vagy piros? mindegy, még mindig színtévesztő vagyok!) festés tovább volt használatban, mint a korábbi. A csíkosak 1963-tól 1980 körülig jártak (aki pontos dátumot tud, írja meg!), a narancsok 1980 körültől (nem egyszerre festették át az összeset) 2000-ig. Ehhez képest a sorozat forgalomból kivonása óta mindenki a csíkos festést isteníti, mintha csak az létezett volna. Néhány éve még az addig szintén narancs 006-ost is átfestették, valami soha nem létezett csillaggal az elején. De miért? Értem, hogy az M61-esek csíkosan mutatkoztak be, illetve talán úgy hasonlítottak leginkább a Vasfüggöny mögül elérhetetlennek tűnő amerikai mozdonyokra, de érthetetlennek találom, hogy a hat (!) működőképesen megmaradt MÁV-os Nohabból (001, 006, 010, 017, 019, 020) csak egyetlenegy viseli ezt a színt, ráadásul az is egy kísérleti séma részeként, amit nem sokáig használtak! Ha ez valami politikai állásfoglalás akar lenni, akkor vegyük észre, hogy a csíkos orrúak ugyanúgy a Kádár-korszakban közlekedtek, mint a narancsosak! Két-három ilyen színű gép szerintem simán elférne az országban: mondjuk ez az átmeneti festés a 019-en, egy régebbi (de azért nem vörös) csillagos, és egy rendszerváltás utáni csillagtalan. De szerény nyomott véleményem szerint illene legalább egy kivonás korabeli (csillagtalan) kivitelűnek lennie a flottában...

dsc_4394.jpg

De mindegy, jelenleg annak is örülök, hogy ez az egyet lehet fotózni! Ez a kép Szepezdfürdőnél készült az idei első balatoni retró hétvége szombatján. Ami tetszik, az a vékonycsíkos gyorsvonati kocsis összeállítás - bár ez pont kevésbé passzol a narancs mozdonyhoz, mert ez a festés a nyolcvanas évek elejére eltűnt. Persze az is igaz, hogy ez a mozdony már 1975-ben narancs lett (ezért is más a MÁV embléma az oldalán, mert még csak kísérleteztek vele), tehát járhatott ilyen kocsikkal. Ami nem annyira tetszik, az az, hogy a jobb alsó sarokba belógott egy másik fotós válla :)

dsc_5388.jpg

Ez a kép viszont egy teljesen átlagos vasárnapon készült. Na jó, 2023 nyarán nincsenek átlagos vasárnapok, mert minden hétvégén közlekedik Nohab az északi parton, normális (nem retró) vonatokat vontatva Balatonfüred és Tapolca közt. A kép jobb alsó sarka itt is érdekes: az ott a vésztartalék Szergej, amit azért tárolnak ott, hogy ha valahol lerobban egy mozdony, akkor gyorsan érte tudjon menni, az elakadt vonatot eljuttatva a céljáig. Ez nagyon jó ötlet a MÁV-tól, bár sajnálom, hogy olyan gyakoriak a műszaki hibák, hogy erre folyamatosan számítani lehet.

dsc_4415.jpg

És ez megint egy retró hétvégés fotó Badacsonytomaj állomás Tapolca felőli kijáratánál. Ahogy látható, senkit nem érdekelt a vonat, egy darab fotós se volt a környéken :)

dsc_5126a.jpg

Ez a badacsonyi fénykép újfent egy sima vasárnapon készült: a Nohab mögötti Csörgő a vonatban levő légkondis kocsik áramellátásához kell, a svédacél ugyanis nem tud olyat adni - őt még gőzfűtéshez építették. Egyébként jópofának találom, hogy sok vasátbarát kizárólag az északi parthoz köti a típust, mert én például az akkor még nem villamosított déli parton szerettem meg őket; nekem Balatonföldvár és Balatonszemes volt a természetes fellelési helyük. A nálam idősebbek viszont Záhony, Szeged, esetleg Szombathely felé láthatták őket először. Vannak vasúti járművek, melyek kimondottan egy helyhez köthetők, ráadásul az északi part kimondottan kellemes kirándulóhely egy vasútbarát számára (is), de a Nohab mindenütt szép :)

dsc_5444.jpg

Itt pedig a nyár legérdekesebb összeállítását láthatjuk: vasárnaponként van egy gépmenet, amikor Füredről kocsik nélkül menne vissza Tapolcára a mozdony, de nem szólóban közlekedtetik le, hanem egy menetrendszerinti személyhez kapcsolva, mely történetesen egy Bz szerelvény. Valószínűleg mivel elég hülyén nézne ki, ha a Bz vontatná a Nohabot, inkább fordítva csinálják :) ami ugyan kicsit abszurd látvány, másrészt viszont izgalmas fotótéma, igazi ínyencség. És nem csak számomra, mert láttam francia vasútbarátokat is, akik azért várakoztak a hőségben, hogy utazhassanak vele.

161115.jpg

A bónusz pedig az, ha a bicikliszállító mellékkocsi - a rácsos ablakai miatt "börtönbézének" nevezett jószág - van a mozdony felőli végen. Ilyenkor 180 fokos panorámában élvezhetjük a szépséges mozdony látványát menet közben, ami normál vonatnál nem igazán lehetséges.

Megpróbáltam videózni az utat, de sajnos a motor hangját nem hallani a felvételen az automatikus zajcsökkentés miatt. Igaz, nem is erőlködött nagyon, hiszen se a vonat nem volt nehéz, se száguldásra nem volt lehetőség. Élőben viszont szépen hallhatóan röfögött az EMD erőforrás indulásokkor! Ha valaki vasárnap délután pont arra jár, szerintem érdemes kipróbálni - a menetrend itt olvasható a MÁV weboldalán.

43 komment

Címkék: énblog vélemény balaton retró utazás képek vasút nohab mozdonyok bzmot

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1918173972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szerintem ez a narancs szín okádék, ráadásul az összes dízelen

Hovatovább a Gigantokon is a 001 vagy a 002 színét kellett volna megtartani.
te nem felcsuton jartal? a tobbi helyen megszunt a vonatkozlekedes :)
@gigabursch: Szerintem meg modernen egyszerű volt, ellentétben az ötvenes-hatvanas évek tiritarkaságából. Meg gondolom egyszerűbben is javítható :)
@Kedélyes Paraszt: Jézusom, akkor én min utaztam az elmúlt hetekben majdnem minden hétvégén? :O :)
@gigabursch: A 001-et én nagyon bugyiszínnek látom, a 002-es mindig tetszett. Ezzel együtt zseniális volt a MÁV corporate identity-je a nyolcvanas évek elejére: ott volt a logó, amit mindenki ismert, a "víízveze ték szerelő" szignál az állomásokon, és a festések. Dízel piros, villany kék, fülkés kocsi csíkos, fülkétlen nem, első osztály ablakai fölött sárga csík. Aztán elszúrták, amikor a villany-Talent piros lett, a Flirt is, aztán amikor elkezdték kékre festeni a Flirtöket, akkor elkezdték az Usgyikat és Bézéket. És most aztán eszetlenül megy a minden, van olyan új festés, amiből 2-3 fajta is van, kék ajtó, sárga ajtó, felfelé penderülő vonalak, vízszintes vonalak, világoskék, sötétkék. És persze a rajzoló azt se vágta, hogy a sok fehér felület azért nem jó, mert azon nagyon látszik, ha koszos :)
tudom, nem leszek sokak szemében népszerű, de én már azt szeretném, ha legalább B.tomajig kész lenne az a rohadt villamosítás, mert az már annyit tesz, hogy a 29-es vonal kb. 3/4-e villamosított és akkor már odáig lehetne full alacsony padlós szolgáltatást adni a Flirtekkel.
@KissGecihuszár:
Én támogatom mind a három Tapolcára befutó ág villamosítását
@gigabursch: én is, de ennek momentán igen kis realitása van, talán a B.tomajig történő villamosítás még megléphető és azért kéne odáig, mert az egy komoly ,többvágányos állomás, ergo ott van mód mozdonycserére, mozdony megkerülésre, a Flirt is kaphat egy külön tároló vágányt, szóval ott megvan a megfelelő infrastruki...
@KissGecihuszár:
Ez így jó felvetés, de pont annyira jó, mintha Keszthelytől csak Edericsig mennénk.
Olyan se füle, se farka..., Ugyanis akkor itt hosszú évekre megállna a tudomány...
@gigabursch:
Tapolcát egy az egyben ki kell hagyni, pár km sínt kéne csak lerakni hogy végig a partközelben mehessen a vonal Keszthelyig.
Erre az elmúlt 33 évben képtelen volt az ország...
@cserepfalva:
Ebben azért nem egyezik a véleményünk.
Szerintem meg nagyon nem kéne széttúrni a Lesencei-(szűrő) mezőt és az ottani vizes élőhelyeket.
Mellesleg Tapolca akkor is elágazó és csomópont, ha ezt valaki nem látja be.
Egyben Balatonkörnyéki fejállomás funkciót is be tudna tölteni, ha lenne körbecsászkálós vonatpár.

Persze a Balatonfüred-Tapolca vonalon lenne bőven ív amit helyre kéne tenni (a lehetőségeken belül), nomeg az állomások is erősen lepukkantak, a sinpár távolságok és a peronszélességek se túl optimálisak, sőt ahol van hely, ott kéne kétvágányúsítani az állomásokon/megállóhelyeken.

Az már egy másik kérdés, így valóban a vasút sokkal gyorsabb lenne egy Keszthely-Füred járat, bár szerintem arra meg nem csak a vasútnál lehetne megoldást találni.
Hamster:

Nekem csak most esett le a tantusz, hogy azért vonatunk 70 tonna Csörgőt, hogy legyen, aki a légkondit buzerélja.
Tudom, hogy hídehúde retró, de azt nem látom be, hogy olyan ördögien bonyi lenne kiépíteni egy elegendő delejt adó megoldást erre a feladatra egy ekkora mozdonyban.
Segédüzem és egy automata kapcsolód a főgép tengelygenerátorára elegendő terhelés esetén...

Jól gondolom?
@gigabursch: Anélkül nem sokat ér az egész. Például lejöhetne a villanyvonat Keszthelyre vagy Füred felé Celltől. Be kell zárni a házagokat, minél kevesebb vontatási üzem váltás legyen.
@cserepfalva: Dehogy kellene kihagyni, hiszen arra van a szombathelyi vonal, kicsit távolabb Győr... Szerintem se lenne hülyeség átvágni a szigligeti mocsáron, de szükség van észak felé is kapcsolatra. Badacsonytomaj meg Vonyarcvashegy pedig nem tudom, elég nagy-e az üzemváltásra, ha megmarad a másik két ág. Szerintem nem azon a huszonpár kilométernyi villamosításon múlik a projekt, maga a mocsáron átvágás drágább lenne.
@gigabursch: " Balatonfüred-Tapolca vonalon lenne bőven ív amit helyre kéne tenni"
Olyan sok nekem nem jut eszembe, mindenütt van strand, nádas, kikötő, ilyesmi. Ráadásul most már a közvetlen part is csomó helyén épül be, nem nagyon lesz ott sínrakosgatás, sőt, örülhetünk, ha nem fogják telerinyálni a sajtót az ott apartmant/lakást vásárlók, hogy hangos a vasút... Az állomásokkal sincs nagy probléma, sokkal nagyvonalúbbak az állomások, mint az országban másutt, a magasperonoknak kb. mindenhol lenne hely. Tapolcán kívül egy olyan keskeny peronos hely se jut eszembe, mint Rákospalota-Újpest, ott meg lenne hely terjeszkedni. Mindkét balatoni vonalat valószínűleg a hetvenes években eléggé rendbetették, modern épületekkel, amiket pár éve gatyába ráztak. Egy probléma van körülbelül, hogy a Hajmáskér felől érkező Nitrokémia-iparvágányt Fűzfőnél nem kötötték be a vonalba Füred felé (régen Kenese felől ment fel oda vágány, de az nem lett volna jó erre, és már nincs is meg).
@gigabursch: Én pedig azt hittem, hogy túl sokszor írtam bele a videóim feliratába :) Fogalmam sincs, hogy a Szergejbe legkésőbb a remotorizáláskor miért nem építettek ilyet, de azt tudom, hogy a 017-es Nohab kapott generártort, szóval feltételezem, hogy a többiben is lenne hely neki. Nyilván nincs ingyen, de valószínűleg senki se akarta eléggé. Meg mondjuk a múzeumi védett kocsikba nem is szabadna belenyúlni, azok amúgy is jók lehetnek a gőzfűtéses nosztalgiavonatokhoz. A többivel meg tehervonatoznak, annak nem kell klíma.
@gigabursch: Nekem is nagyon fura ez a narancsszerű szín. Anno mikor megjelent, azt hittem, hogy ez még csak az alapozó (mínium), és majd jön rá a rendes színe.
@gigabursch: persze, nem lehet vitás egy balatoni -szerénységem is- ember számára, hogy minél előbb be kell fejezni a 29-es villamosítását Tapolcáig , illetve Tapolca-Keszthely közt és igenis KELL az edericsi átkötés, csakúgy mint a z Aliga-Akarattya közti átkötés is, mert onnantól kitágul a horizont, lehet egy " classic BKV 12-es Karolina út-Karolina út körforgalom stílusú körjárat, mondjuk óránként, mely vagy Keszthelyen, vagy Siófokon "végállomásozna", azaz ott kéne átszállni a tovahaladó Flirtre, tehát aki mondjuk Fonyódról b.füredre menne, a siófoki V.Á-n szállna át, ill aki Révfülöpről közlekedne Boglárra, az is. DE most arra kéne koncentrálni, hogy legalább B.tomajig meglegyen a villamosítás, mert ott -mint írtam- kellő vágánymennyiség áll rendelkezésre a Flirt végállomásoztatására, a Tapolca felől, felé tovább közlekedő "normál" vonatok mozdonycseréjére, stb-stb. Aztán ha már meglesz a pénz végre, akkor nyilván a következő etap a B.tomaj-Tapolca villamosítás, illetve a Keszthely-Ederics villamosítás és végül az átkötő pálya megépítése, nyilván egyidejű villamosítása mellett...
@KissGecihuszár:

Már erősen OFF lesz amit írok, de talán nem dob ki a bloggazda.

Ha valamit sürgősen kéne villamosítani, az a Kazincbarcika-Ózd, ill Kb - Bánréve vasútvonal.

Utána rendet kéne tenni a Nyíregyháza - Mátészalka térségében, hogy végre legyen ott is normális gazdasági környezet.

Mindezt úgy mondom, hogy tőlem három perc bringaút az egyik balatoni strand és tegnap Keszthelyen du 4 óra felé az állomáson várva anyut szembesültem azzal, hogy
- egy csörgő
- két virsli
- egy szilis személy
- meg egy traxxos IC
- és egy szergej, ami nosztalgia kocsikat pakolászott,
mind járó motorokkal, trafókkal alsó hangon 105-110 dBa zajszint volt. Persze amint a Csörgő és a Szergej gázt adott ez látványosan és hangványosan lett sokkal durvább.
Mellé még kb 3-400 utas ((r) K.Gy: "Távozik és érkezik mindenféle ember").
Kész csoda, hogy a fecskék nem estek ki a fészkükből.
Még szerencse, hogy a bazaltos vonat a Ludmillával épp nem a maradék, MÁV-rakodós vágányon dekkolt járó motorral, mert akkor kész káosz lett volna.
Az utastájékoztatóból semmit nem lehett hallani, még a váróban sem és a peronon a hangszóró alatt sem.

...
Amúgy Siófok vágányhiány miatt nem alkalmas "fej-pályaudvarnak", ráadásul Tapolcán van szervízbázis is, ami az egész Balaton körül sehol sincs.

@Hamster:
Nyomokban még megvan az a vonal, de vsz abból is kerékpárút lesz.
Legalábbis mostanában ez a trend.
@gigabursch: A Csörgő indokolatlanul rohadt hangos, én nem tudom, hogy a franciák süketek, vagy miért, de a ő ugyanolyan motorú cuccaik is hangosak. De a remot Csörgő is, szóval lehet, hogy nem a motorral van baj. Ordító egér... A Szergej szerintem kevésbé gázos (abból arrafelé úgyis csak remot van), a Ludmilla meg kimondottan halk, az egy többé-kevésbé eléggé rendben levő gép. Kellett volna 20 olyat bérelnünk évekkel ezelőtt, és teljesen rendben lennénk. Persze a pályára van hatása, de ez van, a Szili, a Szergej, meg kb. minden akkoriból mind ilyen. Egyébként a nagy teljesítményű villany cuccok is tudnak hangosak lenni, a hűtés miatt. Egyszer gyanútlanul fotózok Lausanne-ban, mellettem meg standby-ból bekapcsolt egy TGV, kb. olyan volt, mintha repülőgép szállt volna fel :) Ezzel együtt tök jó a keszthelyi hauptbahnhof, szerencsére nem bohóckodtak aluljáróval.
@gigabursch: "Ha valamit sürgősen kéne villamosítani, az a Kazincbarcika-Ózd, ill Kb - Bánréve vasútvonal."
Kinek? Minek? Napi pár Bz jár arra (asszem már a közvetlen miskolci vonatok is azok, nem csörgősek), a teherforgalom minimális. Bánrévén már nemzetközi személyforgalom sincs, néha szlovák terhek jönnek át. Ózd felé fel kellene éleszteni az egykori deltát, hogy az ózdi bézék csiki-csuki nélkül be tudjanak oda menni, bár nehéz lenne ott megállót csinálni, hogy a bánréveieknek is legyen valami fel- és leszállási lehetősége. Bár szerintem onnan a személyforgalom a település mérete miatt sehogyse fogja tudni igazolni az állomásépület méretét. De Ózdra se telepítene már senki hatalmas acélművet, kár is lenne, mert amúgy tök szép hely. Centerben valami ócskavasas cég működik, de ott se fogsz semmi akkora gyárat építeni, hogy villanyos tehervonat kelljen neki végig Barcikáig. Tudom, hogy ilyenkor van, aki azt a következtetést vonja le, hogy szerintem "kelettel" nem lehet mit kezdeni, de nálam nagyobb vasútmánok elbeszélése alapján nagyjából tudom, hogy hol nincs nagy élet, és ez például az a ficak. És hiába működött ez a XIX. században, a XXI-ben már nem fogsz országrészeket azzal felvirágoztatni, hogy vonat jár oda, se azzal, hogy mazdagot raksz egy mellékvonal fölé. Az a baj, hogy az ország nagy részén a vasutat arra építették, hogy a helyi uraság erdeiből vágott fát elszállítsák, semmi más nem számított. Se a személyforgalom nem érdekelt senkit, se a vonalvezetés, a fának meg nem kellett normális pálya, kb. sárra ledobott kavicsra ledobott cérnasínek voltak, aztán aki utazni akar, az várja ki az utat. Az egész ország vasúthálózata egy gyerekmatiné, beleérte amúgy a fővárosét is, meg a remek egyvágányos fővonalakat, ahol IC-k és sokkocsis tehervonatok úgy kitérőznek, mintha 1860 lenne. Ezzel az egésszel nem lehet csodát csinálni, tökmindegy, hogy Bézé helyett TGV szerelvény jönne, haladni akkor se tudna. És ha nem halad, akkor a csatlakozás is sz*r lesz, és az egész utazási élmény sz*r lesz. És megnézem azt, hogy melyik település mondaná azt, hogy "persze, sajátítsátok ki ezt meg ezt az utcát, hogy normális nyomvezetéssel jusson el a vasút az új helyen levő állomásra, nem gond".
Ahol madzag nagyon értelmes lenne, az a 17-es alsó része Zalaszentiván és Kanizsa közt, illetve a 10-es Győrtől Cellig. Ez mindkettő tervezve is volt, a 17-es Szombathelytől Ivánig meg is csinálták, a 10-es viszont mély hallgatás. _Lehet_, ismétlem: lehet, hogy a teherforgalom és interrégiózás miatt az 5-ösnek is lenne értelme, de csak ha egészen Pusztaszabolcsig meglenne a madzag. Tehermentesítőként amúgy is szükség lenne a régi MÁV-os balatoni vonalra a Szabolcs - Börgönd- Szabadbattyán ficakra. Ezek nem is lennének nagy projektek, normális helyet saját pénzből megcsinálnák őket.
@gigabursch: "Amúgy Siófok vágányhiány miatt nem alkalmas "fej-pályaudvarnak", ráadásul Tapolcán van szervízbázis is, ami az egész Balaton körül sehol sincs."
Gondolom Tomajra gondolsz, de igazad van, nem erre építették, bár fizikai hely még akár lehet is. Tapolcán viszont már nincs fűtőház, bár valaki odaköltözhetett, mert láttam ott mozdonyokat. Tomajjal az a baj, hogy pont egy megállónyira van a környék turisztikailag legfontosabb megállójától, a badacsonyitól. Ha odáig váltani kell,jól megszivatunk mindenkit. Onnan Tapolcáig már eleve nem nehéz villamosítani, talán a badacsonyi fasort félteném egy kicsit, mert rohadt jó az az árnyékos állomás, a legjobb az országban.
Amit egyesek nyomnak, az a hibrid vonat, hogy Füredig elmegy madzag alatt, onnantól meg aksival, üzemanyagcellával, tudom is, mivel. Ezzel annyi bajom van, hogy nem tudom, mennyire megbízható a technológia (ha a MÁV-hoz mérem, akkor a lehetőségeken felül van messze), a Füred - Tapolca táv meg pont a határa az általam látott megoldásoknak. Elverődik valahol egy kereszt, várni kell, meg a klímának mennie kell, mert kint hatvan fok van, nem fog pont Lábdihegynél leállni a masina, szinte a cél előtt? Egyébként én svájci vagyok vasútilag a lelkemben, szerintem a főbb vonalakra villany kell és kész. És az északi parti fő vonal, nyáron is, de télen is lenne benne fantázia, ha nem Bézé jönne nagy ritkán. Rengetegen élnek már lent télen is, rég nem az van, mint akár 20 éve is, hogy télen minden üres, sehol senki. És az a vicc, hogy még teherforgalma is van az említett uzsai kőbánya miatt (szoktak Fehérvár felé is menni), bár ez nyilván nem egy nagy volumen hónapra lebontva :)
@Hamster:
Ha van ipari és szállítmányozási célra alkalmas minőségű, delejes vasút, az három évtized alatt felpörgeti és stabilizálja a térség gazdaságát.
Ráadásul épp Bánréve felé van a felvidéki magyar rész is, ami térségi erős kapcsolatépítést és gazdaságbővítést hozhat magával.
Ezt három évtizede kellett volna meglépni...

A személyforgalom könnyen félrevezet, arról nem is beszélek.
@Hamster:
Nem, fentebb magam miatt írtam.

Amúgy a Ludmillák hangja tényleg nagyon jópofa.

A Csörgőkkel és a hangjukkal meg úgy vagyok, mint a hazai piacon legelterjedtebb benzinmotoros kaszákkal, akik akár németek, akár svédek, igazán rádobhatnának még 12 dkg anyagot, hogy halkabb legyen 15 dBa-val...
Addig meg mást vakítsanak, hogy ők mekkora sztárok a kisgépek piacán ....
A Csörgő kipuffogóját szerintem 50 kg anyagból meg lehetne oldani...
@gigabursch: "Ezt három évtizede kellett volna meglépni.."
Ha három évtized alatt nem történt meg, akkor nem lehet, hogy már nem is fog? Ki menjen át ott nagy tömegben (mert a vasutat nem 10-12 embernek járatjuk), és minek? Hova? A putnokiak menjenek át Rozsnyóra, a pelsőciek meg Borsodnádasdra, mert..? Miért fontosabb egy kapcsolat a nagy piros vonalon át, mint két tetszőleges magyar település közt? Mondjuk miben más, mint Kisbér és Bakonyszentlászló közt? Vagy mint Almamellék és Szentlőrinc közt? Miért kellene extra költeni egy irányra, amit amúgy senki nem akar használni? Ezt nem gonoszságból írom, de a vasúti kishatárforgalom gyakorlatilag sehol se létezik. Egyik irányból se. És nem azért, mert a csúnya pomogácsok megtiltották, hanem mert valahogy nincs rá igény. Ilyen furcsa vadhajtások vannak, hogy Rajka Pozsony elővárosa lett, de még Komárom és Komarno közt se élt meg a Bz. A gyárak át tudják a saját melósaikat hordani pont oda és pont akkor, amikor kell, más tömeges forgalom miért lenne?
@gigabursch: Ja, hogy személyforgalom nem számít. De akkor mi?
"Ha van ipari és szállítmányozási célra alkalmas minőségű, delejes vasút, az három évtized alatt felpörgeti és stabilizálja a térség gazdaságát."
De mit szállítanál a semmibe addig a három évtizedig? És mi a biztosíték, hogy a Tesla majd emiatt pont Ózdra akarja telepíteni az új teleportgyárát? Lássuk be, hogy az igazán nagy volumenű szállítók (mert nekünk itt most arra lenne szükség, nem egy tésztagyárra és egy papírfeldolgózára, mert az ehhez kevés) nem mellékvonalakat és szűkülő volgyekbe települt eddig se.
"Ráadásul épp Bánréve felé van a felvidéki magyar rész is, ami térségi erős kapcsolatépítést és gazdaságbővítést hozhat magával."
Milyen gazdaságot, melyik oldalon? És milyen kapcsolat múlhat azon a sínpáron, amin most is hetente csak pár vonat megy át? Mert átmehet, ott a szép delta a határon, csak nem állnak sorban előtte a kilométeres tehervonatok. Amekkora forgalom ott átjön, ahhoz nem kell villanymozdony.
@gigabursch: "A Csörgő kipuffogóját szerintem 50 kg anyagból meg lehetne oldani..."
:) Én az UV-ra mondtam mindig, hogy némi purhabbal, kis gumitömítéssel és egy csavarhúzóval a zajainak a 70%-át el lehetett volna tüntetni, de soha nem volt rá igény, inkább vibrált minden, rezonált az ablak, a kapaszkodó, a táblák, az ajtó, tényleg minden...
@gigabursch: Remélem, hogy az iménti kérdéseimet-kritikáimat nem trollkodásnak éled meg, mert komolyak a kétségeim. Most viszont mást kérdeznék, mert úgy sejtem, hogy a hajózásban otthon vagy: létezik, hogy a Kelénnek orrsugárkormánya van? Láttam átállni a siófoki kikötő medencéjének egyik végéből a másikba átállni, és lassításkor határozottan bugyogott elöl, az orrnál. Ezeket a régi hajókat csak így át lehet építeni? Ezek szerint a Helkán is lehet, vagy bármi régin(ek látszón)?
@Hamster:
Trollkodás: egyáltalán nem érzem annak.

Kelén: Igen, van neki.
@gigabursch: Köszi! Ezt csak így fel lehet rakni egy ilyen régi gépre? És a rendes kormányzás része, vagy külön kell valahogy kezelni? Teljes meglepetésként ért.
@Hamster:
Akkor egy autentikus videó a Helkáról.
youtu.be/xXqb7-b390o

Amúgy egy kétirányú joystick a vezérlése.
@Hamster:
Fel lehet rakni?

Jogszabály.

Egy főgépes hajóknál kötelező az orrsugár kormány.
@gigabursch: Jó ez a videó, nem tudtam, hogy viking a tóval is foglalkozik :) Az előírás logikus, ha így írod, de pl. pár hete a Csongoron nem vettem észre, se a Csobáncon, Jókain. Az is igaz persze, hogy nem vagyok egy jó megfigyelő, vagy lehet, hogy épp nem volt rá szükségük.
@Hamster: Utána feldobta a youtube ezt, ennek is örülök: youtu.be/53MlSo8GdEs
@Hamster:
Jó hajóvezető és kedvező szél(csend) esetén nem szükséges...
A hajó oldalán az orrsugár-kormány felett van egy propellerres festés, azt látnod kell...
@Hamster:
Van szerencsém ismerni őket.
Elképesztő műszaki dokumentációt gyűjtöttek össze és rajzoltak meg újból.
Rengetegszer kellett a papír méreteket lepontosítani.
A CAD nem tűri a laza csuklót...

Jó látni, hogy a Belo ismét hajó lesz.
@gigabursch: tudod, sok minden kéne, sőt már tegnapelőtt KELLETT volna, legelébb egy koherens, rövid és hosszútávú vasút fejlesztési koncepció, melynek szerves eleme kellett volna már 2014-ben legyen a V0, mert ha azt akkor elkezdték volna építeni, mára rég kész lenne és annak multiplikátor hatásához semmi kétség nem férhet! Aztán nem kellett volna a fidesz vakarékainak lenyúlni 17-20 ezer milliárdnyi EU, hazaii köz és nyugati hitelpénzt, meg kellett volna elégedniük 5-6 ezer milliárddal, azaz nem 100-150-200%-os mértékben kellett volna mindent túlárazni, "csak 20-30, max 50%-al, mert akkor a megmaradó 13-15 ezer milliárdból pl. a MÁV-nak is juthatott volna 1500-2000 milliárd és mára abból olyan vasútunk lenne, mint a Cseheknek, Lengyeleknek!
@gigabursch: Propellert nem bírok belelátni, de egy kört egy vízszintes vonallal látni vélek több képemen is. Az lenne az? Megint tanultam, köszönöm!
@gigabursch: Ma utasként kb. 3 méter távolságból megnéztem a sugárkormányt Kelénkén. Jó hangos bírt lenni, de elég virgoncan fordult a siófoki kikötőben. A katamaránok körül kb. 3 kört menne, mire azok megfordulnak :)
@gigabursch: Én igazából nem emlékszem konkrétan rá, hogy hányszor láttam, de ha megkérdezel, két balatoni hajót tudtam volna mondani gyerekként: a Beloianniszt, meg a Helkát Füreden, a Pogány Madonna miatt. Biztosan klassz a Szent Miklós, de ez meg még olyan klasszikus hajókinézetű volt. Amiből egyébként a Dunán már alig van; múlt héten sétahajóztam egyet a születésnapom alkalmából, és sorban jöttek a borzasztó ronda hajók szembe. Tudom, hogy az emberre a gyerekkorában látott dolgok vannak a legnagyobb hatásra, de ezek a mai sétáltatósok konkrétan csúnyák, otrombák. Pl. Fortuna, csoda, hogy azt nem löki el magától a víz... Ehhez képest meg a Vén Dunát elbontják, ahelyett, hogy (vissza)csinálnának belőle egy klaszikus csavargőzöst. Értem, hogy mindenki a legkevesebb befektetéssel akarja a legtöbb pénzt kivenni, ezért itt is minden tele van használt ócskavassal, mint a magánvasutak mozdonyparkja,
@Hamster:
A budapesti dunai vizuális környezetszennyezést azt inkább hagyjuk...
Ahhoz képest a dízelek narancssárga színe merő felüdülés...
@Hamster:

Az a kör vízszintes vonal(akk)al - mintha egy opel jelet látnál -, nos az a Lloyd-karika, ami a terhelés és a vízkiszorítás mértékére utal, egyben jelzi a megengedett határértéket az adott hajóhoz.
@gigabursch: De akkor hol kellene látnom az orrsugárkormány propeller-jelzését? Végignéztem a képeimet, de nem tudom, hogy mit kellene látnom...
süti beállítások módosítása