Manapság is találkozni néha a villamosvágányokon fura, faburkolatú járművekkel, melyek villamosokat, alkatrészeket, néha teherkocsikat vontatnak. Ezek már csak "belszolgálati" célokat szolgálnak, a BKV saját szállításait végzik. De 1996-ig, amíg határozattal beszüntették a BKV vágányhálózatának ilyen célú használatát (pedig állítólag a HÉV teherszállítása konkrétan nyereséges volt), másféle szállítmányokkal is lehetett találkozni, szinte napi szinten.
"Muki" a Nagykörúton - de pontosan hol is? És miért kérdezem ezt?
A városban ez a tevékenység a lóvasúti időkben kezdődött, és a villamosvasúti időkben is megmaradt. Több helyen volt kapcsolat a MÁV vonalaival, a Déli pályaudvar és szentendrei HÉV közti szakasz pedig a jobbparti körvasút része volt. A második világháború közben és után a hidakon átmenő villamosvonalak is szerepet kaptak (az 1950-ben átadott Árpád híd például a csak 1955-re elkészült Újpesti vasúti hidat pótolta), és bár a Budapest erősen átalakult, és az ipar kiszorult a város belsejéből, bizonyos iparvágányok kiszolgálása egészen a nyolcvanas-kilencvenes évekig a villamosvasút dolga maradt.
Tehervonat a budafoki kocsiszín kihúzójában
Nem csak hagyományosan ipari területekre kell gondolni, hiszen például a Fehérvári úti BHG (Beloiannisz Híradástechnikai Gyár) is célállomása volt a vonatoknak:
A Galambóc utca sarkán levő épületbe még a kilencvenes években is érkeztek teherkocsik, bár a fentebbi két kép - Jakob Kyndy Holm felvétele - ennél régebbi. A másik végig megmaradt, ma már kicsit meglepőnek tűnő szállítási hely a Kisrókus utcai Ganz Villamossági Művek volt, itt még 1996-ban is jártak teherkocsik.
Újpest akkoriban maga volt a vágányparadicsom, és a számtalan villamosvonal nagy részén (különösen a 8-ason és a Váci út külső részén) teherforgalom is zajlott. Ezzel együtt kíváncsi vagyok, a fentebbi kép készítési helyét hányan tudják beazonosítani!
Az eddigi képeken a BKV villamosvasúti mozdonyait - hivatalosan "motoros fedett teherkocsijait", becenevükön "Mukikat" - láttuk, de az igazi nagyágyúk a HÉV mozdonyai voltak. Itt fentebb két L.III-ast láthatunk, melyeket 1917-ben gyártottak a kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Rt. és a Ganz-féle Villamossági Rt. együttműködésével. Ha csak annyit árulok el, hogy a fenti kép Óbudán készült 1969-ben, hányan ismernek rá a helyszínre?
Az L.II-es sorozat kicsit korábban, 1914-ben épült, az 1-es mozdony ma is megvan, múzeumi felújításra vár. A kép készítésének helyében én se vagyok száz százalékig biztos, ezért tippeket várok rá!
A legdögösebb ilyen mozdonyok azonban a Ganz 1930-ban épített L.VI-osai voltak, ezek már valódi "nagyvasúti" mozdonyoknak néztek ki (a HÉV-nek voltak és vannak nagyobb mozdonyai, de azokról majd valamikor máskor írok). A fentebbi képen két ilyen a gödöllői vonalon visz egy tehervonatot. Szerencsére ők sem tűntek el nyomtalanul: az elől látható, 32-es pályaszámú néha most is közlekedik, nosztalgiavonattal (bár már sajnos évek óta nem volt ilyen), egy másik pedig Cinkotán van kiállítva (állítólag egy harmadik is rozsdásodik ott, ezt valaki megerősíthetné, mert HÉV-ben nem vagyok elég művelt).
Manapság már csak a nyomai látszanak annak, hogy sok HÉV állomáson több vágány volt, mint amire az utasforgalomnak szüksége van; itt-ott iparvágányi kiágazások láthatók, másutt felsővezetéktartó oszlopok csonkjai rozsdásodnak. A fentebbi képen viszont én is meglepődtem egy kicsit:
"A mozgóposták járművekben berendezett postahivatalok, amelyek mindenfajta postai küldemény szállításával és szállítás közben való feldolgozásával, irányításával foglalkoznak: ezenkívül a mozgópostai levélszekrény útján feladott küldemények felvételét is végzik, továbbá korlátozott mértékben kézbesítési szolgálatot is ellátnak.A vonaton a következő nagyváros eléréséig, tipikusan 30-60 perc alatt leválogatták a felvett küldeményt is, így a frissen felvett küldeményből is a következő nagyvárosba érve már leadták az oda szántakat." / forrás: Csabivonat blogja /
Férfiasan bevallom, én nem tudtam, hogy a budapesti elővárosi HÉV-en is volt ilyen, úgyhogy akinek van róla emléke, kérem ossza meg velünk kommentben! Előre is köszönöm!
Akit egyébként bővebben érdekel a városi villamosvasúti teherszállítás, mindenképpen nézze meg Fejes Balázs barátom kitűnő weboldalát!
Kiegészítés: Az első képről senki nem írta be a megfejtést, úgyhogy megteszem én: a Nagykörút Nyugati pályaudvar melletti szakaszán vagyunk, pontosabban a fényképész valahol az egykori resti - a mai McDonald's - mellett állt. A szemközti két ház közti kis utcácska felénk közelebbi sarkán van ma a villamosmegállóba (is) vezető zebra. Az eltűnt épület - melynek helyén ma a forgó óra és az aluljáró teraszai vannak - a vasút indóházának része volt eredetileg, azaz a mai Nyugati elődjéé, csak amikor a Nagykörutat kiszabályozták, utóbbit már eleve hátrébb építették fel, a régi csarnokot elbontották, a fejépítményéből pedig önálló házat csináltak. Itt van két kép, ami alapján el lehet helyezni térben a dolgot.
Köszönetet szeretnék mondani a fotósoknak: Jakob Kyndby Holmnak, Roy Makewellnek, Ernst Plefka-nak és Geoffrey Tribe-nak!
Az utolsó 100 komment: