Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

február 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (6) balaton (175) balatonföldvár (7) balatonfüred (5) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (42) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (969) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (337) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (64) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (47) énblog (562) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (76) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (43) haditechnika (15) hajó (166) hajtóművek-motorok (7) hampage (436) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (8) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1078) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (58) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (21) konstal (8) körtér (8) közlekedés (447) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (30) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (14) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (75) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (27) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (125) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (40) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (93) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (12) szavazás (6) szczecin (7) szeged (41) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (244) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (73) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (495) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (444) utcakép (227) uv (60) vár (11) várnegyed (8) város (540) városkép (112) városliget (10) varsó (7) vasút (621) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (27) vicinális (13) vidám park (5) videó (957) villamos (856) vitorlás (12) vízibusz (23) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (49) youtube (351) zene (228) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kis mozdony, nagy mozdony, avagy megvolt az első idei vonatozás

2025.02.04. 06:00 :: Hamster

Erősen hullámzó, hogy milyen gyakran járok gyermekvasutazni. 2022-ben például sokszor voltam, 2023-ban egyszer se, 2024-ben csak egyszer. Idén hamar meglett az első alkalom, kíváncsi vagyok, lesz-e folytatása. Ez attól is függ, hogy hányszor közlekedik valami érdekes masina - mint például ő:

101107.jpg

A C50-es szerintem nagyon szerethető gép, még az én kérges, kisvasúthoz nem annyira vonzódó lelkemből is képes lelkesedést csikarni :) Többször utaztam már ilyen mozdony által húzott vonattal itt, ezért csak utólag tűnt fel, hogy ez nem az a példány, amivel régebben találkoztam, hanem egy pár évvel fiatalabb, 1955-ben épített masina. Úgy sejtem, hogy félreállítva már láttam a vontatási telepen, de lehet, hogy az egy másik gép volt - nem bírom követni, akkora kezd a budai hegyivasút flottája lenni...

102816.jpg

A mozdonyka rendesen bejárta az országot pályafutása során, végül 2023-ban újították fel. Most az egyik motormellékkocsit vontatta - ennél több lehet, hogy már ártana neki hegynek felfelé. 

103355.jpg

Az Északi Járműjavítóban, azaz a Közlekedési Múzeum mai ideiglenes kiállítóhelyén (igazából van ott más is, de a múzeumi tárlat az, aminek még köze van eredeti funkciójához) épített masinákat nem dizájnolták túl, de ez érthető is, hiszen munkagépekről van szó. Alepvető forma, a kisgyerekek az autókat rajzolják ilyennek.

A Széchenyi-hegyi körüljárást videón is megörökítettem. Jó a klasszikus szignált hallani, lassan ez lesz az utolsó még megmaradt eleme az egykori, szerintem remek MÁV "corporate design"-nak. Azon felül, hogy az ország legtöbbet játszott zeneműve :) szerintem magasan kiemelkedik az európai vasutak egyforma csingilingijei közül.

115252d.jpg

Ha már ilyen jót kisvasutaztunk, lementünk a nagyot is megnézni. Mint kiderült, a hegyvidékről vonatra átszállva lehet a leggyorsabban Kelenföldre eljutni, tisztára S-Bahn érzésem volt. Természetesen nem vaktában jöttünk ki Budapest nyugati kapujába, hanem a pécsi IC-n tartampróbázó bérelt francia gépet akartuk megnézni. Abban reménykedtünk, hogy az első kocsiból megnézhetjük-hallgathatjuk menet közben, de az első kocsi vezérlőkocsi volt, azaz nem lehetett előremenni benne, úgyhogy voltaképp bármi húzhatta volna a vonatot :)

122229.jpg

A típus tehervonatokat közlekedtető magánvasutaknál már legalább 7 éve jelen van az országban, de (MÁV-os) személyvonatot január utolsó hetében vitt először. Szerintem nem lesz gond, bár az jópofa volt, hogy milyen óvatosan (lassan) álltak be vele a peronhoz a Keletiben.

121949.jpg

Itt látható, hogy ezt a konkrét gépet már 2019-ben honosították - sajnos nem tudom, hogy a felújítás mit jelentett ebben az esetben. Az is látszik, hogy '98-ban az akkor még GEC-Alsthom névre hallgató Alstom (amit valamiért állandóan Alstromnak írtak-mondtak a metrókocsik érkezésekor) gyártotta.

122446.jpg

A metró fele gyalogolva csodálkoztunk rá a vonatok nélküli csarnokra. Biztos van valami logikája, hogy miért üres mind a négy vágány, miközben az oldalsó, mindentől távolabbiakon vonatok állnak, de nem akartam túlgondolni, úgyhogy inkább csak lefotóztam a látványt, ami hamarosan el is tűnt, mert az egyik vágányra befutott egy Flirt :)

14 komment

Címkék: budapest közlekedés videó képek vasút gyermekvasút kisvasút mozdonyok nosztalgiavonat c50 astride

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9018786878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

H <=> R
Nekünk megy, van népek, akiknek még sehogy...
:-)

Üres Keleti:
Csak neked, csak akkor!
:-)
@gigabursch: "Nekünk megy, van népek, akiknek még sehogy"
Őőőő... ezt most én nem értem.
@Hamster:
Hát az R betű kimondása!
:-)

Beszélgess osztrákkal vagy angollal. Gyakorlatilag képtelen a R betűre.
Így aztán egyesek tesznek oda is, ahová nem is szükséges...
@gigabursch: Akkor már csak azt nem értem, hogy ez hogy jött ide :)

Egyébként igen, a legtöbb külföldi nyelv kiejtése magyarban beszédhibának számít, ezért van jellegzetes akcentusunk, nekem legalábbis mindenképp. A francia megint más, az mindenütt másutt beszédhibának számít :D Egyszer elkezdtem tanulni, el is kezdtem kapizsgálni, hogy mit hogyan kell nagyjából ejteni, de - bár logikusabb, mint az angolban, ahol bármit bárhogy lehet ejteni, lásd reading és Reading, read és read, worchester és társai - hamar elfelejtettem. Vannak nyelvek, amiket nem lehet fél erőbedobással megtanulni, és akkor a C programozási nyelv valahogy érdekesebbnek tűnt :)
Tényleg cuki ez a zöld kismozdony, a csepeles hang meg már csak bónusz...
Érdekes módon Budapest-környéki gyerek létemre mi Pálházán kisvonatoztunk általában a szokásos éves zempléni túrázások alkalmával, Gyermekvasúton szerintem nem is jártam. Szóval nekem egyértelműen a C50 a nagybetűs Kisvasúti Mozdony, minden más túlméretes :)
A 12-jegyű pályaszám amúgy valahogy furcsa látvány rajta, pedig tisztában vagyok vele, hogy elvileg mindenféle vasúti járműnek van olyanja.
@SomiTomi: Mi kisvonatoztunk Kismaroson és Gemencen, nagyival Szilvásváradon, és szerintem ennyi, pedig édesapám úttörővasutas volt gyerekkorában. Őszintén szólva nem is néztem a mozdonyokat, annyira lefoglalt az utazás élménye. Az már felnőttkoromban volt, hogy jé, de cuki ez az izé, mi a neve, céötven?
@SomiTomi: A pálházain én is többször voltam, mint a Gyermekvasúton :-)
@Hamster:
Kismaros-Kiralyrét
Szob-Nagybörzsöny különböző etapokban és időben
Kemence-???
Szilvásvárad
Mátrafüred
Pálháza
Kecskemét-Bugac (a szafari és vadnyugat határán, imádtam)
BFenyves
Gemenc
Mesztegnyő
Csömödér

...ahol jártam kisvasúttal.
Talán nem hagytam ki semelyiket.

De a bugaci..., nekem az volt a CSÚCS!
Az egy méltatlanul nem ismert vonal.
@gigabursch:
De, kimaradt!

Gyermekvasút!
@gigabursch:
Jujj, Lillafüred is megvolt.
@Hamster:
Te hoztad szóba az AlstRomot...
:-)
@Hamster: Én világéletemben gépész gyerek voltam, szóval minden vonatnak a mozdony a legérdekesebb része :-)
@SomiTomi: "szóval minden vonatnak a mozdony a legérdekesebb része"
Ezek szerint te még nem vonatoztál Svájcban. Halvány segédfogalmam sincs, milyen mozdonyok vontattak, mert a legérdekesebb az volt a vonatban, ahol mentünk :)
süti beállítások módosítása