Erősen hullámzó, hogy milyen gyakran járok gyermekvasutazni. 2022-ben például sokszor voltam, 2023-ban egyszer se, 2024-ben csak egyszer. Idén hamar meglett az első alkalom, kíváncsi vagyok, lesz-e folytatása. Ez attól is függ, hogy hányszor közlekedik valami érdekes masina - mint például ő:
A C50-es szerintem nagyon szerethető gép, még az én kérges, kisvasúthoz nem annyira vonzódó lelkemből is képes lelkesedést csikarni :) Többször utaztam már ilyen mozdony által húzott vonattal itt, ezért csak utólag tűnt fel, hogy ez nem az a példány, amivel régebben találkoztam, hanem egy pár évvel fiatalabb, 1955-ben épített masina. Úgy sejtem, hogy félreállítva már láttam a vontatási telepen, de lehet, hogy az egy másik gép volt - nem bírom követni, akkora kezd a budai hegyivasút flottája lenni...
A mozdonyka rendesen bejárta az országot pályafutása során, végül 2023-ban újították fel. Most az egyik motormellékkocsit vontatta - ennél több lehet, hogy már ártana neki hegynek felfelé.
Az Északi Járműjavítóban, azaz a Közlekedési Múzeum mai ideiglenes kiállítóhelyén (igazából van ott más is, de a múzeumi tárlat az, aminek még köze van eredeti funkciójához) épített masinákat nem dizájnolták túl, de ez érthető is, hiszen munkagépekről van szó. Alepvető forma, a kisgyerekek az autókat rajzolják ilyennek.
A Széchenyi-hegyi körüljárást videón is megörökítettem. Jó a klasszikus szignált hallani, lassan ez lesz az utolsó még megmaradt eleme az egykori, szerintem remek MÁV "corporate design"-nak. Azon felül, hogy az ország legtöbbet játszott zeneműve :) szerintem magasan kiemelkedik az európai vasutak egyforma csingilingijei közül.
Ha már ilyen jót kisvasutaztunk, lementünk a nagyot is megnézni. Mint kiderült, a hegyvidékről vonatra átszállva lehet a leggyorsabban Kelenföldre eljutni, tisztára S-Bahn érzésem volt. Természetesen nem vaktában jöttünk ki Budapest nyugati kapujába, hanem a pécsi IC-n tartampróbázó bérelt francia gépet akartuk megnézni. Abban reménykedtünk, hogy az első kocsiból megnézhetjük-hallgathatjuk menet közben, de az első kocsi vezérlőkocsi volt, azaz nem lehetett előremenni benne, úgyhogy voltaképp bármi húzhatta volna a vonatot :)
A típus tehervonatokat közlekedtető magánvasutaknál már legalább 7 éve jelen van az országban, de (MÁV-os) személyvonatot január utolsó hetében vitt először. Szerintem nem lesz gond, bár az jópofa volt, hogy milyen óvatosan (lassan) álltak be vele a peronhoz a Keletiben.
Itt látható, hogy ezt a konkrét gépet már 2019-ben honosították - sajnos nem tudom, hogy a felújítás mit jelentett ebben az esetben. Az is látszik, hogy '98-ban az akkor még GEC-Alsthom névre hallgató Alstom (amit valamiért állandóan Alstromnak írtak-mondtak a metrókocsik érkezésekor) gyártotta.
A metró fele gyalogolva csodálkoztunk rá a vonatok nélküli csarnokra. Biztos van valami logikája, hogy miért üres mind a négy vágány, miközben az oldalsó, mindentől távolabbiakon vonatok állnak, de nem akartam túlgondolni, úgyhogy inkább csak lefotóztam a látványt, ami hamarosan el is tűnt, mert az egyik vágányra befutott egy Flirt :)
Ez megy most