Amikor a berlini S-Bahnról írok, legtöbbször a belvárost átszelő Stadtbahnról és az észak-déli alagútról van szó, pedig ott van a kutyafej alakú körgyűrű is, meg a sugarasan kifutó vonalak. Ha az előbb belinkelt térképet megnézzük, látszik, hogy komoly hálózatról van szó - ráadásul olyanról, ami független a hagyományos elővárosi és távolsági vasúttól; tehát a berlini S-Bahn nem fog azért késni, mert a szegedi vonat Cegléden összeszedett öt perc késést, és emiatt nincs szabad vágány. Igaz, fog azért, mert nem megfelelően megtervezett járműveket vásároltak, és az üzemeltetést is alulméretezték, akárcsak a pályakarbantartása költendő összeget, plusz a papírmunkát se vitték túlzásba (be is rágott az üzemeltető DB leányvállalatra a berlini szenátus és Brandenburg tartomány)... de azt kell mondjam, minden (valós) probléma ellenére a fenekünket a földhöz verhetnénk, ha Pesten lenne egy ilyen hálózat :)
A mai videóban is kedvenc részeimet fogjuk látni: egyszerűen sosincs elég időm ahhoz, hogy túl messzire csavarogjak (a központtól távolodva értelemszerűen ritkul a követés, ezen felül mindig építkeznek valahol, plusz legutóbb egy siklás utáni rendrakás is borzolta a kedélyeket, másutt pedig fa dőlt a pályára). Pedig vannak érdekességek, egyrészt építészetileg, másrészt a sugaras részeken nem ritkák az egyvágányú szakaszok, ami mindig izgalmas(nak tűnik a nem ilyen gyorsvasutakhoz szokott szememnek).
A videócska talán legérdekesebb részei az Ostkreuz-on készültek. Ez az állomás ("Keleti kereszt") évtizedeken át rossz állapotáról volt híres, míg el nem kezdték átépíteni. Emlékeim szerint annyira rossz azért nem volt a helyzet, mint ahogy a "Rostkreuz" - "Rozsdakereszt" becenév sugallná, de úgy látszik a berlini és a magyarországi vasúton utazók ingerküszöbe nem ugyanott húzódik :) A körgyűrű keleti fele, a Stadtbahn bevezető szakasza és a nagyvasút pár vonala találkozik itt, a tervezők pedig úgy döntöttek, hogy nem csak tataroznak, hanem az egészet leradírozzák és újrakezdik. 2012 augusztusában még felemás volt az állapot: a körgyűrű állomása már elkészült, egy jókora üvegcsarnok képében, de odalent még az eredeti peronok toldozott-foltozott, félig visszabontott maradványairól indul egy némileg csökkentett komfortú szolgáltatás, kanyarodó irány pedig egyátalán nincsen. Mondjuk a képek alapján pont az lehetett a legnyomasztóbb része a csomópontnak - itt az új csomópont elkészülte után csak sín lesz, peron nem:
Az Ostkreuz egykori délnyugati kanyarperonja. Forrás: Platte (via Wikimedia Commons)
Egyébként errefele - Berlinben konkrétan a Ring és a sugaras vonalak találkozásánál - teljesen tipikus az emeletes "toronyállomások" építése, nálunk meg körülbelül egy helyen lenne ilyen: Kőbányán, de ott sincs semmi. Ami persze nem a helyi forgalomnak hiányzik, de ha egyszer lesz S-Bahnunk, arra pontosan ilyen átszállóhelyek kellenének. Már úgy értem, nem mint a régi, hanem mint az új Ostkreuz :) Esetleg a Süd. Vagy a West.
A videót igyekeztem bőséges magyarázószöveggel ellátni, aki kővebben is akar a látottakról olvasni, itt próbálkozzon.
Ez megy most