Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

június 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (115) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (61) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (946) budapesti pillanatok (50) buék (9) busz (120) búvár (18) bytom (6) bzmot (8) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (313) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (12) doctor who (42) drezda (8) duna (45) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (42) énblog (519) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (7) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (24) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (72) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (107) hajtóművek-motorok (7) hampage (417) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (65) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1032) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (7) konstal (8) körtér (8) közlekedés (413) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (68) nosztalgia (241) nosztalgiabusz (43) nosztalgiahajó (18) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (59) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (16) szárnyashajó (8) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (7) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (67) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (487) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (408) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (528) városkép (108) városliget (10) varsó (7) vasút (597) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (901) villamos (845) vitorlás (7) vízibusz (10) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (344) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy földalatti fogaskerekű. Ami igazából kettő. Vagy legalábbis másfél. Volt.

2024.06.06. 06:00 :: Hamster

Az egyik legjópofább tömegközlekedési eszköz, amivel valaha utaztam, a Lausanne-i Métro Lausanne – Ouchy volt. Ez 1877-ben egy részben föld alá épített siklóként kezdte pályafutását, aztán 1879-ben két sikló lett belőle. Pontosabban másfél: a legforgalmasabb szakaszon a meglevő vágány mellé építettek még egyet, amin a másiktól függetlenül ingázott egy kocsi. 1954 és 1958 közt mindkettőt fogaskerekűvé építették át, a kétezres évek második felében pedig teljesen átépítették az egészet: egy vezető nélküli, gumikerekű metróvonal része lett. Én 2006 elején jártam itt, még pont elcsípve a fogaskerekű utolsó napjait:

img_3917-3.jpg

A fentebbi képen hátul a felső végállomástól (Flon) egészen a Genfi-tó partjáig (Ouchy) lemenő vonal szerelvénye látható a vasútállomás (Gare CFF) alatti megállóban, hozzánk közelebb pedig a fentről csak idáig lejövő "sűrítő" ingajárat vágánya, mely itt rögtön véget is ért. A két sínpárt két külön vonalként használták: a "Métro - Gare" (a pályaudvari járat) és a "Métro - Ouchy" (a hosszabbik viszonylat) nem voltak egymáshoz hangolva, bár egy üzemi vágánykapcsolat azért volt köztük kocsiszíni menetekhez. Az itt látható magasságkülönbség nem volt gond, hiszen nem volt átszálló forgalom.

img_3925.jpg

Ez a kép a felső végállomáson (csak ismétlés jelleggel: Flon) készült: jobbra a vasútállomási ingajárat - mely egy szóló motorkocsi volt - közeledik felénk, balra a távolban pedig a tópartról felmászó szerelvény fényeit láthatjuk. A teljes viszonylat 1,4 kilométer hosszú volt, 106 méternyi magasságkülönbséget hidalt át, a maximális meredekség 116 ezrelék volt. A pályaudvari járat 318 méter hosszú volt, és 37 méternyi magasságkülönbséget hidalt át.

img_4145.jpg

Aki nem érti, miért volt szükség fogaskerekű vasútra a város kellős közepén, az nézze meg ezt a képet, mely a vasútállomástól felfelé induló sétálóutcát mutatja. A döbbenet folytatódott, amikor a felső végállomásnál a felszínre liftezve egy völgyet láttam, melynek túloldalán folytatódott a belváros:

img_4190.jpg

A ma már befedett Flon folyó által kivájt völgyecske alján egy munkagödröt láthatunk egy alagúttal: ma arra megy tovább az átépített és meghosszabbított vonal. Miután a régi vasutat leállították, és elkezdték gumikerekű metróvá átépíteni, az eddig mutatott régi alagutat összekötötték a lent látható új alagúttal kezdődő új vonalrésszel. Az így kapott vonalat 2008-ban a város kettes számú metrójaként (M2) adták át. Az egyes metró (M1) belső végállomása is itt van, és hogy még tipikusabban svájci legyen a történet, 2000-ben egy méteres nyomtávú elővárosi vasutat is bevezettek ide. A biztonság kedvéért megismétlem: alapvetően egy domb tetejéről beszélünk :) Egykébként ez a hely nem volt mindig elegáns: az ötvenes-hatvanas-hetvenes években egy teherpályaudvar működött odalent, melyen a sikló/fogaskerekű és egy iparvasút közti átrakás zajlott.

img_4176.jpg

A tóparti járat nem végig alagútban ment: másfél kilométeres útja során nagyrészt a szabadban haladt egyetlen sínpáron, Montriond állomásnál egy kitérővel, hogy egyszerre két szerelvény is járhasson - itt kerülték ki egymást. Ahogy látható, ezen a járaton komolyabb járművek közlekedtek, melyek egy kétkerekű SLM fogasmozdonyból és két hajtás nélküli kocsiból álltak. Sajnos ezek nem maradtak meg: bár a vonal bezárása után valaki megvásárolta őket, végül szét lettek vágva.

img_4180.jpg

Érdemes megfigyelni, hogy a két vágányt úgy helyezték el, hogy a járművekre magasperonról lehessen beszállni:  a lefelé menőről a másik, magasabban fekvő, burkolt vágányra lehetett leszállni, a felfelé menőnek pedig külön peronja volt kicsit feljebb. Valószínűleg valami ilyesmi módon kellene átépíteni a budapesti 2-es villamos Vigadó téri megállóját is! Az előbb egyébként múlt időt használtam, ugyanis a gumikerekű metróvá átépítés során ez a kitérő megszűnt; épült helyette két új megálló, az immár kétvágányú pálya (csak egy rövid szakasz maradt egyvágányú) nagy részét pedig befedték.

Még 2021-ben próbálgattam egy upscaler programot, hogy mit tud, melyik AI modellel mit lehet kihozni a kamera helyett fényképezőgéppel, kis felbontásban felvett, maximum 30 másodperces snittekből. Akkor lett egy rakás videófájlom, amivel nem kezdtem semmit. Most rámjött, hogy nem kellene kidobni őket, úgyhogy összevágtam belőlük egy két és fél perces videót, hogy mozgásban is láthassuk azt, amiről a fentebbiekben írtam. A videónak magyarázó feliratozása is van, amit a "CC" gombbal lehet bekapcsolni:

6 komment

Címkék: 2006 közlekedés videó képek tömegközlekedés vasút érdekesség svájc fogaskerekű lausanne upscaled

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4818419453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anno olvastam a beszámolót az oldaladon, de akárhányszor látom, mindig csak annyit tudok mondani hogy döbb. :)
Milyen csendes ez a fogaskerekű! Hogy-hogy nincs az a mérhetetlen kerregés, ami sok más fogasnál jellemző? Vagy ez is gumiból volt, mint a gumikerekű metró kereke? :-)
EZ olyan besz@rás kategória.

Köszi!
@nyelv-ész: Szerintem nincs bekopva, minden a helyén van: a sínek fogazása, a sínek illesztése, a fogaskerék alakja is tökéletes, pont passzol bele, nem kotyog, és lehet, hogy a sínrögzítés is olyan, hogy ne vezesse tovább a hangot tökéletesen, mint a svábhegyin. Azért hozzá kell tenni, hogy hihetetlen mennyiségű fogaskereket (is) használó vasútjuk van, szóval megvan a technológiai tudásuk, meg a pénzük is arra, hogy rendben tartsák.
Az a belváros közepén húzódó völgy engem is meglepett, amikor arra jártam. Akkor biciklivel nem tűnt meredeknek a város, de az már régen volt. Az olimpiai múzeumban kint volt Chris Boardman órarekorder biciklije, azzal szerintem elindulni nem tudtam volna még akkoriban sem :-)
@NAR:
Melyik? A sárga vagy a fekete?
süti beállítások módosítása