2021 óta közlekedik az extra bicikliszállító kapacitással rendelkező Tisza-tó sebesvonat Budapest és Balmazújváros közt, a névadó tavat és a Hortobágyot érintve. A járat Budapesttől Hatvanig villanyvontatással halad, ott viszont dízelmozdonyra vált, mivel Füzesabonytól nincs madzag az útvonala fölött.
Ami miatt idén különösen érdekes volt ez a vonat, az az, hogy a MÁV-nak nem volt elég dízelmozdonya a vonathoz, ezért a MÁV Rail Tours, leánykori nevén a MÁV Nosztalgia Kft. adta a vontatójárművet. Konkrétan egy Púpost. Viszont ez a Púpos néha lerobbant. Volt, hogy megpróbálták bedobni a hatvaniak egyik saját Púposát, de az bedobta a törölközőt. Bedobtak egy másikat, az is lerobbant, úgyhogy Csörgőt kellett keríteni rá. De volt olyan is, hogy Nohabot kellett küldeni, máskor meg egy Dácsia mentette meg a napot. Mivel nem értek hozzá, el kell higgyem az Indóház Online cikkében írtakat, miszerint a vonal egy részén olyan rossz a pálya, hogy kikészíti a mozdonyokat, a típustól nagyjából függetlenül...
Szerencsére az általunk kinézett napon a remélt 114-es Púpos virított a vonat elején, régi festéssel, pepita partedlivel, ahogy kell. Én speciel nem is vágytam gépcserére, lerobbanásra, csak a Ganz-Jendrassik motort akartam hallgatni az ablakban lógva :)
Balmazújvárosban bónuszként kaptunk egy Nohabot is: bár éppen nem mozgott, egy megrakodás alatt álló tehervonat élén a 006-os figyelt! A képhez annyi megjegyzés tartozik, hogy a balra látható füst nem a Púposból jött, hanem valami munkát végeztek a vasút mellett.
Egyébként a Tisza-tavon átvezető szakasz eleje az egyik legkedvencebb vasúti helyszínem az országban. Megértem azt, aki biciklizni jön ide, de vonattal is marha jó hely!
A vonat délutánig Balmazújvárosban várakozott a visszaindulásra, ezért a mozdony érkezés után szépen körbejárta szerelvényét, és félretolta az útból, egyfajta retró bemutatót tartva nekünk. Viszont mivel nem ide jöttünk, továbbvonatoztunk Debrecenbe. Onnan IC-vel mentünk haza Pestre, első osztályon, mert egyszer élünk... és itt jött a nap mélypontja: a kocsiban nem ment a klíma. Pardon, a "légjavító", a jegyvizsgáló ugyanis kioktatta a panaszkodó utasokat, hogy ebben a kocsiban nincs klíma, csak légjavító, az meg ennyit tud. Mondjuk 1. ennyi erővel ki is nyithatta volna a kis "vészablakocskákat", hogy legalább friss levegő jöjjön be, 2. kereshetett volna az utasoknak hűtött helyet, és 3. nem tudom, hogy pontosan mi is jár nekem egy első osztályú IC jegy megvásárlásáért cserébe. Azóta olvastam, hogy más is belefutott ugyanebbe. Végül átültünk egy másodosztályú kocsiba (én balek még új helyjegyeket is vettem a mobilos appban, hogy biztosan ne másvalaki megvásárolt helyére üljek), mert komolyan attól tartottam, hogy rosszul leszek a levegőtlen hőségben. Klisé, de teljesen igaznak gondolom, hogy az EU területén vágóhídra szánt állatot nem lehetne olyan körülmények közt szállítani, mint ami abban a kocsiban volt! Akkor még nem tudtam, hogy fogok még pár ilyen nem működő nem-klímás IC kocsival találkozni a nyár folyamán, úgy első, mint másodosztályon, a jelenség ugyanis nem ritkaság - csak szerencsére azokban az esetekben a jegyvizsgálók kinyitották a vészablakocskákat, úgyhogy kibírható volt a helyzet. Még jó, hogy szórakozásból szoktam vonatozni, komolynak ez elég durva lenne :)
Ez megy most