Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (110) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (8) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (415) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (403) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (68) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (401) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (590) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kassai Búvárkodás

2023.06.06. 06:06 :: Hamster

2017-ben a kassai fűtőházban megrendezett Rusnoparada során jöttem rá, hogy nem csak azért tetszik a szlovák vasút, mert gyönyörű helyeken futó vonalaik vannak, hanem mert a járműveik is jópofán mások mint a mieink - némelyikhez hasonlónk egyszerűen nincs is. Persze a cseheknek is hasonló - néha megegyező - másféle vonataik vannak, csak ők messzebb laknak, emiatt egy ottani vonatozós kirándulást sokkal nehezebb egyetlen nap alatt abszolválni :) De vissza Kassára: május elején egy ezer éve nem látott volt kollégámat sikerült rábeszélni egy gyors kiruccanásra, és mit ad isten, benéztünk a Rusnoparadára is:

dsc_1567.jpg

Hat éve különösen a jellegzetes szélvédőjük miatt Búvárnak becézett dízelek tetszettek meg, pedig régen jókat mosolyogtam a kinézetükön. Nem mondom, hogy a Nohabbal versenyezhetnek, de ritka karakteres jószágok, és mivel még mindig igen nagy számban futnak a volt Csehszlovákia területén - sőt, néha nálunk is -, valószínűleg egész jól is sikerültek. Nem kimondottan erősek, ezért tehervonatokhoz legtöbbször kettesével - néha a videóm kedvéért négyesével :) - használják őket, de a hagyományos "ablakos" vonatokat nagyon szépen elvontatgatják.

dsc_1570.jpg

A fordítókorongos felvonulás során a T478.3300 pályaszámú gép képviselte a csehszlovák időket. Ez a mozdony 1975-ben épült, a Búvárok első sorozatának 300. példányaként - kicsit ízlelgessük ezt a számot!

dsc_1555.jpg

A 754-es a Búvár második változata volt, eredetileg T478.4-es sorozatnak hívták. Belőlük "csak" 86 darab készült 1980-ig, és manapság még ők hasonlítanak leginkább a gyártáskori állapotra, természetesen a festést leszámítva.

dsc_1502.jpg

A 757-es sorozat a MÁV "remot" programjának egyik szlovák megfelelője: ezeket 750-esekből, azaz modernizált 753-asokból építették a zólyomi járműjavítóban. Új (Caterpillar) motort és (Siemens) villamosberendezést kaptak, bár a vontatómotorok a régiek maradtak. Ez a példány itt a fotón a legújabb festést viseli, a szlovák vasút ugyanis a közelmúltban elkezdte a vízszintes vonalak által uralt eddigi festést (lásd az iménti 754-est) ferde részekkel feldobni. Szerintem csinos, első ránézésre nem mondaná meg az ember, hogy ez a mozdony 1972-ben gördült ki a gyárból.

dsc_1524.jpg

A 756-os sorozat a 757-es tehervonati tesója: itt is modernizálásról van szó, csak nem a ZSSK, hanem a ZSSK Cargo számára. Érdekes módon megtartották a géptér kerek ablakait, emiatt régimódibb a kinézete.

dsc_1425.jpg

Nem csak a fűtőházban, hanem "vadon" is láttunk Búvárt: ez egy régebbi festésű 757-es Košice predmestie (egykor Kassa-Erzsébetváros) megállóhelyen. A szlovák vasúti járműveknek szeretnek egyéni neveket adni, ennek a példánynak azonban elég pikáns neve van: ő "Fénix", azaz Főnix, mert 2016-ban leégett :O

Bár alapvetően hanyagoltam a videózást, azért egy rövid filmecske így is összejött. Nagy dübörgésre nem kell számítani: az elődtípus Bardotkától eltérően a Búvároknak sosem volt jellegzetes hangjuk, a modernizált példányok pedig nyilván még halkabbak, pláne alapjárat környékén.

7 komment

Címkék: énblog közlekedés videó szlovákia képek búvár vasút kassa mozdonyok

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7218132706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sose értettem meg ezt a fülke kialakítást, hogy ebben mi a jó.
Milyen gyakorlati haszna lehet az előreugró szélvédőnek?
@gigabursch: @lutria: A nap nem süt szembe, mert van egy árnyékoló a sofőr előtt, meg feltételezem, hogy a becsillanás ellen is hivatott volt valamit csinálni. Akkoriban mindenki igyekezett valami újat kitalálni, az M63 arca is több volt, mint egy szimpla függőleges fal, bár mondjuk szép nem lett: hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_M63_sorozat#/media/F%C3%A1jl:M63_003.jpg
@Hamster:
Az M63 (és egy halom korabeli francia mozdony , de jópár korabeli dunai szállodahajó) esetében az előredöntött ablak valóban megoldotta a benti fények visszatükröződésének kérdését(, sőt a hajóknál nagyrészt megoldotta a szemből csapó eső kivételével a viszonylag cseppmentes szélvédő kérdését is).
Ugyanakkor szerintem a Gyík az jól nézett ki. Ezzel a búvárszemüveggel tényleg kicsit elgurult a gyógyszer a tervezőnél érzése van az embernek.
@gigabursch: Igen, biztos volt dizájn alapú elhatározás a Búvár arcában, mint mindenben akkoriban. Kivéve a Csörgőben, ami a legunalmasabb kinézetű vonali (tehát nem ipari tilitoli, mert azokon aztán tényleg nem sokat gondolkoznak) mozdony ever. Ráadásul a csehszlovákoknak volt is egy erősen sajátos formaviláguk.
@Hamster: Azt hittem, hogy azért ilyen a fülke, hogy jobban lehessen előre lefelé kilátni...
@NAR: Hát, nem igazán: gigantclub.hu/gigant_club/pic/hu/diesel/m63/m63c.jpg
De ez körülbelül lehetetlen, nem is igazán elvárás, hogy közelre lefelé lássál, mert minek, mire látsz valamit, már rég rámentél. Ráálláskor meg lépésben gurulnak rá a másik járműre.
süti beállítások módosítása