Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

június 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Ez megy most

  • gigabursch: Atomállat anyag. (2025.06.01. 16:55) Harmincesztendős lett a Gammasugár zenekar "Szabadok földje" című korongja
  • gigabursch: Most legutóbb hegynek gőzösöztem a Scharfbergen. Lefelé delejessel jöttem. A gőzős jobban bejött. (2025.06.01. 16:44) Egy kis gőzös
  • Fradista Utazó: @Hamster: vazza, most nézem, az eredeti (1971) és a remake (200) közt 29 év volt, és azóta eltelt még 25. (2025.05.31. 22:35) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Hamster: @nyelv-ész: Kimondottan rángat, minden egyes fordulat egy lökés. Hirtelen nem tudom megmondani, hogy minden ilyen soro... (2025.05.31. 22:30) Egy kis gőzös
  • nyelv-ész: @Hamster: Öregszel, Hams :-) Méghogy rángat... (2025.05.31. 19:47) Egy kis gőzös
  • nyelv-ész: @Hamster: Szerintem ez nem az autógyártók marketingje volt. Mit izgatta a Gorkij Autógyárat, hogy valahol a Galaktikus... (2025.05.31. 19:39) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Hamster: @nyelv-ész: A dízelek hangja is klassz, meg azért menni is jobb velük: ez a kis bütyök nagyon cuki, de folyamatosan rá... (2025.05.31. 19:09) Egy kis gőzös
  • Hamster: @nyelv-ész: "Nem volt nagy marketing az autógyártásban azidő tájt" Jajj, ilyet ne mondjuk, szerintem még ma is fent v... (2025.05.31. 18:52) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Hamster: @nyelv-ész: Az AZLK a Moszkvics gyártója volt, nem? Abban a nagy országban furán mentek a dolgok, mert ugye nincs olya... (2025.05.31. 18:48) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Hamster: @toto92: "Tóth Aleko" Bocs, hogy közbeszólok, de ez zseniális :) Sokszor a gyár neve többet mond egy konkrét típusnál... (2025.05.31. 18:38) Valami Amerika a Tagore sétányon
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (101) autók (89) bach (5) badacsony ms (6) balaton (186) balatonföldvár (7) balatonfüred (6) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (47) belgium (11) bengáli (43) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (976) budapesti pillanatok (52) buék (9) busz (123) búvár (19) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (5) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (342) csehország (69) csehszlovák (42) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (13) doctor who (42) drezda (10) duna (64) düwag (5) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (50) énblog (574) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (26) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (37) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (78) gibson (10) gigant (6) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (56) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (45) haditechnika (15) hajó (176) hajtóművek-motorok (7) hampage (446) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (11) idegenforgalom (21) ikarus (70) il 14 (10) innsbruck (6) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (10) kelet-berlin (5) képek (1102) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (59) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (36) kölni dóm (5) komp (21) konstal (8) körtér (8) közlekedés (455) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lengyelország (83) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) metál (18) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (132) motorkerékpár (5) mozdonyok (32) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (65) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (15) ndk (6) németország (332) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (32) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (6) nosztalgiavillamos (127) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (125) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (42) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (137) pozitívum (12) pozsony (63) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (12) sky channel (10) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (8) super channel (5) svájc (29) szabadság híd (17) szárnyashajó (13) szavazás (6) szczecin (7) szeged (42) szekacs (8) szergej (41) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (140) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (247) tapolca (8) társadalom (5) tatra (40) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (77) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (505) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (76) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (95) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (455) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (9) város (546) városkép (114) városliget (10) varsó (8) vasút (627) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (967) villamos (867) vitorlás (13) vízibusz (24) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (356) zene (230) zlin (13) zürich (14) Címkefelhő

Négy troli

2025.05.12. 06:00 :: Hamster

Pozsony 2025-ben is megtartotta a "Város Napjai" című rendezvényt, mely kapcsán április utolsó hétvégéjén régi tömegközlekedési járművek járták a szlovák főváros utcáit. Ebben a blogban ha tömegközlekedésről van szó, általában a vaskerekűeknél kötök ki, de most inkább azt a négy trolit mutatnám be, amivel találkoztam:

111249.jpg

A Škoda trolibuszos "üzletágának" egyik slágerterméke volt a 9Tr, melynek 1958-ban még az anyacégnél készült a prototípusa, de a gyártás már a Škoda Ostrovnál kezdődött 1961-ben. Nem épp kisszériás típusról van szó, mert 1981-ig több mint 7000 példány épült belőle. Számomra kicsit furcsa, hogy a nyolcvanas évek elején még ilyen formával épültek járművek, de a KGST, és főleg a Szovjetunió nem fektetett túl nagy figyelmet a járműszerkezeti részletekre (vagy az utasok kényelmére) - a nálunk oly sokáig közlekedő ZiU-9-esek se voltak éppen state-of-the-art gépek. A csehek viszont időnként fejlesztettek a típuson, így az elektromechanikus vezérlés helyét egy idő után szaggató vette át. Ez a masina a képen 1981-től 92-ig szolgált, ennek megfelelően kontaktorok csattogása helyett a szaggató sivítása kíséri menet közben.

dsc_2842.jpg

Az előbb látott 9Tr sikere után megpróbáltak a jellegzetes arcú Karosa 11-es típusból trolit építeni, de az eredmény nem volt az igazi, ráadásul ebben az időben a fejlesztéseket is leállították, mondván, hogy a villamos hajtás a múlté, a jövő a dízeleké. Ezt az olajválságok után újra kellett gondolni, így az 1972-ben elkészült prototípus után 1981-ben (!) megindult a 14Tr típus sorozatgyártása. Ez a konkrét gép 1991-től 2020-ig szolgált.

dsc_2866.jpg

Ahogy az előbb említettem, a hetvenes években leálltak a fejlesztések, így amikor szembenéztek a ténnyel, hogy a szóló trolik kapacitása nem fedi le az igényeket, nem tudtak hirtelen csuklós verzióval előállni. Szó volt arról, hogy az Ikarustól szerzik be a kocsiszekrényeket, de drágának találták a magyar ajánlatot, úgyhogy más forrás után néztek. A nyertes a szkopjei FAS "11 Oktomvri" volt, mely egy régi Mercedes VÖV busz licenszét módosítva gyártotta le a kasztnikat, amikbe már Ostrovban raktak villamosberendezést. Ez lett a Škoda-Sanos S200-as típus, amit 1982 és 87 közt gyártottak. A képen látható példány 1984-től 1998-ig dolgozott, felújítását 2019-ben fejezték be, de akkor még csak álló helyzetben láttam.

113741.jpg

Az utastér legzseniálisabb része a csuklóharmonika, mely a mindenfelé használt fekete gumi helyett valami áttetsző anyagból készült, emiatt a "forgó" körüli rész sokkal világosabb - és ezáltal kellemesebb -, mint az Ikarusainkon.

dsc_2800.jpg

A Sanosok gyártása közben Ostrovban ezerrel dolgoztak a teljesen saját csuklóson, melynek a protója 1983-ban készült el. Nem tudom, hogy miért, de itt is hatalmas spéttel, 1988-ban indult a sorozatgyártás. Ahogy az ránézésre is sejthető, a 15Tr a már látott 14Tr továbbfejlesztése volt. Érdekes, hogy a csehszlovák ipar mennyire lemaradt a csuklósításban, hisz az első sorozatgyártott csuklós Karosa is a nyolcvanas évektől épült (a prototípusok és kísérleti szériák nem számítanak). Valószínűleg a 280-as Ikarusok elég jól lefedték a dízeles "piacot" a KGST-n belül, emiatt nem érezték szükségét a saját fejlesztésnek.

Mivel a trolik alapvetően nem a szívem csücskei, nem akartam túl sok időt a filmezésükkel tölteni, de utazni így is sikerült mind a néggyel. Igazából csak a Sanos volt újdonság számomra, hisz a 9Tr-rel már utaztam itt korábban, a 14Tr és 15Tr típusokat pedig Szegedről ismerem

33 komment

Címkék: videó szlovákia képek tömegközlekedés skoda csehszlovák trolibusz pozsony technikatörténet nosztalgiatroli

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2018857214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Van jövője a trolinak, csak nem a régi formában, hanem akkuval kiegészítve. Az önjáró trolikkal sokkal hatékonyabban és főleg olcsóbban kiválthatóak a nagyvárosi dízelbuszos viszonylatok, és elkerülhetőek az akkus villanybuszok téli üzemeltetési problémái is.
@nyelv-ész: Csatlakozom :)

És szerintem a tisztán elektromos busznak (megfelelő műszaki háttérrel, a frissebb akku és töltőtechnikával mögötte, stb) is helye. Nem helyközi/távolsági viszonylatban hanem belvárosban, Várban, hegy(domb)vidéki viszonylatok, ilyesmi.
Ezt friss élményre alapozom: nem tudom ilyen elektromos busz jár a 222-s vonalán, de a múlt héten oda-vissza mentem vele 15+ megállót, és pont a dugóval ellentétes irányba. Szürreális élmény volt, azt hittem hogy Vettel vagy Fittipaldi a sofőrünk, úgy suhantunk dombnak felfelé. És nem süketültem bele hátul ülve, vagy szagoltam a büdöst.
@Flankerr: Nagyvárosi környezetben azért jobb az akkus troli, mert a végállomásokon, megállókban, és egyes vonalszakaszokon is tud töltődni, így nem lesz probléma, ha télen bejönnek az erős mínuszok, és emiatt csökken az akku kapacitása.
A villanybuszos üzemek egy része azért bukik, mert a dízelekkel azonos üzemeltetésben gondolkodnak, tehát hogy a buszcsorda éjjel a remízben töltődik, nappal pedig megy. Az elosztott töltés előnye, hogy nem kell bődületes energiamennyiséget egy helyre koncentrálni, és nem kell akkora aksikapacitást építeni a járművekbe, hogy kitartson a műszak végéig. Ettől még a troli is csendben tud hasítani hegynek felfelé :-)
Szürreális a "régi" troli meg a modern hajtás kombója - úgy hogy gyári a kombináció.

Az átlátszó csuklóalagút is az utóbbi évek prémium járműveinek sajátja, nem a KGST-ben számít az ember a felbukkanására.

A proto és sorozatgyártás közötti spét meg gondolom abból fakadt hogy a tervgazdaság nem motivált senkit az innovációra, de még ha szükséges is volt, a prioritások néha máshol mozogtak. Vagy a '80-as évek végén már egyszerűen csak nem volt pénz.
@toto92: Főleg a szovjet piac konzerválta a fejlesztéseket. Megmondták ruszkik a KGST partnereknek, hogy ugyan fejleszthetnek modernebb járművet, de ők egyetlen rubellel sem fognak többet fizetni érte. Így járt az Ikarus, a Pannónia is.
Fejlesztés akkor volt, ha keményvalutás üzletet lehetett belőle csinálni. Ha el lehetett adni Egyiptomba, Kambodzsába, meg egyéb feljődő országokba dollárért a csodatechnikát, akkor lehetett kérni fejlesztésre pénzt a költségvetésből. Vagy akkor volt még fejlesztés, ha kifejezetten a pártelit igényelte. A proletárnak jó volt a Zapó, a Moszkvics, de az elvtársaknak már kihullott a fogtömésük a ZIM/ZISZ laprugók miatt - akkor lehetett venni kifutó amerikai technikát, aztán villogni a díszszemléken.
@nyelv-ész: Ez nem mostani dilemma volt, hanem hetvenes évek eleji. Aztán jött az első olajfrász, ami talán nem vágott annyira oda a keleti oldalnak, de a második valahogy igen. Nekem erről nem nagyon meséltek, iskolánan se tanították, csak a képeket láttam, hogy az NDK-ban mindent villamossal kezdtek vinni, beelértve félkész autókat is. Valószínűleg sok villamosüzem azért maradt meg akkoriban, mert hirtelen nem volt olyan vonzó a gázolaj vásárlása.
@Flankerr: Ilyenkor mindig felhívom a figyelmet arra, hogy a (kettő közül egyik) első budapesti busz villamos hajtású volt, szóval a fene se tudja, hogy ez a hanyadik próbálkozás bejön-e, hogy ott vagyunk-e már, ahol az aksis cégek mondják :) 1900 körül F. Porsche kerékagyasmotoros villanyautókat és hibrideket tervezett a Lohnernak: en.wikipedia.org/wiki/Lohner%E2%80%93Porsche
Az első világháború után meg a postások villanyautókkal jártak, és itt nem triciklikre kell gondolni, hanem komolyabb cuccokra is: okodrive.hu/tudtad-hogy-mar-100-evvel-ezelott-gyartottak-elektromos-autot-magyarorszagon/

Úgy tűnik, hogy 2-3-5 évre már jók a vilanyautók, de azon túl is? Gazdaságosan és környezetbarát módon?
@nyelv-ész: "akkor lehetett venni kifutó amerikai technikát, aztán villogni a díszszemléken."
Szerintem ez fordítva volt, először vettek amerikai licenszeket, aztán saját lábra igyekeztek állni az alapján. Később Kádár a Mercit szerette, Honecker a Volvót, amerikai autót nem sokan akartak :)

Egyébként érdekes megnézni a hatvanas évek közepe előtti utcaképeket, tele van amerikai/nyugati autókkal, korábban dzsippekkel, szakszolgálatiként Dodge Weapon Carrierekkel, időnként mindenféle fecskefarkas-ufólámpás csodákat is látni. A közepes méretűek meg Opelek és hasonlók. A keleti gyártás csak a hatvanas évek végére kezdett beindulni, akkor jöttek a Trabik, a Pobjedák után a Warszawák, korai Moszkvicsok, a gombölyű Volga, 1000MB, púpos Warnyú. És volt egy idő, amikor még nem kaptunk elég Zsigulit és Skodát, akkor egy rakat Kisrönó, Kisfiat meg Bogár jött be a Merkúron keresztül, tehát államilag. Gyakorlatilag csak a nyolcvanas évekre ért el oda a rendszer, hogy a fontos elvtársakon kívül mindenki csak keletit kaphatott.
@Hamster: Nem, én egyrészt a Szovjetúnióról írtam, másrészt a Csajkára és a ZIL-114-re, meg az utód ZIL-4104-re gondolok, amelyeket amerikai mintára gyártottak, és csak a kiváltságosak ülhettek bele.
Ehhez képest a Zapó minden, csak nem az amerikai technika alapján épített autó. Főleg nem a ZAZ-965, ami még a Fiat 600 formáját utánozta, és annyira szar volt, hogy a magyar KERMI nem engedte forgalomba hozni. Az azért bátor volt, hogy a szovjet ipar termékét 1960-ban a magyarok nem voltak hajlandóak átvenni. Képzelhető, mennyire szar autó volt, hogy az akkori autóínség ellenére nem engedték a hazai utakra.
@Hamster: Miért 2-3-5 évre jó a villanyautó? Ezekben nem olyan aksi van, amit 3 év után ki lehet dobni. A kínai BYD az LFP aksijaira 4000 töltési ciklust ígér, ami ha csak szerény 280-300 km-es hatótávval számolod, akkor is bőven egymillió kilométer feletti élettartamot jelent. Én 40 éve vezetek autót, de még nem értem el az egymillió kilométert :-) Ha a motorozást is hozzászámolom, akkor is csak épphogy...
@nyelv-ész: Az a pár száz batár szerintem nem számít, hiába azokban látni a nagy embereket. Szerintem a hatvanas évek végéig nem is volt olyan, hogy egyéni mobilitás a szótárukban, naná, hogy nem gyártottak autókat, csak kísérletezgettek, meg a kiskádereknek, orvosoknak építettek kisebb masinákat (ezek voltak az Opelek Moszkvics cimkével, a Pobjedák, '60 után az a fura Zapó, meg biztos még egy csomó dolog, ami nem jut eszembe). Tehát egyszerűen fel se merült a tömeges autózás, Amikor meg felmerült, vettek egy Lada-gyárat, hogy legyen valami a saját "kisszériás" gyártóik mellett.
@nyelv-ész: Mert ígérni sokat ígértek már. De igazad van, inkább hosszú távúak a kétségeim, pl. nem látom át, hogy a szükséges alapanyagok beszerzését és a keletkező hulladék eltüntetését mennyire tudják megoldani, amikor nem csak minden huszadik-harmincadik(-ötvenedik?) autó lesz full villany. Illetve azt se tudom, honnan lesz elég villany a töltéshez, ha nem akarunk atomerőműveket építeni. És elbírják az országok hálózatai az átvitelt? Oda tudjuk vinni a járművekhez? A hatótáv se nyűgöz le, pl. a szüleim ugyan már nyugdíjasok, de előtte amennyit autóztak, arra totál alkalmatlan lenne egy mai villanyautó. Tudom, a többség nem annyit vezet, de nem látom, hogy az autópályán hogy nézne ki a közlekedés, ha benzinkutak helyett tölteni kellene megállni. Mondom, ez nem gond akkor, ha csak kevés van belőlük, de nem tudom, mi lenne, ha akár csak minden harmadiknak be kellene dugnia magát a konnektorba. És azért autópályán sokan járnak, többnyire nem húsz kilométernyit. Kérdés, hogy mi a megoldás, mert aki évente kétszer megy messzebb, nyaralni, az vesz egy kis hatótávú vackot, aztán bérel egy nagyobbat, amikor messzebb megy? Az biztos nem nyerő, hogy a városon belül valami fullos cuccal jár, mert félévente lemegy a horvát tengerpartra. Vagy lesz két autó a családban? És itt jön be az, ami az elsődleges gondom, hogy az én szempontomból, tehát a városi életet tekintve a villanyautó nem old meg semmit, csak benzines/dízeles valami helyett egy ugyanakkora méretű Tesla vagy BYD fog ugyanott állni a dugóban/a járdán/a parkolóházban/a ház előtt.
@Hamster: Attól tartok, kb. 10 évvel ezelőtti sztereotípiák szintjén ismered a villanyautókat.
Milyen hulladék miatt aggódsz? A lítium akkuk 90% felett újrahasznosíthatóak. Gondolod, hogy egy 4-5 milliós értékű akku a szeméttelepen végzi, ha ilyen mértékben újrahasznosítható?
A töltés miatt szintén felesleges aggódni. Egyrészt nem kell egyszerre minden villanyautót töltőre dugni, nem olvad le emiatt a hálózat. Másrészt nem holnap lesz minden autó elektromos, addigra bőven felfejlődik a hálózat. Ráadásul egy csomó, ma még a dízeles és benzines autó számára szükséges villamos energia feleslegessé válik, és mehet villanyautó töltésre. Nem csak a benzinkutakra gondolok, hanem pl. az olyan nagy fogyasztókra is, mint a százhalombattai olajfinomítóra.
A hatótávpara is már a múlté. Magyarországon is elég jó már a helyzet, de tőlünk nyugatra gyakorlatilag kompromisszummentes a villanyautós közlekedés. Ha le akarsz menni az Adriára, nem állnál meg útközben legalább kétszer amúgy is? Egy modern, 300 km körüli autópályás hatótávú autóval kétszer 20 perc töltés akkora nagy gond? Nem állnál meg a folyó ügyek és némi mozgás kedvéért amúgy is? Ráadásul elég sok villanyautó már 200 kW körüli teljesítménnyel képes tölteni, és már van olyan akku, amivel a benzinkúti tankolás sebességével vetekedik a töltés. Pár év múlva lehet, hogy már csak röhögünk azon, hogy mit szétaggódták magukat a népek a töltési idők miatt.
Egyébként meg a villanyautóknak számos olyan előnyük van, amik miatt aki egyszer villanyautózni kezdett, már nem akar hagyományos autóba visszaülni. Például mekkora királyság a téli reggelen előfűtött autóba beülni, vagy a nyári 40 fokos kánikulában mobilról bekapcsolni a légkondit, és kellemes hőmérsékletű autóba ülni, ami egyébként egész nap a napon állt. A csendes, füst- és vibrációmentes közlekedésről nem is beszélve. Nézd meg Handrás legutóbbi filmjeit a jutyúbon Shanghairól. Nincs az utcákon zaj, nincs bűz, pedig akkora a forgalom, amelyet Budapesten el sem tudunk képzelni.
@Hamster: Ja, még valami. Azt írod, a városi életet tekintve nem old meg semmit a villanyautó.

Pont a városi élet minőségét tudja a villanyautó a leglátványosabb mértékben javítani. Oké, hogy állnak az autók dugóban, ez igaz. Na de hogyan állnak? Teljes csendben, és füstmentesen! Képzeld el a Nagykörutat, ahol a Combino féktárcsájának cicergése a legerősebb zajforrás. No meg Mici néni tacskója, aki rekedtre ugatja magát, mert meglátta a postást.
@Hamster: A szgk-állomány átlagéletkora Svájcban, Norvégiában is tíz év felett van, Magyarországon 16 év. Ha holnap reggeltől kizárólag villanyautókat helyeznek forgalomba, akkor is kb. húsz év áll rendelkezésre ezeknek a felvetéseknek a kezelésére a gazdag országokban, és harminc a kevésbé gazdagokban.
@Fradista Utazó: Norvégiában már 90% felett jár az új autóknál a villanyautók aránya :-)

Egyébként aki ilyennel jön, hogy honnan lesz elég villanyáram a töltéshez, attól meg szoktam kérdezni: miért, a benzinkutak elbírnák, ha minden belsőégésű motoros autót egyszerre akarnák megtankolni?
@Fradista Utazó: Az nem sok idő, és szerintem fura valamibe úgy belevágni, hogy "á, addigra majd úgyis megoldjuk".
@Hamster: Németországban úgy 4-5 éve kiszámolták, hogy ha egyik napról a másikra minden autó elektromos lenne, akkor kb. 30%-kal kellene bővíteni a hálózatuk kapacitását. És nekik már nincsenek atomerőműveik.

Szóval ez messze nem akkora probléma, mint laikus fejjel gondolná az ember.
@nyelv-ész: Inkább elképzelem a Nagykörutat úgy, hogy halad rajta a forgalom, mert nem száll be mindenki PSZH-kba (asszem ez az SUV mozaikszó magyar megfelelője). Tudom, hogy Fradista Utazó ír majd megírja erre, hogy ez úgyis megvalósíthatatlan :) de ettől nekem még gyakorlatilag tutegál, hogy milyen hajtású járművel állnak mindent tele ugyanúgy.
@Hamster: Nem vitatom, hogy az autózás egy ponton túl már az exhibicionizmus minősített esete, de sajnos a mai társadalmat nem lehet teljes mértékben a tömegközlekedésre alapozni. Nem mindenki él nagyvárosban, és nem is várható el tőle, hogy beköltözzön oda. Ugyanakkor a falusiaknak is irreális elvárásuk lenne, hogy minden sarkon legyen egy villamosmegállójuk...
@nyelv-ész: "a mai társadalmat nem lehet teljes mértékben a tömegközlekedésre alapozni"
Nem lehet arra alapozni, pláne, hogy aki már egyszer autóba ült, az többet nem nagy akar mondjuk a 4/6-osra felszállni, ami a város legundorítóbb járatává vált az elmúlt kb. 10 évben. Az is tény, hogy ha csak az autósok egy része át akarna ülni, megállna a teljes tömegközlekedés, pedig így is csoda, hogy van még, aki vezeti a járműveket. De ettől még nevetséges, hogy mekkora autókkal járnak az emberek.

Az én álláspontom az, amivel kb. minden kategóriának baja szokott lenni, mert pl. nem vezetek, nincs autóm, de tökre megértem, hogy vannak élethelyzetek, amelyekben sokkal rosszabb lenne más megoldás, mint autóba ülni. Vagy épp tetszik, hogy az ún. mai fiataloknál nem státusszimbolum a saját autó, de zavar, hogy állandóan lecsöngetnek vagy kerülgetnek az elektromos vackaikkal, rollereikkel a járdán, zebrán. Különösen kedvenceim azok, akik ketten száguldoznak a Bem rakparton. Ugyanígy nem értek egyet azokkal, akik szerint ahol sín van, ott mindenképpen vonatnak kell mennie, még akkor is, ha senki nem használja. Sőt, bevallom, ha én lennék a főnök, a 12-es villamos külső szakasza és az erzsébeti hurok külső része lehet, hogy bezáródna. Én mondom ezt, akinél többet szerintem senki nem foglalkozott bezárt budapesti villamosvonalakkal a világon. Szóval én vagyok az, akinek semmi nem jó, és nem tud jobbat mondani helyette, de ettől még fenntartom a jogot, hogy ne a villanyautót tartsam a legjobb dolognak a somlói galuska után :)
@nyelv-ész: "Norvégiában már 90% felett jár az új autóknál a villanyautók aránya"
Ez különösen szép egy olyan országnál, aminek a fő bevétele az olaj- és gázkitermelés :)

Mázlijukra az áramtermeléshez meg ott a vízienergia, a kettő együtt meg olyan kombináció, amivel nem nagyon lehet versenyezni.
@Hamster: Oké, hát nincsen rózsa tövis nélkül. Kőolajipar lesz akkor is, ha már minden, ami gurul, villannyal működik.

Ha a norvég példa valakinek csípi a szemét, az nézze meg, mi van Kínában a közlekedés fejlesztésével, mert amiről mi csak beszélünk, az ott épp megvalósul - és nem csak a villanyautók, villanymotorok, hanem a vasúti közlekedés terén is. Nyilván Kína egy eléggé sajátságos gazdasági viszonyokkal rendelkező ország, de az nagyon jól látszik, hogy működtethető egy olyan rendszer, amelyik a közlekedésnél a lokálisan zéró emissziós járműveket preferálja, és nem kábítja a népet, hogy majd a hidrogén az megold mindent. Mindezt úgy, hogy 15-20 évvel ezelőtt a tengerparti kiemelt gazdasági övezet nagyvárosaiban akkora volt a szmog, hogy a 30 emeletes felhőkarcolók 25. emeletén még alig lehetett kilátni.
@nyelv-ész: A norvég példa nekem egyátalán nem csípi a szememet, egyszerűen ennyi, beleültek a mázliba. Gyakorlatilag csak érdekesség, hiszen mit lehetne utánozni rajta? Kínában viszont hogyan termelik az áramot? Nem szénerőművekkel, mint ahogy korábban, amitől ők voltak a legnagyobb üvegházhatású gáz kibocsátók? Átálltak valami másra?
@nyelv-ész: Az új autóknál valóban. A teljes járműállományban meg mélyen 50% alatt. Pont azért, mert ott is tíz év felett van a személygépkocsik átlagéletkora.
@Hamster: Az az érdekes, hogy mára a benzines és a dízel autók is annyira tiszták, a városi levegő annyira tiszta, hogy az elektromos átállás nem hozna drasztikus változást.
Húsz éve a városi tömegközlekedés melletti fő érvek egyike volt a levegő minősége. Az mára gyakorlatilag megoldódott anélkül, hogy érdemben a tömegközlekedés irányába változott volna a modal split (sőt...).
Éppen ezért a villanyautózás mellett ma a szinte egyedüli érv a CO2-kibocsátás, a klíma. Mintha nem lenne mindegy, amikor Kína CO2-kibocsátása havonta nő(!) annyival, mint Magyarország teljes kibocsátása.
A dugóknak meg megvan az a tulajdonsága, hogy újragenerálják magukat. Ha csökken a forgalom, az autózás gyorsabb lesz, többen a tömegközlekedésről átállnak az autózásra, és vagyunk, ahonnan indultunk. Szóval tényleg úgy van, a körúton sose fog csúcsidőben haladni a forgalom :-)
@nyelv-ész: A kínai nagyvárosokban ma is jellemző a szmog. Miért? Mert azt nagyrészt nem a közlekedés okozza. Egy húszmilliós városban amúgy se fér el annyi autó, hogy az borítaná füstködbe a várost.
Pekingben a napokban, napsütéses időben, folyamatosan határérték felett volt a szálló por. Télen, amikor hideg van és nyomott a levegő, látsz mostanság is olyan értékeket, amiket a Budapesten használatos műszerekkel már mérni se lehetne (több száz mikrogramm).
@Fradista Utazó: Igen, ma több autó van, mint gyerekkorunkban, mégis összehasonlíthatatlanul jobb a levegő.

"ppen ezért a villanyautózás mellett ma a szinte egyedüli érv a CO2-kibocsátás, a klíma. Mintha nem lenne mindegy, amikor Kína CO2-kibocsátása havonta nő(!) annyival, mint Magyarország teljes kibocsátása."
Ezt nem mertem leírni, mert nem volt kedvem adatoknak utánaolvasni, de igen, ez is a bajom. Asszem Carl Sagan mondta valami interjúban, hogy az emberek téglát tesznek a vécétartályba, hogy kevesebb vízzel öblítsenek (kisebb a térfogat, kevesebb zubog le), és azt hiszik, tettek valami fontosat, kb. ezt érzem a villanyautózásnál is, hogy "villanyautót vettem, úgyhogy nem kell változtatnom semmin az életemben, mert már megmentettem a világot". Ráadásul ez a gazdagok játéka, ha elkezdünk tiltogatni, akkor az emberiség 90%-a röghöz lesz kötve, és pont nem a városlakók, akiknek lenne más lehetőségük mozogni, hanem a ritkán lakott szegény vidékeken. Persze tudom, hogy a hülye célokat nem a villanyautósok tűzik ki.
@Fradista Utazó: Egyébként ezen a környéken is amikor látható füst és büdös van, azt nem az autósok csinálják, hanem a t. kertvárosi lakók, akik szag alapján valószínűleg gumicsizmával és bálás ruhával fűtenek. Amint elkezd hideg lenni, hirtelen büdös lesz a környéken, és semmit nem tudok tenni ellene, kb. csak elköltözni lehetne, de hova?
@Hamster: Bizonyára ki lehet guglizni, hogyan néz ki épp a kínai árammix. Nekem annyi infóm van, hogy az elmúlt néhány évben jelentősen megnőtt a napenergia aránya az elektromos áram termelésében, és ezzel párhuzamosan az energiatároló akkukapacitás is jelentősen nőtt. De ugyanez a tendencia sokfelé, a hanyatló nyugattól Ausztráliáig bezárólag. Nyilvánvalóan nem lesz egyik napról a másikra csodálatos zöld az energetika, de a napelem és az akku ár csökkenésével egyre nagyobb szerepet kap a napenergia.
@Fradista Utazó: Igaz, hogy a 80-as, 90-es években még fulladoztunk a kétüteműek okozta füstben, de azért a budapesti levegőminőség ma sem olyan, mint volt 100 évvel ezelőtt. Nagyon sok a lerúgott, füstölő autó. Gyakran járok a körúton a Nyugati környékén, és ott a füst, a zaj néha nagyon nehezen elviselhető. Az ember szinte menekül, hogy valami csendesebb helyre eljusson. Szóval szerintem a hang- és füstmentes villanyautók megváltást hoznak a nagyvárosoknak. A szálló por meg az utcaseprő és locsoló gépekkel elég hatékonyan kordában tartható (lenne, ha gyakrabban takarítanának).
@nyelv-ész: @nyelv-ész: "hogyan néz ki épp a kínai árammix"
Pedig nem nehéz keresgélni:
https://lowcarbonpower.org/region/People's_Republic_of_China
"In 2024, the electricity consumption in the People's Republic of China is dominated by fossil energy sources, with over 60% of electricity being generated from fossil fuels. Coal, specifically, plays an overwhelming role, contributing more than half to the overall electricity mix, while gas makes up a small portion of about 3%. "

Meg az is van, amit Fradista Utazó írt: "The country began building 94.5 gigawatts (GW) of new coal-power capacity and resumed 3.3GW of suspended projects in 2024,"
www.carbonbrief.org/chinas-construction-of-new-coal-power-plants-reached-10-year-high-in-2024/
@nyelv-ész: "a budapesti levegőminőség ma sem olyan, mint volt 100 évvel ezelőtt"

Száz éve szénnel fűtött a város, szénerőművek csinálták az áramot, a Nagykörút mentén ott volt a Nyugati, tele gőzmozdonnyal, a közeli Újlipótvárosban meg a Katona József utca vonaláig gyárak voltak. A Dunán csavargőzösök és lapátkerekesek szelték a habokat. Meg hát ugye minden tele volt iparral, aminek a nagy része többnyire szén vagy olaj tüzelésével működött. Kizártnak tartom, hogy most ne lenne _sokkal_ tisztább a levegő.
süti beállítások módosítása