Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

május 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Ez megy most

  • nyelv-ész: @Hamster: Nem, én egyrészt a Szovjetúnióról írtam, másrészt a Csajkára és a ZIL-114-re, meg az utód ZIL-4104-re gondol... (2025.05.12. 18:48) Négy troli
  • Hamster: @nyelv-ész: "akkor lehetett venni kifutó amerikai technikát, aztán villogni a díszszemléken." Szerintem ez fordítva vo... (2025.05.12. 18:36) Négy troli
  • Hamster: @Flankerr: Ilyenkor mindig felhívom a figyelmet arra, hogy a (kettő közül egyik) első budapesti busz villamos hajtású ... (2025.05.12. 18:28) Négy troli
  • Hamster: @nyelv-ész: Ez nem mostani dilemma volt, hanem hetvenes évek eleji. Aztán jött az első olajfrász, ami talán nem vágott... (2025.05.12. 18:16) Négy troli
  • nyelv-ész: @toto92: Főleg a szovjet piac konzerválta a fejlesztéseket. Megmondták ruszkik a KGST partnereknek, hogy ugyan fejlesz... (2025.05.12. 15:14) Négy troli
  • toto92: Szürreális a "régi" troli meg a modern hajtás kombója - úgy hogy gyári a kombináció. Az átlátszó csuklóalagút is az u... (2025.05.12. 13:32) Négy troli
  • nyelv-ész: @Flankerr: Nagyvárosi környezetben azért jobb az akkus troli, mert a végállomásokon, megállókban, és egyes vonalszakas... (2025.05.12. 12:27) Négy troli
  • Flankerr: @nyelv-ész: Csatlakozom :) És szerintem a tisztán elektromos busznak (megfelelő műszaki háttérrel, a frissebb akku és... (2025.05.12. 12:14) Négy troli
  • nyelv-ész: Van jövője a trolinak, csak nem a régi formában, hanem akkuval kiegészítve. Az önjáró trolikkal sokkal hatékonyabban é... (2025.05.12. 09:40) Négy troli
  • Hamster: @NAR: Ott én is csak egyszer jártam, iskolával. A katonavárosi amfiteátrumban persze voltam még párszor. Igazából ezek... (2025.05.12. 00:00) A Gellért-hegy másik oldala
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (6) balaton (184) balatonföldvár (7) balatonfüred (5) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (43) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (976) budapesti pillanatok (52) buék (9) busz (123) búvár (18) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (340) csehország (69) csehszlovák (42) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (64) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (13) emlékek (49) énblog (571) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (37) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (77) gibson (10) gigant (6) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (44) haditechnika (15) hajó (175) hajtóművek-motorok (7) hampage (444) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (9) idegenforgalom (21) ikarus (70) il 14 (10) innsbruck (5) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (20) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (10) kelet-berlin (5) képek (1099) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (58) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (21) konstal (8) körtér (8) közlekedés (455) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) metál (17) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (132) motorkerékpár (5) mozdonyok (31) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (65) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (15) ndk (6) németország (330) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (32) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (6) nosztalgiavillamos (127) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (124) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (42) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (63) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (12) sky channel (9) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (13) szavazás (6) szczecin (7) szeged (42) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (139) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (247) tapolca (8) társadalom (5) tatra (40) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (77) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (503) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (75) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (95) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (454) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (9) város (546) városkép (114) városliget (10) varsó (7) vasút (626) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (964) villamos (865) vitorlás (12) vízibusz (24) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (354) zene (229) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Négy troli

2025.05.12. 06:00 :: Hamster

Pozsony 2025-ben is megtartotta a "Város Napjai" című rendezvényt, mely kapcsán április utolsó hétvégéjén régi tömegközlekedési járművek járták a szlovák főváros utcáit. Ebben a blogban ha tömegközlekedésről van szó, általában a vaskerekűeknél kötök ki, de most inkább azt a négy trolit mutatnám be, amivel találkoztam:

111249.jpg

A Škoda trolibuszos "üzletágának" egyik slágerterméke volt a 9Tr, melynek 1958-ban még az anyacégnél készült a prototípusa, de a gyártás már a Škoda Ostrovnál kezdődött 1961-ben. Nem épp kisszériás típusról van szó, mert 1981-ig több mint 7000 példány épült belőle. Számomra kicsit furcsa, hogy a nyolcvanas évek elején még ilyen formával épültek járművek, de a KGST, és főleg a Szovjetunió nem fektetett túl nagy figyelmet a járműszerkezeti részletekre (vagy az utasok kényelmére) - a nálunk oly sokáig közlekedő ZiU-9-esek se voltak éppen state-of-the-art gépek. A csehek viszont időnként fejlesztettek a típuson, így az elektromechanikus vezérlés helyét egy idő után szaggató vette át. Ez a masina a képen 1981-től 92-ig szolgált, ennek megfelelően kontaktorok csattogása helyett a szaggató sivítása kíséri menet közben.

dsc_2842.jpg

Az előbb látott 9Tr sikere után megpróbáltak a jellegzetes arcú Karosa 11-es típusból trolit építeni, de az eredmény nem volt az igazi, ráadásul ebben az időben a fejlesztéseket is leállították, mondván, hogy a villamos hajtás a múlté, a jövő a dízeleké. Ezt az olajválságok után újra kellett gondolni, így az 1972-ben elkészült prototípus után 1981-ben (!) megindult a 14Tr típus sorozatgyártása. Ez a konkrét gép 1991-től 2020-ig szolgált.

dsc_2866.jpg

Ahogy az előbb említettem, a hetvenes években leálltak a fejlesztések, így amikor szembenéztek a ténnyel, hogy a szóló trolik kapacitása nem fedi le az igényeket, nem tudtak hirtelen csuklós verzióval előállni. Szó volt arról, hogy az Ikarustól szerzik be a kocsiszekrényeket, de drágának találták a magyar ajánlatot, úgyhogy más forrás után néztek. A nyertes a szkopjei FAS "11 Oktomvri" volt, mely egy régi Mercedes VÖV busz licenszét módosítva gyártotta le a kasztnikat, amikbe már Ostrovban raktak villamosberendezést. Ez lett a Škoda-Sanos S200-as típus, amit 1982 és 87 közt gyártottak. A képen látható példány 1984-től 1998-ig dolgozott, felújítását 2019-ben fejezték be, de akkor még csak álló helyzetben láttam.

113741.jpg

Az utastér legzseniálisabb része a csuklóharmonika, mely a mindenfelé használt fekete gumi helyett valami áttetsző anyagból készült, emiatt a "forgó" körüli rész sokkal világosabb - és ezáltal kellemesebb -, mint az Ikarusainkon.

dsc_2800.jpg

A Sanosok gyártása közben Ostrovban ezerrel dolgoztak a teljesen saját csuklóson, melynek a protója 1983-ban készült el. Nem tudom, hogy miért, de itt is hatalmas spéttel, 1988-ban indult a sorozatgyártás. Ahogy az ránézésre is sejthető, a 15Tr a már látott 14Tr továbbfejlesztése volt. Érdekes, hogy a csehszlovák ipar mennyire lemaradt a csuklósításban, hisz az első sorozatgyártott csuklós Karosa is a nyolcvanas évektől épült (a prototípusok és kísérleti szériák nem számítanak). Valószínűleg a 280-as Ikarusok elég jól lefedték a dízeles "piacot" a KGST-n belül, emiatt nem érezték szükségét a saját fejlesztésnek.

Mivel a trolik alapvetően nem a szívem csücskei, nem akartam túl sok időt a filmezésükkel tölteni, de utazni így is sikerült mind a néggyel. Igazából csak a Sanos volt újdonság számomra, hisz a 9Tr-rel már utaztam itt korábban, a 14Tr és 15Tr típusokat pedig Szegedről ismerem

9 komment

Címkék: videó szlovákia képek tömegközlekedés skoda csehszlovák trolibusz pozsony technikatörténet nosztalgiatroli

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1918857214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Van jövője a trolinak, csak nem a régi formában, hanem akkuval kiegészítve. Az önjáró trolikkal sokkal hatékonyabban és főleg olcsóbban kiválthatóak a nagyvárosi dízelbuszos viszonylatok, és elkerülhetőek az akkus villanybuszok téli üzemeltetési problémái is.
@nyelv-ész: Csatlakozom :)

És szerintem a tisztán elektromos busznak (megfelelő műszaki háttérrel, a frissebb akku és töltőtechnikával mögötte, stb) is helye. Nem helyközi/távolsági viszonylatban hanem belvárosban, Várban, hegy(domb)vidéki viszonylatok, ilyesmi.
Ezt friss élményre alapozom: nem tudom ilyen elektromos busz jár a 222-s vonalán, de a múlt héten oda-vissza mentem vele 15+ megállót, és pont a dugóval ellentétes irányba. Szürreális élmény volt, azt hittem hogy Vettel vagy Fittipaldi a sofőrünk, úgy suhantunk dombnak felfelé. És nem süketültem bele hátul ülve, vagy szagoltam a büdöst.
@Flankerr: Nagyvárosi környezetben azért jobb az akkus troli, mert a végállomásokon, megállókban, és egyes vonalszakaszokon is tud töltődni, így nem lesz probléma, ha télen bejönnek az erős mínuszok, és emiatt csökken az akku kapacitása.
A villanybuszos üzemek egy része azért bukik, mert a dízelekkel azonos üzemeltetésben gondolkodnak, tehát hogy a buszcsorda éjjel a remízben töltődik, nappal pedig megy. Az elosztott töltés előnye, hogy nem kell bődületes energiamennyiséget egy helyre koncentrálni, és nem kell akkora aksikapacitást építeni a járművekbe, hogy kitartson a műszak végéig. Ettől még a troli is csendben tud hasítani hegynek felfelé :-)
Szürreális a "régi" troli meg a modern hajtás kombója - úgy hogy gyári a kombináció.

Az átlátszó csuklóalagút is az utóbbi évek prémium járműveinek sajátja, nem a KGST-ben számít az ember a felbukkanására.

A proto és sorozatgyártás közötti spét meg gondolom abból fakadt hogy a tervgazdaság nem motivált senkit az innovációra, de még ha szükséges is volt, a prioritások néha máshol mozogtak. Vagy a '80-as évek végén már egyszerűen csak nem volt pénz.
@toto92: Főleg a szovjet piac konzerválta a fejlesztéseket. Megmondták ruszkik a KGST partnereknek, hogy ugyan fejleszthetnek modernebb járművet, de ők egyetlen rubellel sem fognak többet fizetni érte. Így járt az Ikarus, a Pannónia is.
Fejlesztés akkor volt, ha keményvalutás üzletet lehetett belőle csinálni. Ha el lehetett adni Egyiptomba, Kambodzsába, meg egyéb feljődő országokba dollárért a csodatechnikát, akkor lehetett kérni fejlesztésre pénzt a költségvetésből. Vagy akkor volt még fejlesztés, ha kifejezetten a pártelit igényelte. A proletárnak jó volt a Zapó, a Moszkvics, de az elvtársaknak már kihullott a fogtömésük a ZIM/ZISZ laprugók miatt - akkor lehetett venni kifutó amerikai technikát, aztán villogni a díszszemléken.
@nyelv-ész: Ez nem mostani dilemma volt, hanem hetvenes évek eleji. Aztán jött az első olajfrász, ami talán nem vágott annyira oda a keleti oldalnak, de a második valahogy igen. Nekem erről nem nagyon meséltek, iskolánan se tanították, csak a képeket láttam, hogy az NDK-ban mindent villamossal kezdtek vinni, beelértve félkész autókat is. Valószínűleg sok villamosüzem azért maradt meg akkoriban, mert hirtelen nem volt olyan vonzó a gázolaj vásárlása.
@Flankerr: Ilyenkor mindig felhívom a figyelmet arra, hogy a (kettő közül egyik) első budapesti busz villamos hajtású volt, szóval a fene se tudja, hogy ez a hanyadik próbálkozás bejön-e, hogy ott vagyunk-e már, ahol az aksis cégek mondják :) 1900 körül F. Porsche kerékagyasmotoros villanyautókat és hibrideket tervezett a Lohnernak: en.wikipedia.org/wiki/Lohner%E2%80%93Porsche
Az első világháború után meg a postások villanyautókkal jártak, és itt nem triciklikre kell gondolni, hanem komolyabb cuccokra is: okodrive.hu/tudtad-hogy-mar-100-evvel-ezelott-gyartottak-elektromos-autot-magyarorszagon/

Úgy tűnik, hogy 2-3-5 évre már jók a vilanyautók, de azon túl is? Gazdaságosan és környezetbarát módon?
@nyelv-ész: "akkor lehetett venni kifutó amerikai technikát, aztán villogni a díszszemléken."
Szerintem ez fordítva volt, először vettek amerikai licenszeket, aztán saját lábra igyekeztek állni az alapján. Később Kádár a Mercit szerette, Honecker a Volvót, amerikai autót nem sokan akartak :)

Egyébként érdekes megnézni a hatvanas évek közepe előtti utcaképeket, tele van amerikai/nyugati autókkal, korábban dzsippekkel, szakszolgálatiként Dodge Weapon Carrierekkel, időnként mindenféle fecskefarkas-ufólámpás csodákat is látni. A közepes méretűek meg Opelek és hasonlók. A keleti gyártás csak a hatvanas évek végére kezdett beindulni, akkor jöttek a Trabik, a Pobjedák után a Warszawák, korai Moszkvicsok, a gombölyű Volga, 1000MB, púpos Warnyú. És volt egy idő, amikor még nem kaptunk elég Zsigulit és Skodát, akkor egy rakat Kisrönó, Kisfiat meg Bogár jött be a Merkúron keresztül, tehát államilag. Gyakorlatilag csak a nyolcvanas évekre ért el oda a rendszer, hogy a fontos elvtársakon kívül mindenki csak keletit kaphatott.
@Hamster: Nem, én egyrészt a Szovjetúnióról írtam, másrészt a Csajkára és a ZIL-114-re, meg az utód ZIL-4104-re gondolok, amelyeket amerikai mintára gyártottak, és csak a kiváltságosak ülhettek bele.
Ehhez képest a Zapó minden, csak nem az amerikai technika alapján épített autó. Főleg nem a ZAZ-965, ami még a Fiat 600 formáját utánozta, és annyira szar volt, hogy a magyar KERMI nem engedte forgalomba hozni. Az azért bátor volt, hogy a szovjet ipar termékét 1960-ban a magyarok nem voltak hajlandóak átvenni. Képzelhető, mennyire szar autó volt, hogy az akkori autóínség ellenére nem engedték a hazai utakra.
süti beállítások módosítása