Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (157) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (329) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (146) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (944) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (346) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Sztálinbarokk sugárút csempével és tornyokkal

2013.06.07. 18:00 :: Hamster

Vannak helyek, melyek meglátogatásakor az jut az ember eszébe, hogy bárcsak otthon is lenne valami hasonló, és vannak, melyeknél biztosan érezzük: milyen jó, hogy ebből kimaradtunk. Most egy olyan utca következik, melyről utóbbit gondolom - de egyszer azért érdemes megnézni, ha az ember Berlinben jár.

Stalinalle13.jpg

A kelet-berlini Große Frankfurter Straßét és a Frankfurter Allee egy részét 1949. december 21-én nevezték át Stalinalleéra, a "Generalisszimusz" hetvenedik születésnapjának tiszteletére. Németország 1-es számú főútvonalának ezt a szakaszát az újonnan alapított Német Demokratikus Köztársaság az akkori idők szellemében nem sima lakónegyedként akarta a romokból újjáépíteni, hanem szovjet típusú "modern nagyvárosi" sugárútként, amin látványos parádékat, felvonulásokat lehet tartani.


A berlini Karl-Marx-Allee nagyobb térképen való megjelenítése

A tervezés '51-ben kezdődött, az építkezés pedig egy évvel később indult - bár a környéken addigra már állt néhány reprezentatív épület, azok még nem az átfogó tervek alapján készültek. A kezdeti, szocialista klasszicizmusnak nevezhető fő stílusból a megszakításokkal '69-ig tartó munkálatok során sima "szocmodern" lett, Sztálin helyét pedig Marx Károly vette át a névben - ez utóbbi a mai napig megmaradt, nem keresztelték át a rendszerváltás után.

Stalinalle7.jpg

Eredetileg végig akartam gyalogolni a két és fél kilométer hosszú (!) dísz-sugárúton, de aztán elromlott az idő, így inkább csak a keleti végén fotózgattam, és továbbálltam. Ez az a rész, amire talán legjobban illik a "sztálinbarokk" elnevezés - de a falakat borító csempék miatt a rendszerváltás után egy újságíró a "Sztálin fürdőszobája" nevet is ráaggatta. Ezek a csempék egyébként sok helyütt már elkezdtek leesni.

Stalinalle.jpg

Érdekes, hogy van, ahol már-már art déco a stílus...

Stalinalle8.jpg

... másutt meg simán beraktak két tömb közé egy olyan oszlopsort, ami mintha egy másik évszázadból maradt volna itt. Mögéjük később aztán odaépült egy panelház is, hogy érzékeltesse: nem állt meg az idő :)

Stalinalle11.jpg

Ha értenék a művészettörténethez, biztos meg tudnám mondani, hány különböző stílus apró jelei láthatók ezen a képen, de mivel nem értek hozzá, csak annyit érzek, hogy elég sok. Egyébként nem egy az egyben vették át a szovjet stílust, hanem régi német építészeti elemekkel keverték azt.

Stalinalle9.jpg

"Frankfurti kapu", a nyugat-berlini magasházakkal versenyezni hivatott tornyokkal, melyek a Német és a Francia dómra rímelnek.

Stalinalle5.jpg

A kétszer három sávos úttest a házsorok közti területnek csak a felét foglalja el; a maradékot szépen parkosították, úgyhogy összességében annyira nem is kellemetlen az összhatás.

Stalinalle12.jpg

A Stalinalle építkezése volt az 1953 június 17-i felkelés egyik kiindulási pontja: a rossz körülmények közt élő munkások sztrájkba léptek az elvárt teljesítmény felemelése miatt. A felkelést a szovjet erők leverték, az építkezés folytatódott.

Stalinalle3.jpg

Ezen a képen jól látszik az utca keresztmetszete, a távolban az Alexanderplatz-i tévétoronnyal. Ahogy látható, még a közvilágítás is formatervezett.

Stalinalle4.jpg

A szélesség a reprezentatív sugárút keleti végen, a Proskauer Straßénál eltűnik, az útvonal itt kapja vissza korábbi karakterét. Az persze talán így is látszik, hogy a "keskeny" még mindig szélesebb, mint Pesten a Rákóczi út :)

Stalinalle10.jpg

Az itt látható felhők miatt adtam fel a tervemet, hogy begyaloglok egészen az Alexanderplatz-ig... na, majd legközelebb!

Források: német Wikipedia, szóbeli közlések (de csak azért, mert utólag vettem észre, hogy magyar oldal is van róla:)

23 komment

Címkék: énblog berlin németország képek építészet kelet-berlin

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr85345657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szerintem a sztálinbarokk bizonyos határok között szép is lehet, persze a Moszkvai Állami Egyetem, vagy a varsói kistestvére már a határon kívülre esik.
érdekes, érdekess.
Ez Kelet Berlinben anno az egyik legjobb környék volt.

Egy saroknyira volt a SEZ www.sez-berlin.com/ , ahol lehetett bowlingozni, volt a Frankfurter Tor környékén egy nagyon jó delikát, ahol mindig lehetett vanilia szószt kapni.

Karl Marx Allee. Miért nevezték volna át? Marx egy német közgazdász volt.
Nyugat-Berlinben mindvégig volt Karl Marx Platz és Strasse is.

maps.google.hu/maps?q=52.473658,13.441224&hl=hu&num=1&t=h&z=17
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Én pont az SEZ-el szemben lakom. :))) Bowlingozni még mindig lehet :)
Hát, nekem tetszik a sugárút, így képen.
@charlie: Nem lenne rosz dolog a Karl-Marx-Allee, csak az a gond vele, hogy nagyjából semmi sem történik rajta egy normál napon. A házak alatt található üzlethelységek vagy üresek, vagy abszolút unalmasak. Megpróbálják életre kelteni az utcát, de valamiért nem sikerül. (Rákóczi út szindróma)
@berlin_mount: Szerintem elég nagy gond, hogy Berlin így is tele van szórakozóhelyekkel, most már ott a nyugati oldali is, középen új helyek nyíltak... majd 20-30 év múlva felfedezik maguknak, hogy nem kell az ex-Szu-ban menni egy kis szovjet birodalmi hangulatért. Mondjuk lehet, hogy addigra már itt is csak romkocsmákat nyithatnak :I
@Hamster: nem a szórakozóhelyeket hiányolom, hanem a boltokat. Amiért érdemes lenne flangálni ezen a k..va hosszú nyílegyenes úton. :)
@berlin_mount: Szerintem már a nlemtek is egyre kevésbé flangálnak, ha meg mégis, arra van elég más helyük... két kilométer hosszban meg vissza az amúgy is sok, az már inkább sport, mitn shopping :)
Nekem a Kijevi Kiállítási Központ ("Expocentr Ukraina") volt ilyen jellegű élmény, kb. hasonló gondolataim voltak róla, megnézni jópofa, de nem olyan nagy baj, hogy nálunk ilyen nincs. Itt van pár kép a helyről: www.facebook.com/photo.php?fbid=429427990437676&set=a.429425313771277.97937.100001114361694&type=3&src=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F23891_429427990437676_1041135120_n.jpg&size=960%2C720
@Joszip:
@charlie:
Igen, igen! Én azt hittem, hogy ezzel a véleményemmel egyedül vagyok. Nekem márpedig tetszik ez az építészeti stílus. Akárhogy is, de ezeknél az épületeknél fontos szempont volt az esztétikum, ráadásul többnyire funkcionálisan is megfelelőek voltak, és technológiai, kivitelezési és anyagminőségi problémák se nagyon vannak ezekkel az épületekkel. Ahol Budapesten ilyen lakótelepek vannak, Pasaréten, a Hamzsabégi úton, a Róna utcánál, mind szemnek elviselhető látvány. Ezek ugyanis a maguk idejében nem szociális lakásépítések voltak, hanem lojális párttagoknak és családjuknak készültek jutalomból, vagy megelőlegezett bizalomból, így az érett kádár-kori házgyárbarokk rettentően sivárnak hat mellette, akkor ugyanis gyorsan, rengeteg embernek építettek házakat, nem volt sem pénz sem idő oszlopcsarnokokat, timpanonokat, reliefeket, kovácsoltvas korlátokat készíteni minden egyes újpalotai vagy Havanna úti házhoz.
Egy épület esztétikuma nem azon múlik, hogy milyen rezsim építette.
@ruba: Ez a képek alapján ízléstelenebbnek tűnik, de legalábbis távolabb áll a közép-európai esztétikától. Egyébként én mindig azt képzeltem, hogy a Lomonoszov épülete klassz lehet, de most, hogy a varsói kistesóját láttam, már nem tudom. Mondjuk este, kivilágítva jól nézett ki, de mondjuk a budapesti panorámából nem hiányzik egy hasonló.
@Trónkövetelő: Én csak a Róna utca környékiben jártam, és érdekesnek találtam, de az ott lakó ismerős azt mesélte, hogy ezek annyira rossz minőségűek voltak, hogy az eredetileg kijelölt lakók nem voltak hajlandók beköltözni (mondjuk ez ahhoz a korszakhoz képest kicsit hihetetlennek tűnik számomra). A lakás alapterülete nem volt valami jól beosztva, de a lépcsőház/előtér/átriumszerűség érdekes volt. De az itthoni hasonló telepek egyike sincs úgy kidiszítve, mint ez a sugárút.
@Hamster:
A berlinin is túltevő építészeti kísérlet Mussolini híres római EUR-negyede. Éppenséggel az se néz ki rosszul, ott sem merült föl a lerombolása, sőt, műemlék. Egyébként Németországban él egy művészettörténész rokonom, aki elmondta, hogy Németországban is mozgalom indult Lipcse 1960-as-'70-es években kiépített városképének védelem alá helyezéséért, hogy a 200 év múlva élő emberek is láthassák, hogy nézett ki az NDK. Úgy tudom, nem jártak sikerrel :)
@Trónkövetelő:
"1960-as-'70-es években kiépített városképének védelem alá helyezéséért,"

- Ez nem Grünaut jelenti akkor. De mit?
Kísértetiesen emlékeztet néhány budapesti utcarészletre. Elsőnek ott van a Kerepesi út-Nagy Lajos király út sarka, de az Üllői úton is akad hasonló, nem is egy.

Ami az ezekbe a házakba beépített lakások lakhatóságát illeti, az többnyire felülmúlja a legtöbb panelét.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: De lehet, hogy azt. A pontos időszakban nem vagyok biztos.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Persze, hogy volt, a múlt század '20-as '30-as éveiben javában építettek ilyet mindenhol, hivatalos "állami" stílusként először a fasiszta Olaszországban, de volt megfelelője a náci Németországban és persze a Szovjetunióban. A II. vh. után természetesen csak a szovjet irányzat maradt fenn, de ilyen épületeket nem csak totalitárius berendezkedésű országokban építettek. A neoklasszicizmusból alakult ki, az ókori görög-római elemek, illetve építészeti arányokról kialakított elképzelések dominálnak itt is, ám a modern kornak megfelelően szigorúbb, funkcionálisabb módon, pl a tartószerkezetek (legalábbi is látszólag) továbbra is oszlopok és boltívek, ám az oszlopon nincs oszlopfő, vagy ha van is, abból nem fakad márvány lótuszvirág stb-stb. A "tiszta" neoklasszicizmustól az különbözteti meg, hogy nem irtózik az absztrakt mintáktól, hanem éppen ellenkezőleg, a díszítőelemek leggyakrabban absztrakt geometriai formák. Ami nem absztrakt, az meg éppen ellenkezőleg, nagyon is direkt, franciakulcsos emberek dolgoznak a gyárban, sarlós emberek a földeken, túl sok értelmeznivaló nincsen rajtuk, sok helyen domborműveken, freskókon, mozaikokon láthatóak. Szerintem sokuk egyértelműen műemléki védelmet érdemelne még Magyarországon is, tudtommal egy sem kapta még meg, de biztos vagyok benne, hogy előbb utóbb néhányuk meg fogja kapni (az amúgy sem tartható állapot, hogy az idők végezetéig csak 1945 előtt épült épületek kerülhetnek védelem alá).
@Trónkövetelő:
A "maros utca 32"-ért én kérek elnézést, a google maps megosztás funkcióját még csak tanulom :)
Látom, már többen is idegyűltek ennek a stílusnak a "védelmezői", szóval én már szinte csak a sokadik kerék vagyok a témában. :)
Hogy építészetileg mi a szép, az teljességgel szubjektív, nekem az már alapból tetszik, ha egy városi élettér szellős, funkcionális, de mellette visszafogottan díszített. Illetve az már szép (szerintem), ha valami egységes. Nyilván mondjuk egy Békásmegyeri lakótelep nem az esztétika csúcsa, pedig szellős is, funkcionális is, és eléggé egységes, de azért... na. :)
süti beállítások módosítása