A hétvégi balatoni vonatokat vontató Nohab mellett egy másik öreg dízelmozdony is megdobogtatta a régi vasak szerelmeseinek szívét idén nyáron: a korábban M40, ma 408-as sorozatszámot viselő, Ganz-MÁVAG gyártmány, becenevén a Púpos:
A típus a hatvanas évek terméke: 1960-ban kezdték tervezni, az első prototípusok '63-tól futottak, végül '66 és '70 között épült hetvenvalahány példány belőlük, jórészt normál nyomtávra - de néhány széles nyomtávút is készítettek, a záhonyi átrakókörzetben alkalmazásra. Ezen felül az M40-es volt az alapja egy-egy Egyiptom, illetve Kuba számára gyártott sorozatnak is.
Dízel-villamos járműről van szó, azaz a 16 hengeres, nagyjából ezer lóerős V-motor egyenáramú generátort hajt, és az az által termelt áramot lehet szabályozottan a négy vontatómotorra kapcsolni. Ez jó hatásfokkal működhet, viszont az ilyen mozdony általában nehezebb lesz mondjuk a hidraulikus erőátvitelűeknél; többek közt ennek is köszönhetően az átlagos tolatónál nehezebb, de egy fővonali nagygépnél gyengébb Púpos egyfajta "nagy kismozdony" státuszban rekedt, és már a kilencvenes évek elejétől elkezdték selejtezni őket. A néhány még meglevő (többé-kevésbé) eredeti kivitelű M40-est viszonylag ritkán látni, személyvonattal pláne... Pedig gyönyörű hangja van, ahogy felröfög a motor, fütyül a turbó:
A Győr - Siófok idényvonat (Komáromon és Székesfehérváron át) néhány évvel ezelőtt bukkant fel ezzel a mozdonytípussal, aztán eltűnt, hogy két év kihagyás után idén megint elinduljon. A Púpos reggel Győrtől Fehérvárig cibálja a vonatot, majd este ugyanezen az útvonalon vissza - a sínek mentén pedig csokrokban virítanak a fotósok :)
Az aszimmetrikus "középfülkés" kialakításnak köszönhetően a Púposnak két arca van, attól függően, hogy a rövid...
... vagy hosszú végével van előre. A fenti két képen az is megfigyelhető, hogy a fürdős vonat eleinte csak két kocsival közlekedett, de a végén már néggyel. Egészen konkrétan rácsodálkoztam, hogy hazafelé menet este kilenckor Móron fel- és leszálló utas is volt - egy olyan vonaton, ami csak két hónapon át közlekedik!
Az első videóban szerepel egy esti elindulás, aminél a kamera vacakolt, így nem lett az igazi a felvétel, meg kellett vágnom. Ennek ellenére a mozdony hangja klassz rajta, úgyhogy a gépészeti audiofilek kedvéért berakom ide. Aki élőben is meg akarja hallgatni a mozdonyt, siessen, mert augusztus 25-én, azaz holnap vasárnap közlekedik utoljára ez a vonat; utána ki tudja, hol és mikor lehet megint menetrend szerint Púpossal találkozni!
Ez megy most